Ongelma: Käynti kylmänä

Jusakki

On ongelmia kylmäkäynnin kannassa.

- auto pyrkii sammumaan, kun kone on kylmä
- yleensä auto sammuu vain kerran
- kulkupuoli kylmällä koneella todella nihkeää,
aivan kuin ajaisi kylmällä kaasarikoneella
ilman ryyppyä.

Tätä nyt on ollut jo pidemmän aikaa. Auto on vm. 97 1.6 wgn.

14

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -käynti

      Onko vain tehottomuutta vai nykiikö myös?
      Veikkaus moottorinlämpötila-anturi tai ilmamäärämittari.
      Pelkkä tyhjäkäyntiongelma voi olla myös esim. lisäilmaventiiliongelma.

      • Jusakki

        Joo nykii myös. Nykiminen ja tehottomuus katoaa, kun saa moottoriin hieman lämpöä. Pitänee etsiä tuo ilmamäärämittari ja katsoa mitä roskaa sen liitos on kerännyt vuosien aikana.


    • ilmanmäärämittärin

      kärjet sähkölaitteiden puhdistusaineella. Autossani oli sama vika mutta poistui em. tavalla.

    • öljyä

      muuten käytät..zetec-moottoreihin pitää käyttää vain foordin omaa öljyä..

      • omaa

        oon nyt käyttäny. Ensin käytin täyssynteettistä mutta kone kävi aika karkeasti. Nyt on kaikki ok kun laitoin fordin omaa öljyä.


      • Jusakki
        omaa kirjoitti:

        oon nyt käyttäny. Ensin käytin täyssynteettistä mutta kone kävi aika karkeasti. Nyt on kaikki ok kun laitoin fordin omaa öljyä.

        Jaa.. johan nyt. Eipä tulisi heti tuollainenkaan mieleen..


    • frd

      toimiiko läpän askellusmoottori oikein ja ettei ole likainen. Mondeoissa ei ole ilmamäärämittaria, se on vanhoissa kaasari vehkeissä vain. Ilmamassamittarin lanka kannattaa varovaisesti puhdistaa.

      Jos sulla on egr venttiili paineella ohjattu, niin ota alipaineletku venttiilin ohjauksesta irti ja kuulostele sitä takertelua. Egr takertelu aiheuttaa sen, että kylmällä läppä voi jäädä auki, jolloi seokset häiriintyy ja käynnistyminen on melkeinpä hankalaa. Jos vika toistuu, niin koodin luvulla voi selvittää, että onko massamittari viallinen.

      • frd

        forten pesu moottorin sisältä kanssa puhdistaa öljykanavat ja venttiilin nostimet. Jos vielä jatkuu niin massamittari mittaukseen


      • frd

        mittaa tulpanjohdot ohmi alueella ja tarkista tulpat


      • Jusakki
        frd kirjoitti:

        mittaa tulpanjohdot ohmi alueella ja tarkista tulpat

        Minkähänlaista vastusta niissä piuhoissa saisi esiintyä. Tuli arvoksi mm. 3,47 ohmia - onko se paljon vai ei?


      • frd
        Jusakki kirjoitti:

        Minkähänlaista vastusta niissä piuhoissa saisi esiintyä. Tuli arvoksi mm. 3,47 ohmia - onko se paljon vai ei?

        mitä pidempi piuha, sen suurempi vastus. Eli se vaihtelee tuosta pitkän mukaan n. 7-9 ohmista alaspäin. 11-15 lukemilla alkavat voi todeta liian suuriksi vastukseltaan, joka viittaa johdon olevan tiensä päässä, mutta joissakin merkeissä on suuremmat ohmit ja piuhojen pituuskin sitä luokkaa. Mutta toi on n. luokkaa..mitä oon mittaillu mondeoista. Eli 3-9ohmin väliin kun menee kaikki piuhat, niin hyvät on


      • täällä on
        frd kirjoitti:

        mitä pidempi piuha, sen suurempi vastus. Eli se vaihtelee tuosta pitkän mukaan n. 7-9 ohmista alaspäin. 11-15 lukemilla alkavat voi todeta liian suuriksi vastukseltaan, joka viittaa johdon olevan tiensä päässä, mutta joissakin merkeissä on suuremmat ohmit ja piuhojen pituuskin sitä luokkaa. Mutta toi on n. luokkaa..mitä oon mittaillu mondeoista. Eli 3-9ohmin väliin kun menee kaikki piuhat, niin hyvät on

        monen alan frd spesialisti joka tietää moottorin pesusta tulpanjohtoihin kaiken. Sähkötekniikassa tekee ainoastaan tuhat kertaisen virheen kun väittää mondeon tulpan johtojen olevan ns. suoria sellaisia eli vastuksettomia joiden resistanssi on ainoastaan 3-9 ohmia. Oikea luku on kuitenkin tuhannella kerrottu, että silleen....


      • tyhmälle

        mikä ero on ilmamäärämittarin ja -massamittarin välillä?? Toiseksi kaasarimerkki missä ilmamäärämittari on ollut. Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen.


      • A.sentaja
        tyhmälle kirjoitti:

        mikä ero on ilmamäärämittarin ja -massamittarin välillä?? Toiseksi kaasarimerkki missä ilmamäärämittari on ollut. Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen.

        Nyt saat vastauksen, vain kymmenen vuoden odotuksen jälkeen: Ilmamääränmittarissa on läppä, jota imuilma liikuttaa, ja siihen kiinnitetystä potentiometristä ecu saa tiedon imetyn ilman määrästä. Ilmamassanmittarissa on hehkulanka, jonka resistanssia imetty ilma muuttaa, ja imetyn ilman massa lasketaan siitä.
        Tuohon kaasarikysymykseen en osaa vastata. Ei ole koskaan tullut vastaan kaasarikonetta, jossa olisi ollut ilmamääränmittari.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe