Indivina 2mg/5mg hormooni-valmiste ? Tai lihottaako estrogeeni-lääkitys yleensäkin ?
Indivinaa olen syönyt nyt n.vuoden ja tänä aikana olen lihonut 7kg.
Lopetin lääkkeen käytön muutama päivä sitten , ilman lääkärissä käyntiä, juuri tästä epäilemästäni syystä.Voiko sen tehdä noin vain ?
Pelkään myös nyt toisaalta sitä, että ulkoinen rupsahtaminen ilman estrogeeniä vauhdittuu ! Onko asialla yhteyttä lääkitykseen ?
En ole muutenkaan mitenkään hemaiseva typy ollut koskaankaan ja siksi haluaisin pitää edes kokoni kohtalaisena...
siskot ! Onko tiatoo ?????
lihottaako
6
6035
Vastaukset
- Hormoonihurmio
Aloitin hormonikorvaushoidon elokuussa, ja viime syksyn aikana paino nousi melko tasaisesti kilon kuukaudessa eli yhteensä viitisen kiloa. Harmitti vietävästi, koska olin juuri onnistunut alkuvuoden aikana pudottamaan saman verran. Tämän vuoden puolella painonnousu näyttäisi onneksi tasaantuneen, painon vaihtelu on ollut enää kilon molemmin puolin.
Työterveyslääkärin mukaan lihomiseni johtuu siitä, että estrogeni lisää ruokahalua. Elättelen toivoa, että ilmiö liittyisi vain hoidon alkuvaiheisiin ja pääsisin taas laihdutuksen alkuun.
Mitä siihen "rupsahtamiseen" tulee, ei pelkästään ulkonäön takia kannata hormoneita syödä. Jokainen vanhenee, söi hormoneja tai ei. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on kyseenalaistettu myös estrogenin sydäntä suojaava vaikutus. Jostain muistan lukeneeni, että sydäntä suojaa vain naisen oma, luontainen estrogeni, ei enää pillereistä saatava. Oma kolesteroliarvoni hyppäsi kaksi pykälää ylemmäs heti, kun kuukautiset loppuivat, joten ehkä siinä jotain perää on. Nyt syön sekä kolesterolilääkkeitä että hormoneja.- lisää ruokahalua
eli lisää ruokahalua. Viisi vuotta hormoneja ja 20 kg lisää painoa. Ensimmäiset 10 tuli puolen vuoden sisään loput asteittain. Tosi vaikea laihduttaa, koska ruokahalu on valtava. Olen huomannu myös että aineenvaihdunta on rajusti heikentyny. Ilman hormoneja taas kärsii elämänlaatu vielä enemmän eli menee yöunet ja kuumat aallot kiusaa yötä päivää.
Rupsahtaminen ei ole hidastunu, päinvastoin taitaa nopeutua. Näin on myös suvussa. Juonteet tulee lähestulkoon yhdessä yössä. Heräsin viime viikolla ja huomasin, että nyt on leukaperät viilloilla irti muusta naamasta. - 50v
lisää ruokahalua kirjoitti:
eli lisää ruokahalua. Viisi vuotta hormoneja ja 20 kg lisää painoa. Ensimmäiset 10 tuli puolen vuoden sisään loput asteittain. Tosi vaikea laihduttaa, koska ruokahalu on valtava. Olen huomannu myös että aineenvaihdunta on rajusti heikentyny. Ilman hormoneja taas kärsii elämänlaatu vielä enemmän eli menee yöunet ja kuumat aallot kiusaa yötä päivää.
Rupsahtaminen ei ole hidastunu, päinvastoin taitaa nopeutua. Näin on myös suvussa. Juonteet tulee lähestulkoon yhdessä yössä. Heräsin viime viikolla ja huomasin, että nyt on leukaperät viilloilla irti muusta naamasta.Kyllä lisää ruokahalua!!! Aloitettuani korvaushoidon tuli jatkuva näläntunne ja siihen tietysti pitää syödä. Paino ei kuitenkaan ole noussut. Ennen korvaushoitoa ei ollut ruokahalua juuri lainkaan, söi vaikka ruoka ei maistunut miltään. Silti paino nousi.
- Ärsyyntynyt
Olen syönyt nyt Indivina 1mg/2,5mg vaihdevuosi oireisiinkolme viikkoa , olen jatkuvasti turvoksissa ja paino noussut jo tässä 3 viikossa yli kilon. En halua painoni nousevan yhtään, koska entisiäkin liikakiloja on vielä. Onks jotain neuvoja?
- Mikähän_syynä
Selvitä syy miksi olet turvoksissa. Hormoonit eivät pitäisi sellaista aiheuttaa. Liiallisen nesteen kerääntymiseen auttaa ainakin suolan vähentäminen. Lääkäri voi tarvittaessa määrätä nesteenpoistolääkkeen.
- ghfdhjhgjghkhjll
Juuri lukemani vaihdevuosikirjan perusteella ymmärsin, että vaihdevuodet tai hormonikorvaushoidot eivät lihota, vaan nainen lihoo sen saman 1 kg/vuosi aikuisuudessaan muutenkin. Vaihdevuosien jälkeen tosin keskivartalolihavuus alkaa yleistymään.
Eli jollei halua lihoa, pitää tarkkailla lautasensa sisältöä ja harrastaa mielestä liikuntaa. Laihdutuskuurit ovat vain pahasta, tuhoavat lihasmassaa, eli juuri sitä energiaa kuluttavaa massaa. Kun lihasmassa suurimmalla osalla vähenee iän myötä, pitää myös ruokalautasen sisällön kevetä. Muutoin lihoo. Eli hormonikorvaushoito on tehtävä lääketieteellisin perustein, paino hallittava elämäntavoin.
Turvotus on eri asia kuin lihominen. Jos pari kiloa tulee turvotusta, niin sitten on se pari kiloa turvotusta. Jos ihan ylenmäärin turvottelee, niin siinäkin on aihetta lääkärikäyntiin.
Itse olen aina ollut normaalipainoinen, mutta tänä syksynä tajusin, että käsivoimista on mennyt puolet nuoruuteen verrattuna. Eli olen rasvoittunut. Kun olen luonnostani askettikko, kokonaispaino ei ole kuitenkaan noussut. 75-vuotias ihminen on menettänyt 70 % lihasvoimastaan. Keski-iässä ja vaihdevuosi-iässä ei välttämättä vielä tajua, että keho on rapsahtanut huomaamattaan käytön puutteessa. Asian ei mielestäni tarvitse olla niin, lihaskatoa voi torjua tekemällä lihaskuntoharjoittelua riittävän raskaalla vastuksella. Silloin energiankulutuskin pysyy korkeampana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879