parhain?!

evt

mikä on parhain/tehokkain/monipuolisin käyttöjärjestelmä?
monet ovat kehuneet juuri tätä Mac OS X ja uutta leopardia..mutta onko se oikeasti hyvä ja siis helppokäyttöinen?
olen aikeissa ostaa macbookkia johon tulisi siis tämä Mac OS X.

Kertokaa mielipiteenne!!

ja muuten.. käykö macbookin valkoinen väri pahasti silmiin?

15

1349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yikes

      Makuasia, sano koira, ku takapuoltaan nuoli. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä ja jotku molemmista.

      Itse pidän OS X:sää parhaana, mutta tunnen henkilön joka pitää enempi Win XP:stä. Kokeili maccia muutaman kuukauden, mutta ei tykänny. Olen tavannut myös henkilön, joka käyttää macbookkia, mutta "ajaa" Linuxilla, hän pitää sitä itselleen sopivampana kuin OS X.

      En ole valkoisen ystävä, hiukan kyllä häiritsee, mutta ei ratkaisevasti. Eli voisin ostaa itselleni valkoisen macbookin.

    • mika2

      ...maciin on tietysti OsX, koska se on suunniteltu juuri sitä konetta varten. Toisin sanoen macissa voi pyörittää muitakin käyttiksiä, mutta kaiken siitä raudasta saa irti vain käyttämällä OsX:ä ja siksi se on mielestäni paras. Sitä paitsi apple päivittää keskitetysti ohjelmiston ja käyttiksen lisäksi myös rautaa joten siinäkin yksi syy pitäytyä OsX:sä.
      Muutenhan käyttöjärjestelmä on aikakinlailla makukysymys eikä OsX eroa paljoakaan esim. Linuxista. Valkoinen on ihan ok väri läppärille. Itselläni on ollut toista vuotta sellainen ja ihan on hyvin pitänyt pintansa.

      • evt

        entäs koko? sinulla on varmaan ihan tavallinen macbook, eli 13 tuumanen? saako sitä edes 15 tuumasena, vai onko sitä vain macbook pro:ssa?
        jos on vain 13 tuumasena, niin tuntuuko se liian pieneltä?


      • mies..
        evt kirjoitti:

        entäs koko? sinulla on varmaan ihan tavallinen macbook, eli 13 tuumanen? saako sitä edes 15 tuumasena, vai onko sitä vain macbook pro:ssa?
        jos on vain 13 tuumasena, niin tuntuuko se liian pieneltä?

        Mac Book Prossa on vasta 15 ja 17" näytöt. Siskolla on Mac Book mitä on kokemusta näistä ja riippuu vähän käyttötarkoituksesta että riittääkö. Jos käyttö on pelkästään netissä surffailua ym. normaalia tietokoneen käyttöä, niin riittää. Mac Bookissa ei ole DVI-liitintä ulkoiselle näytölle, että sekin pitää huomioida.


      • jason-blue
        mies.. kirjoitti:

        Mac Book Prossa on vasta 15 ja 17" näytöt. Siskolla on Mac Book mitä on kokemusta näistä ja riippuu vähän käyttötarkoituksesta että riittääkö. Jos käyttö on pelkästään netissä surffailua ym. normaalia tietokoneen käyttöä, niin riittää. Mac Bookissa ei ole DVI-liitintä ulkoiselle näytölle, että sekin pitää huomioida.

        Tasan tarkkaan on DVI-liitin. Se on vaan mini-DVI -muodossa ja tarttee adapterin, joita on kolmea erilaista: DVI/VGA/S-Video&Composite. Samat adapterit käy iMacceihin, Lisäks iBookeissa ja vanhoissa iMaceissä oli mini-VGA.

        MacBook Air:ssä taas on micro-DVI, joten siihen on omat adpaterit.


      • mies..
        jason-blue kirjoitti:

        Tasan tarkkaan on DVI-liitin. Se on vaan mini-DVI -muodossa ja tarttee adapterin, joita on kolmea erilaista: DVI/VGA/S-Video&Composite. Samat adapterit käy iMacceihin, Lisäks iBookeissa ja vanhoissa iMaceissä oli mini-VGA.

        MacBook Air:ssä taas on micro-DVI, joten siihen on omat adpaterit.

        Kokeilin tosiaan siskon koneelta (Mac Book) näyttää yhtä leffaa telekkarin kautta, mutta siinä ei ollut sitä DVI-liitintä, mikä näkyy olevan Mac Book Pro:ssa. Noh uuttaa oppii taas, en tiennytkään että tuommoisia mini-DVI:tä on olemassa :)


      • mies..
        mies.. kirjoitti:

        Kokeilin tosiaan siskon koneelta (Mac Book) näyttää yhtä leffaa telekkarin kautta, mutta siinä ei ollut sitä DVI-liitintä, mikä näkyy olevan Mac Book Pro:ssa. Noh uuttaa oppii taas, en tiennytkään että tuommoisia mini-DVI:tä on olemassa :)

        DVI-HDMI oli se kaapeli, jota olen käyttäny Mac Minin kanssa, kun katson telekkarin kautta videoita.


      • jason-blue
        mies.. kirjoitti:

        DVI-HDMI oli se kaapeli, jota olen käyttäny Mac Minin kanssa, kun katson telekkarin kautta videoita.

        mini-DVI -> DVI & DVI -> HDMI

        Itse tosin käytän VGA-adapteria, koska Samsungin telkkarista löytyy VGA takapaneelista.


    • "mikä on parhain/tehokkain/monipuolisin käyttöjärjestelmä?"

      Riippuu tuleeko palvelimeen/työasemaan, yrityskäyttöön/kotikäyttöön ja millä ominaisuuksilla on merkitystä. Ongelmat ohjelmistoissa, bugit, tuen kesto, suorituskyky, ominaisuudet eri käyttötilanteissa, mitä ohjelmistoja on saatavilla, mihin rautaan asentuu.. Näistä se ihan riippuu. Vaihtoehtoja on monta.

    • Dslover

      Paras käyttöjärjestelmä on mielestäni Mac OS X ja PC koneissa Linux Ubuntu. Syyt miksi en pidä Windowsista ovat:
      Hankala käytettävyys
      Roskaavuus ja rekisteri
      -Kone muuttuu vuosien varrella todella hitaasti
      Ohjelmien vaivalloinen asennus
      Toimimattomat ohjelmat joiden pitäisi toimia
      Ja kaikista suurimpana syynä virukset ja niiltä suojautuminen. Ubuntussa ja OS X:ssä näitä ongelmia ei ole.

      Syynä miksi pidän OS X:stä enemmän kuin Ubuntussa on että Linuxia käytettäessä saa käyttää aika paljon komentoriviä vaikka ei haluaisikaan.

      Mac OS X on todella selkeä moniin muihin käyttöjärjestelmiin verrattuna. Esimerkiksi Ubuntussa ja Windowsissa on paljon nappeja joita ei ole koskaan tarvinnut ja kun jotain niitä tarvitsisi niin se ei löydy sieltä missä sen tulisi olla.

      • mies..

        Tosiaan Leopardin jälkeen kun Vistaa käyttää, niin ainaskin minä olen ihan hämilläni. Se ei näytä perinteiseltä Windowsilta ja hiirikin hakeutuu ikkunan vasempaan yläkulmaan kun yrittää sulkea ikkunan, eli jokseekkin OSX:n näköinen, muttei kuitenkaan tunnu siltä. My Computerin ja C-aseman löytäminenkin tuo jo tuskan hien pintaan puhumattakaan explorerista joka toimii eri tavalla kuin aijemmin Windowseissa. Aika härdelli, mutta kait Vistaankin tottus jos sitä joutuis enemmän käyttämään.


      • ja OS X
        mies.. kirjoitti:

        Tosiaan Leopardin jälkeen kun Vistaa käyttää, niin ainaskin minä olen ihan hämilläni. Se ei näytä perinteiseltä Windowsilta ja hiirikin hakeutuu ikkunan vasempaan yläkulmaan kun yrittää sulkea ikkunan, eli jokseekkin OSX:n näköinen, muttei kuitenkaan tunnu siltä. My Computerin ja C-aseman löytäminenkin tuo jo tuskan hien pintaan puhumattakaan explorerista joka toimii eri tavalla kuin aijemmin Windowseissa. Aika härdelli, mutta kait Vistaankin tottus jos sitä joutuis enemmän käyttämään.

        on kyllä aivan /c.stä. Olen kuukauden ollut Mac-käyttäjä, eikä mikään oikein toimi niin kuin pitäisi. YLE-areenat, Fortumin kirjautumiset, Veikkaus, Soneran palvelut, PlusTV:n palvelut jne. jne.
        Kaunis katsella ja kallis, mutta siihen se sitten jääkin :(


      • vcxz
        ja OS X kirjoitti:

        on kyllä aivan /c.stä. Olen kuukauden ollut Mac-käyttäjä, eikä mikään oikein toimi niin kuin pitäisi. YLE-areenat, Fortumin kirjautumiset, Veikkaus, Soneran palvelut, PlusTV:n palvelut jne. jne.
        Kaunis katsella ja kallis, mutta siihen se sitten jääkin :(

        Et eritellyt tarkemmin mikä ei toimi.

        Kokeile Firefoxilla, jos Safarilla tökkää nettisivu.

        Yle Areenaan tarvitset varmuudella Flip4Macin.

        "Olen kuukauden ollut Mac-käyttäjä, eikä mikään oikein toimi niin kuin pitäisi. "

        kuukauden..ettei vaan menisi evottamisen piikkiin.


      • ja OS X kirjoitti:

        on kyllä aivan /c.stä. Olen kuukauden ollut Mac-käyttäjä, eikä mikään oikein toimi niin kuin pitäisi. YLE-areenat, Fortumin kirjautumiset, Veikkaus, Soneran palvelut, PlusTV:n palvelut jne. jne.
        Kaunis katsella ja kallis, mutta siihen se sitten jääkin :(

        niin myy pois ja lopeta kitinä, "ja OS X", aika hyvän hinnan saat.

        Jos ei kuukaudessa saa selville mikä palikka tarvitaan esim Yle Areenan katsomiseen, pää on varmaan umpiluuta. Aiheesta on kilometreittäin tekstiä Mac-foorumeilla. Hienosti toimii.

        Veikkaukset hoitelen Opera-selaimella. Ei ole yksikään rivi jäänyt menemättä läpi.

        Noita muita en tunne.

        Ei Macissa tarvitse pelätä tarvittavien ohjelmien asentamista, eihän se ole mikään Windows!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2052
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1115
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      131
      1027
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      847
    Aihe