Töihin Alankomaihin

GONTZA

Olen suunnitellut lähteväni töihin Amsterdamiin. Olisiko kenelläkään tietoa miten saisin helpoiten asunnon sieltä. Mitä kannattaa ensimmäiseksi tehdä edistääkseni tätä asiaa? Onko jotain erityis huomioita mitä kannattaa ottaa huomioon esim. asumistuki muut tuet, jos niitä on. Mitä kannattaa tietää kun hakee töitä ja jos saa töitä? (etuudet, luotettavuus) Miltä alalta saa helpoiten töitä? Olen suunnitellut lähteväni baarimikoksi.. kannattaako? Ja onko paljon siltä alalta vapaita työpaikkoja? Mitä erityisesti kannattaa tietää Amsterdamista? Olen käynyt Amsterdamissa, mutta en hirveämmin jutellut paikallisten kanssa. Minkä luonteisia ovat Hollantilaiset?

3

2226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluan tietää

      tähän olis mukava kuulla vastauksia. kävin amsterdamissa ensimmäistä kertaa ja rakastuin täysin siihe kaupunkii ja heti aloin suunnittelee väliaikaista muuttoa. ehkäpä myös pysyvää :)
      ihmiset ainaki alussa heti vaikutti tosi ystävällisiltä ja avoimilta.

    • raggie

      Hoi! Asuin itse reilun vuoden Amsterdamissa vuosituhannen vaihteessa eli mun kokemuksista on jo vähän aikaa, mistä johtuen käytännöt ovat voineet hieman muuttua. Kerron nyt kuitenkin vähän silloisesta tilanteesta.

      Asunnot ovat melko kalliita Amsterdamissa eli vuokrat noin Helsingin luokkaa tai hieman alle. Välitysfirmoista suurin osa rahastaa palveluillaan melkoisesti, vaikkei asunnon löytymisestä olekaan takuita. Eli, jos mahdollista niitä kannattaa välttää. Ainakin siihen aikaan paras keino löytää asunto oli ViaVia niminen lehti (lehdellä myös omat nettisivut www.viavia.nl, josta löytyy myös ilmoituksia). Näitäkin ilmoituksia katsoessa näitä välittäjiä kannattaa välttää (monissa ilmoituksissa on maksullinen puhelinnumero, ja asunnon saaminen on melkein mahdotonta, vaikka palvelusta maksaisikin).

      Omalla kohdalla ensimmäinen asunto löytyi westerparkista paikan päällä kolmessa päivässä juuri tämän lehden kautta. Ensimmäisellä kerralla käytimme välittäjää ja palkkio oli kuukauden vuokra. Toisen kerran laitoin avomieheni kanssa oman ilmoituksen viavia-lehteen ja saimme muutamassa päivässä muutaman hyvän tarjouksen. Reilun viikon päästä löysimme mukavan kaksion Jordaanista kohtuuhinnalla. Eli oman ilmoituksen jättämistä kannattaa miettiä.

      Töitä löytyy Damista aika helposti. Ainakin siihen aikaan (enkä usko, että tilanne on kovasti sillä saralla muuttunut) etenkin ravintola-alan töitä oli paljon tarjolla. Rekry-firmoista kannattaa kysellä tai sitten vain suoraan ravintoloista ja baareista.

      Amsterdam on oikein viihtyisä paikka ja paikalliset suhteutuvat hyvin ulkomaalaisiin. Kannattaa yrittää tosin opetella hieman hollantia, vaikka englannillakin pärjää. Paikalliset tavat poskisuudelmat sun muut tulevat nopeasti tutuiksi.

      Onnea matkaan!

      • <<<<<<

        OIS UPEETA REISSATA HOLLANNISSA < HEERENVEEN.AMSTERDAM.JNE JA SITTEN ASUAKKIN SIELLÄ JONKUN AIKAA JA TEHDÄ TÖITÄ JA SITTEN KUKA TIES VIIHTYAKKIN SIELLA JA SITTEN NAUTTIA SIELLÄ ELÄMÄSTÄÄN JA SITTEN OPISKELLA JA TEHDÄ TÖITÄ JA OLLA JOPA FLAAMIN KIELIKURSSEILLA EINDHOVENISSA JA SITTEN REISSATA KAVERINSA JARNON KANSSA JA LAURAN JA ANNEN KANSSA JA SITTEN VIELÄ YLLÄTTÄÄ MONET EX-KOULUKAVERITKIN JA MONET SUOMALAISTYTÖT JA SITTEN JÄÄDÄ SINNE JA MENNÄ NAIMISIIN


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe