Satanismi

Nietzchen haamu

Kävin vierailemassa satanismi.net sivustoilla ja heti mieleeni tuli muutama asia, joista tahtoisin kommentoida/keskustella. Aloitetaan siteeraamalla:

"Satanismin "magia" ja "satanistiset rituaalit" ovat ennen kaikkea psykodraamaa sekä itsen ja ympäristön säätelyä, jonka avulla ihminen voi symbolisten tekojen välityksellä toteuttaa itseään; purkaa aggressioita tai nostaa esiin myönteisiä, positiivisia ominaisuuksiaan, joita arjen elämässä voi sitten hyödyntää."

Jotkin uskonnonsosiologiset tutkimukset toteavat, että magia on kaikkien uskontojen alkuperä. Kyseenalaista kuitenkin on käyttää magiaa muuten ateistisessa kontekstissa. Vaatiihan itsensä toteuttaminen tätä kautta kaiketi jonkinasteista uskoa magiaan. Rituaalit siis trivialisoidussa muodossaan kaiketi menettävän merkityksensä - samalla kaavalla voitaisiin luoda merkityksiä vaikkapa Aku ankasta, jotka loisivat samankaltaisia vaikutuksia.

"LaVey näki omien sanojensa mukaan tarpeen elämänkatsomukselle, joka hyväksyisi ihmisen sellaisena kuin hän todella on. Kaikki tavanomaiset uskonnot vaativat ihmistä muuttumaan vaikka väkisin ja kieltävät hänen todellisen luontonsa. Satanismi arvostaa ihmisen lihallisuutta ja näkee elämän tässä ja nyt ainoana todellisuutena."

Mielestäni LaVey näki vain ihmisen sellaisena kuin hän esiintyy kristillis-kapitalistisessa paradigmassa. Ihmisen todellinen luonto on no. vain ihminen tässä olotilassa. Tiedämmehän, että ihmisyys ei ole mikään staattinen tila vaan muuttuu historian kehityksessä. Todellinen luonto? Lihallisuus ja itsekkyys? Mielestäni mikään ei kuvaa tätä meidän ns. kristillistä maailmaa paremmin kuin LaVeyn filosofia. Hän siis vain paljastaa modernin maailman todelliset ihanteet ja paiskaa ne vasten kasvojamme. Mitään todellista kapinaa ei tätä kautta synny vaan pelkästään status quon ylläpitämistä, vaikkakin erilaisessa muodossa ja paketissa. Mustien vaatteiden käyttäminen ja mustien kynttilöiden polttaminen metsässä ei mielestäni erota satanistia kristitystä vaan molemmat ovat tietämättään osa samaa yhteiskuntajärjestystä - toiset tietoisemmin kuin toiset? Ymmärrän kyllä tarpeen kapinoida tätä maailmaa vastaan, mutta eikö olisi parempi kapinoida aattein, jotka eivät suoraan määrittele tätä maailmaa?

23

1396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pizzaboy 2008

      "Kyseenalaista kuitenkin on käyttää magiaa muuten ateistisessa kontekstissa. Vaatiihan itsensä toteuttaminen tätä kautta kaiketi jonkinasteista uskoa magiaan. Rituaalit siis trivialisoidussa muodossaan kaiketi menettävän merkityksensä"

      Rituaaleja ei harjoiteta missään mielessä trivialisoidusti vaikka niiden toimintamekanismi tiedostetaankin (ja siten optimoidaan).

      "Mielestäni mikään ei kuvaa tätä meidän ns. kristillistä maailmaa paremmin kuin LaVeyn filosofia. Hän siis vain paljastaa modernin maailman todelliset ihanteet ja paiskaa ne vasten kasvojamme."

      Vain? Tuossa on jo aika paljon.

      "Mitään todellista kapinaa ei tätä kautta synny vaan pelkästään status quon ylläpitämistä, vaikkakin erilaisessa muodossa ja paketissa."

      Monet uskonnot pyrkivät muuttamaan maailmaa sellaiseksi, kuin sen harjoittajat kokisivat itselleen hyödylliseksi. Satanisti pyrkii menestymään maailmassa sellaisena kuin se on.

      • Nietzchen haamu

        "Rituaaleja ei harjoiteta missään mielessä trivialisoidusti vaikka niiden toimintamekanismi tiedostetaankin (ja siten optimoidaan)."

        Esimerkiksi neurootikot saattavat pestä käsiään useita kertoja päivässä rituaalinomaisesti. Tämä antaa tunteen elämänhallinnasta. Psykoterapialla saavutetaan se, että henkilö tunnistaa ongelmiensa alkuperän ja tarve rituaalille katoaa. Eikö juuri toimintamekanismin tunnistaminen vie magialta merkitystä? En tiedä, en kyseistä toimintaa harrasta.

        "Vain? Tuossa on jo aika paljon."

        Mielestäni moisen paljastamiseen ei kummoisia älyn lahjoja tarvita. Jokainen Matti Meikäläinen pystyy samaan pienen punaviiniannoksen ja nojatuolifilosofoinnin jälkeen. Mene ja tiedä?

        "Monet uskonnot pyrkivät muuttamaan maailmaa sellaiseksi, kuin sen harjoittajat kokisivat itselleen hyödylliseksi. Satanisti pyrkii menestymään maailmassa sellaisena kuin se on."

        Jos satanismilla ei ole tarjota mitään uutta miksi olla satanisti? Maailmassa menestyminen sellaisena kuin se on, onnistuu hyvin myös evankeliselta kristityltä. Onko kyse jonkinlaisesta rehellisyydestä, kaksinaismoralismin tuomitsemisesta. Onko satanismi välttämätöntä tämän saavuttamiseksi?


      • 3X3=9
        Nietzchen haamu kirjoitti:

        "Rituaaleja ei harjoiteta missään mielessä trivialisoidusti vaikka niiden toimintamekanismi tiedostetaankin (ja siten optimoidaan)."

        Esimerkiksi neurootikot saattavat pestä käsiään useita kertoja päivässä rituaalinomaisesti. Tämä antaa tunteen elämänhallinnasta. Psykoterapialla saavutetaan se, että henkilö tunnistaa ongelmiensa alkuperän ja tarve rituaalille katoaa. Eikö juuri toimintamekanismin tunnistaminen vie magialta merkitystä? En tiedä, en kyseistä toimintaa harrasta.

        "Vain? Tuossa on jo aika paljon."

        Mielestäni moisen paljastamiseen ei kummoisia älyn lahjoja tarvita. Jokainen Matti Meikäläinen pystyy samaan pienen punaviiniannoksen ja nojatuolifilosofoinnin jälkeen. Mene ja tiedä?

        "Monet uskonnot pyrkivät muuttamaan maailmaa sellaiseksi, kuin sen harjoittajat kokisivat itselleen hyödylliseksi. Satanisti pyrkii menestymään maailmassa sellaisena kuin se on."

        Jos satanismilla ei ole tarjota mitään uutta miksi olla satanisti? Maailmassa menestyminen sellaisena kuin se on, onnistuu hyvin myös evankeliselta kristityltä. Onko kyse jonkinlaisesta rehellisyydestä, kaksinaismoralismin tuomitsemisesta. Onko satanismi välttämätöntä tämän saavuttamiseksi?

        "Mielestäni moisen paljastamiseen ei kummoisia älyn lahjoja tarvita. Jokainen Matti Meikäläinen pystyy samaan pienen punaviiniannoksen ja nojatuolifilosofoinnin jälkeen. Mene ja tiedä?"

        Varmasti pystyisi jos ei olisi oravanpyörän yms. seurauksena pehmittänyt aivojaan palvoja-moodiin.

        "Jos satanismilla ei ole tarjota mitään uutta miksi olla satanisti? Maailmassa menestyminen sellaisena kuin se on, onnistuu hyvin myös evankeliselta kristityltä. Onko kyse jonkinlaisesta rehellisyydestä, kaksinaismoralismin tuomitsemisesta. Onko satanismi välttämätöntä tämän saavuttamiseksi?"

        Satanismissa on kyse nimenomaan rehellisestä vapaasta tahdosta. Kristityllä tätä ei ole koska hän peilaa itseään ja ihmisyyttään jumalan kautta. Jumalan jonka hänen isäisänsä keksi hallitsemisen välineeksi.
        Jos Satanismi ei puhuttele sinua, ei sinun tarvitse olla. Satanismin yksi perusajatus on, että se ei yritä käännyttää ketään. If you don't like it, walk away. Emme me huutele perään tai sinua kaipaa.

        Kukaan ei ole vielä ryhtymällä ryhtynyt tai opiskellut Satanistiksi. Sitä joko on tai ei ole.

        Minun tieni kulkee yhtäälle eikä se todennäköisesti ikinä risteä sinun tiehesi, miten siis häiritsen sinua?


      • BBBsssB
        Nietzchen haamu kirjoitti:

        "Rituaaleja ei harjoiteta missään mielessä trivialisoidusti vaikka niiden toimintamekanismi tiedostetaankin (ja siten optimoidaan)."

        Esimerkiksi neurootikot saattavat pestä käsiään useita kertoja päivässä rituaalinomaisesti. Tämä antaa tunteen elämänhallinnasta. Psykoterapialla saavutetaan se, että henkilö tunnistaa ongelmiensa alkuperän ja tarve rituaalille katoaa. Eikö juuri toimintamekanismin tunnistaminen vie magialta merkitystä? En tiedä, en kyseistä toimintaa harrasta.

        "Vain? Tuossa on jo aika paljon."

        Mielestäni moisen paljastamiseen ei kummoisia älyn lahjoja tarvita. Jokainen Matti Meikäläinen pystyy samaan pienen punaviiniannoksen ja nojatuolifilosofoinnin jälkeen. Mene ja tiedä?

        "Monet uskonnot pyrkivät muuttamaan maailmaa sellaiseksi, kuin sen harjoittajat kokisivat itselleen hyödylliseksi. Satanisti pyrkii menestymään maailmassa sellaisena kuin se on."

        Jos satanismilla ei ole tarjota mitään uutta miksi olla satanisti? Maailmassa menestyminen sellaisena kuin se on, onnistuu hyvin myös evankeliselta kristityltä. Onko kyse jonkinlaisesta rehellisyydestä, kaksinaismoralismin tuomitsemisesta. Onko satanismi välttämätöntä tämän saavuttamiseksi?

        Satanismiin ei tarvitse kääntyä, se on aate. Moni joka lukisi nyt LaVeyn aatteista voisi huomata olleensa epätietoisesti "satanisti" jo vaikka kuinka kauan.


      • 3X3=9
        BBBsssB kirjoitti:

        Satanismiin ei tarvitse kääntyä, se on aate. Moni joka lukisi nyt LaVeyn aatteista voisi huomata olleensa epätietoisesti "satanisti" jo vaikka kuinka kauan.

        No joo, niinhän minä sanoin. Sitä joko on tai ei.

        Erotus on kuitenkin siinä, että valtaosa olisi kuitenkin nimenomaan "satanisteja" ei Satanisteja. Ihmisen luonnostahan tässä on kyse ja ihminen on luonnostaan saatanallinen kun sitä luontoa tulkitaan juutalais-kristilliseltä kantilta.


      • Qadesha
        Nietzchen haamu kirjoitti:

        "Rituaaleja ei harjoiteta missään mielessä trivialisoidusti vaikka niiden toimintamekanismi tiedostetaankin (ja siten optimoidaan)."

        Esimerkiksi neurootikot saattavat pestä käsiään useita kertoja päivässä rituaalinomaisesti. Tämä antaa tunteen elämänhallinnasta. Psykoterapialla saavutetaan se, että henkilö tunnistaa ongelmiensa alkuperän ja tarve rituaalille katoaa. Eikö juuri toimintamekanismin tunnistaminen vie magialta merkitystä? En tiedä, en kyseistä toimintaa harrasta.

        "Vain? Tuossa on jo aika paljon."

        Mielestäni moisen paljastamiseen ei kummoisia älyn lahjoja tarvita. Jokainen Matti Meikäläinen pystyy samaan pienen punaviiniannoksen ja nojatuolifilosofoinnin jälkeen. Mene ja tiedä?

        "Monet uskonnot pyrkivät muuttamaan maailmaa sellaiseksi, kuin sen harjoittajat kokisivat itselleen hyödylliseksi. Satanisti pyrkii menestymään maailmassa sellaisena kuin se on."

        Jos satanismilla ei ole tarjota mitään uutta miksi olla satanisti? Maailmassa menestyminen sellaisena kuin se on, onnistuu hyvin myös evankeliselta kristityltä. Onko kyse jonkinlaisesta rehellisyydestä, kaksinaismoralismin tuomitsemisesta. Onko satanismi välttämätöntä tämän saavuttamiseksi?

        Oletkin näemmä käsitellyt tuota asiaa josta kirjoittelin tuonne toisaanne.

        >Esimerkiksi neurootikot saattavat pestä käsiään useita kertoja päivässä rituaalinomaisesti. Tämä antaa tunteen elämänhallinnasta. Psykoterapialla saavutetaan se, että henkilö tunnistaa ongelmiensa alkuperän ja tarve rituaalille katoaa. Eikö juuri toimintamekanismin tunnistaminen vie magialta merkitystä? En tiedä, en kyseistä toimintaa harrasta.

        Tarve rituaalille ei välttämättä katoa vaikka asiasta jauhettaisiin öpaut pää irti. Ei hyödytä mitenkään "tunnistaa ongelmiensa alkuperä" silloin kun kysymys on aivojen häiriötilasta. On esitetty että jokin virusinfektio saattaisi laukaista pakkoneuroottisen käyttäytymisen, varsinkin siis jos on lapsista kyse. Terapialla oireilua voidaan hillitä opettamalla rentoutumismenetelmiä yms. mutta kokonaan sitä ei välttämättä saada poistettua mikäli ongelma tosiaan on fyysisesti korvien välissä.

        Mitä taas tulee magiaan, en välttämättä allekirjoittaisi siinäkään tunnistamisen mitätöivää vaikutusta. En voi magian alalta sanoa hyvää esimerkkiä, mutta ihmeparannuksia tutkittaessa kävi ilmi että parantumiset saattoivat olla pysyviä vaikka potilaalle selvisi ettei mitään varsinaista ihmettä tai parantamista ole suoritettu. Tehtiin koe jossa osalle polvivaivaisia tehtiin leikkaus ja osalle ei; ne joille sitä ei tehty eivät saaneet asiaa mitenkään tietää hetsiltään koska heidät valmistettiin täysin protokollan mukaisesti leikkaukseen ja jopa leikkaussalissa kirurgit kilistelivät ja kolistelivat instrumenttejaan vaikka eivät tehneet mitään. Kun tuollaiselta _oman uskonsa voimalla_ parantuneelta mieheltä sitten tiedusteltiin miten voi, kun oli saanut tietää ettei tullutkaan leikatuksi, niin hyvinhän hän voi eikä vaiva ollut palannut.


    • cybo-ceronimo-cabriel-61

      //"Satanismin "magia" ja "satanistiset rituaalit" ovat ennen kaikkea psykodraamaa sekä itsen ja ympäristön säätelyä, jonka avulla ihminen voi symbolisten tekojen välityksellä toteuttaa itseään; purkaa aggressioita tai nostaa esiin myönteisiä, positiivisia ominaisuuksiaan, joita arjen elämässä voi sitten hyödyntää."//


      - Kuten muutkin uskonnolliset rituaalit.



      //Jotkin uskonnonsosiologiset tutkimukset toteavat, että magia on kaikkien uskontojen alkuperä. Kyseenalaista kuitenkin on käyttää magiaa muuten ateistisessa kontekstissa. Vaatiihan itsensä toteuttaminen tätä kautta kaiketi jonkinasteista uskoa magiaan. Rituaalit siis trivialisoidussa muodossaan kaiketi menettävän merkityksensä - samalla kaavalla voitaisiin luoda merkityksiä vaikkapa Aku ankasta, jotka loisivat samankaltaisia vaikutuksia.//


      - Magiikka toimii.

      Muinaisten maagikkojen maagiset-märät-toive-uneksinnat ovat käyneet toteen. Aikavälin pituudesta johtuen magiigan totetuminen ei kolahda.
      Esimerkkejä toimivasta magiikasta ovat nykyiset-->lento-vermeet, kännykät ja muu tieteen aikaan saama todellisuus, joka menneisyydessä oli maagikkojen ennustus magiikan toimivuudesta.



      //"LaVey näki omien sanojensa mukaan tarpeen elämänkatsomukselle, joka hyväksyisi ihmisen sellaisena kuin hän todella on. Kaikki tavanomaiset uskonnot vaativat ihmistä muuttumaan vaikka väkisin ja kieltävät hänen todellisen luontonsa. Satanismi arvostaa ihmisen lihallisuutta ja näkee elämän tässä ja nyt ainoana todellisuutena."//


      - Todellinen luonto löytyy luonnosta-->jonka osa ihminen on. Ihminen ei luontonsa osalta poikkea muusta luoma-kunnasta mitenkään-->aivan samat rituaalit etc.-->mm. pariutumisen ,sotien, kuoleman etc. osalta on nähtävissä kaikessa luomakunnassa.

      Tosin mielestäni Lavey jäi pahasti puoli-tiehen sinänsä rehellisessä arviossaan ihmisestä.



      //Mielestäni LaVey näki vain ihmisen sellaisena kuin hän esiintyy kristillis-kapitalistisessa paradigmassa. Ihmisen todellinen luonto on no. vain ihminen tässä olotilassa. Tiedämmehän, että ihmisyys ei ole mikään staattinen tila vaan muuttuu historian kehityksessä. Todellinen luonto? Lihallisuus ja itsekkyys? Mielestäni mikään ei kuvaa tätä meidän ns. kristillistä maailmaa paremmin kuin LaVeyn filosofia.//


      - Juuri näin.



      //Hän siis vain paljastaa modernin maailman todelliset ihanteet ja paiskaa ne vasten kasvojamme. Mitään todellista kapinaa ei tätä kautta synny vaan pelkästään status quon ylläpitämistä, vaikkakin erilaisessa muodossa ja paketissa.//


      - Juuri näin.
      Mikä olisi sinun ajatus vaihtoehdosta tämän "kaiken" ulkopuolelta?



      //Mustien vaatteiden käyttäminen ja mustien kynttilöiden polttaminen metsässä ei mielestäni erota satanistia kristitystä vaan molemmat ovat tietämättään osa samaa yhteiskuntajärjestystä - toiset tietoisemmin kuin toiset?//


      - Juuri näin.
      En usko että satanisteilla on palvonta menoja itselleen, heille asiat ovat lähinnä filo'sofisia, luulen että saatanan palvojat harrastavat rituaalejaan vasta-painona kristikunnan rituaaleille.



      //Ymmärrän kyllä tarpeen kapinoida tätä maailmaa vastaan, mutta eikö olisi parempi kapinoida aattein, jotka eivät suoraan määrittele tätä maailmaa?//


      - Subjekti&objekti tila on pakko huomioida ja se pakottaa aina tilanteeseen, jossa asioita ja milloin mitäkin arvioidaan jostain vasta-kohdasta kummuten.

      Vaikka pyrkisimme objektiivisuuteen olevaisuuden ja maailmamme suhteen, antaa oma suljettu systeemimme jossa olemme sisällä--> siihen hyvin vähän työ-kaluja käyttöön.

      ps. niitä on ;)

      • ihmisluonnosta

        "- Todellinen luonto löytyy luonnosta-->jonka osa ihminen on. Ihminen ei luontonsa osalta poikkea muusta luoma-kunnasta mitenkään-->aivan samat rituaalit etc.-->mm. pariutumisen ,sotien, kuoleman etc. osalta on nähtävissä kaikessa luomakunnassa."

        Uskaltaisimpa väittää, että ihminen eroaa luonnosta melkosestikin. Pariutuminen ja kuoleminen tietenkin biologisessa mielessä yhdistää meitä muihin eläimiin, mutta me annamme niille kultuurillisesti määriytyneitä merkityksiä.
        Elämämme ja kuolemamme siis ovat biologiamme ja kulttuurimme yhteisvaikutusta. Tällaista ei muusta luonnosta löydy. On mielestäni antropomorfistista sanoa, että luonnossa esiintyy sotia - öljysota Irakissa on hieman erilaista kuin keppejä heittelevien apinoiden nahistelu. Olen samaa mieltä siitä, että ihminen on osa luontoa, harmi vain että länsimaalaiset eivät tätä ymmärrä. Meidän tieteellinen maaimankatsomuksemme (kristillis-kapitalistisessa paradigmassa tosin) on aiheuttanut sen, että erotamme itsemme luonnosta. Objektiivinen tarkkailija tutkii jotain itsensä ulkopuolella olevaa, jotta siitä saataisiin hyötyä. Päinvastaista ajattelua esiintyy vaikkapa samuraiestetiikassa - estetiikan tarkoitus on kuvata luontoa mahdollisimman realistisesti, mutta maiseman muokkaus sallitaan. Realistinen luonnontilan kuvaus ja muokkaaminen eivät ole ristiriidassa, sillä ihmisen kätten jälki katsotaan osaksi luontoa. Täten esim. ydinvoimalat ovat osa luontoa, sillä subjektin ja objektin suhde ymmärretään eritavoin kuin meillä. Sama pätee myös ihmisluontoon. En usko, että luontoni on jonkin apinalauman tai lintuparven kaltaista vaan olen vapaa olemaan sellainen kuin haluan. Tuo vapaus on kuitenkin luonnollista muttei luontoa siinä mielessä kuin sinä tarkoitat. Vapaus ei tietenkään ole täydellistä, sillä tietenkin kulttuuri ja biologia asettaa rajoituksia. Täten onkin haastavaa asettaa jotain ulkokohtaisia ihanteita, joiden kautta nykyistä tilaa voidaan kritisoida. Meillä kuitenkin käytössämme suhteellisen tehokkaat aivot ja mielikuvitus. En nyt tässä lähde tuputtamaan kenellekään minun ihanteitani - se ei ollut aloitukseni tarkoitus vaan kysyä satanismista.


      • cybo-ceronimo-cabriel-61
        ihmisluonnosta kirjoitti:

        "- Todellinen luonto löytyy luonnosta-->jonka osa ihminen on. Ihminen ei luontonsa osalta poikkea muusta luoma-kunnasta mitenkään-->aivan samat rituaalit etc.-->mm. pariutumisen ,sotien, kuoleman etc. osalta on nähtävissä kaikessa luomakunnassa."

        Uskaltaisimpa väittää, että ihminen eroaa luonnosta melkosestikin. Pariutuminen ja kuoleminen tietenkin biologisessa mielessä yhdistää meitä muihin eläimiin, mutta me annamme niille kultuurillisesti määriytyneitä merkityksiä.
        Elämämme ja kuolemamme siis ovat biologiamme ja kulttuurimme yhteisvaikutusta. Tällaista ei muusta luonnosta löydy. On mielestäni antropomorfistista sanoa, että luonnossa esiintyy sotia - öljysota Irakissa on hieman erilaista kuin keppejä heittelevien apinoiden nahistelu. Olen samaa mieltä siitä, että ihminen on osa luontoa, harmi vain että länsimaalaiset eivät tätä ymmärrä. Meidän tieteellinen maaimankatsomuksemme (kristillis-kapitalistisessa paradigmassa tosin) on aiheuttanut sen, että erotamme itsemme luonnosta. Objektiivinen tarkkailija tutkii jotain itsensä ulkopuolella olevaa, jotta siitä saataisiin hyötyä. Päinvastaista ajattelua esiintyy vaikkapa samuraiestetiikassa - estetiikan tarkoitus on kuvata luontoa mahdollisimman realistisesti, mutta maiseman muokkaus sallitaan. Realistinen luonnontilan kuvaus ja muokkaaminen eivät ole ristiriidassa, sillä ihmisen kätten jälki katsotaan osaksi luontoa. Täten esim. ydinvoimalat ovat osa luontoa, sillä subjektin ja objektin suhde ymmärretään eritavoin kuin meillä. Sama pätee myös ihmisluontoon. En usko, että luontoni on jonkin apinalauman tai lintuparven kaltaista vaan olen vapaa olemaan sellainen kuin haluan. Tuo vapaus on kuitenkin luonnollista muttei luontoa siinä mielessä kuin sinä tarkoitat. Vapaus ei tietenkään ole täydellistä, sillä tietenkin kulttuuri ja biologia asettaa rajoituksia. Täten onkin haastavaa asettaa jotain ulkokohtaisia ihanteita, joiden kautta nykyistä tilaa voidaan kritisoida. Meillä kuitenkin käytössämme suhteellisen tehokkaat aivot ja mielikuvitus. En nyt tässä lähde tuputtamaan kenellekään minun ihanteitani - se ei ollut aloitukseni tarkoitus vaan kysyä satanismista.

        //Uskaltaisimpa väittää, että ihminen eroaa luonnosta melkosestikin. Pariutuminen ja kuoleminen tietenkin biologisessa mielessä yhdistää meitä muihin eläimiin, mutta me annamme niille kultuurillisesti määriytyneitä merkityksiä.
        Elämämme ja kuolemamme siis ovat biologiamme ja kulttuurimme yhteisvaikutusta.//


        - Tarkoitin sitä perus-elukkaa, joka ihminen ilman hengen-maailmaa/idea-maailmoja olisi, ja onkin joissain tapauksissa.

        Biologinen-ihminen ei poikkea periaatteeliselta käyttäytymiseltään muusta luoma-kunnasta. Kultturiset- ja tietoisuuden taso-eroista johtuvat seikat--> eivät toki tue rituaalista tai muuta käyttäytymisen saman'oloisuutta, mutta periaatteellisuus löytyy sieltä taustalta.



        //Tällaista ei muusta luonnosta löydy.//


        - Vaikka tavat ja tyyli ovat toiset, eläinkunnassa hiemankin kehittyneemmillä otuksilla on omat kulttuurinsa ja tapansa toimia.
        Tietenkään ne eivät ole tasoiltaan verrannollisia toisiinsa,mútta ideoiltaan kyllä[kuten jo totesinkin edellä].



        //On mielestäni antropomorfistista sanoa, että luonnossa esiintyy sotia - öljysota Irakissa on hieman erilaista kuin keppejä heittelevien apinoiden nahistelu.//


        - Mistä arvelet, ettei öljyä tarvitsematon apina-lauma kiistelisi jostain sille oleellisesti hahmottuneesta 'luonnon-varasta'-->kuten vaikkapa elin-tilasta tai juoma-paikasta.
        Sadismia esiintyy kaikilla elänkunnan tasoilla, samoin seksuaalista käyttäytymistä ilman suoranaista lisääntymi-funktiota [se toimii siinä sivussa]-->siis ihan huvin vuoksi,nautinnoksi.



        //Olen samaa mieltä siitä, että ihminen on osa luontoa, harmi vain että länsimaalaiset eivät tätä ymmärrä. Meidän tieteellinen maaimankatsomuksemme (kristillis-kapitalistisessa paradigmassa tosin) on aiheuttanut sen, että erotamme itsemme luonnosta. Objektiivinen tarkkailija tutkii jotain itsensä ulkopuolella olevaa, jotta siitä saataisiin hyötyä. Päinvastaista ajattelua esiintyy vaikkapa samuraiestetiikassa - estetiikan tarkoitus on kuvata luontoa mahdollisimman realistisesti, mutta maiseman muokkaus sallitaan. Realistinen luonnontilan kuvaus ja muokkaaminen eivät ole ristiriidassa, sillä ihmisen kätten jälki katsotaan osaksi luontoa. Täten esim. ydinvoimalat ovat osa luontoa, sillä subjektin ja objektin suhde ymmärretään eritavoin kuin meillä.//


        - Toki, itse viihdyn mainiosti ihmisen luomassa ympäristössä, asfaltin ja betonin keskellä.
        Näen sen evolutisena kehityksenä, tosin sen suunnan positiivisesta merkityksestä kokonaisuudelle suoranaisesti, en ole niinkään vakuuttunut.



        //Sama pätee myös ihmisluontoon. En usko, että luontoni on jonkin apinalauman tai lintuparven kaltaista vaan olen vapaa olemaan sellainen kuin haluan.//


        - Tämä luulo voi johtua tietämättömyydestäsi ja itsetuntemisesi puutteista.

        Oletko todella vapaa, vai ohjaako päätöksiäsi sittenkin ulkoiset ja sisällesi rakennetut funktiot,mietippä sitä.



        //Tuo vapaus on kuitenkin luonnollista muttei luontoa siinä mielessä kuin sinä tarkoitat. Vapaus ei tietenkään ole täydellistä, sillä tietenkin kulttuuri ja biologia asettaa rajoituksia.//


        - No niin, siitä se ajatus lähtee kirkastumaan.



        //Täten onkin haastavaa asettaa jotain ulkokohtaisia ihanteita, joiden kautta nykyistä tilaa voidaan kritisoida.//


        - Ulkokohtaisia?
        Siis sisälläsi olevia ulko-kohtaisia, mutta kuitenkin jostain sisällesi sisäistettyjä?



        //Meillä kuitenkin käytössämme suhteellisen tehokkaat aivot ja mielikuvitus.//


        - Josta käytössä olevasta kapasiteetista käytämme 90% motoriikkaan ja loput 10% sen miettimiseen kuinka kauniisti motoriikkamme toimiikaan? ;)



        //En nyt tässä lähde tuputtamaan kenellekään minun ihanteitani - se ei ollut aloitukseni tarkoitus vaan kysyä satanismista.//


        - Ok, jos et halua, en tosin omaan kysymykseeni vastaamistasi pidä tuputtamisena.


      • Nietzchen haamu
        cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:

        //Uskaltaisimpa väittää, että ihminen eroaa luonnosta melkosestikin. Pariutuminen ja kuoleminen tietenkin biologisessa mielessä yhdistää meitä muihin eläimiin, mutta me annamme niille kultuurillisesti määriytyneitä merkityksiä.
        Elämämme ja kuolemamme siis ovat biologiamme ja kulttuurimme yhteisvaikutusta.//


        - Tarkoitin sitä perus-elukkaa, joka ihminen ilman hengen-maailmaa/idea-maailmoja olisi, ja onkin joissain tapauksissa.

        Biologinen-ihminen ei poikkea periaatteeliselta käyttäytymiseltään muusta luoma-kunnasta. Kultturiset- ja tietoisuuden taso-eroista johtuvat seikat--> eivät toki tue rituaalista tai muuta käyttäytymisen saman'oloisuutta, mutta periaatteellisuus löytyy sieltä taustalta.



        //Tällaista ei muusta luonnosta löydy.//


        - Vaikka tavat ja tyyli ovat toiset, eläinkunnassa hiemankin kehittyneemmillä otuksilla on omat kulttuurinsa ja tapansa toimia.
        Tietenkään ne eivät ole tasoiltaan verrannollisia toisiinsa,mútta ideoiltaan kyllä[kuten jo totesinkin edellä].



        //On mielestäni antropomorfistista sanoa, että luonnossa esiintyy sotia - öljysota Irakissa on hieman erilaista kuin keppejä heittelevien apinoiden nahistelu.//


        - Mistä arvelet, ettei öljyä tarvitsematon apina-lauma kiistelisi jostain sille oleellisesti hahmottuneesta 'luonnon-varasta'-->kuten vaikkapa elin-tilasta tai juoma-paikasta.
        Sadismia esiintyy kaikilla elänkunnan tasoilla, samoin seksuaalista käyttäytymistä ilman suoranaista lisääntymi-funktiota [se toimii siinä sivussa]-->siis ihan huvin vuoksi,nautinnoksi.



        //Olen samaa mieltä siitä, että ihminen on osa luontoa, harmi vain että länsimaalaiset eivät tätä ymmärrä. Meidän tieteellinen maaimankatsomuksemme (kristillis-kapitalistisessa paradigmassa tosin) on aiheuttanut sen, että erotamme itsemme luonnosta. Objektiivinen tarkkailija tutkii jotain itsensä ulkopuolella olevaa, jotta siitä saataisiin hyötyä. Päinvastaista ajattelua esiintyy vaikkapa samuraiestetiikassa - estetiikan tarkoitus on kuvata luontoa mahdollisimman realistisesti, mutta maiseman muokkaus sallitaan. Realistinen luonnontilan kuvaus ja muokkaaminen eivät ole ristiriidassa, sillä ihmisen kätten jälki katsotaan osaksi luontoa. Täten esim. ydinvoimalat ovat osa luontoa, sillä subjektin ja objektin suhde ymmärretään eritavoin kuin meillä.//


        - Toki, itse viihdyn mainiosti ihmisen luomassa ympäristössä, asfaltin ja betonin keskellä.
        Näen sen evolutisena kehityksenä, tosin sen suunnan positiivisesta merkityksestä kokonaisuudelle suoranaisesti, en ole niinkään vakuuttunut.



        //Sama pätee myös ihmisluontoon. En usko, että luontoni on jonkin apinalauman tai lintuparven kaltaista vaan olen vapaa olemaan sellainen kuin haluan.//


        - Tämä luulo voi johtua tietämättömyydestäsi ja itsetuntemisesi puutteista.

        Oletko todella vapaa, vai ohjaako päätöksiäsi sittenkin ulkoiset ja sisällesi rakennetut funktiot,mietippä sitä.



        //Tuo vapaus on kuitenkin luonnollista muttei luontoa siinä mielessä kuin sinä tarkoitat. Vapaus ei tietenkään ole täydellistä, sillä tietenkin kulttuuri ja biologia asettaa rajoituksia.//


        - No niin, siitä se ajatus lähtee kirkastumaan.



        //Täten onkin haastavaa asettaa jotain ulkokohtaisia ihanteita, joiden kautta nykyistä tilaa voidaan kritisoida.//


        - Ulkokohtaisia?
        Siis sisälläsi olevia ulko-kohtaisia, mutta kuitenkin jostain sisällesi sisäistettyjä?



        //Meillä kuitenkin käytössämme suhteellisen tehokkaat aivot ja mielikuvitus.//


        - Josta käytössä olevasta kapasiteetista käytämme 90% motoriikkaan ja loput 10% sen miettimiseen kuinka kauniisti motoriikkamme toimiikaan? ;)



        //En nyt tässä lähde tuputtamaan kenellekään minun ihanteitani - se ei ollut aloitukseni tarkoitus vaan kysyä satanismista.//


        - Ok, jos et halua, en tosin omaan kysymykseeni vastaamistasi pidä tuputtamisena.

        "Mistä arvelet, ettei öljyä tarvitsematon apina-lauma kiistelisi jostain sille oleellisesti hahmottuneesta 'luonnon-varasta'-->kuten vaikkapa elin-tilasta tai juoma-paikasta."

        En arvele näin, tietenkin taistelevat. Tarkoitin vain sanan 'sota' käyttöä antropomorfistisena. Kiistellä on jo paljon parempi vaihtoehto. Eläimet enemmän tai vähemmän toimivat ärsyke --> organimi --> vaste tyyppisesti. Näin ei meillä ihmisillä mielestäni ole.

        //Tuo vapaus on kuitenkin luonnollista muttei luontoa siinä mielessä kuin sinä tarkoitat. Vapaus ei tietenkään ole täydellistä, sillä tietenkin kulttuuri ja biologia asettaa rajoituksia.//


        - No niin, siitä se ajatus lähtee kirkastumaan.

        Mikään vapaus ei koskaan ole absoluuttista. Se, että biologia ja kulttuuri asettavat rajoituksia ei tee minusta apinaa. Apina ei voi olla muuta kuin on, mutta minun käytettävissä olevat valinnat ovat paljon laajemmat.


        //Täten onkin haastavaa asettaa jotain ulkokohtaisia ihanteita, joiden kautta nykyistä tilaa voidaan kritisoida.//


        - Ulkokohtaisia?
        Siis sisälläsi olevia ulko-kohtaisia, mutta kuitenkin jostain sisällesi sisäistettyjä?


        Nykyiselle asiantilalle ulkoisia, tarkoitin. Tietenkin näkökulmani ovat jostain sisäistettyjä, en tarkoittanut rakentavani teoriaa kaikkeudesta sen ulkopuolelta ( vrt. Hegel ) vaan että tarkastelen tätä rajattua aluetta (kristillisyys, kapitalismi) sen ulkopuolelta.


      • cybo-ceronimo-cabriel-61
        Nietzchen haamu kirjoitti:

        "Mistä arvelet, ettei öljyä tarvitsematon apina-lauma kiistelisi jostain sille oleellisesti hahmottuneesta 'luonnon-varasta'-->kuten vaikkapa elin-tilasta tai juoma-paikasta."

        En arvele näin, tietenkin taistelevat. Tarkoitin vain sanan 'sota' käyttöä antropomorfistisena. Kiistellä on jo paljon parempi vaihtoehto. Eläimet enemmän tai vähemmän toimivat ärsyke --> organimi --> vaste tyyppisesti. Näin ei meillä ihmisillä mielestäni ole.

        //Tuo vapaus on kuitenkin luonnollista muttei luontoa siinä mielessä kuin sinä tarkoitat. Vapaus ei tietenkään ole täydellistä, sillä tietenkin kulttuuri ja biologia asettaa rajoituksia.//


        - No niin, siitä se ajatus lähtee kirkastumaan.

        Mikään vapaus ei koskaan ole absoluuttista. Se, että biologia ja kulttuuri asettavat rajoituksia ei tee minusta apinaa. Apina ei voi olla muuta kuin on, mutta minun käytettävissä olevat valinnat ovat paljon laajemmat.


        //Täten onkin haastavaa asettaa jotain ulkokohtaisia ihanteita, joiden kautta nykyistä tilaa voidaan kritisoida.//


        - Ulkokohtaisia?
        Siis sisälläsi olevia ulko-kohtaisia, mutta kuitenkin jostain sisällesi sisäistettyjä?


        Nykyiselle asiantilalle ulkoisia, tarkoitin. Tietenkin näkökulmani ovat jostain sisäistettyjä, en tarkoittanut rakentavani teoriaa kaikkeudesta sen ulkopuolelta ( vrt. Hegel ) vaan että tarkastelen tätä rajattua aluetta (kristillisyys, kapitalismi) sen ulkopuolelta.

        //En arvele näin, tietenkin taistelevat. Tarkoitin vain sanan 'sota' käyttöä antropomorfistisena. Kiistellä on jo paljon parempi vaihtoehto. Eläimet enemmän tai vähemmän toimivat ärsyke --> organimi --> vaste tyyppisesti. Näin ei meillä ihmisillä mielestäni ole.//


        - Ahaa, anteeksi sivistymättömyyteni [en jaksanut googlettaa tuota sanaa].

        Asian voi nähdä myös jotenkin näin---> eli sen mitä ihmiset tekevät "tarkoituksellisesti", eli näkökulmastamme vaikkapa kiusatakseen muita-->voidaan myös ymmärtää tarpeeksi, eli samaksi vastaavuudeksi muiden eläinten käytöksen kanssa[jota emme tuomitse/ovathan ne "vain" elämiä].

        Kyse on näkökumista, taustalla vaikuttavat voimat ovat presiis samoja, vain niiden tulkinnat muuttuvat "sivistystason" myötä.

        Minusta hengen-idea-maailma on juuri se sekoittava voima joka tekee ihmisestä "julman".

        Se ei toimi vain niin siksi, että se arvioi tekoja korkeamman etiikan kautta, vaan siksi että juuri se toimii katalyyttinä teoille-->jota ei tapahtuisi jos ihminen olisi pidetty tai pitäytynyt pelkästään biologisessa muotissaan.

        Se mistä nuo korkeammat ajatukset tulevat, onkin toinen tarina.
        Käsitykseni mukaan jotain merkittävän risti-riitaista näiden kahden maailman välillä on, koska niiden yhteisen-sekoittuneen-ajatus/malli-maailman seuraukset ovat kammottavia.
        Tämä mielestäni johtuu siitä, että elukka[peto]-ihminen ole valmis niiden voimien käyttöön [koska on itsessään liian vapaa], joiden lähtö-kohdat eivät ole samat kuin omamme.



        //Mikään vapaus ei koskaan ole absoluuttista. Se, että biologia ja kulttuuri asettavat rajoituksia ei tee minusta apinaa. Apina ei voi olla muuta kuin on, mutta minun käytettävissä olevat valinnat ovat paljon laajemmat.//



        - Totta, mutta muistatko mistä juttumme lähti?
        Laveyn ajatus-maailman tutkailusta-->hänen ajatuksestaan, jossa ihminen jää ainoastaan vaikkapa tuolle apinan tasolle moraalinsa ja käytöksensä osalta, mutta perustelee kaiken kuitenkin "korkeammilla päämäärillä" [missä mennään jo metsään].

        Tuolta osaltasi--> mitä olet biologis-psyykkisesti toimit periaatteessa samalta pohjalta kuin muutkin kehittyneemmät eläimet.
        Se mikä tekee sinusta ihmisen kokonaisuutena, niin "hyvässä" kuin "pahassa",ei rajaudu niin---> että se, mitä pidät itsessäsi eläimellisenä olisi "pahaa" tai vastenmielistä, tai ollenkaan edes sitä--> vaan syvemmin ajatellen, se mikä sinussa on "pyhää" -->eli korkeampaa idea-maailmaa--> tosi-asiassa sekoittaa tuon kokonaisuuden toimimasta positiivisesti.

        Tämä johtaa mm. siihen, ettei ihminen ihmisenä, koskaan voi nousta niihin tasoihin, joita ihminen a-j-a-t-u-k-s-i-s-s-s-a-a-n voi tavoittaa.

        Tämä johtaa toki myös niiden ratkaisujen lähteille-->joiden kautta voidaan tuo korkeampi Itseys löytää--->"helvetillisen rallin" kautta-->koska olemme 'in hell'.

        Eli ero hengen-idea-maailman ja biologis-fyysisen-elukka[peto]-ihmisen välillä on revittävä esiin.
        Mikä nuo erottaa toisistaan ja saa "paketin" toimimaan tehokkaammin on pitkä prosessi ja tuskallinen.
        Lihasta itsensä irti repiminen [ilman Rosellia] on tuskaisin "tie" -auringon alla täydellisempään valinta-taloon- ,---> jossa talous on niin henkisesti kuin muutenkin vatu-bassissa.



        //Nykyiselle asiantilalle ulkoisia, tarkoitin. Tietenkin näkökulmani ovat jostain sisäistettyjä, en tarkoittanut rakentavani teoriaa kaikkeudesta sen ulkopuolelta ( vrt. Hegel ) vaan että tarkastelen tätä rajattua aluetta (kristillisyys, kapitalismi) sen ulkopuolelta.//


        - Jepu, se on yksinkertaista.
        Oisko se sosialismi/humaanisuus tapauksessasi?


      • Nietzchen haamu
        cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:

        //En arvele näin, tietenkin taistelevat. Tarkoitin vain sanan 'sota' käyttöä antropomorfistisena. Kiistellä on jo paljon parempi vaihtoehto. Eläimet enemmän tai vähemmän toimivat ärsyke --> organimi --> vaste tyyppisesti. Näin ei meillä ihmisillä mielestäni ole.//


        - Ahaa, anteeksi sivistymättömyyteni [en jaksanut googlettaa tuota sanaa].

        Asian voi nähdä myös jotenkin näin---> eli sen mitä ihmiset tekevät "tarkoituksellisesti", eli näkökulmastamme vaikkapa kiusatakseen muita-->voidaan myös ymmärtää tarpeeksi, eli samaksi vastaavuudeksi muiden eläinten käytöksen kanssa[jota emme tuomitse/ovathan ne "vain" elämiä].

        Kyse on näkökumista, taustalla vaikuttavat voimat ovat presiis samoja, vain niiden tulkinnat muuttuvat "sivistystason" myötä.

        Minusta hengen-idea-maailma on juuri se sekoittava voima joka tekee ihmisestä "julman".

        Se ei toimi vain niin siksi, että se arvioi tekoja korkeamman etiikan kautta, vaan siksi että juuri se toimii katalyyttinä teoille-->jota ei tapahtuisi jos ihminen olisi pidetty tai pitäytynyt pelkästään biologisessa muotissaan.

        Se mistä nuo korkeammat ajatukset tulevat, onkin toinen tarina.
        Käsitykseni mukaan jotain merkittävän risti-riitaista näiden kahden maailman välillä on, koska niiden yhteisen-sekoittuneen-ajatus/malli-maailman seuraukset ovat kammottavia.
        Tämä mielestäni johtuu siitä, että elukka[peto]-ihminen ole valmis niiden voimien käyttöön [koska on itsessään liian vapaa], joiden lähtö-kohdat eivät ole samat kuin omamme.



        //Mikään vapaus ei koskaan ole absoluuttista. Se, että biologia ja kulttuuri asettavat rajoituksia ei tee minusta apinaa. Apina ei voi olla muuta kuin on, mutta minun käytettävissä olevat valinnat ovat paljon laajemmat.//



        - Totta, mutta muistatko mistä juttumme lähti?
        Laveyn ajatus-maailman tutkailusta-->hänen ajatuksestaan, jossa ihminen jää ainoastaan vaikkapa tuolle apinan tasolle moraalinsa ja käytöksensä osalta, mutta perustelee kaiken kuitenkin "korkeammilla päämäärillä" [missä mennään jo metsään].

        Tuolta osaltasi--> mitä olet biologis-psyykkisesti toimit periaatteessa samalta pohjalta kuin muutkin kehittyneemmät eläimet.
        Se mikä tekee sinusta ihmisen kokonaisuutena, niin "hyvässä" kuin "pahassa",ei rajaudu niin---> että se, mitä pidät itsessäsi eläimellisenä olisi "pahaa" tai vastenmielistä, tai ollenkaan edes sitä--> vaan syvemmin ajatellen, se mikä sinussa on "pyhää" -->eli korkeampaa idea-maailmaa--> tosi-asiassa sekoittaa tuon kokonaisuuden toimimasta positiivisesti.

        Tämä johtaa mm. siihen, ettei ihminen ihmisenä, koskaan voi nousta niihin tasoihin, joita ihminen a-j-a-t-u-k-s-i-s-s-s-a-a-n voi tavoittaa.

        Tämä johtaa toki myös niiden ratkaisujen lähteille-->joiden kautta voidaan tuo korkeampi Itseys löytää--->"helvetillisen rallin" kautta-->koska olemme 'in hell'.

        Eli ero hengen-idea-maailman ja biologis-fyysisen-elukka[peto]-ihmisen välillä on revittävä esiin.
        Mikä nuo erottaa toisistaan ja saa "paketin" toimimaan tehokkaammin on pitkä prosessi ja tuskallinen.
        Lihasta itsensä irti repiminen [ilman Rosellia] on tuskaisin "tie" -auringon alla täydellisempään valinta-taloon- ,---> jossa talous on niin henkisesti kuin muutenkin vatu-bassissa.



        //Nykyiselle asiantilalle ulkoisia, tarkoitin. Tietenkin näkökulmani ovat jostain sisäistettyjä, en tarkoittanut rakentavani teoriaa kaikkeudesta sen ulkopuolelta ( vrt. Hegel ) vaan että tarkastelen tätä rajattua aluetta (kristillisyys, kapitalismi) sen ulkopuolelta.//


        - Jepu, se on yksinkertaista.
        Oisko se sosialismi/humaanisuus tapauksessasi?

        Kyse on näkökumista, taustalla vaikuttavat voimat ovat presiis samoja, vain niiden tulkinnat muuttuvat "sivistystason" myötä.

        Ihan totta siinä mielessä, että itsekkyys jne. yhdistävät meitä eläimiin. En kuitenkaan usko, että kyse on vain tulkintaeroista vaan aidoista eroista meidän olemuksessamme. Ihminen voi olla eläimellinen, mutta ei eläin sanan perinteisessä mielessä. Tarkoitan tällä sitä, että kognitiiviset kykymme ovat korkeammat ja esim. kieli on kulttuurillinen alkuperältään ja sisäistynyt osaksi sitä mitä on olla ihminen. Vaikka itsekkyyttä esiintyy niin apinoissa kuin ihmisissäkin on tuo samankaltaisuus pintapuolista, sillä ne prosessit jotka sen taustalla toimivat ovat laadultaan hyvinkin erilaisia.


        Laveyn ajatus-maailman tutkailusta-->hänen ajatuksestaan, jossa ihminen jää ainoastaan vaikkapa tuolle apinan tasolle moraalinsa ja käytöksensä osalta, mutta perustelee kaiken kuitenkin "korkeammilla päämäärillä" [missä mennään jo metsään].

        Lavey on tuossa asiassa melko oikeassa. En kuitenkaan usko, että ns. korkeammat päämäärät ovat mahdottomia kuten Laveyllä käsittääkseni. Eli en enää puhunut pelkästään hänestä vaan homma meni sekaisin ja toin esille omaa kantaani. Pahoittelen sekaannusta. Ihminen usein jää apinan tasolle, mutta mitä yritin sanoa on se, että näin ei välttämättä ole. Jos ihminen on biologiansa ja kulttuurinsa rajaama niin näitä asioita muuttamalla voidaan muuttaa myös ihmistä sen tämän hetkisestä tilasta. Ehkä uskon liikaa sellaisiin asioihin kuin sosiaaliteknologiaan, mene ja tiedä.


        Tuolta osaltasi--> mitä olet biologis-psyykkisesti toimit periaatteessa samalta pohjalta kuin muutkin kehittyneemmät eläimet.

        Tekstisi ei avaudu minulle lainkaan. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisen koulukunnan psykologisia teorioita kannatat? Ehkä se avaisi vähän keskustelua. Esim:

        "Tämä johtaa mm. siihen, ettei ihminen ihmisenä, koskaan voi nousta niihin tasoihin, joita ihminen a-j-a-t-u-k-s-i-s-s-s-a-a-n voi tavoittaa.",

        saisi sitten tarkennusta. En nyt ymmärrä miksei ihminen voi toteuttaa (edes teoriassa, käytännössä toki synkältä näyttää tämä planeettamme) näitä korkeamipia tasoja?


      • Pizzaboy 2008
        Nietzchen haamu kirjoitti:

        Kyse on näkökumista, taustalla vaikuttavat voimat ovat presiis samoja, vain niiden tulkinnat muuttuvat "sivistystason" myötä.

        Ihan totta siinä mielessä, että itsekkyys jne. yhdistävät meitä eläimiin. En kuitenkaan usko, että kyse on vain tulkintaeroista vaan aidoista eroista meidän olemuksessamme. Ihminen voi olla eläimellinen, mutta ei eläin sanan perinteisessä mielessä. Tarkoitan tällä sitä, että kognitiiviset kykymme ovat korkeammat ja esim. kieli on kulttuurillinen alkuperältään ja sisäistynyt osaksi sitä mitä on olla ihminen. Vaikka itsekkyyttä esiintyy niin apinoissa kuin ihmisissäkin on tuo samankaltaisuus pintapuolista, sillä ne prosessit jotka sen taustalla toimivat ovat laadultaan hyvinkin erilaisia.


        Laveyn ajatus-maailman tutkailusta-->hänen ajatuksestaan, jossa ihminen jää ainoastaan vaikkapa tuolle apinan tasolle moraalinsa ja käytöksensä osalta, mutta perustelee kaiken kuitenkin "korkeammilla päämäärillä" [missä mennään jo metsään].

        Lavey on tuossa asiassa melko oikeassa. En kuitenkaan usko, että ns. korkeammat päämäärät ovat mahdottomia kuten Laveyllä käsittääkseni. Eli en enää puhunut pelkästään hänestä vaan homma meni sekaisin ja toin esille omaa kantaani. Pahoittelen sekaannusta. Ihminen usein jää apinan tasolle, mutta mitä yritin sanoa on se, että näin ei välttämättä ole. Jos ihminen on biologiansa ja kulttuurinsa rajaama niin näitä asioita muuttamalla voidaan muuttaa myös ihmistä sen tämän hetkisestä tilasta. Ehkä uskon liikaa sellaisiin asioihin kuin sosiaaliteknologiaan, mene ja tiedä.


        Tuolta osaltasi--> mitä olet biologis-psyykkisesti toimit periaatteessa samalta pohjalta kuin muutkin kehittyneemmät eläimet.

        Tekstisi ei avaudu minulle lainkaan. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisen koulukunnan psykologisia teorioita kannatat? Ehkä se avaisi vähän keskustelua. Esim:

        "Tämä johtaa mm. siihen, ettei ihminen ihmisenä, koskaan voi nousta niihin tasoihin, joita ihminen a-j-a-t-u-k-s-i-s-s-s-a-a-n voi tavoittaa.",

        saisi sitten tarkennusta. En nyt ymmärrä miksei ihminen voi toteuttaa (edes teoriassa, käytännössä toki synkältä näyttää tämä planeettamme) näitä korkeamipia tasoja?

        Teoriassa toteuttaminen on samaa kuin vedellä kuivattaminen.


      • cybo-ceronimo-cabriel-61
        Nietzchen haamu kirjoitti:

        Kyse on näkökumista, taustalla vaikuttavat voimat ovat presiis samoja, vain niiden tulkinnat muuttuvat "sivistystason" myötä.

        Ihan totta siinä mielessä, että itsekkyys jne. yhdistävät meitä eläimiin. En kuitenkaan usko, että kyse on vain tulkintaeroista vaan aidoista eroista meidän olemuksessamme. Ihminen voi olla eläimellinen, mutta ei eläin sanan perinteisessä mielessä. Tarkoitan tällä sitä, että kognitiiviset kykymme ovat korkeammat ja esim. kieli on kulttuurillinen alkuperältään ja sisäistynyt osaksi sitä mitä on olla ihminen. Vaikka itsekkyyttä esiintyy niin apinoissa kuin ihmisissäkin on tuo samankaltaisuus pintapuolista, sillä ne prosessit jotka sen taustalla toimivat ovat laadultaan hyvinkin erilaisia.


        Laveyn ajatus-maailman tutkailusta-->hänen ajatuksestaan, jossa ihminen jää ainoastaan vaikkapa tuolle apinan tasolle moraalinsa ja käytöksensä osalta, mutta perustelee kaiken kuitenkin "korkeammilla päämäärillä" [missä mennään jo metsään].

        Lavey on tuossa asiassa melko oikeassa. En kuitenkaan usko, että ns. korkeammat päämäärät ovat mahdottomia kuten Laveyllä käsittääkseni. Eli en enää puhunut pelkästään hänestä vaan homma meni sekaisin ja toin esille omaa kantaani. Pahoittelen sekaannusta. Ihminen usein jää apinan tasolle, mutta mitä yritin sanoa on se, että näin ei välttämättä ole. Jos ihminen on biologiansa ja kulttuurinsa rajaama niin näitä asioita muuttamalla voidaan muuttaa myös ihmistä sen tämän hetkisestä tilasta. Ehkä uskon liikaa sellaisiin asioihin kuin sosiaaliteknologiaan, mene ja tiedä.


        Tuolta osaltasi--> mitä olet biologis-psyykkisesti toimit periaatteessa samalta pohjalta kuin muutkin kehittyneemmät eläimet.

        Tekstisi ei avaudu minulle lainkaan. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisen koulukunnan psykologisia teorioita kannatat? Ehkä se avaisi vähän keskustelua. Esim:

        "Tämä johtaa mm. siihen, ettei ihminen ihmisenä, koskaan voi nousta niihin tasoihin, joita ihminen a-j-a-t-u-k-s-i-s-s-s-a-a-n voi tavoittaa.",

        saisi sitten tarkennusta. En nyt ymmärrä miksei ihminen voi toteuttaa (edes teoriassa, käytännössä toki synkältä näyttää tämä planeettamme) näitä korkeamipia tasoja?

        //Ihan totta siinä mielessä, että itsekkyys jne. yhdistävät meitä eläimiin. En kuitenkaan usko, että kyse on vain tulkintaeroista vaan aidoista eroista meidän olemuksessamme. Ihminen voi olla eläimellinen, mutta ei eläin sanan perinteisessä mielessä. Tarkoitan tällä sitä, että kognitiiviset kykymme ovat korkeammat ja esim. kieli on kulttuurillinen alkuperältään ja sisäistynyt osaksi sitä mitä on olla ihminen. Vaikka itsekkyyttä esiintyy niin apinoissa kuin ihmisissäkin on tuo samankaltaisuus pintapuolista, sillä ne prosessit jotka sen taustalla toimivat ovat laadultaan hyvinkin erilaisia.//


        - Nuo prosessit, joiden kautta i-h-m-i-n-e-n on mitä kulloinkin on--> eivät, [kuten jo totesinkin]ole liitettävissä suoranaisesti ensin-->"pahuuteen"-->jolloin kyllä kelpaamme eläimiksi, kun taas "hyvät" tekomme sulkisivat elukkamme pois ja olisivat vain korkeampaa tietoisuutta.

        Tämä toimimattomuus, eli korkeamman tietoisuutemme ja biologisen faktallisuutemme yhteen-sopimattomuus johtunee näiden kahden täysin erillaisen maailman antamien "viestien" erillaisuudesta ja tästä kumpuavasta ihmisessä kasvavasta risti-riidasta,jolloin arvojen,asioiden ja ajatusten seka-melska leviää kuin manun eväät todellisuuden pöydälle.



        //Lavey on tuossa asiassa melko oikeassa. En kuitenkaan usko, että ns. korkeammat päämäärät ovat mahdottomia kuten Laveyllä käsittääkseni.//


        - Niin, normaalisti "liha" ja henki eivät voi kulkea sovussa käsi-kädessä--> toisen siitä kärsimättä.

        Esimerkiksi seksuaali-magiikka, tai tämä tutumpi ja kansanomaisempi minä-kuvioihin juuri sopivasti vetoava--> kaikissa uskonnoissa, varsinkin hurma-henkisimmissä paljon hyväksi käytetty tekniikka joka vetoaa sopivasti eläimeemme,tunteisiimme ja sekoittaa iloisesti kaiken tämän minä-maailmoihin-->ei johda siihen, mihin sillä kerrotaan[puhutaan paskaa] pyrittävän ja päästävän.
        Kaikki jää aina lopulta vain tunteen tasolle, suojaksi, toimimaan omaa raadollista todellisuutta vastaan.
        Juoni--> huumaa, mutta samalla se salakavalasti uskottelee uneen, eli oikeasti pohjimmiltaan--> estää löytämästä oleellisia faktoja[ei viitsi käyttää totuus sanaa, ymmärräthän ;)] ja siten todellisia ja kestäviä keinoja.



        //Eli en enää puhunut pelkästään hänestä vaan homma meni sekaisin ja toin esille omaa kantaani. Pahoittelen sekaannusta.//


        - Ei tuo haittaa :)



        //Ihminen usein jää apinan tasolle, mutta mitä yritin sanoa on se, että näin ei välttämättä ole. Jos ihminen on biologiansa ja kulttuurinsa rajaama niin näitä asioita muuttamalla voidaan muuttaa myös ihmistä sen tämän hetkisestä tilasta. Ehkä uskon liikaa sellaisiin asioihin kuin sosiaaliteknologiaan, mene ja tiedä.//


        - Tästähän on esimerkkejä mm. dokumentoidusta apina-pojasta [lapsi jonka apinat kasvattivat], joka oli apina apinoiden keskellä kaikella tapaa, kunnes sivistyksen pariin jouduttuaan, oppi kaikki ne samat kieroudet ja turmiolliset tavat joita "sivistys" toi tullessaan.



        //Tekstisi ei avaudu minulle lainkaan. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisen koulukunnan psykologisia teorioita kannatat? Ehkä se avaisi vähän keskustelua.//



        - En tiedä suunnista mitään, käytän sitä kuuluisaa "maalaisjärkeä".

        Mitä itse asiaan tulee--> Se, että voisi merkittävimmät ajatuksensa ilmaista, niitä täytyy ensinnäkin olla muutenkin kuin teoreettisesti--> luettuina.

        Tämä ei ole kuitenkaan ainut ongelma. Ajattelu luo niitä lisää.
        Yksi oleellisimmista lienee se-->mistä nuo omat ajatukset motivoituvat ja kumpuavat kuviksi mieleemme.
        Osaako ajattelija esimerkiksi itse analysoida syitä niihin ajatuksellisiin kuvioihin, eli seurauksiin, joita kehittää/kehittyy ja luulee niiksi miksi kukin sitten luuleekin.

        Esimerkiksi, jos et kamppaile biologiaasi vastaan[karvatonta apinaasi], jos et osaa, pysty tai rehellisesti tai ali-tajuisesti lopulta sitä haluakaan, mitä tapahtuu tällöin ajatuksiesi suunnalla?
        Vaikkapa annat yksinkertaisesti periksi[kuten Lavey opetus-lapsensa antoivat luonnolleen], tällöin et koskaan löydä erillaista asbektia, et kokonaisuutta ajatus-maailmastasi [sitä 'sydämen sivistystä'], etkä näin ollen vastauksiakaan oleellisiin kysymyksiin sisältäsi-->ja näin menet ojasta allikkoon[näissä asioissa].

        Eriteltäessä---> tunteita, tarpeita, vaikkapa luonnollista elämän voimaansa-->se johdattaa sinut aivan takuulla 'apinan kaikkaan'-->selviämään,säilymään hengissä hinnalla millä hyvänsä.

        Hienoinen rohkeus jo muuttaa tätä kuviota ratkaisevasti.
        Nimittäin, esimerkiksi jos --> kestät "suojatta" ja murrat/annat murtaa henkisiä suoja-muurejasi yksi kerrallaan, joihin kuuluvat mm. ismit,uskonnot, tai liioiteltu ja yli-ampuva sählääminen[urheilu,individualismi, kaikki yksipuolisuus etc.], "apina-voimasi", last but not least itsekkyytesi etc.---> löytyy lopulta tästä kaiken "mudan" peitosta-->"Helmi".



        //saisi sitten tarkennusta. En nyt ymmärrä miksei ihminen voi toteuttaa (edes teoriassa, käytännössä toki synkältä näyttää tämä planeettamme) näitä korkeamipia tasoja?//


        - Edellä mainitut syyt ovat osa sitä problematiikkaa. Huomioitavaa on se, ettemme ole yksin tässä maailmassa, lisäksi emme ole "kaikkivoipia"-->jolloin mahdollisuutemme yksilönä ovat rajalliset-->ajan,kulttuurin,terveyden,moneyn, tiedon valtaisan määrän-->kuten ymmärrät vastus on kova korkeampien päämäärien esiin tulossa, saatikka toteutumisessa.

        Lisäksi tuo sovittamaton risti-riita hengen-idea-maailman ja lihan-voiman välillä sekoittaa pakkaa pahasti.


    • Sutsi-Sataaan

      lol, käy ensin uudestaan kirjastossa kurkkaamassa että miten se muka hienon kuuloisen haamuiltavan nimi kirjoitettiinkaan ja yritä vasta sitten tulla pätemään "filosofisuudellasi"

      • Nietzchen haamu

        En yrittänyt päteä vaan aidosti olen kiinnostunut tästä asiasta. Juu toi s aina jää välistä, ei auta : )


    • dasdsadasd

      Elikkä jos täällä on ketään chakroihin tutustunutta nii voisitteko vastata..
      Olen avannut kolmannen silmäni aiemmin melko satanistisella menetelmällä, voimameditaatiolla, mutta annoin sen passivoitua koska säikähdin "asiaa" sen verran.

      Nyt aloitin kuitenkin tekemään taas näitä normaaleja chakrameditaatioita. Tuossa eilen illalla kun tein tätä niin otsani kohdalla syntyi aivan sanoin kuvaamaton kipu jonka sain kylläkin saman tien loppumaan kun pysäytin nämä "energiavirrat"..
      Tiedän että nuo chakrakäsitteet yms kuulostavat aivan hulluilta (ainakin itse näin ne hulluina ennen kolmannen silmän avaamista), mutta voisiko joku asiaan perehtyneempi kommentoida..

      • se kipu

        johtui siitä, että ajattelit liikaa satanismia? Meditaatio on hyvin vanha taito, ja jos olet oppinut sen satanisteilta niin ei se taito silti ole satanistinen. Kipu ehkä varoitti sinua, että sinulla on vielä jotain painolastia tai outoja kuvitelmia keskittymisen esteenä? Tai sitten pinnistelit niin kovasti, että aloit saada jännityspäänsärkyä?


      • edellinen
        se kipu kirjoitti:

        johtui siitä, että ajattelit liikaa satanismia? Meditaatio on hyvin vanha taito, ja jos olet oppinut sen satanisteilta niin ei se taito silti ole satanistinen. Kipu ehkä varoitti sinua, että sinulla on vielä jotain painolastia tai outoja kuvitelmia keskittymisen esteenä? Tai sitten pinnistelit niin kovasti, että aloit saada jännityspäänsärkyä?

        Totta puhuen en ajatellut lainkaan mitään satanismia vaan keskityin ainoastaan energian ohjailuun ja totta puhuen en edes pinnistellyt, joten tuo päänsärky on poisuljettu.
        Tieteestä myös kiinnostuneena kokeilin monta kertaa tätä meditaation pysäyttämistä ja uudelleen aloittamista.. Aina kun pistin nämä "energiat" liikkeelle niin tuo kipu iski todella tarkasti alle sekunnissa, ja kun pysäytin niin se lakkasi saman tien.
        Mitä itse veikkaan niin tuolla kivulla saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, että tein tuon kolmannen silmän avaamisen aiemmin neljän päivän "meditaatio-ohjelmalla", joka on paholaismainen. Jos tunnet nuo meditaatiot? Tosin jätin tuon meditoimisen siihen neljään kertaan, koska valopallo silmien välissä ja oman käsien auran näkeminen hämmensi hiukan.. :)


      • muuten,
        edellinen kirjoitti:

        Totta puhuen en ajatellut lainkaan mitään satanismia vaan keskityin ainoastaan energian ohjailuun ja totta puhuen en edes pinnistellyt, joten tuo päänsärky on poisuljettu.
        Tieteestä myös kiinnostuneena kokeilin monta kertaa tätä meditaation pysäyttämistä ja uudelleen aloittamista.. Aina kun pistin nämä "energiat" liikkeelle niin tuo kipu iski todella tarkasti alle sekunnissa, ja kun pysäytin niin se lakkasi saman tien.
        Mitä itse veikkaan niin tuolla kivulla saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, että tein tuon kolmannen silmän avaamisen aiemmin neljän päivän "meditaatio-ohjelmalla", joka on paholaismainen. Jos tunnet nuo meditaatiot? Tosin jätin tuon meditoimisen siihen neljään kertaan, koska valopallo silmien välissä ja oman käsien auran näkeminen hämmensi hiukan.. :)

        mutta tuloksena kai pitäisi olla valoisa ja inspiroitunut olo, eikä sellainen että haluaa lopettaa. Ehkä se "paholaismainen" viritys tekniikassasi veti tulosta negatiivisemmaksi? Muitakin vaihtoehtoja luulisi olevan.

        Mutta tosiaan, maallikon mielipiteitä nämä vain on. Sori.


    • Qadesha

      >Jotkin uskonnonsosiologiset tutkimukset toteavat, että magia on kaikkien uskontojen alkuperä. Kyseenalaista kuitenkin on käyttää magiaa muuten ateistisessa kontekstissa. Vaatiihan itsensä toteuttaminen tätä kautta kaiketi jonkinasteista uskoa magiaan. Rituaalit siis trivialisoidussa muodossaan kaiketi menettävän merkityksensä - samalla kaavalla voitaisiin luoda merkityksiä vaikkapa Aku ankasta, jotka loisivat samankaltaisia vaikutuksia.

      Ihmismieli on tavattoman maaginen, parhaimpana tai pahimpana esimerkkinä siitä voinee pitää pakkoneuroosia jossa ihminen on pakotettu tekemään tai toistamaan ihmeellisiä asioita päästäkseen eroon muuten kimppuun käyvästä valtavasta ahdistuksesta.

      Maagisuuden kaipuu mielestäni myös selittää lajimme voimakkaan taipumuksen käyttää päihteitä. Lanttu on saatava sekaisin vaikka väkisin, että edes joskus voidaan olla muuntuneessa tietoisuudentilassa missä "mikä tahansa on mahdollista". Jos ei muu, niin edes se että voi kuvitella olevansa charmantti ja vetävä naistenmies siinä humalassa sönköttäessään...

      Tällä hetkellä olen erittäin kiinnostunut siitä mahdollisuudesta että kaikki uskonnot ovat siinneet tavalla tai toisella muuntuneista tietoisuudentiloista joita on saatu aikaiseksi mm. psykoaktiivisin ainein (sienet, torajyvät jne.)

    • Striking-Fire

      Tartunpa nyt vain tuohon viimeiseen lauseeseesi ja totean, ettei itselläni ainakaan ole suurempaa tarvetta kapinoida mitään vastaan, sillä tiedän mitä itse olen ja samalla olen varsin tyytyväinen tietoisuudentilaani ja siten hyvässä tasapainossa itseni ja ympäröivän maailman kanssa. Olen siis mitä olen, ja muut olkoot mitä luulevat olevansa.
      Tosin on myönnettävä, että tavantallaajien säväyttäminen ja kauhistuttaminen on aina yhtä hykerryttävää.

    • Offence

      All Hail Discordia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe