Haluan kertoa varoittavan esimerkin kissoista ja rotista.
Olen aina rakastanut kaikkia eläimiä ja halunnut niitä. Vuosi sitten otin kissan ja siitä puoli vuotta myöhemmin rotan. Olin suunnitellut mielestäni kaiken hyvin; molemmat eri huoneisiin, kun itse en ole kotona. Kaikki toimi vähän aikaa hyvin. Yritin opettaa kissaa olemaan vaanimatta rottaa, mutta minkäs kissa luonteelleen mahtaa..
Eräänä yönä sitten tapahtui se mitä oli pelännyt; rotta oli pääsyt häkistään ja kissa käyttänyt tilaisuutta hyväkseen. Rotasta ei löytynyt hännän päätäkään.
Joten ihmiset; älkää olko niin tyhmiä, kuin minä olin. Kissa ja rotta sopivat harvoin yhteen. Itsekkyydelläni aiheutin rotalle vain kohtuutonta kärsimystä ja itselleni mielipahaa. Ainoa joka tilanteesta hyötyi oli kissa..
Varoitus!!
9
804
Vastaukset
- Ratku
Meillä on ainakin ihan hyvin toiminut että on kaksi kissaa ja rottia( hiiriä) samassa kämpässä.
Kissamme itseasiassa pelkäävät rottiani eivätkä ole muutenkaan pahemmin rotista kiinnostuneita.Kun meille tuli rotat niin kissamme olivat ihan aikuisia jo etteivät olleet pentuna tottuneet ettei rottiin saa koskea,mutta tokihan se on ihan tapauskohtaista kuinka kova saalistusvietti on.Ensimmäinen kerta tosin kun minä kuulen että kissa olisi vetänyt rotan nassuunsa kun rotat kumminkin ovat melko suuria.- Tiina
Meillä on 2 kissaa ja 2 rottaa samassa talossa ja eivät kissat niistä välitä pätkääkää..:)
- Vicky
Hyvä että teillä toimii. Se oli vielä vauvarotta, joten syömistä ei kauheesti ollu.
- Chrystal
Vicky kirjoitti:
Hyvä että teillä toimii. Se oli vielä vauvarotta, joten syömistä ei kauheesti ollu.
Meillä oli vuoden ikäinen kissa kun tuli ensimmäiset rottavauvat. Rotat olivat alkuun säikkyjä ja saivat äkkinäisiä sätkyjä, kun niiden lähelle meni. Näistä sätkykohtauksista kissa sai jonkun pelon rottia kohtaan (pelästyi niiden yht äkkinäistä ryntäilyä ja sekoilua häkissä) ja nykyään pelkää niitä. Ei mene lähellekkään, eikä yritä pyydystää. Eli meillä rotat saa olla rauhassa.
Tämä on sinäänsä outoa, koska kissa on muuten kova pyydystämään ulkoa villirottia.
Kai se tottuminen johtuu sekä kissasta, että rotasta. Täysin luottavaisesti en niitä kuitenkaan jättäisi vapaaksi samaan huoneeseen, vaikka kuinka olisivat kiltisti. Kissa olisi parasta totuttaa heti pennusta asti siihen, ettei rottiin kosketa. Parasta varmaan olisi kuitenkin pitää ne eri huoneissa varsinkin silloin kun rotat ovat vapaana.
---Tuollaista kirjoitin juuri tänään SKEY:n forumille, kun joku kyseli samasta aiheesta (kissa & rotta)---
- Piippari
Mielestäni rottaa ja kissaa voi pitää samassa taloudessa. Siitä omistajalla pitäisi olla vastuuta, että santsaa kunnolliseen häkkiin.Mikä on rotan ja kissan kestävä!!!! Huolehdi tietysti ettei kissa pääse kyttäämään rottaa niin, että se stressaantuu. Tää on tosi!!!!
- Vicky
Se nimenomaan oli virheeni, että en hankkinut heti uutta häkkiä. Rotta oli marsuni vanhassa häkissä.
Tämä nimenomaan oli varoitus, ettei kukaan tee samoja virheitä kuin minä tein.
- Mie vaan
Meillä on ollut samassa perheessä kissa sekä useita eri jyrsijöitä(marsuja,hamstereitä..)eikä ikinä ole ollut ongelmia!
- Muija
meillä kissa pelkää rottia ja pysyttelee erossa niistä. Kissa on jo muutaman vuoden vanha sisäkissä ja sai heti eka tutustumiskerralla rotalta puraisun nenäänsä. Rotilla pitää kyllä olla oikea häkki, tarpeeksi tiheä etteivät karkaa.
- kisu
Muija kirjoitti:
meillä kissa pelkää rottia ja pysyttelee erossa niistä. Kissa on jo muutaman vuoden vanha sisäkissä ja sai heti eka tutustumiskerralla rotalta puraisun nenäänsä. Rotilla pitää kyllä olla oikea häkki, tarpeeksi tiheä etteivät karkaa.
En tiedä noista rotista, että en sitä kommentoi... Mutta itselläni on kaksi kissaa ja molemmat vaanivat hamstereita ja jos samaan huoneeseen pääsisi, niin varmasti söisi. Ja mikä mua kummastuttaa, niin ne vaanivat jopa mun kahta marsua, ja jos vapaana sattuisi olemaan samaan aikaan, niin varmasti tappaisi. Näillä kissoilla taitaa olla aika vahva metsästysvietti... Ovat muuten ihan sisäkissoja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52752Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062581Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182297Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.461875Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771163
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201063Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948