kannattaako jo hakeutua hoitoon, kun vähintään 4-5 yönä viikossa nukun nykyisin todella huónosti. vuotta elämstäni on ollut tätä samaa. Yleensä saan hyvin unen, mutta suurin ongelmani on herääminen aamuyöstä. Aika usein klo. 2.30- 4.00 kun olen mennyt nukkumaan klo. 22.30-23.30. ja sen jälkeen en enää saa unta. Päivä on sitten aivan kammottava ja pelottaa saako seuraavanakaan yönä unta.
Olen joskus käynyt tk:ssa ja sieltä lääkäri on määrännyt pitkin hampain tenoxeja pieniä annoksia esim. 10mg x10. Ymmmärrän hyvin itsekkin, ettei nuorena kannata aloittaa mitään jatkuvaa bentso rallia (olen 23).
Elämäni on nyt aika stressavaa eikä tästä miksikään muutu ainakaan kuukauteen. MInulla on myös krooninen selkäkipu- Hävettää mennä lääkäriin, kun kävin sieltä jo pari viikkoa sitten pyytämässä tramaleita, kun selkä jumahti täysin. Taidan olla melkoisessa oravan pyörässä ja fysiikka nyt taistelee vastaan, kun ei ole aikaa hellittää. Yhteiskuunan vaatimukset on niin hirveät :(. Pitää opiskella käydä töissä, urheilla jne. MIten sitä kaikkea jaksaa kun ei pysty nukkumaan.
aamuyöstä herääminen
5
3404
Vastaukset
- on sinulle ONGELMA.
Siis tarkoitan sitä, että et esimerkiksi herättyäsi saa mitenkään unta uudestaan jne. Jos käyt vain hereillä, nukahdat jossakin vaiheessa uudestaan ja aamulla on sellainen olo, että olet nukkunut ainakin kohtalaisesti, ei sinulla ole mitään hätää. Mutta jos tilanne pahenee, niin mieti uudestaan. Luultavasti sinut herättää kipu, tai ennemmin kivun aistiärsykkeet, jotka "aktivoi" aivot ja siitä seuraa se että uni kevenee. Siis kannattaa satsata siihen kivun hoitoon, ettet joudu kierteeseen (siis kipua->unettomuutta->lisää kipua jne.).
Itse olen saman ikäinen kuin sinä ja olen suoraan sanottuna aikaa sitten tippunut yhteiskunnan oravanpyörästä. En ole kohta kymmeneen vuoteen pysynyt siinä tahdissa mukana, mitä pieneltä ihmiseltä vaaditaan. Mun elämä pyörii sairauksien hallinnan ympärillä, joskus todella huonolla, joskus ihan kohtalaisella menestyksellä. Mutta kuten aina sanon "Ei mopolla mahottomia!". Näillä voimavaroilla mennään, mitä on vielä jälellä..
Jos alkaisin häpeämään sitä, että olen parantumattomasti sairas (asia jolle en vain yksinkertaisesti voi mitään), saisin hävetä koko elämäni ajan, joka ainoa sekunti! Täytyisikö minun tuhlata ne harvinaiset pienet kivuttomat hetket sellaiseen turhuuteen?!- ap.
Kiitos kovasti vastauksestasi :)
Kun herään yöllä tarkoitin juuri, etten saa enää unta uudestaan vaan todellakin valvon sitten siitä 3.30 am. koko päivän. Herään varmasti joka ikinen yö montakin kerta, mutta suunnilleen neljänä yönä viikossa herääminen on totaalinen. Usein rintaa puristaa ja ahdistaa, kun herään ja joskus on painajaisia. Kipuun en ole herännyt, koska selkäni oireilee enemmänkin istuessa ja seistessä. Toki joskus selkäkin on niin pahana, että on pakko herätä. En muista, että olisin nukkunut kokonaista yötä heräämättä katsomaan kelloa vuosiin.
Avun hakeminen tuntuu ylivoimiaselta, kun lääkäriltä ainut apu on lääkkeet, joita se ei edes halua määrätä ja joita minä en halua käyttää. Olen miettinyt vaihtoehtohoitojakin kuten rosenterapiaa, mutta se maksaa ja nykyinen heikko talous on yksi suurimpia stressin aiheita. Jos jollain on kuitenkin hyviä kokemuksia niin olisin valmis kokeilemaan. - aikasempi vastaaja
ap. kirjoitti:
Kiitos kovasti vastauksestasi :)
Kun herään yöllä tarkoitin juuri, etten saa enää unta uudestaan vaan todellakin valvon sitten siitä 3.30 am. koko päivän. Herään varmasti joka ikinen yö montakin kerta, mutta suunnilleen neljänä yönä viikossa herääminen on totaalinen. Usein rintaa puristaa ja ahdistaa, kun herään ja joskus on painajaisia. Kipuun en ole herännyt, koska selkäni oireilee enemmänkin istuessa ja seistessä. Toki joskus selkäkin on niin pahana, että on pakko herätä. En muista, että olisin nukkunut kokonaista yötä heräämättä katsomaan kelloa vuosiin.
Avun hakeminen tuntuu ylivoimiaselta, kun lääkäriltä ainut apu on lääkkeet, joita se ei edes halua määrätä ja joita minä en halua käyttää. Olen miettinyt vaihtoehtohoitojakin kuten rosenterapiaa, mutta se maksaa ja nykyinen heikko talous on yksi suurimpia stressin aiheita. Jos jollain on kuitenkin hyviä kokemuksia niin olisin valmis kokeilemaan.Se perimmäinen syy, miksi et nuku kannattaisi ehdottomasti selvittää. Älä ala hoitamaan pelkkää oiretta, vaan pyri pureutumaan itse ongelmaan. Muuten saatat saada pitkäikäisen kierteen aikaseksi.. (siksi se lääkäri pihtaa niitä pillereitä, ei vain osaa sanoa sitä ääneen)
Noiden oireiden perusteella syy voisi olla hyvinkin stressi, liiallinen henkinen kuormitus, pelko ettet jaksa pysyä yhteiskunnan mukana, elämän hallinnan menettämisen pelko tai jotain sinne päin. Vaikka et aina muista nähneesi painajaista, olet todennäköisesti nähnyt niitä ja olet sen vuoksi ahdistunut, joka ilmenee jopa fyysisinä oireina.
Kerro avoimesti tästä tilanteesta seuraavan kerran, kun käyt lääkärissä, sen sijaan, että pyydät vain pilleriä. Sullehan saattaisi pitkien/kalliiden terapioidin sijasta riittää muutama juttelukerta terveydenhoitajan kanssa.
- Zombiepoika
Kyllä ne hyvät keinot unettomuuteen ovat olemassa. Ympäristö ja terveyden-huollon 'ammattilaiset' vain kiusaavat ja syyllistävät uniongelmista kärsiviä!!Itse olen käyttänyt Imovanea yli 10 vuotta: 7,5 mg ja 1/2-1 tabl. iltaisin nukkumaanmennessä. Tämä on ollut riittävä annos, olen energinen ja viriili nuori mies. Tosin nykyisin käytän edullista Zopinox 7,5 mg rinnakkaisvalmistetta, joka on halpa. Käytin myös bentsoryhmän Tenoxia (vahva bentsodiatsepaani) vuoden ajan, mutta luovuin siitä, koska ei sopinut mulle. Olen oppinut 'kikkailemaan' annokseni kanssa-otan joskus puolikkaan öisin, jos herään. En suosittele vahvempiin (esim. Tenox) siirtymistä ellei ole pakko. Välillä käytin Remeron-valmistetta, joka on masennuslääkkeen ja unilääkkeen yhdistelmä-ei ollut sopiva mulle. Olen pärjännyt oikein hyvin Zopinoxilla ja voinut hyvin. Zopinoxin maximiannos on 2 x 7,5 mg tabl/vrk ja tämän pitäisi kyllä olla aika vahva annos. HAE ROHKEASTI VAAN APUA, NIIN ELÄMÄNLAATUSI PARANEE!!!
- jos ollaan täsmällisiä.
Se on noradrenaliinin ja serotoniinin takaisinoton estäjä eli puhdas mielialalääke, jolla on väsyttävä vaikutus. Sitä käytetään varsinkin pienillä annoksilla, yleensä alle 15mg unettomuuden hoitoon. Kyseisellä lääkkeellä on paradoksaalinen vaikutus: mitä pienempi annos, sen paremmin auttaa unettomuuteen.
Hmm.. tässä ei kyllä kukaan oo vielä syyllistäny aloittajaa mitenkään. *raapii päätänsä* Tai ainakaan minä en sitä edes rivien välistä lukenut. Ei sinun saamasi huono kohtelu (ilmeisesti näin on käynyt?!) tarkoita sitä, että kaikki saavat vain lokaa niskaansa kyseisen ongelman vuoksi. En ainakaan minä ole sellaista kohdannut vielä kertaakaan, vaikka olen unettomuuden vuoksi joutunut asioimaan siellä sun täällä, kun olen muuttanut jne. Lapsesta asti olen ollut huono nukkuja mm. kipujen vuoksi. Minulla on diagnostisoitu sairaus, jonka yksi oire, tai ennemminkin "ominaisuus" on keveämpi uni kuin terveillä. Unettomuus on vain asia, jonka kanssa on tultava toimeen ja se miten itse tulen sen kanssa toimeen vaikuttaa siihen, kuinka muut suhtautuvat minuun ongelmani kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi1373832Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä682711Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla492699Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi852483Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "332350Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1051468SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past821342Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm6381309Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday1631163Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik2611066