kyynärpään murtuma

vammanen3

Minulla murtui kyynärpää, jonka vuoksi siihen piti laittaa ruuveja ym.
Nyt leikkauksesta 3 viikkoa ja käsi edelleen kipeä. Sairasloma jatkuu vielä viikon mutta epäilen, että en ole työkykyinen tuohon mennessä. Joudun vieläkin syömään vahvoja kipulääkkeitä, jotta voin nukkua.
Onko teillä kellään murtunut kyynärpää siten, että se on pitänyt operoida? Ja jos on voitteko jakaa kokemuksianne kuinka nopeasti se parani ja kaun meni, että olitte työkykyisiä?

10

7916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinmeillä

      on laaja käsite ja ihmisen yksi "hienoimpia niveliä".
      3 viikkoa operaatiosta kuin operaatiosta on vähän,saat saikkua lisää älä huoli.Aikaisintaan 6-9 viikon kohdalla voit olettaa paranemista, helposti enemmänkin.Kannatta myös varautua siihen ettei siitä kyynärpäästä tule alkuperäisen veroista.

      • tapauksia seuraillut

        Kolme viikkoa on vielä lyhyt aika leikkauksesta toipumiseen, saattaahan siihen mennä äkkiä vaikka pari kuukautta, veljelläni leikattiin polvi marraskuun alussa ja nyt huhtikuussa menee vielä tähystysleikkaukseen kun jotain jäi polvileikkauksen yhteydessä huomaamatta eli kierukat hajalla ja joku fisurelli murtuma vielä jossain lumpion takana.

        Polvi vammautui tapaturmassa, siitä korjausleikattiin nivelside joka meni lähes poikki.
        Nivelside leikkaushaava kyllä parani mutta jäi muita kiputuntemuksia ja ödeema (nestekertymä) joita leikannut lääkäri ei potilaan valituksist huolimatta noteerannut lainkaan ja nyt ollaan siinä pisteessä että tarvitaan uutta leikkausta ja tähän koko hommaan onkin mennyt kohta puoli vuotta.

        Tosin luulen että sinun tapauksessa ei näin pitkää aikaa kulu mutta jos laitetaan vaikka 3-4 viikkoa tuohon sinun aikaasi vielä lisää niin voi tilanne olla jo parempi jos muuten leikkaus on onnistunut hyvin.

        Pikaista paranemista joka tapauksessa.


    • äiti kolmelle

      Minun kyynärpään murtumasta on 30 vuotta aikaa. Minä olin lapsena sellaisessa hoitopaikassa, missä minut päästettiin sellaiseen paikkaan, mihin lasta ei olisi saanut missään nimessä päästää. Kyynerpääni murtui todella pahasti. Minulle laitettiin myös rautalevy ja ruuveja. Käteni ei ole vieläkään normaali. Se ei mene täysin suoraksi eikä koukkuun ja kipeytyy toisinaan esim. vauvan hoidossa. Siitä on nyt otettu kuvat. Sieltä löydettiin kulumia ja kalkkeutumaa. Minulla on välillä katkera olo, toisten virheen takia olen joutunut elämään tämän käteni kanssa melkein koko elämäni.

      Miten sinä loukkasit kätesi? Mitä vahinkoja kyynerpäähäsi kävi? Onko lääkäri luvannut, että kädestäsi tulee entisenlainen?

      6 vuotiaalla pojallani on nyt kipsi kädessä. Hän kiipesi puuvajan katolle ja tippui. Luuhun laitettiin piikit, jotka poistetaan 4 viikon kuluttua. Toivottavasti kätesi tulee kuntoon.

      • Jouzer

        Mopolla kaatusin, kuukaus takaperin. 4vk oli kipsissä ja viikon ollut nyt ilman, vajautta on ilkeän paljon vielä ja tuskin ikinä menee suoraksi... Kuvat oli kyllä hyvät jne. eikä kipuja ole kuin satunnaisesti. Toivottavasti tästä vielä peli tulee, kuin myös sinun kyynärpäästäsi. Mutta kannattaa varautua ettei se suoraksi oikene... siis ihan suoraksi. Kyllä sitä parin kymmenen asteen vajauksella selvii, onpahan pysyvä muistomerkki varovaisuudesta ! :)
        Toipumista


      • Marleevi
        Jouzer kirjoitti:

        Mopolla kaatusin, kuukaus takaperin. 4vk oli kipsissä ja viikon ollut nyt ilman, vajautta on ilkeän paljon vielä ja tuskin ikinä menee suoraksi... Kuvat oli kyllä hyvät jne. eikä kipuja ole kuin satunnaisesti. Toivottavasti tästä vielä peli tulee, kuin myös sinun kyynärpäästäsi. Mutta kannattaa varautua ettei se suoraksi oikene... siis ihan suoraksi. Kyllä sitä parin kymmenen asteen vajauksella selvii, onpahan pysyvä muistomerkki varovaisuudesta ! :)
        Toipumista

        Kaaduin melkein 2 v sitten ja kyynärpääni murtui. Olkapäästä tulevan luun pää taipui ympäri ja se korjattiin sulavilla ruuveilla yms. Kipsi oli kädessä viikkotolkulla, enkä saanut moneen viikkoon nostaa maitolasia painavampaa tavaraa kädelläni. Kipsin poiston jälkeen aloitettiin treenaus eli kävin 10 krt fysioterapeutilla ja tein treeniä myös joka päivä kotona (n. 45 min). Alkuun tilanne vaikutti toivottomalta, tuntui, ettei kättä saada koskaan suoraksi. Vaan saatiinhan se, kiitos säännöllisen - ja rankankin - treenin, jota kesti melkein vuoden ajan. Ilman fysioterapeutin ohjeita en olisi tiennyt oikeita liikkeitä - saati rajoja, joiden sisällä toimia. Herkästi kun ihminen jättää tekemättä asioita, jotka aiheuttavat kipua - nyt se olisi ollut juuri väärä tapa toimia. Varsinkin fysioterapeutin tekemät treenit olivat siis todella kivuliaita ja omaan treeniin meni paljon aikaa, mutta se kaikki kannatti ehdottomasti!!! Tänä päivänä käsi on 95% normaali, jäi ehkä vähän heikommaksi kuin ennen. Ja pitkiin kosteisiin säihin se reagoi kipuilemalla, mutta siihen taas auttaa angora (myydään ainakin Instrumentariumeissa).

        Zemppiä teille kyynärpäänne loukanneille! Muistakaa treeni, treeni ja treeni!


    • mukeloitu :(

      Tässä joku aika sitten jouduin pahoinpidellyksi kaupungilla enkä tehnyt siitä mitään ilmoitusta.. Tuossa mötäkässi kun minut kaadettiin, kyynärpääni osui asfalttiin, ja ''halkesi''. Nyt tuossa luussa on tuollainen ikävä lovi kun koittaa, ja joku palanen siinä muljuu :/ Kipeä se ei enää ole ellei pahemmin siihen koske. Pitäisikö sille tehdä jotain ja onko se kallista, pistää suoraansanoen vituttamaan maksaa muitten hölmöilyjä... :S

    • kaatunut

      Minulta murtui kyynärluun yläosa kaatuessani pyörällä, meni siis kokonaan poikki ihan kyynärnivelen läheltä, mutta oli niin hyvässä asennossa, että kipsiä ei laitettu. Viiden päivän sisällä pääsin leikkaukseen, jossa kyynärluu laitettiin paikoilleen yhdellä piikillä joka kiristettiin vaijerilla paikoilleen. Nyt leikkauksesta aikaa viikko ja minun mielestäni (vaikka koskaan mitään en aiemmin murtanut olekaan) alkaa olla ihna hyvällä mallilla. Leikkaushaava paranee ja viikon kuluttua hakasten (16 kpl) poisto. Sain käteen kantositeen jota olen käyttänyt lähinnä kivun lievitykseen ja käden rasittamisen estämiseen. Suurimman osan päivästä olen nyt kuitenkin viime päivinä ollut ilman kantosidettä, jotta käsi saa myös liikettä kivun sallimissa rajoissa. suoraksi menee melkeen kokonaan, mutta koukkuun laitettaessa vain 90 astetta, johtunee varmaan vaan siitä kun tosiaan viikko sitten vasta leikkaus oli ja en uskalla sitä paljoa taivutella ettei leikkaushaava aukea kun sitä jouduin jo päivä leikkauksen jälkeen käydä näyttämässä kun vuoti melkoisesti, mutta ei ollut kuitenkaan revennyt. Fysioterapeutti lupaili että käsi tulisi takaisin normaalikuntoon, koska olen vielä nuori ja todennäköisyydet paranemiseen hyvät.
      Itse leikkaus meni hyvin. Jännitin aluksi lähinnä nukutusta, mutta ei siinä ollut mitään pelottavaa. En muista edes hetkeä milloin nukahdin. Nukutus aine jonkun verran kirveli, mutta pian sitä olikin jo taju kankaalla. Heräsin heräämöstä kolme tuntia nukutuksen jälkeen, josta leikkaus oli kestänyt 1h15min. Pahoinvointilääkettä kannattaa varmuudeksi pyytää nukutuksen yhteyteen, jos aikoo kotiin päästä saman päivän aikana ja luulee että saattaisi pahoinvointia nukutuksesta tulla. Minäkin pyysin ja pahoinvointia ei ollut laisinkaan. Kotiin pääsin klo 15 samana päivänä. Nukkuessa melkeinpä meni loppupäivä ja yö. Kipulääkkeinä Panacodia, Panadolia ja Buranaa. Niillä olen pärjännyt, kun pahimpiin kipuihin aina säästänyt Panacodit. Joka päivä olen ollut paljon liikkellä ja yrittänyt parhaani mukaan yhdellä kädellä pärjäillä.

      Tässä nyt oli yleisesti oma kokemukseni tähän mennessä, toivottavasti jollekkin siitäkin on joskus jotain apua vaikka ei nyt aiheeseen täysin vastannutkaan.

    • Reettamaria1

      Mistä löytyy Oulusta osaava käsikirurgi, joka laittaa kuntoon murtuneen kolmioruston ja revenneet nivelsiteet ranteesta?
      Onko kokemuksia?

    • Kipeäkyynärpää

      Viikko sitten kaaduin kovalle alustalle ja kolautin kyynärpääni. Aika kipeä on, mutta ei tunnu kyllä yhtä pahalta kun esim. ranteen murtuminen. Onko silti mahdollista että olisi murtunut? Suoraksi laittaminen sattuu, jos sille laittaa painoa, myös jos pitää ilmassa koukussa jonkin aikaa. Pelkästään vaatteiden pukeminen ja riisuminen tai oven avaaminen tuntuu. Siinä on mustelma, mutta kipukohta on ns. mustelman keskellä jossa kohdassa ei ole mustelmaa... Kannattaako mennä lääkäriin tarkistuttamaan?

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan tunteeko kyynerpäässä olevia piikkejä kun liikuttaa kättä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe