Miehen sukunimi...

*Jaana*

Olen tapaillut aivan ihanaa miestä yli vuoden ja kaikki tuntuu menevän loistavasti. Tuntuu, että voisin ottaa seuraavan ison askeleen, mennä hänen kanssaan kihloihin ja sitten vielä naimisiinkin. Olemme puhuneet aiheesta ja myös mies haluaisi tätä.

Yksi asia kuitenkin kalvaa mieltäni: miehen sukunimi. Tiedän, että jos joku päivä päädymme vihille, hän haluaisi minun ottavan hänen sukunimensä. Itselläni ei muuten olisi mitään sitä vastaan, mutta kun sukunimi on melkoisen nolo, sillä se tarkoittaa esinahkaa.
Ehkä on melko lapsellista miettiä tälläisiä asioita, mutta sukunimeä nyt kuitenkin tulee käytettyä lähes joka päivä. Ei olisi todellakaan mukavaa esitellä itseään sillä nimellä ja takuuvarmasti nimelle naurettaisi, jos ei muuten, niin selän takana.

Mitä ihmettä minä teen? En ole varma, ymmärtääkö mies sukunimensä tarkoitusta. En ole tullut koskaan kysyneeksikään: "Tiesitkö, että sukunimesi tarkoittaa esinahkaa?"

28

7143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun....

      Edes mietit niin nolon sukunimen ottamista..

    • pitävät

      omankin nimensä? Jos haluat olla pahoittamatta toisen mieltä, voisit ehdotella sellaistakin vaihtoehtoa? No...toisaalta, eikö ole aika lapsellisia ihmisiä, jos naureskelevat takanapäin? Sehän on ihan ala-astemeininkiä jos joku niin tekee, ei sellaisista pidä välittää eikä sellaisten kanssa kannata olla tekemisissä. Pitäkööt huolen vaan omista nimistään:)

    • julkimoitakin

      joilla aika "hauska" sukunimi esim. kiekkovalmentaja Jortikka, ei nyt viittaa esinahkaan vaan koko vehkeeseen :)

    • mies.. :)

      Mikä se on? Foreskin? My name is Jaana Foreskin :)

    • Voit olla kuulemattakin, jo...

      Jos todella rakastat miestäs, niin et välitä siitä oli sitten sukunimi mikä tahansa. Onhan Suomessa paljonkin immeisiä, joilla on hieman nolo sukunimi kuten esim. Anu Saukko ja no muita nyt ei tule tähän hätään mieleen... ;)

      • ketään

        Mahtaako se Anu Saukko olla kuitenkin legendaa? Melena nimeä näkee välillä vierasmaalaisilla ihmisillä. Melena tarkoittaa veriulostetta lääkärilatinassa, joten on siinäkin annettu fiksu nimi jollakin...

        Ei minusta sukunimi todellakaan ihmistä pahenna. Sukunimi tulee suvulta ja sillä on monesti pitkät perinteet ja jokin historiallinen syy olla se mikä on. Ulkomailla miehelläsi (ja sinulla) olisi paljon enemmän nimikaimoja, eikä siellä jaksettaisi varmaan prosoitua tuollaisesta nimestä. Läheskään kaikki ihmiset eivät hoksaa ajatella mitä joku nimi tarkoittaa, nimi vaan on nimi. Vaikka se joissain tilanteissa vähän hämmentävää voikin olla, ottaisin itse mieluummin jonkun hilpeän nimen kuin ihan tavanomaisen...

        Hölmöt etunimet ovat asia erikseen, niillä haetaan yleensä vain huomiota ja yritetään tehdä omasta kullannupusta "erityinen", vaikka lopputulos on monesti se, että nimi ärsyttää muita. Siitä oli joku tutkimuskin, että esim. opettajat antavat tiedostamattaan lapselle huonomman arvosanan samanlaisesta koevastauksesta, jos tällä on oikein erikoinen nimi.


      • on sukunimessä

        Saukko?

        Onhan Suomessa monia muitakin eläimiä sukuniminä. Ei niissä mitään noloa ole.


      • Justiini
        on sukunimessä kirjoitti:

        Saukko?

        Onhan Suomessa monia muitakin eläimiä sukuniminä. Ei niissä mitään noloa ole.

        Nimenomaan yhdistelmä Anu Saukko (anus-aukko ion joidenkin kakaroiden mielestä hauska. Tuskin on edes todellinen nimi.

        Minä en ymmärrä tätä muotivillitystä ottaa miehen nimi avioituessa. Sellaiseen pakottava laki oli voimassa aika lyhyen aikaa (v.1930- 1986), joten kyse ei ole mistään perinteestä vaan miesten halusta "omistaa" vaimonsa jo nimenkin kautta.

        Jos halutaan perinteitä kunnioittaa, niin nainen pitää oman nimensä, kuten tavallista oli ainakin rahvaan parissa ennen tuota lakimuutosta. Ja rahvastahan meistä suurin osa on.


    • Ninnuska78

      tilanne ja ymmärrettävääkin.Leikilläni olen miettinyt,että jos joskus naimisiin menisin ottaisinko miehen nimen.Poikakaverillani on aika tavanomainen sukunimi eli kyllä varmaan sen ottaisin.

    • pahenna....

      Joskaan nimenmuutos ei ketään naista paranna.

      Itse en ottais yhdenkään äijän nimeä koskaan.
      Aivan älytöntä ottaa miehen nimi, ensiksikin se maksaa pirusti, (maksaako miehesi nämä kulusi sitten?) Uusi passi, ajokortti, kaikki pankki/luottokortit? kirjastokortit?

      Minä EN ainakaan rupeisi maksamaan. Vaihtakoon mies sitten minun nimiini, jos sen sama pitää olla.

    • Gonamies

      Vielä pahempi: Alikersantin nimi oli armeijasa Tijainen.

      Suomen armeijan lyhenne on S.A ,ja tämä Hra palvelee siellä. Siis hän oli kansankielellä satijainen.

      ei tuo voi naurattaa. Varsinkaan kun juttu tulee mieleen herran ollessan metrin päässä.

    • Ciz

      Mulla on sama 'ongelma', tosin olemme olleet yhdessä jo useamman vuoden, joten olen saanut totutella poikaystäväni karmivaan sukunimeen jo kauemmin.

      En kuitenkaan halua naimisiin mennessämme ottaa hänen nimeään. Syynä tähän lähinnä se, että jos joskus saamme lapsia, heille ollaan varmasti todella julmia koulussa..

      Vaihtoehtoina onkin siin minun nimeni yhteiseksi nimeksi tai sitten otamme suvusta uuden nimen molemmille. Mutta sehän on siis totta, ettei nimi miestä pahemma ja kyllähän tuo minunkin miekkoseni on jo lähes hyväksynyt sen, etten hänen nimeään voi ottaa...

    • triokfdgoh

      mitäs jos otat jo puheeksi, että sinä et ollut ajatellut ottaa miehen nimeä?

      juttelette, että jos molemmat voisi pitää omat nimet tai otatte yhteisen uuden sukunimen, mikä sekin on mahdollista.

      muista, että jos mies säilyttää sukunimensä, niin hän varmasti toivoo sen siirtyvän lapsillekin joskus.

      Asia kannattaa selvittää hyvissä ajoin ja varsinkin ennen lapsia :)

      miksi et voisi ottaa puheeksi, että et pidä hänen sukunimestään?

    • nimimerkki

      Etköhän nyt vähän huijaa. Ei Suomessa kenenkään sukunimi ole Esinahka.

    • tartu nimeen

      Praeputium.

      Luulisin, että vain harvat tietävät esinahan latinankielisen nimen. Ota vain se sukunimi, jos se kerran tarjolla on (siis jos miesystäväsi ei ole jo kyllästynyt lapsellisuuksiisi).

      • Nahka roskissa

        Olin kerran "luksus teatterissa", siellä kankainen esirippu oli korvattu nahkaisella. Mulla oli hauskaa, kun kailotin, että se on nyt esinahka..Heh!


      • sellainen nimi
        Nahka roskissa kirjoitti:

        Olin kerran "luksus teatterissa", siellä kankainen esirippu oli korvattu nahkaisella. Mulla oli hauskaa, kun kailotin, että se on nyt esinahka..Heh!

        Kuin TERESKA???
        Luulen että kirjoitetaan noin...? Entisessä työpaikassa oli sen niminen remppaukko.Ja VAAAN etunimellä sitä kaikki kutsui =)

        Sukunimiä mitä en voisi kuvitella ottavani tai kenenkään muun

        -Sikiö (entisen työkaverin tyttönimi)
        -Mitkään kalat Ahven, Siika jne...
        -Tötterman

        siis työni puolesta sukunimiä on todellakin joutunut kuulemaan ja nämä eivät ole ihan pahimpia =)
        Tai miten sen nyt ottaa... =)


      • israelin teatterissa
        Nahka roskissa kirjoitti:

        Olin kerran "luksus teatterissa", siellä kankainen esirippu oli korvattu nahkaisella. Mulla oli hauskaa, kun kailotin, että se on nyt esinahka..Heh!

        pelkkä rippu?


    • ''''''

      Nimiä on moneen lähtöön...
      Radio Novassa on uutisten lukijana Jenni Kivessilta ja minun piti monta kertaa kuulostella, että kuulenko sen nimen nyt ihan oikein.

      Kävin sit vielä väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta kattoo, että löytyykö ja löytyi (on kyllä tosi harvinainen).

      Jos miehen sukunimen ottaminen tuntuu hankalalta, niin ottakaa kokonaan uusi, yhteinen sukunimi.

    • snti

      Minun miehelläni on ihan tavallinen sukunimi,mutta en huolinut sitä siltikään.Minun mielestäni minulla on ihan yhtäläinen oikeus pitää oma sukunimeni,jonka olen syntyessäni saanut.Miksi se pitäisi muuttaa?Ei miehetkään,yleensä,luovu sukunimestään.Sukulaiset ei tietenkää tajunneet asiaa.Mutta se on heidän ongelma.Eli voit ihan hyvin pitää oman nimesi,ilman turhia perusteluja.Ennenhän se oli toisin.Naisen oli pakko ottaa avioituessaan miehen nimi.Oon jostain lukenu,että se tapa otettiin käyttöön vasta joskus vuosisadan alussa.En tarkalleen muista,mutta vähän päälle 100 vuotta sitten.Eli meidän esivanhemmat muutama kymmenen sukupolvea taaksepäin ei edes tiennyt moisesta jutusta,että naisen pitää ottaa miehen nimi.Ja ajatteles jos olisit löytänyt virolaisen miehen,sukunimeksesi olisi voinut tulla Pillu...kamalaa

      • Justiini

        Niinpä. Se laki oli voimassa v. 1930 - 1986. Ei edes sataa vuotta.


    • neito.

      Pidät oman sukunimen vaan kun haluat -ilmanmuuta. Ei mies voi vaatia sua ottaan nimeään, se olisi mulle ainakin liikaa jos joku mies vaatisi.

      Jos hän ei itse huomaa esinahkaan viittaavaa nimeä, niin jo on kumma.

    • omasi

      Pidä oma nimesi vaan! Ihan yleistä nykyään, mitäs sitä sen kummemmin mietiskelemään.

      Meillä minä pidin omani. Miksi muuttaisin oman nimeni, joka on ollut minulla aina? Jos lapsia tulee, niin he saavat isänsä sukunimen. Simppeliä.

      • äiti 3:lle

        .. äiti se kuitenkin useimmiten on se joka lapsien juoksevia asioita pyörittelee. On kiva aina olla selittämässä joka paikassa että "täällä Maija Sejase, Matti Tuonjatuon äiti...".

        Jos ero tulee, jäävät lapset useimmiten äidille. Taas mukavaa selitellä joka paikassa eri nimisiä lapsia.

        Vaikka naimisissa lapsieni isän kanssa - tyttönimelläni - edelleen olenkin, vähän kaduttaa että aikanaan suostuin antamaan lapsille isän sukunimen.


    • pidin oman nimeni, no problem

      ... että nimi on osa identiteettiäsi ja koska olet - toivottavasti - sillä saanut jo jotain aikaan, pidät luonnollisena että olet jatkossakin oma itsesi.

    • hulluna mekkoihin

      voinko pitää oman sukunimen jos menen naimisiin? minua huolettaa.

      • hasuuparee

        Mies aina edellyttää, että otat hänen sukunimen. Mitä hassumpi, sen parempi.


      • helppo pitää oma

        Suomessa jokainen saa pitää sen sukunimen, joka on vihille mennessä. Jos halutaan toimia toisin, niin sitten pitää tehdä nimenmuutos ja vaihtaa passit ja kaikki muut henkilöpaperit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      98
      3037
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      79
      3011
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1931
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1434
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1226
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      869
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      795
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe