Paljonko elatustukea...

Uusi-YH

...saatte exältä, jos exän nettotulot ovat n. 1200 € kuussa? Asia on just mietintämyssyssä; mikä summa olis kohtuullista neuvotella (kahdesta lapsesta)?

22

2965

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarppa

Juuri käräjiltä palanneena ex-vaimo määrättiin maksamaan 170 euroa kuussa jotakuinkin 1200 tuloilla.... vai olikohan se 1400.

Siihen on olemassa joku lakisääteinen kaava koska minun lakimies (nainen) laski sen ihan tuosta vaan kun saimme tietää vastapuolen tulot/menot

Käräjätuomari kysyi vaan että hyväksytäänkö ja sehän hyväksytiin.

• - - - -

Niin, onko tämä summa siis yhdestä lapsesta? (Eipä kai noilla tuloilla pysty paljon sen enemmän maksamaan kahdestakaan? Sit olisi tulojen kannalta jo sama jos olisi työtön. En viitsi nyhtää exää tyhjätaskuksi kuitenkaan :-)

• hoitsu
        - - - - kirjoitti:

Niin, onko tämä summa siis yhdestä lapsesta? (Eipä kai noilla tuloilla pysty paljon sen enemmän maksamaan kahdestakaan? Sit olisi tulojen kannalta jo sama jos olisi työtön. En viitsi nyhtää exää tyhjätaskuksi kuitenkaan :-)

Kyllä ainakin minimi kannattaa vaatia eli 2x118 euroo eli 236 euroo minkä saisit valtioltakin jos isä ei maksaisi

• Mutsi
        hoitsu kirjoitti:

Kyllä ainakin minimi kannattaa vaatia eli 2x118 euroo eli 236 euroo minkä saisit valtioltakin jos isä ei maksaisi

kunta maksaa loput.

• Uusi-YH
        Mutsi kirjoitti:

kunta maksaa loput.

Mutta periikö kunta sen loppuosan kuitenkin joskus takasin isältä, jos isä periaatteessa voisi maksaa tuon saman summan kun kuntakin maksaa??

• Uusi-YH
        hoitsu kirjoitti:

No, mun mielestä tuo 236 € on vähän ylärajoilla, että viitsiikö noin paljon pyytää. Kun laskee paljonko miehelle jää nettotuloista käteen vuokran, pakollisten laskujen ja elatusmaksun jälkeen, niin sehän ois melkein sama jos hän olisi työtön.

Lisäksi kun mies otti vaan vaatteensa mukaan ja mulle ja lapsille jää miehen maksama TV, pakastin, sohvat, kirjahylly, lipastot YM. YM.
        Jos mies olisi ottanut edes puolet tavaroista mukaan, niin minulle tulisi paljon kuluja ostaa uudet tilalle.

Olen aika paljon miesten puolella näissä elatusasioissa. Puhuttiin näistä aikanaan paljon ja sanoin aina, että en tule olemaan sellainen "kauhea akka" erotessa kun monet tuntuvat olevan: mieheltä nyhdetään viimeinenkin penni ja sitten ihmetellään kun ei tulla toimeen edes lasten takia...

Haluan mieluummin, että isä tapaa lapsiaan usein, kuin saada mahdollisimman paljon rahaa isältä. Vaikka eipä mullakaan hurraamista rahatilanteessa tällä hetkellä ole, kun opiskelen, mutta joskus vielä on varmaan parempi palkka kuin exällä, joka on "duunari" vaan.

• Mutsi
        Uusi-YH kirjoitti:

Mutta periikö kunta sen loppuosan kuitenkin joskus takasin isältä, jos isä periaatteessa voisi maksaa tuon saman summan kun kuntakin maksaa??

Jos elatusmaksuista sovitaan lastenvalvojan luona, lastenvalvojan velvollisuus on pitää huolta lapsen edusta. Jos elatusvelvollinen on pienituloinen, voidaan elatusmaksut sopia pienemmiksi kuin tuo 118 €. Tällöin kunta maksaa "puuttuvan" osan. Tälle pitää kuitenkin olla siis lastenvalvojan hyväksyntä, ts. elatusvelvollisen tulojen on oltava niin pienet, ettei hän todellakaan voi maksaa tuota summaa.

En ole aivan varma, voidaanko tuo osa periä elatusvelvolliselta myöhemmin takaisin vai tehdäänkö tuolloin elatusmaksujen tarkistus ja jos elatusvelvollisen tulot ovat kasvaneet, alkaa hän maksaa isompaa elatustukea vasta siitä lähtien.

Elatusmaksuja ei kuitenkaan tarvitse sopia lastenvalvojan läsnäollessa. Voitte keskenänne sopia vaikka nollasta eurosta, mutta tällöin kunta ei maksa sinulle mitään. Ja jos sattuisit tarvitsemaan toimeentulotukea, sitä haettaessa sinulle lasketaan tuloiksi myös elatustuki, jota ei siis todellisuudessa olisi olemassakaan.

Välit exään voivat säilyä paljon parempina, jos itse on exän taloudellisen tilanteen vuoksi valmis joustamaan noista elatusmaksuista. Voittehan sopia vaikka niin, että nyt alkuun maksaa pienempää summmaa ja tarkistatte elatusmaksut parin vuoden päästä uudestaan.

• Mutsi
        Uusi-YH kirjoitti:

No, mun mielestä tuo 236 € on vähän ylärajoilla, että viitsiikö noin paljon pyytää. Kun laskee paljonko miehelle jää nettotuloista käteen vuokran, pakollisten laskujen ja elatusmaksun jälkeen, niin sehän ois melkein sama jos hän olisi työtön.

Lisäksi kun mies otti vaan vaatteensa mukaan ja mulle ja lapsille jää miehen maksama TV, pakastin, sohvat, kirjahylly, lipastot YM. YM.
        Jos mies olisi ottanut edes puolet tavaroista mukaan, niin minulle tulisi paljon kuluja ostaa uudet tilalle.

Olen aika paljon miesten puolella näissä elatusasioissa. Puhuttiin näistä aikanaan paljon ja sanoin aina, että en tule olemaan sellainen "kauhea akka" erotessa kun monet tuntuvat olevan: mieheltä nyhdetään viimeinenkin penni ja sitten ihmetellään kun ei tulla toimeen edes lasten takia...

Haluan mieluummin, että isä tapaa lapsiaan usein, kuin saada mahdollisimman paljon rahaa isältä. Vaikka eipä mullakaan hurraamista rahatilanteessa tällä hetkellä ole, kun opiskelen, mutta joskus vielä on varmaan parempi palkka kuin exällä, joka on "duunari" vaan.

Ero ei ole varmasti miehellekään helppo paikka. Jos suinkin vaan taloudellisesti pystyt, huomioi exääsi näissä elatusmaksujen määrissä. Miehesi vaikuttaa aika reilulta hemmolta ja melkein veikkaan, että arvostaa sitä, jos et vaadi kohtuuttomia elatusmaksuja. Teidän välinne pysyvät parempina ja se vaikuttaa suoraan lapsiin. uskon myös, että joustaessasi nyt, exäsi joustaa myöhemmin. Ostaa sitten lapsille talvivaatteita, harrastusvälineitä jne. Ja mikä tärkeintä: pitää yhteyttä lapsiinsa. Isää ei korvata 118 eurolla :o))

• Äiti x 3
        Uusi-YH kirjoitti:

Meillä iskä oli pakannut niin paljon tavaraa mukaansa lähtiessään että me jäimme lasten kanssa melkein puille paljaille.

Oma asianajajansa tuotatti suurimman osan viemistään tavaroista takaisin kun huomasi että isähän oli riistänyt lastensa tavaroita.
        Aika nolo oli mies kun palautti niitä... luuli saavansa asianajajasta liittolaisen... mutta hän toimikin lain mukaan.

Isä maksaa siitä huolimatta vähemmän elatusmaksua kuin saisin kunnalta... etten lähtenyt kostolinjalle lainkaan..(vaikka joinain hetkinä teki mieli hirttää mies munistaan)

Jos pitää puolensa valita.... se on ehdottomasti lasten puoli.. ja lasten etu ja paras.
        ja siitä pidän kiini kynsin hampain.

• Jarppa
        - - - - kirjoitti:

Niin juuri, yhdestä lapsesta 170 eskoa

• etävanhempi
        Äiti x 3 kirjoitti:

Meillä iskä oli pakannut niin paljon tavaraa mukaansa lähtiessään että me jäimme lasten kanssa melkein puille paljaille.

Oma asianajajansa tuotatti suurimman osan viemistään tavaroista takaisin kun huomasi että isähän oli riistänyt lastensa tavaroita.
        Aika nolo oli mies kun palautti niitä... luuli saavansa asianajajasta liittolaisen... mutta hän toimikin lain mukaan.

Isä maksaa siitä huolimatta vähemmän elatusmaksua kuin saisin kunnalta... etten lähtenyt kostolinjalle lainkaan..(vaikka joinain hetkinä teki mieli hirttää mies munistaan)

Jos pitää puolensa valita.... se on ehdottomasti lasten puoli.. ja lasten etu ja paras.
        ja siitä pidän kiini kynsin hampain.

Jos maksaa vähemmän kuin kunnan elatustuki, kunta maksaa erotuksen ja saathan muutkin yh-korotukset jos olet lähivanhempi. En minäkään valita vaikka maksan elatustuet, en saa lapsilisää en hoitopaikkaa jne. (ex:lle ilmaisia) Ja lapsi sentään on käytännössä puolet ajasta hoidossani.

• höh
        etävanhempi kirjoitti:

Jos maksaa vähemmän kuin kunnan elatustuki, kunta maksaa erotuksen ja saathan muutkin yh-korotukset jos olet lähivanhempi. En minäkään valita vaikka maksan elatustuet, en saa lapsilisää en hoitopaikkaa jne. (ex:lle ilmaisia) Ja lapsi sentään on käytännössä puolet ajasta hoidossani.

Ihan mielenkiinnolla haluaisin tietää, millaisia yh-korotuksia ja mihin yh saa? "..ja saathan muutkin yh-korotukset.."
        Yh-korotus tulee lapsilisään. En muista summan suuruutta, joku joka tukea edelleen saa voisi tarkentaa mitä se on nykyään.

Yh-etuuksia ei ole olemassa. Päivähoitomaksun suuruus määräytyy bruttoansion perusteella. Jos se on 0 euroa, se tarkoittaa että huoltajalla on varsin minimaaliset tulot. Ei minusta mitenkään kadehtittavaa.
        Jos lapsi on puolet ajasta hoidossasi, miksi ette muuta elatusmaksu- ja lapsilisäkäyntäntöä: elatusmaksu pienemmäksi ja puolet lapsilisisistä sinulle,
        Se tosin tarkottaisi sitä, että sinä myös huolehdit lapsen vaate-, kenkä ja harrastusmenoista, ja sairanhoito- ja lääkekuluista .. koulureppujen hankinta, kaikki se pieni nippeli mitä lapset tarvitsee ja haluaa.. fillarin osto, huolto, sukest, luistimet jne jne .. ovatko nämä nyt lapsen äidin vastuulla? Vai vastaatko sinäkin näistä menoista ja hankinnoista?

• sama
        höh kirjoitti:

Ihan mielenkiinnolla haluaisin tietää, millaisia yh-korotuksia ja mihin yh saa? "..ja saathan muutkin yh-korotukset.."
        Yh-korotus tulee lapsilisään. En muista summan suuruutta, joku joka tukea edelleen saa voisi tarkentaa mitä se on nykyään.

Yh-etuuksia ei ole olemassa. Päivähoitomaksun suuruus määräytyy bruttoansion perusteella. Jos se on 0 euroa, se tarkoittaa että huoltajalla on varsin minimaaliset tulot. Ei minusta mitenkään kadehtittavaa.
        Jos lapsi on puolet ajasta hoidossasi, miksi ette muuta elatusmaksu- ja lapsilisäkäyntäntöä: elatusmaksu pienemmäksi ja puolet lapsilisisistä sinulle,
        Se tosin tarkottaisi sitä, että sinä myös huolehdit lapsen vaate-, kenkä ja harrastusmenoista, ja sairanhoito- ja lääkekuluista .. koulureppujen hankinta, kaikki se pieni nippeli mitä lapset tarvitsee ja haluaa.. fillarin osto, huolto, sukest, luistimet jne jne .. ovatko nämä nyt lapsen äidin vastuulla? Vai vastaatko sinäkin näistä menoista ja hankinnoista?

härnäsin, sori. Oikeasti lapsi on n.10päivää/kk luonani, pärjään ihan hyvin ja ostan kyllä lapselle vaatteita, leluja jne.

huvittaa vain lukea näitä juttuja, kun etät haukkuu lähih. ja toisinpäin. Miksi ette hyvät ihmiset puhu ex:nne kanssa jos asiat eivät suju?

Suomi on kuitenkin oikeusvaltio, ex:n kiusaamisesta tai rahastamisesta on mahdollista päästä eroon. Ajatelkaa lapsianne ja yrittäkää edes jotenkin saada vaikka edes laiha sopu.

Lapsihan siinä kärsii jos toista pilkataan tai toinen on koko ajan rahapulassa.

• Vanha-YH
        Uusi-YH kirjoitti:

Miehen maksamat kalut ja koneet?
        Ennen yhdessäoloanne hankittuja siis?

• Jone39

Kahdesta lapsesta..
      Tilanteeseen kyllä vaikutti se et mä pidin velat ja kahta kättä heiluttaen läksin..
      Toi on just se minimi mistä porukka täällä juttelee.
      Aina olen ko. summan mielelläni lapsille maksanut vaikka kireetä on sitten ollutkin..
      Just perjantaina maksoin elatuksen,lainat, vuokran ja muutaman sellaisen laskun joista olin sopinut uuden eräpäivän. Jäi mulle tilille ruhtinaalliset 150€ tulevaksi kuukaudeks !!

• isä

1200 tuloilla maksan 150/lapsi, exän tulot samaa luokkaa. Paitsi kun talo, huonekalut ym. jäi hänelle niin laskujen jälkeen meikäläiselle jää kuussa käyttörahaa 50 euroa. Ei huvita paljon ottaa lapsia luokse kun exä lähtee viikonlopuksi matkoille...

• Jone39

Ei näyttänyt toi otsikko siltä mitä piti ??
        Ei kaikki vielä ymmärrä euroa...
        Eli 235 euroo kahdesta lapsesta..

• minä

on ainaki nii ku isä on työtön 118 egee ja kun sitte joskus menee töihin...10%palkasta

• isä

onkos sillä merkitystä ilmoittaa mitä toinen maksaa jos ei mainitse omia tuloja?

• keskenänne

Minä maksan 150 yhdestä lapsesta, ja on noin kolmasosan ajasta luonani. Nettotulot on 1700/kk.

katsokaa paras tilanne kohdallanne ja sopikaa asiat sen mukaan, ei kaikki ole aina yksiselitteisiä asioita.

• opiskelija

Meillä työssäkäyvä isä maksaa minulle 120euroa, hänen tulonsa vaihtelevat jotain 1000-1400 välillä. Itse olen opiskelija, eli tuloni ovat vähän päälle 200 euroa kuussa. Jos minulle jäisi laskujen ja vuokran jälkeen 50 euroa käyttöön, itkisin pelkästä onnesta. Mutta en tiedä miten tilannetta muuttaisinkaan, ex maksaa omasta mielestään liikaa jo tälläkin hetkellä.

• käsittääkseni

jos käteen jää 1000-1400 niin tuo 120 on se 10 prossaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2721
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2521
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe