Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kansalaisopiston

opettajan palkkaus

Mikä on palkka pätevällä kansalaisopiston opettajalla, jonka opetusvelvollisuus on 530 tuntia ja muun työn velvollisuus 350 tuntia työvuodessa? Mitä tämä "muu työ" pitää sisällään? Mietin tässä, kannattaako minun edes lähteä haastatteluun tähän paikkaan, varsinkin, kun matkat ja palkaton virkavapaa syövät minulta reilusti yli 200 euroa.. Mutta jos palkka on ok, niin toki lähden haastatteluun, jos vaikka paikan saisinkin :>

14

10748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alhainen

      Kansalaisopiston opettajan työ on tosi mukavaa, ja virkoja vähän, mutta osasyy huono palkka. Ylempi korkeakoulututkinto opettajaopinnot aloituspalkka 2144 (2-kalleusluokka). Ja harva paikkakunta maksaa tuon yli.

      Siihen vertaan, kun olin aiemmin työväenopistossa ja nyt aikuiskoulutuskeskuksessa töissä ja täällä aloituspalkka on 1000 euroa enemmän! Tosin meillä on "normaalit" lomat, kansalaisopistoissa on valtavan lyhyet työkaudet, vaikka riittäähän sitä muutakin työtä kuin opetus, alasta riippuen enemmän tai vähemmän.

      • tuntuu olevan

        Ei minun mielestäni kansalaisopiston opettajalle pidä kyllä tuon enempää maksaakaan! Eihän peruspalkka ole tuon enempää peruskoulun opettajillakaan ja vastuu on aivan eri luokkaa. Musiikkiopistoissa ja kansalaisopistoissa opettaminen on harrastustoiminnan vetämistä vailla minkäänlaista kasvatusvastuuta, joten kyllä tuo palkaa on siitä aivan riittävä!


      • vs perusopetus
        tuntuu olevan kirjoitti:

        Ei minun mielestäni kansalaisopiston opettajalle pidä kyllä tuon enempää maksaakaan! Eihän peruspalkka ole tuon enempää peruskoulun opettajillakaan ja vastuu on aivan eri luokkaa. Musiikkiopistoissa ja kansalaisopistoissa opettaminen on harrastustoiminnan vetämistä vailla minkäänlaista kasvatusvastuuta, joten kyllä tuo palkaa on siitä aivan riittävä!

        On tietenkin totta, että kansalaisopistossa painotus on ihan eri kuin perusopetuksessa. Mutta pelkkää harrastustoiminnan vetämistä se tosin ei ole, opistoissa on mm. yrityskoulutusta nykyisin ja itse olen opettanut A ja AB-ajokorttikursseja, jotka ovat selkeästi tutkintoon suuntautuvia. Hieno puoli opistoissa on, että opiskelijat lähes poikkeuksetta ovat korkeasti monivoituneita eikä järjestyshäiriöitä tietenkään ole. Mutta opetusalalla palkka on huono, on vaikea saada korkeatasoisia opettajia tuolla, kun samat potentiaaliset opettajat vertaavat ammattikouluihin ja ammattikorkeakouluihin. Perusopetuksen opettajat ovat valinneet eri tien jo alussa, eihän näitten ryhmien opettajankoulutuskaan ole toisissaan pätevä.


      • sama koulutushan
        vs perusopetus kirjoitti:

        On tietenkin totta, että kansalaisopistossa painotus on ihan eri kuin perusopetuksessa. Mutta pelkkää harrastustoiminnan vetämistä se tosin ei ole, opistoissa on mm. yrityskoulutusta nykyisin ja itse olen opettanut A ja AB-ajokorttikursseja, jotka ovat selkeästi tutkintoon suuntautuvia. Hieno puoli opistoissa on, että opiskelijat lähes poikkeuksetta ovat korkeasti monivoituneita eikä järjestyshäiriöitä tietenkään ole. Mutta opetusalalla palkka on huono, on vaikea saada korkeatasoisia opettajia tuolla, kun samat potentiaaliset opettajat vertaavat ammattikouluihin ja ammattikorkeakouluihin. Perusopetuksen opettajat ovat valinneet eri tien jo alussa, eihän näitten ryhmien opettajankoulutuskaan ole toisissaan pätevä.

        sekä peruskoulun opella että kansalaisopiston opella on - "Perusopetuksen opettajat ovat valinneet eri tien jo alussa, eihän näitten ryhmien opettajankoulutuskaan ole toisissaan pätevä." Mitä ihmettä??


    • äskeiseen

      Niin, tuosta muusta työstä - minulla ainakin siihen kuului tuntiopettajien hankkiminen ja kaikkien heihin liittyvien asioitten hoitaminen ja oman alan kurssien suunnittelu, ja budjetointi yhdessä rehtorin kanssa. Ja kauhea määrä kaikenlaista pikkusälää!

      • vastauksista!

        Multa nyt ikävä kyllä jäi koko homma väliin, vaikka kansalaisopiston päätoiminen opettajuus kiehtoisikin. Päätin nyt sittenkin jämähtää perusopetuksen puolelle joksikin aikaa enkä lähtenyt 250 euroa vievään haastatteluun.. No, voin lohduttautua ainakin sillä, että nyt mulla on päivätyö. (Joka tosin jatkuu iltatunneille asti hyvin usein, mutta saanpahan tehdä töitä illalla kotona. Ja toimipisteitäkin on vain yksi.)

        Pakko lisätä, että kyllä mullakin on aivan kauhea määrä kaikenlaista pikkusälää täällä perusopetuksessa!


    • Kysynpä

      Jos haluaa opettaa kansalaisopistossa esimerkiksi savenvalausta, tarvitaanko opettajankoulutus?

      • kansiksen ope

        No ei tarvita, mutta ei kai siitä haittaakaan olisi.


    • Kiinnostui

      Tarvitseeko kansalaisopiston opettajan olla edes aikuinen? Nimittäin, jos sellaista alaa opettaa, jossa tietotaitoa riittää.

    • Joo... ja tarvitseeko (minkään) opettajan olla edes ihminen. Kyllä on taas älytöntä keskustelua.

      Ensin pitää tehdä selväksi onko kyseessä kuukauspalkkainen suunnitteluopettaja
      vai puhutaanko tuntiopettajasta. Kummasta haluatte puhua???

      Ensinmainitut eivät aina välttämättä tee ollenkaan varsinaista opetustyötä (jossain voivat toki tehdäkin, riippuu täysin paikasta). Useimmiten opetustyön tekevät tuntiopettajat.

      Toiseksi, täntapaisissa töissä yleensä on kaksi asiaa jotka katsotaan; onko ylempi kk tutinto ja/tai onko opettajan pätevyys. Nämä sitten vaikuttaa palkkaan.
      Presidentiksikin pääsee peruskoulupohjalta.

      Pitääkö työntekijän olla aikuinen vai saako lapsi tehdä OPETUS työtä ?
      Tuskinpa lapsesta on luokan eteen opettamaan. Kyllä vähän pitää olla pedagogista näkemystä. (ja kysyjällä järkeä) Eikähän kaikkia oikeitä töitä koske samantyyppiset säännöt työntekijän iästä.

      Jos kerran kysyjä hakee (aikoo hakea) paikkaa niin miksi hän ei kysy työnantajallta paljonko palkka on ?

    • kiitos avusta!

      Hei, hyödynnän tätä vanhaa ketjua kysyäkseni kansalais-/kansanopiston TUNTIopettajan palkasta. Jos palkka on vaikkapa 30 e / tunti, niin silloin ilmeisesti ei makseta erikseen tuntien suunnittelusta, vaan palkka menee suoraan pidettävien tuntien mukaan: jos pidät 20 tuntia viikossa, onko palkka 20 x 30 e = 600 e jne.

      • näin on

        Palkka maksetaan pidettyjen tuntien mukaan. Tuntipalkkio sisältää tuntien valmistelun ja tuntien pitoon välittömmästi liittyvät muut työt. Lisäksi joutuu osallistumaan työsopimuksen mukaisiin opettajainkokouksiin.


    • pohdiskelijapa tääll

      Onkohan kansalaisopiston opettajan paikka koiran virka? Siis jos on kyse muodollisesti pätevästä äikän opesta, joka voisi opettaa myös perusopetuksessa, jossa palkka on vissiin isompi (kansalaisopistoissa toimii esim. kymppiluokkia, joten sielläkin äikän opetusta on)... Hmm. Onkohan ko. työ leppoisampaa kansanopistossa kuitenkin?

    • opiskelijana

      Käykäähän ainakin puolustamassa kansalaisopistojen olemassaoloa jatkossa:

      Kunnat leikkaavat ja samoin valtio. Kansalaisopistojen toiminta on vaarassa. Jos asia koskettaa itseäsi, ole mukana ja jaa myös linkkiä:
      http://www.adressit.com/hallitus_ei_saa_leikata_valtion_osuuksia_kansalaisopistoilta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2404
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2151
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1983
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1410
    Aihe