Vakava-koe

mimm-u

Heippa! Olisiko kellään tietoa siitä,millainen vakava-koe on opettajakoulutukseen pyrkivillä? Kuulin, että koe olisi muuttunu monivalintahommaksi,mutta tarkoittaako se siis sitä,että koe olisi pelkkää monivalintaa tänäkin vuonna vai oliko esim vuoden 2007 kokeessa esseetä?

19

6595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äspe

      Koetyyppiä ei olla julkisesti ilmotettu eli sitä ei varmuudella tiedetä :) Viime vuonna koe oli pelkkää monivalintaa. Sellasia huhuja ja arveluja on viime aikoina ilmassa pyöriny että nyt olis kans noita monivalintoja JA sitte joku essee jossa selvitetään aineiston syvällisempää osaamista. Mihkäs päin oot hakemassa? :)

      • mimm-u

        okeijuu kiitoksia :) helpottaa tietää nyt edes jotakin tuosta.. helsingin laitoin 1.vaihtoehdoksi,mutta sisäänpääsy tuntuu mahdottomalta :DD aineiston oon kyllä saanu jo luettua kerran läpi,eikä se edes ihan mahdottomalta tunnu, mutta sitte tosiaan taas arveluttaa,että minkälaisia kysymyksiä sinne voi tulla ja että kuinka hyvin pitäis kaikkien kirjoittajien näkemykset ja kannanotot osata/muistaa.. :s iishg! ootkos sinä hakemassa nyt vai haitko viime vuonna (ja mihin) ? :>


      • aurora20
        mimm-u kirjoitti:

        okeijuu kiitoksia :) helpottaa tietää nyt edes jotakin tuosta.. helsingin laitoin 1.vaihtoehdoksi,mutta sisäänpääsy tuntuu mahdottomalta :DD aineiston oon kyllä saanu jo luettua kerran läpi,eikä se edes ihan mahdottomalta tunnu, mutta sitte tosiaan taas arveluttaa,että minkälaisia kysymyksiä sinne voi tulla ja että kuinka hyvin pitäis kaikkien kirjoittajien näkemykset ja kannanotot osata/muistaa.. :s iishg! ootkos sinä hakemassa nyt vai haitko viime vuonna (ja mihin) ? :>

        heips! päätin vastailla tähän viestiin kun hain viime vuonna Turkuun ja pääsin kirjaosiosta jatkoon. Siinä kysyttiin aikast nippelitietoa, esim, joistan henkilöistä.. heidät piti liittää tiettyihin teorioihin. mutta vuosilukuja ei mun muistaakseni kysytty yhtään.. eli se on ihan naurettavaa ku jotkut täällä väittää että pitää opetella vuosiluvut jotka on niissä sulkeissa!!! ei ne kokeen laatijat mitään ihan pässejä ole. voidaanhan tietty jokin tärkeä vuosituhat kysyä joka on selkeästi tekstissä mainittu (ei suluissa:) mutta tsemppiä lukuihin!


      • mimm-u
        aurora20 kirjoitti:

        heips! päätin vastailla tähän viestiin kun hain viime vuonna Turkuun ja pääsin kirjaosiosta jatkoon. Siinä kysyttiin aikast nippelitietoa, esim, joistan henkilöistä.. heidät piti liittää tiettyihin teorioihin. mutta vuosilukuja ei mun muistaakseni kysytty yhtään.. eli se on ihan naurettavaa ku jotkut täällä väittää että pitää opetella vuosiluvut jotka on niissä sulkeissa!!! ei ne kokeen laatijat mitään ihan pässejä ole. voidaanhan tietty jokin tärkeä vuosituhat kysyä joka on selkeästi tekstissä mainittu (ei suluissa:) mutta tsemppiä lukuihin!

        selvä homma! luin nuita toisia keskusteluja ja niissä oli niin eriävää tietoa just noista vuosiluvuista.. ajattelinkin, että on ihan mahdotonta opetella kaikkia mahdollisia vuosilukuja ja osata yhdistää ne henkilöihin yms :> mutta kiitos paljon vinkistä ja tiedostasi! taas helpottui lukeminen :)


    • lto

      Hain viime vuonna LTOksi ja pääsin sisään. Luin viime vuonna niin että ensin alleviivasin ja sen jälkeen kirjoitin muistiinpanot. Lopulta minulla oli 20 sivua muistiinpanoja joita luin viimeisen viikon.
      Viime vuoden vakavassa kysyttiin laajempia kokonaisuuksia, mutta myös ihan nippeli tietoa. Jos hallitset hyvin kokonaisuudet niin varmasti hyvin menee.
      Viime vuonna vakavassa oli muistaakseni 99 kysymystä ja 2 h aikaa ja ihan hirveä kiire tuli. Minä en ainakaan kerinnyt edes tarkistamaan vastauksiani. Vääristä vastauksista saa miinuspisteitä joten jos ei tiedä niin kannattaa jättää vastaamatta niin ei mene ainakaan miinuksia. Viime vuonna Helsingin 2 vaiheeseen pääsee 119pisteellä(199 muistaakseni maksimi).Ja jos ei ole suunnitelmia vielä syksyks niin voi hakea samalla kokeella LTO:ksi ja sitä kautta luokanopettajaksi. Ltoon 2.vaiheeseen pääsi jollain 79 pisteellä eli aika paljon helpommin.

      • panikon

        heps.
        vielä siitä kysyisin...kun nyt näyttää tieto järkevältäkin...että kun kaikki korostaa jatkuvasti sitä että on osattava täysin ulkoa,pelkkä osaaminen ei riitä...esim.joku sano et määritelmät ulkoa...tämän vuoden aineistossa ei edes kaikille olennaisille snaoille ole määritelmiä.
        eikö muka riitä että tietää sanan merkityksen?


      • äspe
        panikon kirjoitti:

        heps.
        vielä siitä kysyisin...kun nyt näyttää tieto järkevältäkin...että kun kaikki korostaa jatkuvasti sitä että on osattava täysin ulkoa,pelkkä osaaminen ei riitä...esim.joku sano et määritelmät ulkoa...tämän vuoden aineistossa ei edes kaikille olennaisille snaoille ole määritelmiä.
        eikö muka riitä että tietää sanan merkityksen?

        Ensiksi mimm-u:lle nii juu viime vuonna hain tampereelle ja nyt ois sitte vuorossa joensuu (opo jos joskus oisin.. :).
        Sitte panikonille niin poimi mielestäsi tärkeimmät käsitteet ja nimet ja opettele ne ulkoa (eli että osaisit sen jollekkin kertoa). Esim. utilitarismi ja segregaatio ovat tärkeitä, suluissa oleva vuosiluku sivun 123 alanurkassa ei ole tärkeä. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? :) Viime vuoden kokeessa huomasin että artikkelien kirjoittajat kannattaa painaa hyvin mieleen, monta kertaa kysymys/väite alkoi tyyliin "(kirjoittajan) mukaan blaablaablaa" tai "mitä (kirjoittaja) nosti esille jnejnejne", ja nopeuttaa kokeen tekemistä tosi paljon kun heti tietää mistä artikkelista nyt puhutaan :) Ja noin yleisesti: kokeessa kysyttäneen tarkkaa faktatietoa, mutta niitä artikkeleita ei ole suunniteltu koetta varten eli suluissa olevat luvut ja nimet eivät automaattisesti tarkoita sitä että ne ovat huikean tärkeitä tietoja. Vaan jokainen taaplaa tyylillään :)


      • panikon
        äspe kirjoitti:

        Ensiksi mimm-u:lle nii juu viime vuonna hain tampereelle ja nyt ois sitte vuorossa joensuu (opo jos joskus oisin.. :).
        Sitte panikonille niin poimi mielestäsi tärkeimmät käsitteet ja nimet ja opettele ne ulkoa (eli että osaisit sen jollekkin kertoa). Esim. utilitarismi ja segregaatio ovat tärkeitä, suluissa oleva vuosiluku sivun 123 alanurkassa ei ole tärkeä. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? :) Viime vuoden kokeessa huomasin että artikkelien kirjoittajat kannattaa painaa hyvin mieleen, monta kertaa kysymys/väite alkoi tyyliin "(kirjoittajan) mukaan blaablaablaa" tai "mitä (kirjoittaja) nosti esille jnejnejne", ja nopeuttaa kokeen tekemistä tosi paljon kun heti tietää mistä artikkelista nyt puhutaan :) Ja noin yleisesti: kokeessa kysyttäneen tarkkaa faktatietoa, mutta niitä artikkeleita ei ole suunniteltu koetta varten eli suluissa olevat luvut ja nimet eivät automaattisesti tarkoita sitä että ne ovat huikean tärkeitä tietoja. Vaan jokainen taaplaa tyylillään :)

        huimasti oli apua...nimittäin aloin jo mennä pikku paniikkin kun 80% painottaa vuosilukuja sun muuta.
        no,nytpä ei muuta kuin lukemaan!:)


      • nähnyt,,,
        äspe kirjoitti:

        Ensiksi mimm-u:lle nii juu viime vuonna hain tampereelle ja nyt ois sitte vuorossa joensuu (opo jos joskus oisin.. :).
        Sitte panikonille niin poimi mielestäsi tärkeimmät käsitteet ja nimet ja opettele ne ulkoa (eli että osaisit sen jollekkin kertoa). Esim. utilitarismi ja segregaatio ovat tärkeitä, suluissa oleva vuosiluku sivun 123 alanurkassa ei ole tärkeä. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? :) Viime vuoden kokeessa huomasin että artikkelien kirjoittajat kannattaa painaa hyvin mieleen, monta kertaa kysymys/väite alkoi tyyliin "(kirjoittajan) mukaan blaablaablaa" tai "mitä (kirjoittaja) nosti esille jnejnejne", ja nopeuttaa kokeen tekemistä tosi paljon kun heti tietää mistä artikkelista nyt puhutaan :) Ja noin yleisesti: kokeessa kysyttäneen tarkkaa faktatietoa, mutta niitä artikkeleita ei ole suunniteltu koetta varten eli suluissa olevat luvut ja nimet eivät automaattisesti tarkoita sitä että ne ovat huikean tärkeitä tietoja. Vaan jokainen taaplaa tyylillään :)

        Totta olen ihmetellyt miksi ihmiset painottavat huuhaa faktojen osaamista. Viime vuonna ei muistaakseni kysytty kuin muutama selvästi tietyn teoriatiedon pohjalta tehty kysymys. Koe on kuitenkin VAIKEA. Kysymyksistä ei saa aina selvää vaikka osasaisi aineiston ulkoa! Siellä voi olla kompakysymyksiä, joissa kaikki vastausvaihtoehdot ovat oikein tai kaikki väärin.

        Koe ei testaa vain aineiston osaamista vaan myös yleissivistystä, kykyä tulkita lingvistisesti väittämiä, loogis-matetaattistat päättelykykyä ja rautaisia hermoja. Ei todellakaan vain vuosilukuja. Itseäni vähän pelottaa kun olen pienoinen jännittäjä-tyyppi ja viime vuonna meni vartti ennen kuin edes sain kokeen kunnolla aloitettua. Aikaa on niin vähän ja kokoajan on hirveä kiire, kukaan ei auta jos vaikeuksia kaavakkeiden kanssa ja yleistäviä ohjeita ei kerrottu alussa, eli kaiken kaikkiaan melko kammottava kokemus... Mutta kaipa siellä täytyy vielä tänäkin vuonna käydä kun sisälle haluaa. Jaksamista opiskeluun.


      • ylioppilas 08
        nähnyt,,, kirjoitti:

        Totta olen ihmetellyt miksi ihmiset painottavat huuhaa faktojen osaamista. Viime vuonna ei muistaakseni kysytty kuin muutama selvästi tietyn teoriatiedon pohjalta tehty kysymys. Koe on kuitenkin VAIKEA. Kysymyksistä ei saa aina selvää vaikka osasaisi aineiston ulkoa! Siellä voi olla kompakysymyksiä, joissa kaikki vastausvaihtoehdot ovat oikein tai kaikki väärin.

        Koe ei testaa vain aineiston osaamista vaan myös yleissivistystä, kykyä tulkita lingvistisesti väittämiä, loogis-matetaattistat päättelykykyä ja rautaisia hermoja. Ei todellakaan vain vuosilukuja. Itseäni vähän pelottaa kun olen pienoinen jännittäjä-tyyppi ja viime vuonna meni vartti ennen kuin edes sain kokeen kunnolla aloitettua. Aikaa on niin vähän ja kokoajan on hirveä kiire, kukaan ei auta jos vaikeuksia kaavakkeiden kanssa ja yleistäviä ohjeita ei kerrottu alussa, eli kaiken kaikkiaan melko kammottava kokemus... Mutta kaipa siellä täytyy vielä tänäkin vuonna käydä kun sisälle haluaa. Jaksamista opiskeluun.

        Olen kuullut että vain kourallinen kevään ylioppilaista pääsisi opiskelemaan luokaopettajaksi yms.. Lisäksi koe kirjassa on mielettömän vaikeita asioita ja käsitteitä joita ei voi opetella muutakuin ulkoa. Huonolta näyttää ainakin minun osaltani.. Teille jotka olette olleet kokeessa, pitääkö kokeeseen ilmoittautua vielä erikseen (olen kyllä jättänyt hakemukseni tietty) ja kuinka paljon aikasemmin pitää olla paikanpäällä?


      • ----.
        ylioppilas 08 kirjoitti:

        Olen kuullut että vain kourallinen kevään ylioppilaista pääsisi opiskelemaan luokaopettajaksi yms.. Lisäksi koe kirjassa on mielettömän vaikeita asioita ja käsitteitä joita ei voi opetella muutakuin ulkoa. Huonolta näyttää ainakin minun osaltani.. Teille jotka olette olleet kokeessa, pitääkö kokeeseen ilmoittautua vielä erikseen (olen kyllä jättänyt hakemukseni tietty) ja kuinka paljon aikasemmin pitää olla paikanpäällä?

        Ei kai sinne enää erikseen tarvitse ilmoittautua. En sitten tiedä, jos joillain paikoilla on omat järjestelynsä. Tampereelle ei ainakaan tarvitse.


      • mimm-u
        äspe kirjoitti:

        Ensiksi mimm-u:lle nii juu viime vuonna hain tampereelle ja nyt ois sitte vuorossa joensuu (opo jos joskus oisin.. :).
        Sitte panikonille niin poimi mielestäsi tärkeimmät käsitteet ja nimet ja opettele ne ulkoa (eli että osaisit sen jollekkin kertoa). Esim. utilitarismi ja segregaatio ovat tärkeitä, suluissa oleva vuosiluku sivun 123 alanurkassa ei ole tärkeä. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? :) Viime vuoden kokeessa huomasin että artikkelien kirjoittajat kannattaa painaa hyvin mieleen, monta kertaa kysymys/väite alkoi tyyliin "(kirjoittajan) mukaan blaablaablaa" tai "mitä (kirjoittaja) nosti esille jnejnejne", ja nopeuttaa kokeen tekemistä tosi paljon kun heti tietää mistä artikkelista nyt puhutaan :) Ja noin yleisesti: kokeessa kysyttäneen tarkkaa faktatietoa, mutta niitä artikkeleita ei ole suunniteltu koetta varten eli suluissa olevat luvut ja nimet eivät automaattisesti tarkoita sitä että ne ovat huikean tärkeitä tietoja. Vaan jokainen taaplaa tyylillään :)

        iso kiitos sulle :) mullaki selkeni nyt hulluna tuo lukeminen! tuo viimeinen venäjä-artikkeli on musta kaikista kinkkisin ja tuntuu ettei se oikeen aukea vaikka oon senki jo monesti lukenut :s


      • äspe
        mimm-u kirjoitti:

        iso kiitos sulle :) mullaki selkeni nyt hulluna tuo lukeminen! tuo viimeinen venäjä-artikkeli on musta kaikista kinkkisin ja tuntuu ettei se oikeen aukea vaikka oon senki jo monesti lukenut :s

        Nii-in, viiminen artikkeli.. huoh. Ite tein ekalla lukukerralla niin, että istuin koneen äärellä ja suomensin kaikki hankalat käsitteet (wikipedialle ikuisesti kiitollinen), etsin jotai yleistä lisätietoa henkilöistä (tsaadajev ja volosin yms.) ja luin lukion hissankirjasta vähän historiaa (aine ei koskaan oikee napannu, kaipasin vähän vahvistusta :D). Näin sain jonkinlaisen pohjan tekstille. Nyt sitten käyn sitä hiiiitaaaasti läpi, mietin mitä siitä voisi kysyä ja teen listaa mitä kukin henkilö ajattelee, esim. Tsaadajev - tila(npelko), Volosin - tila vallankumous, Rozanov - tila --> terror vacui, Mandelstam - agorafobia --> klaustrofobia. Eri asia sitten onko nuo mun tiedot oikein :) Ja näin ku luin oman tekstini mitä tässä äsken naputtelin (töissä..) nii omasta mielestä tuo kuulosti siltä että lukisin pilkuntarkastikki, mutta pikemminki yritän vaan tajuta tuosta #o!¤&%:n tekstistä jottai. :)


    • LUKEKAA TÄMÄ
    • vakava-kokeella

      Heip!

      Kuinka hyvin eri henkilöt pitää opetella? Siis aion opetella artikkelin omat kannanotot tarkkaan, mutta jos kirjoittaja tuo tekstissään esille monen monta nimeä ja heidän mielipiteitään niin pitääkö muistaa?

      esim. Medley toteaa yhteenvedossaan, että bla bla......

      ja tuo Medley mainitaan tosiaan vaan kerran koko 22-sivusessa artikkelissa.

      • ...

        Tulipa hiton epäselvä viesti tuosta edellisestä.

        Siis että, pitäiskö mun muistaa kokeessa esim. juuri tuon ainoastaan kerran tekstissä mainitun herra Medleyn mielipide?

        "Siis aion opetella artikkelin omat kannanotot tarkkaan" ----> tarkoittaen siis artikkelin KIRJOITTAJAN omia kannanottoja :-D


      • voi tietää???
        ... kirjoitti:

        Tulipa hiton epäselvä viesti tuosta edellisestä.

        Siis että, pitäiskö mun muistaa kokeessa esim. juuri tuon ainoastaan kerran tekstissä mainitun herra Medleyn mielipide?

        "Siis aion opetella artikkelin omat kannanotot tarkkaan" ----> tarkoittaen siis artikkelin KIRJOITTAJAN omia kannanottoja :-D

        Niin tuohan on se ikuisuus kysymys, että mitä ne aikovat kysyä. Siellä on niitä nippeli kysymyksiä, mutta mistä artikkeleista niin se on toinen tarina. Täytyy myös muistaa, että kirjoittaja ottaa kantaa aina esitellessään jonkun muun teorian, eli periaatteessa kaikki tekstihän on joko kantaaottavaa tai perustelevaa. Itse en ainakaan opiskele yhtään nimeä. Viimevuonna oli kai 1 tai 2 -kysymystä, missä nimenosaaminen oli "pakollista" muuten ne olivat: hän ja hän kertoi plaa, plaa, plaa mitä he pitivät tärkeimpänä. Ja asian muisti jo tuista plaa,plaa kohdasta.


    • Lue tämä, ole ystävällinen!

      Jep, hei kaikille vakaville (no ei ees)! Sellainen eräs kysymys kalvannu mun mieltä ku tuossa Juhani E. Lehdon artikkelissa konstruktivismista niin siinä puhutaan tosi paljon niiden kahden ym. kirjoittamista kirjoista ja näkemyksistä eli Hakkaraisen ja sit sen Rauste-von Wrightin. Niin oletteko opetelleet, kuinka kumpainenkin on mieltä asiosita? Ku niillähän on aina erilaiset käsitykset jostain, esimerkiksi siitä, voiko konstruktivismia yhdistää kaikkiin oppilaisiin vai ei jne. Ite en oo tehny muistiinpanoja tai tiivistelmiä ja lukemalla vain en ainakaan saa kokonaiskuvaa heidän aatteistaan ja mielipiteistään. Oonko vähä hukassa?

    • Anonyymi

      Uusi kaiken kattava VAKAVA-koe artikkeli on julkaistu! Artikkelissa asiaa mm. pisterajoista, yleisistä ohjeista, sähköisestä koejärjestelmästä, erilaisia vinkkejä, todistusvalinnasta/koevalinnasta, erilaisista kokemuksista ja paljon muuta!

      Käy lukemassa ja ottamassa kaikki irti VAKAVA-kokeesta mitä lähtee!

      https://www.verkkovalmennus.com/vakava-koe

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      1992
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1427
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1285
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      66
      1194
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      112
      1090
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1020
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      986
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe