Ongelma: Käynti kylmänä

Jusakki

On ongelmia kylmäkäynnin kannassa.

- auto pyrkii sammumaan, kun kone on kylmä
- yleensä auto sammuu vain kerran
- kulkupuoli kylmällä koneella todella nihkeää,
aivan kuin ajaisi kylmällä kaasarikoneella
ilman ryyppyä.

Tätä nyt on ollut jo pidemmän aikaa. Auto on vm. 97 1.6 wgn.

14

1147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -käynti

      Onko vain tehottomuutta vai nykiikö myös?
      Veikkaus moottorinlämpötila-anturi tai ilmamäärämittari.
      Pelkkä tyhjäkäyntiongelma voi olla myös esim. lisäilmaventiiliongelma.

      • Jusakki

        Joo nykii myös. Nykiminen ja tehottomuus katoaa, kun saa moottoriin hieman lämpöä. Pitänee etsiä tuo ilmamäärämittari ja katsoa mitä roskaa sen liitos on kerännyt vuosien aikana.


    • ilmanmäärämittärin

      kärjet sähkölaitteiden puhdistusaineella. Autossani oli sama vika mutta poistui em. tavalla.

    • öljyä

      muuten käytät..zetec-moottoreihin pitää käyttää vain foordin omaa öljyä..

      • omaa

        oon nyt käyttäny. Ensin käytin täyssynteettistä mutta kone kävi aika karkeasti. Nyt on kaikki ok kun laitoin fordin omaa öljyä.


      • Jusakki
        omaa kirjoitti:

        oon nyt käyttäny. Ensin käytin täyssynteettistä mutta kone kävi aika karkeasti. Nyt on kaikki ok kun laitoin fordin omaa öljyä.

        Jaa.. johan nyt. Eipä tulisi heti tuollainenkaan mieleen..


    • frd

      toimiiko läpän askellusmoottori oikein ja ettei ole likainen. Mondeoissa ei ole ilmamäärämittaria, se on vanhoissa kaasari vehkeissä vain. Ilmamassamittarin lanka kannattaa varovaisesti puhdistaa.

      Jos sulla on egr venttiili paineella ohjattu, niin ota alipaineletku venttiilin ohjauksesta irti ja kuulostele sitä takertelua. Egr takertelu aiheuttaa sen, että kylmällä läppä voi jäädä auki, jolloi seokset häiriintyy ja käynnistyminen on melkeinpä hankalaa. Jos vika toistuu, niin koodin luvulla voi selvittää, että onko massamittari viallinen.

      • frd

        forten pesu moottorin sisältä kanssa puhdistaa öljykanavat ja venttiilin nostimet. Jos vielä jatkuu niin massamittari mittaukseen


      • frd

        mittaa tulpanjohdot ohmi alueella ja tarkista tulpat


      • Jusakki
        frd kirjoitti:

        mittaa tulpanjohdot ohmi alueella ja tarkista tulpat

        Minkähänlaista vastusta niissä piuhoissa saisi esiintyä. Tuli arvoksi mm. 3,47 ohmia - onko se paljon vai ei?


      • frd
        Jusakki kirjoitti:

        Minkähänlaista vastusta niissä piuhoissa saisi esiintyä. Tuli arvoksi mm. 3,47 ohmia - onko se paljon vai ei?

        mitä pidempi piuha, sen suurempi vastus. Eli se vaihtelee tuosta pitkän mukaan n. 7-9 ohmista alaspäin. 11-15 lukemilla alkavat voi todeta liian suuriksi vastukseltaan, joka viittaa johdon olevan tiensä päässä, mutta joissakin merkeissä on suuremmat ohmit ja piuhojen pituuskin sitä luokkaa. Mutta toi on n. luokkaa..mitä oon mittaillu mondeoista. Eli 3-9ohmin väliin kun menee kaikki piuhat, niin hyvät on


      • täällä on
        frd kirjoitti:

        mitä pidempi piuha, sen suurempi vastus. Eli se vaihtelee tuosta pitkän mukaan n. 7-9 ohmista alaspäin. 11-15 lukemilla alkavat voi todeta liian suuriksi vastukseltaan, joka viittaa johdon olevan tiensä päässä, mutta joissakin merkeissä on suuremmat ohmit ja piuhojen pituuskin sitä luokkaa. Mutta toi on n. luokkaa..mitä oon mittaillu mondeoista. Eli 3-9ohmin väliin kun menee kaikki piuhat, niin hyvät on

        monen alan frd spesialisti joka tietää moottorin pesusta tulpanjohtoihin kaiken. Sähkötekniikassa tekee ainoastaan tuhat kertaisen virheen kun väittää mondeon tulpan johtojen olevan ns. suoria sellaisia eli vastuksettomia joiden resistanssi on ainoastaan 3-9 ohmia. Oikea luku on kuitenkin tuhannella kerrottu, että silleen....


      • tyhmälle

        mikä ero on ilmamäärämittarin ja -massamittarin välillä?? Toiseksi kaasarimerkki missä ilmamäärämittari on ollut. Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen.


      • A.sentaja
        tyhmälle kirjoitti:

        mikä ero on ilmamäärämittarin ja -massamittarin välillä?? Toiseksi kaasarimerkki missä ilmamäärämittari on ollut. Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen.

        Nyt saat vastauksen, vain kymmenen vuoden odotuksen jälkeen: Ilmamääränmittarissa on läppä, jota imuilma liikuttaa, ja siihen kiinnitetystä potentiometristä ecu saa tiedon imetyn ilman määrästä. Ilmamassanmittarissa on hehkulanka, jonka resistanssia imetty ilma muuttaa, ja imetyn ilman massa lasketaan siitä.
        Tuohon kaasarikysymykseen en osaa vastata. Ei ole koskaan tullut vastaan kaasarikonetta, jossa olisi ollut ilmamääränmittari.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7195
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4018
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3513
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3010
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2766
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2207
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      45
      2159
    Aihe