En ymmärrä?

morsian

Siis mitä? Eikö miehelle ole tapana ostaa vihkisormusta ollenkaan? Mikä se sitten on, minkä nainen laittaa kirkossa miehen sormeen?
Kihlasormus uudestaan?

Entä kaiverrukset? Jos kihloihin mennessä on kaiverrettu jotain omituista, miten sitten naimisiin mennessä? Perään vaan toinen kaiverrus??

16

9368

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ukkomies

Minulle ei pistetty kirkossa enää sormuksia lisää. Kihlasormukseen kaiverrutettiin vihkipäivä samalla, kun hankittiin vaimolle kihlasormus.

Mutta eihän näissä asioissa tarvitse muita matkia. Itsehän vihkipari päättää, mitä sormuksia hankkii ja minne ne pistää. Voihan sen sormuksen sujauttaa vaikka hepin varteen, jos haluaa.

• rva vm -96

Enpä oo vielä ollut häissä, joissa miehelle sormus olisi pujotettu. Tietysti, jos sormusvalat otetaan, niin silloinhan voi käyttää vaikka kihlasormusta. Mieheni(kin) käyttää ainoastaan kihlasormusta. Mennessämme naimisiin hänen sormukseensa ei kaiverrettu mitään ja vihkitilaisuudessa sen osuus oli olla vaan vasemmassa nimettömässään. Tyylejä on tietysti monia, mutta perinteinen lienee edellä kertomani;-)

• Mies

Minä olen ollut häissä, joissa molemmat sai sormuksen. Mies oli jenkki, joten ilmeisesti kihlasormuksen oli saanut vain nainen. Omissa häissämme me molemmat saamme sormuksen, sillä emme ole koskaan hankkineet kihlasormuksia.

• -S-

Meille tulee molemmille sormukset. Mieheni löysi Kalevalalta kivan sormuksen, josta piti joten ostimme hänelle sellaisen. Ihan mielipideasia. Yleensä ei kai osteta, mutta jos haluaa voipi sellaisen hommata.

• Nainen -78

Morsian on tainnut katsella liikaa saippuasarjoja..... ;)

Sormusjuttu on makuasia. Omalle miehelleni ei ostettu erillistä vihkisormusta.

• kohta rva

Sehän on jokaisen oma asia tuleeko sormukset molemmille. Suomessa ei ole ollut yleisenä tapana että miehelle tulee vihkisormus jos kihlasormukset on jo. Meidän tapauksessamme miehelle tulee sormus koska kihlasormuksia meillä ei ole vaan menemme suoraan naimisiin. Eikä muuten papillakaan ollut mitään huomauttamista asiasta.

• mamma

Minun mielipiteeni tähän asiaan..Vaikka ei vielä olla ukkoni kanssa eres kihloissa..(Ollaan oltu yhdessä jo n.7vuotta ja lapsiakin on jo..)Ollaan siis kyllä puhuttu jo naimisiin menosta mutta se on meillä tyyliin:"Kyllähän me vielä tässä keretään..." Minä itse täytän syssyllä 22 ja mies on 25..Mutta sitte ku mennään niin HALUAN VIHKISORMUKSEN,MIES EI TARVITSE EIKÄ HALUA!Että siinäpä ne tärkeimmät..

• Adastra

Juu, elikäs sormusten hankintaanhan on todellakin kaksi "tapaa". Suomessa tosiaan on tapana ostaa molemmille kihlasormukset ja vihkitilaisuudessa antaa sormus vain morsiamelle. Mutta ainakin Amerikassa on yleinen tapa hankkia vihkisormukset molemmille puolisoille. TV-sarjoissahan sulho hankkii rakkaalleen kihlasormukseksi yleensä valtaisan klönttitimantin ja jää itse täysin vaille sormusta, kunnes papin aamen sanotaan.

Mutta, kuten sanottu, kukin taaplaa tyylillään ja hankkii niin monta sormusta kuin itse haluaa.

• jip

Joka sormelle oma!

• N-24

Itse avoiduin viime perjantaina. Meillä tehtiin "perinteisen" kaavan mukaan eli vain vaimolle toinen sormus. Minulla on siis kihla- ja vihkisormus sormessa. Miehelläni vain kihlasomrus. Vihkisormukseen kaiverrettiin molempien nimet ja päiväys. Miehen kihlasormukseen kaiverrettiin kihlapäivän lisäksi vihkipäivä.

Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Meillä näin!

• inkeri

kyllä nykypäivänä on ihan yleistä se, että myös miehelle tulee sormus, joko kihla tai vihkivaiheessa, tai sekä että. tai että kummallekaan ei tule mitään sormuksia. eli sormushärdellin kaikki variaatiot on nykyään "normaaleja".
        morsiamellehan saattaa tulla kolmekin sormusta, jos saa vielä huomenlahjaksikin sormuksen. ja mikä ettei myös sulhaselle.
        meillä on molemmilla kihlasormukset, mutta vain minulla vihkisormus, koska mies ei halunnut.
        siskoni miehensä kanssa ratkaisi asian niin, että myös miehelle ostettiin vihkisormus, ja miehen kihlasormus laitettiin talteen, kun ei mies kuitenkaan kahta sormusta halunnut pitää.
        ainakin maistraatissa ennen vihkimistä kysyttiin, että vaihdetaanko sormuksia ja jos vaihdetaan niin tuleeko molemmille.

• Tipi79

Amerikassa ei ole miehillä yleensä kihlasormusta ollenkaan, vaan ainoastaan vihkisormus joka pujotetaan häissä sormeen.

• Janette

Terve! Minä olin vuosi sitten häissä, joissa mies sai toisen sormuksen kihlasormuksen pariksi. Hääjuhlissa miehen äiti ihmetteli sitä ja mutisi jotain, että on ollut tapana, että miehellä on vain yksi sormus. Ärsyttää tuollaiset ahdasmieliset ihmiset, jotka eivät ymmärrä muiden tapoja, vaan haluaisivat, että kaikki tekisivät kaiken samalla tavalla kuin muutkin, höh. Itse aiomme naimisiin mennessä mieheni kanssa ostaa hänelle näyttävämmän sormuksen kuin tämän hetkinen kihlasormuksensa on, kihlasormus laitetaan talteen, joten sormeen jää yksi sormus. Ei nykyaikana tehdä asioita välttämättä vanhojen tapojen mukaan, kuinka monen morsiamen vanhemmatkaan enää kustantavat ja järjestävät häät? Pukeutumissäännötkin ovat aika "vapaaehtoisia", olen ollut häissä, joissa yhdellä vieraalla on ollut päästä varpaisiin mustaa ja toisella valkoista... Eli ei se maailma kaadu, teittepä sitten niin tai näin.

• Rouva V

Meillä molemmilla on niin kihla- kuin vihkisormuskin ja vieläpä täysin samanlaiset kummallakin. Ja tämä käytäntö on ollut alusta asti selvä - ei meillä oltu edes ajateltu mitään erityistä perinnettä tai tapaa ennen kuin toinen anopeista mainitsi asiasta.

Kukin taaplaa tyylillään.

• morsmaikkuinen

Mielenkiintoista lukea muidenkin mielipiteitä ko. asiasta. Häät tulossa huhtikuussa ja sormusasia onkin mietityttänyt. Minusta on yllättävää, että avomieheni on alusta asti sanonut haluavansa myös vihkisormuksen, eli haluaa kaksi sormusta sormeensa. Minulle tämä on ihan ok, jos kerran haluaa niin hankitaan!

Siitä, mikä ns. normaali käytäntö on eli vainko morsiammelle sormus, ei minulla ole tarkempaa tietoa, eikä tarvitse ollakaan. Me teemme näin, tehkööt muut niin kuin parhaalta tuntuu!

• Vaimo

Vihkikaava menee näin, jos miehelle ei tule uutta sormusta (ehkä muutenkin??):

sulhanen: Annan sinulle tämän sormuksen merkiksi..plaaplaaplaa
      morsian: Otan sinulta tämän sormuksen..plaaplaaplaa

Meillä meni ainakin näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe