Vaateasiaa

hmexitmos

5 lapsen äitinä on usein osteltava lapsille vaatteita.Shoppailua en pane pahakseni,mutta kun rahaa ei ole loputtomasti.Nyt kysynkin teiltä muilta äideiltä että onko teillä jotain "kikkoja" vaatetouhuun.Ostatko kokonaisia asuja kerralla?Odotatko aleja?Entä mistä teidän lasten vaatteet ostetaan ja miksi?Kertokaa omia oivalluksianne!Jos toi pyykkirumbaki vähän helpottais...;o)

7

1189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäisä8lasta

      ostamme paljon vaatteita kirpputoreilta ja pienemmät perivät isommilta. kippikselläkin kannattaa ostaa vain hyväkuntoiset vaatteet. ulkopuvut ja kengät hankitaan usein alesta.

      • Rillaan

        Tämä onkin lempiaihetta, kun harrastan kirpputoreja, niin ei ole ollenkaan hankalaa lähteä lapsille ostamaan vaatteita. Minulla kaksi poikaa ja kaksi tyttöä, usein vaate menee seuraavalle jos vielä ehjä. Kenkiä pyrin terveyssyistä ostamaan myös uusina. Ja silloin, kun haluan vaikka tytöille samanlaiset mekot, kaupan kautta. Kirppikselle menen joskus "listan" kanssa, että mitä kukin tarvii. Alet ja etenkin kauppojen lisäalet kolutaan.


    • yläaste-iästä asti

      ostaneet itse omat vaatteensa ja kenkänsä.Viisi lasta ollut ja yksinhuoltajana olin monet vuodet.Sovimme lasten kanssa ,että yläasteelle mennessään alkavat saada kolme kertaa vuodessa vaaterahaa,jolla saavat ostaa mitä haluavat.Oli hyvää oppia,myös järkevään rahankäyttöön.Ovat ostaneet kaupasta ja kirppikseltäkin joskus.Jos haluaa jonkin arvokkaamman ,niin jostain muusta pitää sitten tinkiä.Lapset ovat tykänneet tästä tavasta.

    • kyselyä

      Samaan aiheeseen liittyen kysyisin, että minkälaiset kostean kelin (ja erityisesti tämän kuluneen talven!) pihavaatteet olette todenneet suurperheessä toimivimmiksi, kun yhtäaikaa pihalle lähteviä lapsia on monta ja toisaalta sitten niitä kuivatettavia vaatteita on myös iso kasa? Itse olen huomannut, että jotkut perheet käyttävät yksinomaan näitä ns. kosteudelta suojattuja pukuja, koska ne on nopeampi pukea. Toiset saat käyttävät paljon ihan peruskurahousuja, koska ne helpompi pestä ja kuivattaa. Miten teillä?

      • mapee

        itse suosin kyllä pukua, joss aon itsessään kosteussuoja ja jopa sellaisia pukuja oli käytössä jossaa alaosa oli kumimaista ainetta. Kurahousuja ne eivät silti korvaa kurakelillä, ainoastaan märällä puhtaalla säällä. Kangaskin kärsii siitä kun se hankaa hiekkaan jne.

        Meillä isea oli se, että lasten on helpompi liikkua noissa notkeissa vetimissä. Kurikset kun kangistaa. Toisaalta vanha kulunut haalari ja vuorestaan ohentunut ja kurikset on oiva nollakelin vaate juuri kura-aikaan ja sitähän nyt on ollut pari talvea.

        Kummankin valinnan perustelut on kai lopulta yhtä järkeviä ja myös raha sanelee asiassa aika isoa roolia. Jokaisen on varmaan vain löydettävä itselleen sopiva tapa.

        Meillä silloin kun oli useampi kurahousu niin ne housut meni ihan kunnon pesun kautta kuivumaan eli sankoon ja huljutus tai pesukoneeseen ja villaohjelmalla tai hienopesulla läpi. Näin ainakin Rukan kurikset pysyi kunnossa ja oli mukava puke asiistejä kuriksia joista ei hiekkaa ropissut käsiin ja lattialle. Rukkaset samaa reittiä eli niitä oli useampi pari.


    • 4:n äiti

      Minä en pidä yhtään vaatteiden ostamisesta. (Outo naiseksi, joo.) Lapsille ostetaan vaatteita silloin kun niitä tarvitaan. Koululaiset ovat saaneet käydä aina loppukesästä ennen kuolun alkua kummitädin kanssa vaateostoksilla. Minä olen antanut rahaa ostoksia varten. Esikoisen kummitäti on osoittautunut erityisen taitavaksi löytämään hyviä vaatteita alennuksella. Ehkä sitten yläasteiässä saavat käydä jo keskenään vaateostoksilla.

      Mahdollisuuksien mukaan kierrätetään isommalta pienemmälle. Lapseni ovat kuitenkin sen mallisia, että se mikä yhdelle on sopinut, ei välttämättä sovi toiselle, enkä myöskään pakota ketään käyttämän mitään siskojen vanhoja vaatteita. Meillä on vaatteita, joita on käyttänyt vain joka toinen lapsi, ja muutama paita, joita on käyttänyt vain esikoinen ja kuopus.

      Kirppareita hyödynnettiin silloin kun lapset olivat pieniä, mutta isommille ei enää kovin hyvin löydy täällä meilläpäin sopivia, mieleisiä ja riittävän hyväkuntoisia vaatteita.

      MEillä kokonaisten asujen (paita housut) pakettien ostaminen ei oikeen toimi, koska lapsemme ovat sen verran "eriparia" ylä- ja alaosastaan (äitiinsä tulleet), eli paita pitää olla yhtä kokoa isompi kuin housut. Takki-housut yhdistelmiä on jonkin verran ostettu, mutta aika usein niissä käy silleen että nousun lahkeet rispaantuvat nopeasti, koska ovat liian pitkät.

    • mapee

      kyllä aina hyödynnetään alet, mutta saahan sitä vaatetta muulloinkin sopivaan hintaan. Varsinkin noissa Ruotsalaisissa ketjuiss aon noit aaleja pitkin vuotta ja nipputarjouksia jne joita hyödyntämällä saa hankittua ihan edullisesti vaatetta. Lisäksi jos liikun ostoskeskuksissa niin tsekkaan poistotangot kyllä läpi. Varastoon on aina ostettu isompaa jos on sopiva akohdalle tullut.

      Muita vaatejuttuja on tietenkin tuuttujen kanssa kierrätys, mutt ase hankaloituu ja heikkenee kun lapset kasvaa ja kulutus muuttuu toisenlaiseksi. Kirpparilta tehdään joskus hankintoja, mutta pakko sanoa, että on se paljon vähentynyt ja siellä kun hinnat nousee koko ajan niin tökkii touhu siltäkin kantilta.

      Isommille joilla sama vaate menee jo parikin vuotta ellei pidempäänkin voi ostaa kalliimpaa ja laadukkaampaa tavaraa. Näin toimittiin myös aikanaan kun tiesi että esim haalarilel oli neljäskin käyttäjä jos se vain on ehjä, usein olikin.

      Kertakäyttövaatteita en osta enkä pidä ajatuksestakaan yhtään. Vaate saa maksaa sitten vaikka vähän reilummin kuin että menee ekassa pesussa pilalle. Kalliiksikin moinen touhu tulee pitkän päälle.

      Tiettyä komiikkaahan on se, että jos tahtoo rättirumbassa säästää niin pitää olla aina tarvittaessa varaa hankkia edullinen vaatekappale kun se kohdalle osuu. Parhaat tarjouksetkin on aina pari-kolme päivää voimassa. Silloin jos rahat on todelal tiukalla niin tähän ei välttämättä ole varaa..

      Toisinaan ostetaan kokoasuja ja sitten taas vain vaatekappaleita. Riippuu vähän tarpeesta ja lapsesta. Noilal isommillahan on jo selvä maku ja ne lempivärit yms joten ihan tarkkaan useimmiten tietää mistä ne tykkää ja voi itsekseenkin ostaa. Pienemmät taas on joustavia asian suhteen ja värimieltymykset vaihtelee päivittäinkin, kaikki kelpaa siis yleensä.

      Ja kyllä nuo päivän lehden mainokset tulee tavattua ihan rutiinisti sekä muut mainoslehtiset. Meillä ainakin on tilaus esim urheiluliikkeen päivän tarjoukselle jossa satasen puku on parilla kympillä jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe