Graafinen laskin

Tarviiko?

Tarviiko pitkässä matematiikassa graafista laskinta heti ensimmäisistä tunneista alkaen? Vai tarviiko ollenkaan? Mitä eroa sillä edes on normaaliin laskimeen?

5

3953

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm-07

Kohta viisi kurssia pitkää matikkaa takana ja enpä ole tarvinnut saati hankkinut vielä. Tietysti se hieman nopeuttaa laskemista ja siitä voi tarkastaa tuloksensa, mutta muuta käytännön hyötyä en ole siitä kalliista lelusta löytänyt. Ostan vasta kun koen sen välttämättöäksi.

Eli pärjää ilmankin.

• laskumato

Laskujen tarkistaminen joissain tapauksissa on helppoa kun voi esim. piirtää suorat ja käyrät ym. laskimen näytölle, mutta kyllä periaatteessa selviät ihan tavisfunktiolaskimella, jopa pitkässä matikassa (ja kirjoituksissa). Graafisten laskimien hinnat vaihtelevat hurjasti, jo muutamalla kympillä saa ihan hyvän graafisen laskimen... ei ole mitään syytä hankkia sitä hienointa ja kalleinta härveliä (hinta lähempänä 200 euroa), varsinkaan jos käyttöohjeeseen perusteellisesti tutustuminen ei innosta. Sillä mitä hyötyä on hienoista ominaisuuksista jos niitä ei osaa käyttää? Omalla laskimellani en kolmen vuoden käytön jälkeen osaa edelleenkään muuta tehdä kuin laskea "peruslaskuja" ja piirtää kuvaajia... mutta kyllä silläkin pärjää.

• Gluck

Itse olen ainakin ehdottomasti sitä mieltä, että graafisesta laskimesta on niin paljon hyötyä pitkässä matematiikassa, etten näe järkeä olla ostamatta sitä. Se on totta, ettei se nyt ehkä aivan pakollinen ole, mutta erittäin hyödyllinen ja itselleni ainakin käytännössä välttämättömyys.

Vaikka et nyt suoraan sitä ensimmäisessä kurssissa vielä tarvitsekkaa, niin mitä järkeä olla ostamatta sitä heti, jos kuitenkin myöhemmin sen aiot ostaa. Mitä aikaisemmin sen ostat, sitä paremmin sitä opit luultavasti myös käytämään. Graafisista laskimista on hyötyä vasta sitten kun sitä todella oppii käyttämään, mitä ei yleensä kursseilla kovin hyvin ja tarkasti opeteta.

Suurin hyöty graafisista laskimista on tarkastamisessa, ellei mukaan sitten lasketa lisäohjelmien tuomia hyötyjä. Viimeisissä kursseissa ja viimeistään nyt yo-kokeessa sillä on helppo varmistaa joidenkin laskujen oikeellisuus. Tärkeä on kuitenkin korostaa sitä, että sen hyödyt tulevat todellisesti esiin vasta sitten kun sen toimintoja oppii todella käyttämään monipuolisesti.

Suurin hyöty itselleni graafisesta laskimesta on/oli mahdollisuus lisätä eri ohjelmia. Esimerkiksi kurssien 1 ja 2 korkeamman asteen yhtälöt ja miksei normaalitkin- ja epäyhtälöt pysyt helposti laskemaan vain näpyttelemällä laskun laskimeesi, jos hommaat erillisen (ilmaisen) ohjelman. Tällä tavalla saat vain vastauksen, mutta helpompihan koko lasku on sitten laskea jos vastaus on tiedossa.

En tiedä millainen normaali laskin sinulla on, mutta onhan graafisessa laskimessa jo pelkästään se hyödyllistä, että näet koko laskutoimituksen ruudulla merkkien (esim ,-,/ jne.) kanssa. Lukemattomien toimintojen lisäksi pystyt tallentaaan useita eri lukuja muistiin jne. En todellakaan ymmärrä, kuka viitsii käyttää perus funktiolaskinta, jos huomattavasti helppokäyttöisempi, monipuolisempi selkeämpi ja yksinkertaisesti parempikin vaihtoehto on tarjolla.

Itselläni oli Texasin TI-84 Plus, ja olen ollut todella tyytyväinen siihen. Eli hopi hopi kauppaan ostamaan, ja menestystä pitkään matematiikkaan!

• vm-07

"Suurin hyöty itselleni graafisesta laskimesta on/oli mahdollisuus lisätä eri ohjelmia. Esimerkiksi kurssien 1 ja 2 korkeamman asteen yhtälöt ja miksei normaalitkin- ja epäyhtälöt pysyt helposti laskemaan vain näpyttelemällä laskun laskimeesi, jos hommaat erillisen (ilmaisen) ohjelman."

Tietääkseni mitään lisäohjelmia ei saa kuitenkaan yo-kirjoituksissa käyttää, joten siellä saattaa mennä sormi suuhun kun ei olekaan enää sitä tuttua ohjelmaa käytössä.

"En todellakaan ymmärrä, kuka viitsii käyttää perus funktiolaskinta, jos huomattavasti helppokäyttöisempi, monipuolisempi selkeämpi ja yksinkertaisesti parempikin vaihtoehto on tarjolla."

Itse ainakin viitsin käyttää kun muuten joutuisin ostamaan laskimen itse. Siinä menisi noin kolmen työpäivän palkka ja en koe laskinta sen arvoiseksi. Jokaisen täytyy kuitenkin omalla kohdallaan miettiä sen tarpeellisuus. Tietysi jos ei tarvitse itse maksaa niin anna mennä vaan.

En missään nimessä ole graafisia laskimia vastaan. Siinä on paljon hyödyllisiä ominaisuuksia, jotka ovat varmasti matikan ystävien mieleen. Kaikki eivät kuitenkaan jaksa perehtyä laskimen käyttöön ja se jääkin vain "1 plus 2 on kolme" -käyttöön. Matematiikka ei ole varustekilpailua, vain omalla ällillä on väliä.

• Gluck
        vm-07 kirjoitti:

"Suurin hyöty itselleni graafisesta laskimesta on/oli mahdollisuus lisätä eri ohjelmia. Esimerkiksi kurssien 1 ja 2 korkeamman asteen yhtälöt ja miksei normaalitkin- ja epäyhtälöt pysyt helposti laskemaan vain näpyttelemällä laskun laskimeesi, jos hommaat erillisen (ilmaisen) ohjelman."

Tietääkseni mitään lisäohjelmia ei saa kuitenkaan yo-kirjoituksissa käyttää, joten siellä saattaa mennä sormi suuhun kun ei olekaan enää sitä tuttua ohjelmaa käytössä.

"En todellakaan ymmärrä, kuka viitsii käyttää perus funktiolaskinta, jos huomattavasti helppokäyttöisempi, monipuolisempi selkeämpi ja yksinkertaisesti parempikin vaihtoehto on tarjolla."

Itse ainakin viitsin käyttää kun muuten joutuisin ostamaan laskimen itse. Siinä menisi noin kolmen työpäivän palkka ja en koe laskinta sen arvoiseksi. Jokaisen täytyy kuitenkin omalla kohdallaan miettiä sen tarpeellisuus. Tietysi jos ei tarvitse itse maksaa niin anna mennä vaan.

En missään nimessä ole graafisia laskimia vastaan. Siinä on paljon hyödyllisiä ominaisuuksia, jotka ovat varmasti matikan ystävien mieleen. Kaikki eivät kuitenkaan jaksa perehtyä laskimen käyttöön ja se jääkin vain "1 plus 2 on kolme" -käyttöön. Matematiikka ei ole varustekilpailua, vain omalla ällillä on väliä.

Muutama kohta (laskimen käytöstä yo-kokeessa) täytyy kyllä ehdottomasti korjata, vaikka se toki pitää paikkaansa, kuten itsekkin aluksi mainitsin, että ei se graafinen laskin pakollinen ole. Ehkä annoin liian yksipuolisen kuvan sen tarpeellisuudesta, mutta omasta mielestäni siitä vain on niin rutkasti hyötyä jo ihan perus (pitkien) ,-,/ -laskujen laskemisessa nopeudenkin puolesta.

Mitä tahansa lisäohjelmia ei yo-kokeeseen tietenkään saa mukaan ottaa. Mainitsemani ohjelma, jolla voi laskea perus ja korkeamman asteen yhtälöt on kuitenki sallittu, sillä siihen ei voi laittaa tuntemattomia muuttujia, eikä sillä saa muutakun vastauksen. Sillä siis voi laskea esim. [ y=(x^4) (3x^2) x-1 ], koska tässä ei ole mitään symbolisia muuttujia kuten a,b,c jne... Jos ohjelma taas pystyy laskemaan myös symbolisia muuttujia, algebraalisia- tai analyyttisia laskutoimituksia, kuten [ y=(a*x^4)-(bx^2)-cx g ] niin tällöin ohjelma on kielletty, jos sellaista ylipäätään saa edes sallittuihin laskimiin laitettua.

Saman asian voit katsoa tiivistettynä tämän sivun ekoilta riveiltä: http://www.laskentavaline.fi/ope/OhjeTG2.pdf
        Tässä lainauksena yksi kohta:
        "Uudistunut ohje sallii yhtälön ja yhtälöryhmien ratkaisuun tarkoitetun sovelluksen PolySmlt tai uudemman PlySmlt2 jättämisen laskimeen"
        Tämän kaltaisa itsekkin käytin yo-kokeessa.

Täytyy vielä huomauttaa, että tuollaisen aikaisemmin mainitsemani laskun, jonka sillä ohjelmalla voi suoraan laskea, voi tietenkin laskea graafisella laskimella ihan ilman ohjelmiakin! Piirrät funktion kuvaajan vain kordinatistoon ja etsit laskimen toiminnoilla nollakohdat ja pääset samaan lopputulokseen. Kummallakin tavalla toki ei saa laskua laskea, mutta tarkastaa kylläkin. Tälläiseen ei myöskään funktiolaskimella tietenkään pysty.

Esimerkiksi pitkän matematiikan kurssi 12 oli omassa koulussani sellainen, että ei sitä oikein olisi voinut käydä ilman graafista laskinta, tai ainakin sen käyminen olisi ollut täysin turhaa. Tässä kurssissa viimeistään (joka on syväntävä, eikä siis pakollinen) laskimen piirtotoiminnoilla opeteltiin tarkistamaan jne.

Joo onhan sillä graafisella laskimella toki hintaa, mutta toisaalta laskin ei kovin paljon vanhene eli jos vanhemmat eivät sitä halua kustantaa, niin voihan sen myydä sitten pois kun lukio on ohi. Ymmärrän kyllä hyvin, että jos omilla rahoilla pitää ostaa, niin ohan se ~150€ aika iso raha.

Pitää myös paikkaansa, ettei matematiikka ole varustekilpailua, mutta sen avulla voi tehdä elämänsä (tai laskemisensa) helpommaksi ainakin monissa tilanteissa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe