laskutuskausi

Hertta-Ruusu

Katsoin tänään netistä omilta sivuilta laskutuskauteni ja se on 29.3.08-2.5.08. Siellä luki myös, että nykyinen saldo ajan jaksolta 29.3-20.4.08 on noin 45,40. Ihmettelen tuota laskutuskautta. Onko ne muuttanut sen takia, että aioin ottaa sen paketin 2800 min. 38,90 euroa.Olen ollut aikeissa vaihtaa operaattoria, koska minullakin oli välillä 90 euron puhelinlaskuja ja 70 euron myös. Puhepottini päättyy 30.4.08 ja silloin olen vapaa vaihtamaan liittymää. Olen muuten ollut tyytyväinen Tele Finlandiin, mutta em. asiat mietityttävät.

14

4315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En huomannut sanoa, että minulla on nyt puhepotti 1000 minuuttia. Ehdinkö puhumaan siinä 2800 minuuttia siinä seuraavassa laskutuskaudessa, jos laskutuskausi ei ole enää kokonainen kuukausi.

    • saunis

      puhepakettilaisena vaikea olla selvillä lopulta puheluiden halpuudesta kun kauden pituus vaihteli

      • perär.

        mihin asti kausi menee. Ennen se oli kalenterikuukausi, mutta nyt kun Tele Finland käyttää Soneran laskutusohjelmistoa, niin puhepatteienkin laskutuskaudet vaihtelevat. En tiedä, onko kenelläkään ihan puolesta kuusta vaihtunut laskutuskausi. Itselläni voi katketa laskutus toisinaan 29. päivä ja toisinaan vielä kuun 2. päiväkin kuuluu ed. kalenterikuukauteen.

        Käyt vain pari kertaa kuukaudessa
        näillä nettisivuilla:
        https://www.tele.fi/Kirjaudu/telefi/
        ja sieltä valinta saldo. Siinä näkyy laskutuskausi.

        Minullakin oli nyt 2 tekstiviestiä. Puhelin on lähettänyt ne omia aikojaan. Viestit olivat tyhjiä ja ne oli lähetetty toiseen, Kolumbuksen liittymääni.


    • perär.

      muistaakseni soittoja yritysliittymiin. Ne alkavat suuntanumeroilla 010, 020 tai 030. Muitakin kalliita numeroita on. Siitä johtuu ne 70 - 90 euron laskusi, vaikka sinulla olisikin 1000 minuutin puhepaketti, joka maksaa 35,80 euroa. Voi olla että olet soitellut ulkomaillekin.

      Operaattorin vaihto ei auta mitään, sillä soitot noihin yritysliittymiin ovat aina kalliita.
      2800 minuutin paketti on lähes samanhintainen kuin se 1000 minuutin puhepaketti. Siinä ei ainakaan puheaika lopu kesken, mutta selvästi sinun laskuasi nostaa soittelusi noihin 010, 020, 030 alkuisiin yrityspuhelimiin.
      En todellakaan usko että millään operaattorilla soitat millään puhepaketilla tai muutenkaan halvalla yritysliittymiin gsm-puhelimella. Useimpiin yritysliittymiin soittelee halvalla vain vanhanajan lankapuhelimilla. Niissä vain tuppaa nykyään olemaan kalliit perusmaksut, joihin ei sisälly yhtään puheaikaa. Kesko-konsernin liittymiin soittaminen on kallista myös lankapuhelimista.
      2800 minuutin puhepakettiin oli näköjään laitettu sopimusehdoksi 2 vuoden kesto.

      Laskutuskaudet vaihtelevat sen takia, että Tele Finland siirtyi käyttämään omistajansa Telia Soneran laskutusohjelmistoa. Telia Soneran tietokoneohjelma ei ymmärrä kalenterikuukausittaista laskutusta.

      • Mika0800

        "En todellakaan usko että millään operaattorilla soitat millään puhepaketilla tai muutenkaan halvalla yritysliittymiin gsm-puhelimella. Useimpiin yritysliittymiin soittelee halvalla vain vanhanajan lankapuhelimilla."

        Haluatko, että järjestän sinulle mahdollisuuden soittaa valtakunnallisiin yritysnumeroihin numerokohtaisella hinnalla, joka on tätä kirjoitettaessa enintään 0,12/min 0,10/puhelu?

        (tarkka hinta vaihtelee kohdenumeron
        ja -operaattorin mukaan).


        Jos otat yhteyttä, voisin ehkäpä järjestää asian...


    • EnLuovutaTietojaniSuoramark...

      Tele Finlandilla (ja Soneralla) laskutuskausien pituudet vaihtelevat niin että helmikuun, toukokuun, elokuun ja marraskuun LASKUTUSKAUDET OVAT PITUUDELTAAN 35 PÄIVÄÄ KAIKISSA LASKUTUSRYHMISSÄ, muut ovat 28 päivää, eihän tuo poikkea paljoan normaalin kuukauden (30 pv) pituudesta.

      Ideana on markkinoida puheaikaa minuutteina kuukaudessa, mutta laskutusjakson pituus ei olekkaan kuukausi vaan 28 tai 35 päivää ja toimitusehdoissa puhutaankin LASKUTUSKAUDESTA, jossa puhepaketin minuutit on käytettävä.

      Käytännössä päivittäinen puheluiden aika vaihtelu tasoittuu viikkossa, esim. 500 minuutin puhepaketissa on puheaikaa vajaa kaksi tuntia viikossa (500 min / 30 pv * 7 pv = 117 min). Joten 4 viikossa (28 päivässä) asiakas käyttää 467 min ja 5 viikossa (35 päivässä) 583 min, koska pakettiin kuuluu vain 500 min nuo 83 min on ostettava rahalla 0,09 e/min eli 7,50 euroa 17,90 euron perusmaksun päälle.
      KOROTUS ON VAATIMATTOMASTI 42 PROSENTTIA.

      Sekä mainoksissa että laskuissa puhutaan kuukaudesta ja ehdoissa laskutuskaudesta, kolme perättäistä laskutuskautta (28 35 28=91 päivää) vastavat pituudeltaan kolmea kalenterikuukautta. Esimerkiksi 500 min/kk puhepaketti asiakas luulee ostaneensa 3 kuukaudessa 3 * 500 min hintaan 3 * 17,90 e, mutta pakettiminuutteja kuluikin 467 467 500 ja YLIMÄÄRÄISET 83 MINUUTTIA TARVITSEE OSTAA. Tuo 17 minuutin ylitys 1500 minuuttiin tulee koska 3 perättäistä laskutuskautta on 91 päivää eikä 90 päivää, Tele Finland käyttää huhtikuun 2008 tiedotteessaan 30 päivän kuukautta:

      "Uutuus! Puhepaketti 1800
      Ahkerasti puhuvien asiakkaidemme iloksi lisäsimme palettiimme myös erityisen muhkean puhepakettivaihtoehdon. Järeä liittymäuutuus sopii erityisesti sinulle, jolla on paljon asiaa – sisältäähän perusmaksu keskimäärin tunnin puhetta jokaiselle kuukauden päivälle!
      Paketin perusmaksu 38,90 €/kk sisältää 1800 minuuttia puheaikaa hintaan 0 €/min."
      Ja vähän alempana: "Kaikki pakettihinnat koskevat normaalihintaisia puheluita kotimaassa sekä normaalihintaisia tekstiviestejä. Puhepaketti-liittymissä puheluiden hinta paketin ylittävältä osalta on 0,09 €/min."

      Jos käytää asiakastiedotteen mukaisesti keskimäärin tunnin päivässä tuota puhepaketti 1800, hän puhuu toukokuun laskutuskaudessa 35 tuntia ja ostaa 5 tuntia eli 300 minuuttia puheaikaa hintaan 27 euroa, kuukausimaksun 38,90 euron lisäksi, HINNANKOROTUS ON HUIKEAT 69 %.

      Vastaavalla tavalla laskettuina muiden TeliaSonera Finlandin –liittymien piilotetut 35 päivän laskutuskausien hinnankorotukset:
      TeleFinland Puhepaketti 250 min/kk korotus 27 %
      TeleFinland Puhepaketti 500 min/kk korotus 42 %
      TeleFinland Puhepaketti 1000 min/kk korotus 42 %
      TeleFinland Puhepaketti 1800 min/kk korotus 69 %
      TeleFinland Puhepaketti 2800 min/kk korotus 108 % YLI TUPLAA KUUKAUSIMAKSUN
      Minun Sonera 50 min/kk korotus 11 %
      Minun Sonera 100 min/kk korotus 13 %
      Minun Sonera 200 min/kk korotus 17 %
      Minun Sonera 350 min/kk korotus 23 %
      Minun Sonera 500 min/kk korotus 28 %
      Minun Sonera 800 min/kk korotus 32 %
      Minun Sonera 1200 min/kk korotus 35 %
      Minun Sonera 1500 min/kk korotus 36 %
      Minun Sonera 2000 min/kk korotus 38 %
      Minun Sonera 3000 min/kk korotus 40 %
      Minun Sonera 4000 min/kk korotus 41 %

      28 päivän kuukausina asiakas menettää 7 % (2/30-osaa) ostamastaan puheajasta.

      Puhepaketit sisältävat vain normaalihintaisia puheluita kotimaahan, pakettiin ei kuulu yrityspuhelut joiden numerot alkavat ainakin 010 020 030 071 075, kaikki normaaleista lanka- ja kännykkänumeroista poikkeavien numeroiden hinta kannattaa selvittää.

      Jotta jokainen pystyy itse tarkastamaan ylläolevan, niin tässä ovat laskutuskausi taulukoiden, hinnastojen ja toimitusehtojen osoitteet:
      http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Yksityisille/Asiakastuki/Laskutus/Matkapuhelinlaskujen_laskutustaulukko_2008.pdf
      http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Asiakaspalvelu/Laskutus/erapaivat_tf.pdf
      http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Footer/Yleiset%20ehdot/Uudet%20toimitusehdot.pdf
      http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Footer/TF_toimitusehdot_0307_suomi.pdf
      http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Yksityisille/Puhelin%20ja%20liittyma/Hinnasto/Palveluhinnasto_Su010308_UL.pdf
      http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Liittymat/TF%20Hinnasto%20042008.pdf
      Tele Finlandin huhtikuun 2008 asiakastiedoteen osoite on http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Asiakaspalvelu/Asiakastiedote/Asiakastiedote0408.pdf

      Tämä vedätys ei vaikuta tavallisiin aikaveloituksellisiin liittymiin, joiden kuukausihintaan ei kuulu puheaikaa.

      • Perkeleen perkele

        Ruottalaiset ovat kuin romaneja kaikkea pitää saada mahdollisimman helpolla
        P.S Kaikki ruottinkieliset ruottiin


      • pula-ajan matemaatikko

        Tuohan ei uppoa edes pikkusiskooni (hän on vielä alle 51 vuotias), heh-heh.
        Olet mennyt täysin hakoteille laskelmissasi. Laskettu on kaikenlaisia prosentteja hienosti, mutta ajatus on mennyt metsään. Matematiikassa esim. todennäköisyyslaskennan CL-kursseilla monella oli vaikeuksia laskutehtävissä. Siellä kun probleeman ajatteli väärin, niin lopputuloskin oli pelkkää puppua.

        Sinä perustat laskelmat sille, että jokaisen pitää saada puhua tasan sama tuntimäärä kalenterikuukaudessa ja loppuosan maksaa sillä kalliilla 9 snt/minuutti maksulla. Tässä on perustavaa laatua oleva virhe.
        Jokainen puhuu eri määrän puheminuutteja päivittäin. Oli laskutuskausi vanhanlainen tai uudenlainen, niin aina joutuu hieman säätämään soittamiensa puheluiden kestoa. Nyt uudistuksen jälkeen on tietysti ikävämpää aina erikseen katsoa milloin laskutuskausia alkaa ja loppuu.
        Itsekin joudun joskus jarruttelemaan turhia puheluitani 500 minuutin ja laskutuskauden puitteissa. Toisinaan taas kauden loppupuolella huomaan että puheminuutteja on vielä jäljellä. Jos en niitä käytä, niin puheluiden keskimääräinen minuuttihinta nousee yli sen 3,5 sentin. Silloin voin antaa puhelimen vaikka muijalle joka soittelee sukulaisilleen kuulumisiaan.


      • EnVieläkäänLuovutaTietojani...
        pula-ajan matemaatikko kirjoitti:

        Tuohan ei uppoa edes pikkusiskooni (hän on vielä alle 51 vuotias), heh-heh.
        Olet mennyt täysin hakoteille laskelmissasi. Laskettu on kaikenlaisia prosentteja hienosti, mutta ajatus on mennyt metsään. Matematiikassa esim. todennäköisyyslaskennan CL-kursseilla monella oli vaikeuksia laskutehtävissä. Siellä kun probleeman ajatteli väärin, niin lopputuloskin oli pelkkää puppua.

        Sinä perustat laskelmat sille, että jokaisen pitää saada puhua tasan sama tuntimäärä kalenterikuukaudessa ja loppuosan maksaa sillä kalliilla 9 snt/minuutti maksulla. Tässä on perustavaa laatua oleva virhe.
        Jokainen puhuu eri määrän puheminuutteja päivittäin. Oli laskutuskausi vanhanlainen tai uudenlainen, niin aina joutuu hieman säätämään soittamiensa puheluiden kestoa. Nyt uudistuksen jälkeen on tietysti ikävämpää aina erikseen katsoa milloin laskutuskausia alkaa ja loppuu.
        Itsekin joudun joskus jarruttelemaan turhia puheluitani 500 minuutin ja laskutuskauden puitteissa. Toisinaan taas kauden loppupuolella huomaan että puheminuutteja on vielä jäljellä. Jos en niitä käytä, niin puheluiden keskimääräinen minuuttihinta nousee yli sen 3,5 sentin. Silloin voin antaa puhelimen vaikka muijalle joka soittelee sukulaisilleen kuulumisiaan.

        Osannet perustella miksi TeliaSonera Finland Oyj on lyhentänyt laskutuskausien pituuden normaalista kuukaudesta 28 päivään eli 4 viikkoon? Koska vuosi onkin 52 viikkoa eikä 48 viikkoa (12 kk * 4 vk) on tuo "13 kuukausi" jaettu lisäämällä yksi viikko joka kolmanteen laskutuskauteen.

        Jos lasket laskutuskausien pituudet http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Yksityisille/Asiakastuki/Laskutus/Matkapuhelinlaskujen_laskutustaulukko_2008.pdf -taulukosta, toteat että vuoden 2008 taulukossa eri laskutuskausien pituudet esiintyvät seuraavasti:
        26 päivää 1 kerran
        27 päivää 3 kertaa
        28 päivää 123 kertaa
        29 päivää 1 kerran
        35 päivää 64 kertaa
        yhteensä 192 kertaa eli 16 ryhmää kertaa 12 laskutuskautta

        JA TOTEAT KAIKISSA LASKUTUSRYHMISSÄ JOKA KOLMANNEN LASKUTUSKAUDEN OLEVAN TASAN 35 PÄIVÄÄ.

        Minulle on kerrottu perusteena 16 laskutusryhmään siirymiselle laskutustyön tasaaminen, kuitenkin jokaisessa kalenterikuukaudessa on 28 päivää, joille laskutuskausien katkopäivät voi tasata niin että laskutuskauden pituus vastaa kalenterikuukauden pituutta. Tai parillisille/parittomille päiville jos halutaan 14 laskutusryhmää. Esimerkiksi yhden ryhmän laskutuskausi voisi olla kuukauden 17. päivästä seuraavan kuukauden 16. päivään tällöin laskutuskauden pituus olisi sama kuin aloittavan päivän kuukauden pituus eli jaksolla 17.4.-16.5. 30 päivää ja seurava 31 päivää (17.5.-16.6).

        Miksi kaikissa mainoksissa myydään
        "Puhepaketti 500
        Perusmaksu 17,90 €/kk
        sisältää 500 min puheaikaa kotimaassa"

        ja laskussa lukee:
        "KUUKAUSIMAKSUT
        Puhepaketin kuukausimaksu 01.02 - 29.02 17,90
        PUHELUT SUOMESSA
        Kuukausimaksuun sis. minuuttiraja 500 min"

        mutta kuitenkin seuraavalla rivillä laskussa lukee:
        "Soneran ja TeleFinlandin liittymiin 15.01 - 18.02"
        eli helmikuun laskutuskausi olikin 35 päivää???

        TeleFinlandin huhtikuun asiakastietotteessa lukee:
        "Uutuus! Puhepaketti 1800
        Ahkerasti puhuvien asiakkaidemme iloksi lisäsimme palettiimme myös erityisen muhkean puhepakettivaihtoehdon. Järeä liittymäuutuus sopii erityisesti sinulle, jolla on paljon asiaa – sisältäähän perusmaksu keskimäärin tunnin puhetta jokaiselle kuukauden päivälle!"
        eli 1800 min/kk jaettuna tunnilla päivässä saadaan TeleFinlandin kuukauden pituudeksi 30 päivää, KUITENKAAN YKSIKÄÄN LASKUTUSKAUSI EI OLE NORMAALIN KUUKAUDEN PITUINEN!!!
        Jos kuluttaja käyttää "keskimäärin tunnin puhetta jokaiselle kuukauden päivälle" kuten TeleFinlandilla markkinoidaan, noina 35 päivän laskutuskausina kuluttaja käyttää 35 tuntia JA KULUTTAJA OSTAA 5 TUNTIA HINTAAN 27 EUROA, joten korotus on 69,4 %.

        Olen odottanut jo 2 viikkoa, että TeliaSonera Finland Oyj:stä kerrotaan minulle miksi joka kolmas laskutuskausi on 25 % pidempi, homma on siirretty TeleFinlandilta. Jos olet jommassa kummassa töissä, niin saanet yhteystietoni ja soitat minulle.

        Sonera on muuttanut laajakaistaliittymien laskutuskaudet kalenterikuukauden pituiseksi ja lankaliittymien kahden kalenterikuukauden pituiseksi, muuta kännyköissä pelleillään:(.

        Olen ollut 12 vuotta tyytyväinen Telen, Soneran, TeleFinlandin asiakas. Asun sellaisessa kohdassa että Elisa ja DNA pihisevät mäen takaa, mutta Soneran verkko tulee toisesta suunnasta täysillä. Minulle edullisin liittymä TeliaSonera Finlandin verkossa on TeleFinlandin Puhepaketti 500, todelliset käyttöminuutit on laskettu 3 vuoden puheluerittelyistä, eikä pakettien viimeisten päivien tai aikaisempien eurosunnuntaiden "höpötyspuheluita" ole laskettu mukaan. En ole koskaan sitonut itseäni määräaikaisiin sopimuksiin, enkä tule sitoutumaan vastaisuudessakaan.


      • pula-ajan matemaatikko
        EnVieläkäänLuovutaTietojani... kirjoitti:

        Osannet perustella miksi TeliaSonera Finland Oyj on lyhentänyt laskutuskausien pituuden normaalista kuukaudesta 28 päivään eli 4 viikkoon? Koska vuosi onkin 52 viikkoa eikä 48 viikkoa (12 kk * 4 vk) on tuo "13 kuukausi" jaettu lisäämällä yksi viikko joka kolmanteen laskutuskauteen.

        Jos lasket laskutuskausien pituudet http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Yksityisille/Asiakastuki/Laskutus/Matkapuhelinlaskujen_laskutustaulukko_2008.pdf -taulukosta, toteat että vuoden 2008 taulukossa eri laskutuskausien pituudet esiintyvät seuraavasti:
        26 päivää 1 kerran
        27 päivää 3 kertaa
        28 päivää 123 kertaa
        29 päivää 1 kerran
        35 päivää 64 kertaa
        yhteensä 192 kertaa eli 16 ryhmää kertaa 12 laskutuskautta

        JA TOTEAT KAIKISSA LASKUTUSRYHMISSÄ JOKA KOLMANNEN LASKUTUSKAUDEN OLEVAN TASAN 35 PÄIVÄÄ.

        Minulle on kerrottu perusteena 16 laskutusryhmään siirymiselle laskutustyön tasaaminen, kuitenkin jokaisessa kalenterikuukaudessa on 28 päivää, joille laskutuskausien katkopäivät voi tasata niin että laskutuskauden pituus vastaa kalenterikuukauden pituutta. Tai parillisille/parittomille päiville jos halutaan 14 laskutusryhmää. Esimerkiksi yhden ryhmän laskutuskausi voisi olla kuukauden 17. päivästä seuraavan kuukauden 16. päivään tällöin laskutuskauden pituus olisi sama kuin aloittavan päivän kuukauden pituus eli jaksolla 17.4.-16.5. 30 päivää ja seurava 31 päivää (17.5.-16.6).

        Miksi kaikissa mainoksissa myydään
        "Puhepaketti 500
        Perusmaksu 17,90 €/kk
        sisältää 500 min puheaikaa kotimaassa"

        ja laskussa lukee:
        "KUUKAUSIMAKSUT
        Puhepaketin kuukausimaksu 01.02 - 29.02 17,90
        PUHELUT SUOMESSA
        Kuukausimaksuun sis. minuuttiraja 500 min"

        mutta kuitenkin seuraavalla rivillä laskussa lukee:
        "Soneran ja TeleFinlandin liittymiin 15.01 - 18.02"
        eli helmikuun laskutuskausi olikin 35 päivää???

        TeleFinlandin huhtikuun asiakastietotteessa lukee:
        "Uutuus! Puhepaketti 1800
        Ahkerasti puhuvien asiakkaidemme iloksi lisäsimme palettiimme myös erityisen muhkean puhepakettivaihtoehdon. Järeä liittymäuutuus sopii erityisesti sinulle, jolla on paljon asiaa – sisältäähän perusmaksu keskimäärin tunnin puhetta jokaiselle kuukauden päivälle!"
        eli 1800 min/kk jaettuna tunnilla päivässä saadaan TeleFinlandin kuukauden pituudeksi 30 päivää, KUITENKAAN YKSIKÄÄN LASKUTUSKAUSI EI OLE NORMAALIN KUUKAUDEN PITUINEN!!!
        Jos kuluttaja käyttää "keskimäärin tunnin puhetta jokaiselle kuukauden päivälle" kuten TeleFinlandilla markkinoidaan, noina 35 päivän laskutuskausina kuluttaja käyttää 35 tuntia JA KULUTTAJA OSTAA 5 TUNTIA HINTAAN 27 EUROA, joten korotus on 69,4 %.

        Olen odottanut jo 2 viikkoa, että TeliaSonera Finland Oyj:stä kerrotaan minulle miksi joka kolmas laskutuskausi on 25 % pidempi, homma on siirretty TeleFinlandilta. Jos olet jommassa kummassa töissä, niin saanet yhteystietoni ja soitat minulle.

        Sonera on muuttanut laajakaistaliittymien laskutuskaudet kalenterikuukauden pituiseksi ja lankaliittymien kahden kalenterikuukauden pituiseksi, muuta kännyköissä pelleillään:(.

        Olen ollut 12 vuotta tyytyväinen Telen, Soneran, TeleFinlandin asiakas. Asun sellaisessa kohdassa että Elisa ja DNA pihisevät mäen takaa, mutta Soneran verkko tulee toisesta suunnasta täysillä. Minulle edullisin liittymä TeliaSonera Finlandin verkossa on TeleFinlandin Puhepaketti 500, todelliset käyttöminuutit on laskettu 3 vuoden puheluerittelyistä, eikä pakettien viimeisten päivien tai aikaisempien eurosunnuntaiden "höpötyspuheluita" ole laskettu mukaan. En ole koskaan sitonut itseäni määräaikaisiin sopimuksiin, enkä tule sitoutumaan vastaisuudessakaan.

        Itse en ole TF:n enkä Soneran leivissä.
        Olen atk-suunnittelijana vanhanajan IBM:n suurkoneessa joissa tyypillisesti ajetaan em. kaltaisia isoja ajoja, kuten laskutusta. Nykyajan ihmiset eivät varmaan muista tietokoneista paljoa ole kuulleetkaan kun PC-pohjaisista Windows - ja UNIX (myös Linux) tietokoneista.

        Totta on varmasti se että tietokoneiden ja kirjoittimien kuormitusten tasaamiseksi laskutusajoja ajetaan tasaisemmin ympäri vuoden. Sen vuoksi on tehty laskutusryhmät.
        Onko Telea-Sonerakin muuttanut laskutuskausiaan?
        Tele Finlandin kohdalla muutos on varmasti tehty siksi, että on esim. luovuttu TF:n omasta laskutussysteemistä ja otettu runtaten käyttöön Soneran käyttämä laskutus. Näin on varmasti säästetty rahaa: Maksetaan vain yhden laskutusohjelmiston lisenssimaksuja. Lisäksi on halvempaa kehitellä vain yhtä laskutusohjelmistoa kuin kahta. Minun työpaikallanikin on ollut hieman samanlaista ajatusta. Tämä tosin palvelutalon varusohjelmistoissa, ei sovellusohjelmistoissa.
        Voi olla, että TF:n asiakkaiden tulo Telia-Soneran tietojenkäsittelyyn ei ole maksanut paljoakaan
        lisää, vaan samoilla ohjelmistoilla hoidettaisiin jopa Ruotsin laskutukset.

        Miksi laskutuskauden pituus poikkeaa kuukaudesta?
        Voisiko olla niin että tällä tavoin saadaan laskutusajoja jakautumaan tasaisemin esim. joka toiselle päivälle? Tällöin pärjätään pienemmillä ja tehottomimmilla tietokoneilla ja hitaammilla tulostuslaitteilla. Tulostushan voidaan hoitaa jossain siihen erikoistuneessa firmassa, esim. Itellassa (vrt. Suomen posti). Samanaikaisiin laskujen tulostuksiin tarvittaisiin mahdollisesti paljon kalliita tulostimia lisää ja muun ajan ne seisoisivat joutilaina.
        En ole tutkinut laskutuskausitaulukoita vielä.
        Jos haluaa tutkia asiaa, niin voi merkitä rastin esim. jokaisen sellaisen päivän kohdalle, joka seuraa jonkun laskutuskauden loppumispäivää.
        Onko rasteja tasaisesti ympäri vuoden?
        Samanlaisen tutkimuksen voisi tehdä ehdottamallesi vaihtoehtoiselle laskutukselle.

        Onko niin, että kaikki TF:n puhepakettilaiset olisi laitettu esim. laskutusryhmiin 11 - 14. Itselläni on lask.ryhmä 12.
        Parhaiten näistä ajoituksista osaisi varmaan kertoa Telia-Soneran tietohallinto-osasto.


      • blaah........
        pula-ajan matemaatikko kirjoitti:

        Itse en ole TF:n enkä Soneran leivissä.
        Olen atk-suunnittelijana vanhanajan IBM:n suurkoneessa joissa tyypillisesti ajetaan em. kaltaisia isoja ajoja, kuten laskutusta. Nykyajan ihmiset eivät varmaan muista tietokoneista paljoa ole kuulleetkaan kun PC-pohjaisista Windows - ja UNIX (myös Linux) tietokoneista.

        Totta on varmasti se että tietokoneiden ja kirjoittimien kuormitusten tasaamiseksi laskutusajoja ajetaan tasaisemmin ympäri vuoden. Sen vuoksi on tehty laskutusryhmät.
        Onko Telea-Sonerakin muuttanut laskutuskausiaan?
        Tele Finlandin kohdalla muutos on varmasti tehty siksi, että on esim. luovuttu TF:n omasta laskutussysteemistä ja otettu runtaten käyttöön Soneran käyttämä laskutus. Näin on varmasti säästetty rahaa: Maksetaan vain yhden laskutusohjelmiston lisenssimaksuja. Lisäksi on halvempaa kehitellä vain yhtä laskutusohjelmistoa kuin kahta. Minun työpaikallanikin on ollut hieman samanlaista ajatusta. Tämä tosin palvelutalon varusohjelmistoissa, ei sovellusohjelmistoissa.
        Voi olla, että TF:n asiakkaiden tulo Telia-Soneran tietojenkäsittelyyn ei ole maksanut paljoakaan
        lisää, vaan samoilla ohjelmistoilla hoidettaisiin jopa Ruotsin laskutukset.

        Miksi laskutuskauden pituus poikkeaa kuukaudesta?
        Voisiko olla niin että tällä tavoin saadaan laskutusajoja jakautumaan tasaisemin esim. joka toiselle päivälle? Tällöin pärjätään pienemmillä ja tehottomimmilla tietokoneilla ja hitaammilla tulostuslaitteilla. Tulostushan voidaan hoitaa jossain siihen erikoistuneessa firmassa, esim. Itellassa (vrt. Suomen posti). Samanaikaisiin laskujen tulostuksiin tarvittaisiin mahdollisesti paljon kalliita tulostimia lisää ja muun ajan ne seisoisivat joutilaina.
        En ole tutkinut laskutuskausitaulukoita vielä.
        Jos haluaa tutkia asiaa, niin voi merkitä rastin esim. jokaisen sellaisen päivän kohdalle, joka seuraa jonkun laskutuskauden loppumispäivää.
        Onko rasteja tasaisesti ympäri vuoden?
        Samanlaisen tutkimuksen voisi tehdä ehdottamallesi vaihtoehtoiselle laskutukselle.

        Onko niin, että kaikki TF:n puhepakettilaiset olisi laitettu esim. laskutusryhmiin 11 - 14. Itselläni on lask.ryhmä 12.
        Parhaiten näistä ajoituksista osaisi varmaan kertoa Telia-Soneran tietohallinto-osasto.

        aiempi kirjoittaja on täysin oikeassa.


      • wsxxxx
        blaah........ kirjoitti:

        aiempi kirjoittaja on täysin oikeassa.

        mutta ei vaikeimpia asioita voi ihan kaikille selittää.


      • Minun Sonera

        Soneralla ylimenevät puhelut on 7,9 snt. Laskeskelepa nyt prosenttisi uudelleen, ok?


      • itse laskea
        Minun Sonera kirjoitti:

        Soneralla ylimenevät puhelut on 7,9 snt. Laskeskelepa nyt prosenttisi uudelleen, ok?

        Jokainen voi itse laskea korotusprosentin omalle liittymälleen ja omalle käytölleen, nykyään kaikki laskemiseen tarvittava tieto löytyy Soneran ja TeleFinlandin nettisivuilta, toisin kuin alkuvuodesta.

        Sonera on muuttanut hinnoittelua 1.6.2008 kuluttajien hyväksi, Soneran kuluttajahinnastossa "Sonera Palveluhinnasto_Su010308_UL.pdf" 1.3.2008 sivulla 4 lukee:

        "Puhepaketit €
        Puhepaketit/kk
        Puhe 50 ______________________________ 5,90
        Puhe 100 _____________________________ 9,90
        Puhe 200 ____________________________ 15,90
        Puhe 350 ____________________________ 19,90
        Puhe 500 ____________________________ 23,90
        Puhe 800 ____________________________ 32,90
        Puhe 1200 ___________________________ 44,90
        Puhe 1500 ___________________________ 54,90
        Puhe 2000 ___________________________ 69,90
        Puhe 3000 ___________________________ 99,90
        Puhe 4000 __________________________ 129,90
        Paketin ylimenevät puhelut/min ___________ 0,079
        Kotimaassa soitettujen puheluiden veloitus:
        liittymän minuuttihinta jokaiselta alkavalta minuutilta sekä
        aloitusmaksu 0,049 €/puhelu.
        - Puhepaketin suurentaminen _____________ 0,00
        - Puhepaketin pienentäminen _____________ 9,90
        Minun Sonera –matkapuhelinliittymän kk-maksu kytkypuhelimen kanssa määräytyy valitun puhepaketin ja puhelimen mukaan. Tarkemmat hintatiedot löydät Minun Sonera –hinnastosta tai osoitteesta www.sonera.fi/matkapuhelin/minunsonera"


        Viestintäviraston markkinakatsauksen http://www.ficora.fi/attachments/suomi_M_Q/5wYziXzz0/Files/CurrentFile/Markkinakatsaus2007.pdf sivulla 5 kerrotaan: "Matkapuhelun keskimääräinen kesto pysyi käytännössä ennallaan ja oli vuonna 2007 noin 2 minuuttia ja 45 sekuntia." Todennäköisesti suurissa puhepaketeissa keskimääräinen puhelu on pidempi.

        Tärkeintä on että kuluttajat huomaavat, ettei TeleFinlandin/Soneran mainoksissaan lupaamat "min/kk" olekaan minuuttia kuukaudessa vaan minuuttia laskutuskaudessa, eikä yksikään laskutuskausi vastaa pituudeltaan normaalin kalenterikuukauden 30/31 päivää.

        Jostakin syystä TeleFinlandin asiakaspalvelu ei suostunut kertomaan tulevia laskutuskausien katkopäiviä, eräpäivät kyllä tiedotettiin marras-, joulu- ja tammikuun asiakastiedotteissa, netissä oleva erä-/katkopäivä-taulukko on luotu vasta 11.2.2008.

        Suomessa lainsäädäntö ei määrittele, paljonko "kuukausi" saa vaihdella. Ymmärtäisin, jos poikkeamat olisivat esim. pääsiäis- ja joulupyhinä, nyt pääsiäinen ei aiheuttanut poikkeamaa Soneran rytmityksessä ja joulun alla päättyvät kaudet on lyhennetty 27/26 päivän pituisiksi. Laskujen eräpäivistä kylläkin löytyy Joulupäivä ja Tapaninpäivä, samoin Pitkäperjantai, Pääsiäispäivä ja Juhannusaatto, yksikään ei ole pankkipäivä. Muutenkin puolet eräpäivistä on lauantaisin ja sunnuntaisin:).

        Kuluttajavirastokin on kiinnostunut tästä kikkailusta. Minua TeleFinland on hyvitellyt reklamoituani yhdellä puhepaketin perusmaksulla ja elokuvalipuilla, kummaa avokätisyyttä jos asiakas on väärässä:). Olen yhä TeleFinlandin puhepakettiasiakas ilman määräaikaissopimusta, koska Soneralla on paras kuuluvuus kotonani, DNA ja Elisa ovat toisessa mastossa mäen takana. Syksyllä tilanne voi muuttua, kun parin kilometrin päähän (lähimmäksi) näköyhteydelle tulee uusi masto.

        Kaikkien teleoperaattorien toimitusehtojen mukaan operaattori saa päättä laskutuskauden pituuden, muut ovat vielä käyttäneet pääsääntöisesti kuukauden pituista jaksoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe