Jos joku viisampi joka tietää enemmän (minä en oikeastaan tiedä autoista mitään!) osais kertoa mikä, tai missä on vika moottorissa? Eli mulla on Ford Mondeo vm. -93, 1.8 moottorilla, ajettu n. 255 000 tkm. Auto ollut meikäläisellä n. ½ -vuotta. Nyt autoni on ruvennut "syömään öljyä", tässä jo jonkin aikaa. Olin auton kanssa yhdellä "pajalla", ja sinne moottoriin vaihdettiin jotain venttiilin ohjureita 16 kpl? Tätä ennen lisäsin reilussa kahdessa viikossa 4 litraa öljyä kaikkiaan!! No vika ei ole edelleenkään korjautunut, öljyä katoaa edelleen turhankin ripeään tahtiin? Auto ei vuoda sitä alleen, se on 100 % varma ja tutkittu. Onko silla merkitystä että silloin kun ostin auton, mondeossa oli käytetty Motulan öljyä ja nyt kun auto on ollut itselläni olen öljyn vaihdon yhteydessä siirtynyt Mobilin fordille tarkoitettuun öljyyn, joka on muuten paljon halvempaa kuin tuo motula. Yksi syy siihen miksi en jatkanut Motulan käyttämistä oli ettei sitä ollut saatavilla silloin kun öljyjä hommasin. Mutta tuo Mobilin öljy on kuulema erityisesti Fordille sopivaa, vai onko sittenkään kun alkoi moottori syömään? Vai onko vika jossain muualla? Missä? Onko kellään vastaavia kokemuksia? Järkeviä komenttaja ja neuvoja kehiin, pliis...
Öljy katoaa mootorista? missä vika?
21
18056
Vastaukset
- pohjanmerenbrent
Jos noin paljon haviää öljyä ilman vuotoja niin kyllähän sen täytyy palaa palotilassa,tuollaisella kulutusmäärällä auton kyllä pitäs savuttaa aika lailla,yksi syy voi olla jumiutuneet männän öljyrenkaat.
- ..kuitenkin...
...katalysaattoriauto, niin eivät ne savuta. Siksi ostohetkellä onkin nykyään tuo öljynkulutuksen huomaaminen hankalampaa kuin aikoinaan.
Männänrengas vika lienee todennäköisin, koska tuo ohjuriremppa on jo suoritettu.
- mondeonisti
Kone vain kulunut ja ohut öljy menee palotilaan.
Voisit kokeilla jotain paksumpaa öljyä. Suositusöljyt ovat tiukoille moottoreille. Esimerkiksi 5W-30:nen täyssynteettinen, saatikka 0W-30 on varmaan jo liian ohutta.
Tuon ikäiseen ja noin paljon ajettuun (1.8) laittaisin jotain halpaa mineraaliöljyä 10W-40.- aloittaja
Mobilin öljy on 5W-30 viskositeetiltään mitä olen nyt käyttänyt, juuri yhdessä esitteessä mainostettiin että nimenomaan Fordille sopivaa. On neuvottu että on erittäin tarkaa öljyjen kanssa, että ei saisi laittaa ihan mitä tahansa öljyä mondeoon, zetecin moottorilla kun on. Mutta voiko tuo merkki vaikuttaa, eli jos aiemmin ollut käytössä Motulan 5w-30?
- mondeonisti
aloittaja kirjoitti:
Mobilin öljy on 5W-30 viskositeetiltään mitä olen nyt käyttänyt, juuri yhdessä esitteessä mainostettiin että nimenomaan Fordille sopivaa. On neuvottu että on erittäin tarkaa öljyjen kanssa, että ei saisi laittaa ihan mitä tahansa öljyä mondeoon, zetecin moottorilla kun on. Mutta voiko tuo merkki vaikuttaa, eli jos aiemmin ollut käytössä Motulan 5w-30?
Perustan mielipiteeni sille, että 1.8 koneelle 250 tkm on jo melko paljon. Varsinkin, jos kone kuluttaa mainitsemasi verran öljyä.
Eli johtopäätös, kone kulunut melkoisen väljäksi.
Tähän taas avuksi laittaisin paksumpaa öljyä, riippumatta Fordin suosituksista.
Onhan 18 vuotta autolle kuin autolle jo melkoinen ikä, kannattaako enää niin tarkkaan miettiä noita öljysuosituksia... - mond01
mondeonisti kirjoitti:
Perustan mielipiteeni sille, että 1.8 koneelle 250 tkm on jo melko paljon. Varsinkin, jos kone kuluttaa mainitsemasi verran öljyä.
Eli johtopäätös, kone kulunut melkoisen väljäksi.
Tähän taas avuksi laittaisin paksumpaa öljyä, riippumatta Fordin suosituksista.
Onhan 18 vuotta autolle kuin autolle jo melkoinen ikä, kannattaako enää niin tarkkaan miettiä noita öljysuosituksia...Melkoiset kulutukset öljyn suhteen sulla, jos kerran yhtäkkiä rupes kuluttamaan niin kyllä siellä on sylinterissä ohivirtausta melkolailla, eli männänrenkaita todennäköisesti mennyt. Jännä juttu kun Voortit vie aina öljyä, mutta vanha primera ei kuluta yli 300tkm ajettuna vielä yhtään, molemmat autot löytyypi meiltä kyllä.
- Aloittaja
mond01 kirjoitti:
Melkoiset kulutukset öljyn suhteen sulla, jos kerran yhtäkkiä rupes kuluttamaan niin kyllä siellä on sylinterissä ohivirtausta melkolailla, eli männänrenkaita todennäköisesti mennyt. Jännä juttu kun Voortit vie aina öljyä, mutta vanha primera ei kuluta yli 300tkm ajettuna vielä yhtään, molemmat autot löytyypi meiltä kyllä.
No jos autostani on mennyt männänregas/-renkaita, niin millaisia muita oireita auto mahdollisesti antaa, vai antaako muuta kuin tuon öljyn kulutuksen?
- pertsa 63
mond01 kirjoitti:
Melkoiset kulutukset öljyn suhteen sulla, jos kerran yhtäkkiä rupes kuluttamaan niin kyllä siellä on sylinterissä ohivirtausta melkolailla, eli männänrenkaita todennäköisesti mennyt. Jännä juttu kun Voortit vie aina öljyä, mutta vanha primera ei kuluta yli 300tkm ajettuna vielä yhtään, molemmat autot löytyypi meiltä kyllä.
mondeo -95 1.8 zetec,ajettu 358000 kilometriä ja vie vähemmän öljyä kuin - 01 1.8 mondeoni.Ei tosiaan voi varmasti mennä sanomaan että moottori vielä väljä olisi.Zetekissä on hudrauliset venttiilin-nostajat jotka ovat tarkkoja öljyn viskositeetin suhteen.Jos käytät jäykempää öljyä niin yläkerta jää ainakin kylmänä ilman voitelua.Aikamoisen kalkatuksen toi kone kyllä pitää kylmänä muutenkin.On muuten ollut ihme ikiliikkuja toi -95,mitään remppaa ei ole koneelle tarvinnut tehdä ikinä,tehostajan pumppu vaihdettu,kytkin korjattu 250000 kohdalla,koiranluita muutama kerta taakse ja jotain pientä sälää.Ainakin tähän asti ollut halpoja kilometrejä,toivottavasti ei heti huomenna
kilahda kun aloin kehumaan. - on....
pertsa 63 kirjoitti:
mondeo -95 1.8 zetec,ajettu 358000 kilometriä ja vie vähemmän öljyä kuin - 01 1.8 mondeoni.Ei tosiaan voi varmasti mennä sanomaan että moottori vielä väljä olisi.Zetekissä on hudrauliset venttiilin-nostajat jotka ovat tarkkoja öljyn viskositeetin suhteen.Jos käytät jäykempää öljyä niin yläkerta jää ainakin kylmänä ilman voitelua.Aikamoisen kalkatuksen toi kone kyllä pitää kylmänä muutenkin.On muuten ollut ihme ikiliikkuja toi -95,mitään remppaa ei ole koneelle tarvinnut tehdä ikinä,tehostajan pumppu vaihdettu,kytkin korjattu 250000 kohdalla,koiranluita muutama kerta taakse ja jotain pientä sälää.Ainakin tähän asti ollut halpoja kilometrejä,toivottavasti ei heti huomenna
kilahda kun aloin kehumaan.tankata välillä!!!Alkoi hyytyä maantiellä, ei reakoinut kiihdytykseen...liutin hellällä kaasulla huoltoasemalle....huh huh...tankkiin meni
64,58litraa!!!! ja maksoi .....
Mondeo-94 1.6 farmari - oilinboys
Öljyistä vielä sen verran että ei kaikki 5w-30 öljyt ole täyssyntteettisiä se vain kertoo öljyn viskositeetin eri lämpötiloissa, 5w tämä W tulee sanoasta winter,tämä 5 ketoo sen kuinka juoksevaa oljy on kylmanä,mitä pienmpi tämä luku sen notkeampaa se on kylmänä.ja se jälkimmäinen 30 sen kuinka jäykkää se on kuumana,eli mitä isompi luku sen jäykempää oljy on kuumana.Tämä(ford)öljy mitä myydään ford likkeen varaosatiskiltä 5l kannussa on osasynteettinen ja on mobilin valmistama,empä menis suosittelemaan viskositeetin vaihtamisa koska se saataa aiheuttaa venttiilien palamisen ko.automerkissä.
- Täh?
oilinboys kirjoitti:
Öljyistä vielä sen verran että ei kaikki 5w-30 öljyt ole täyssyntteettisiä se vain kertoo öljyn viskositeetin eri lämpötiloissa, 5w tämä W tulee sanoasta winter,tämä 5 ketoo sen kuinka juoksevaa oljy on kylmanä,mitä pienmpi tämä luku sen notkeampaa se on kylmänä.ja se jälkimmäinen 30 sen kuinka jäykkää se on kuumana,eli mitä isompi luku sen jäykempää oljy on kuumana.Tämä(ford)öljy mitä myydään ford likkeen varaosatiskiltä 5l kannussa on osasynteettinen ja on mobilin valmistama,empä menis suosittelemaan viskositeetin vaihtamisa koska se saataa aiheuttaa venttiilien palamisen ko.automerkissä.
Tarkoittaako osasynteettinen samaa kuin semisynthetic? fordille mainostettu/sopiva mobil 5w-30 on tota semisynthetic:iä, 4 litran pönttö maksoi 28 euroa.
- oilinboys
Täh? kirjoitti:
Tarkoittaako osasynteettinen samaa kuin semisynthetic? fordille mainostettu/sopiva mobil 5w-30 on tota semisynthetic:iä, 4 litran pönttö maksoi 28 euroa.
Kyllä se on puolisynteettinen öljy,itse käytän motonetin ford formula 5w-30 öljyä joka myös osa/puolisynteettinen (hinta n.24e) aivan sama 5l pänikkä fordliikkeessä n.50e focceriin kun ei 4l pönttö riitä.Olen kyllä käyttänyt myös valvolinen DuraBlend FE 5W-30 synteettistä öljyä jota halvimmillaan olen saanu 36e 5L.
- ja tankin
on.... kirjoitti:
tankata välillä!!!Alkoi hyytyä maantiellä, ei reakoinut kiihdytykseen...liutin hellällä kaasulla huoltoasemalle....huh huh...tankkiin meni
64,58litraa!!!! ja maksoi .....
Mondeo-94 1.6 farmaritilavuus on 61 litraa vai onko farkussa isompi amme......
- ainakin
ja tankin kirjoitti:
tilavuus on 61 litraa vai onko farkussa isompi amme......
on 65 litran tankki. Itsellä ei koskaan ole mennyt tankatessa 60 litraa enempää. Aika loppuun vedit.
- Raswaa Koneeseen...
mondeonisti kirjoitti:
Perustan mielipiteeni sille, että 1.8 koneelle 250 tkm on jo melko paljon. Varsinkin, jos kone kuluttaa mainitsemasi verran öljyä.
Eli johtopäätös, kone kulunut melkoisen väljäksi.
Tähän taas avuksi laittaisin paksumpaa öljyä, riippumatta Fordin suosituksista.
Onhan 18 vuotta autolle kuin autolle jo melkoinen ikä, kannattaako enää niin tarkkaan miettiä noita öljysuosituksia...Siis Haloo!!! Ruiskuvehje 1.8., 255 000 tkm ei ole vasta kun sisään ajettu. ja -93 vm. eli 15 vuotta vanha, ei pitäisi olla vielä moottori finaalissa tai väljä, bullshittiä! Ihan kevyesti tollasella ajatetaan 400 000 - 500 000 tkm! Seikka on saletti. Kannattaa vaihtaa öljy merkkiä eli jotain muuta kuin mobilia. Kuitenkin että on suositusten mukaista, muuten menee vituralleen...
- Nimetön
Raswaa Koneeseen... kirjoitti:
Siis Haloo!!! Ruiskuvehje 1.8., 255 000 tkm ei ole vasta kun sisään ajettu. ja -93 vm. eli 15 vuotta vanha, ei pitäisi olla vielä moottori finaalissa tai väljä, bullshittiä! Ihan kevyesti tollasella ajatetaan 400 000 - 500 000 tkm! Seikka on saletti. Kannattaa vaihtaa öljy merkkiä eli jotain muuta kuin mobilia. Kuitenkin että on suositusten mukaista, muuten menee vituralleen...
tuommoisessa koneessa näkyy vielä hoonaus jäljetkin.
jos ei öljy merkin vaihto auta niin voi alkaa epäilemään männänrenkaita.
- frd
En suosittele mineraali öljyä uusiin autoihin (tarkoittaa ruiskuvehkeitä). Alle nollassa mineraali öljy takertelee ja pahasti. Kestää minuutteja, kunnes mineraalilla rupeaa kohmeessa tulemaan nokille öljyä.
Eli täyssynteettisiä kannattaa täällä pohjoismaissa käyttää. Itse ajan 5w30 talvisin ja 5w40 kesäisin. Forten aine joka laitetaan öljyn joukkoon pitää koneen kunnossa, koska zetecin hydrauliset nostajat ovat herkkiä jumimaan.
Testasin öljyjä eri olosuhteissa kesällä. 5w30 öljyllä kovassa kiihdytys ja huippunopeus testissä kulutti 3dl öljyä alle 2kk aikana. 5w40 ei niin paljoa. Normaali ajossa ja ripeissä kiihdytyksissä ei ole havaittavissa, kuin desin kulutus 7tkm. Huippunopeudessa ja äärirajoilla öljyä liikkuu paineella. Sitä menee tiivisteistä palotilaan jo siinä vaiheessa. Kiihdytys ajoneuvoissa kulutus suurempi (= normi ajossa kulutus ei ole suurta
Nissani miehellä jos ei öljyä mene, niin kannattaa tutkia, että onko koneessa voitelua.
On normaalia että auto syö öljyä, koska oikeaan voiteluun kuuluu öljyn kuluminen. Jos joku sanoo, että auto ei kuluta ollenkaan öljyä, olisin todella huolestunut, sillä silloin voitelussa on todella paha vika ja jossain jää voitelu vajaaksi.
Jos öljyn vaihdon välissä on tikku puolessa välissä, niin se ei ole vielä paha, sillä väljä kone kuluttaa öljyä.
Tee ohivuoto ja puristuspaine mittaus, sillä selviää tiivisteiden kunto. Ohivuotoa ei periaatteessa pitäis sulla olla, koska ohjurit on vaihdettu, mutta tarkasta ne ohivuotomittauksella kanssa.
Kyllä se savuttaa, vaikka olisikin katti vehje. Sen haistaa putken päästä, jos öljy palaa palotilassa. Kitkerää ja tummaa on päästöt. Kyllä siinä silmiä kirvelee jo.- mond01
No kuluuhan sitä öljyä joka vehkeessä, Nissanista sitä ei ole mikrometrillä vaan tullu mittailtua, en ole enään vuosiin edes säännöllisesti viitsinyt sitä tarkastella kun ei se sieltä ole juuri vajaantunut, voortista tuota täytyy kyllä vähän tarkkailla.
- frd
mond01 kirjoitti:
No kuluuhan sitä öljyä joka vehkeessä, Nissanista sitä ei ole mikrometrillä vaan tullu mittailtua, en ole enään vuosiin edes säännöllisesti viitsinyt sitä tarkastella kun ei se sieltä ole juuri vajaantunut, voortista tuota täytyy kyllä vähän tarkkailla.
riippuu paljon koneen rakenteesta ja venttiilikoneistosta. Jotkut saksalaisvalmisteiset koneet syövät deseittäin öljyä, joka on vielä normaalia ja jotkut japanilaiset ovat pieniruokaisia öljyn kanssa, kuten immeisetkin siellä (=
- olla
huolestunut kun minulla vm.94 mondeossa öljytikku vajaantuu puolestavälistä hieman päälle alarajan vuodessa. Onkohan öljytikun voitelu kohdillaan. Ajosuorite on tällöin reilut 12tkm. Öljynä on foordin 5w30 semisynteettinen ja koneelle ei ole tehty minkäänlaista remppaa.
Mineraali öljyä ei todellakaan pidä koneeseen laittaa täällä jääkarhun perseessä asuttaessa vaikka viskositeetti olisi sama kuin synteettisellä. Tunnetusti se tahmaa moottorin lopullisesti pilalle. Täytynee ihmetellä miten isoisät pärjäsi aikoinaan kun synteettisiä ei ollut tarjolla, ai niin niiden autothan oli vanhaa tekniikkaa.
Hieno uutinen on se, että väljästä moottorista tulee uuden veroinen kun siihen vaihtaa uudet venttiilin ohjurit. Ohivuoto mittauksessa todellakin ohjureiden kunto punnitaan. Ai vittu nyt alko jo ihan sikana naurattaa... - Nimetön
..voisit ajaa 5w-40 läpi vuoden..ei se kylmäpää siitä vaihdu tai parane jos 5w-30 talveks laitat.tai jos vaihtuu niin ero on marginaalinen ja mitätön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1127356Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista705861- 955034
- 524305
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494136- 2233996
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283758- 423615
- 552962
- 422467