Mitä kieltä?

timmyyboy

Jos siis haluais alkaa opiskeleen lukiossa muuta kieltä, niin mikä teistä ois hyödyllisin. Kielet jotka kiinnostais ois saksa, ranska, espanja ja venäjä.
Ja kuinka vaikeita nämä ovat, minkä itse valitsisitte.

5

1141

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • espanjan.

Niin eli minä itse ainakin valitsin espanjan, koska se tuntui kiinnostavimmalta. No sen kielen hyödyllisyydestä en tiedä paljoakaan, mutta puhutaanhan sitä ainakin Espanjassa ja Etelä-Amerikassa. Ranksan kieli on siinä mielessä hyödyllinen, koska sehän on englannin lisäksi toinen kansainvälinen kieli. Saksaakin puhutaan melko yleisesti, ainakin Euroopassa. Venäjän kielestä en mene sanomaan mitään, mutta minusta sinun kannattaisi valita sellainen kieli, mikä sinua itseä kiinnostaa.

• valita....

jos itse olisin ollut lukion alkaessa fiksu niin olisin ehdottomasti valinnut venäjän tai yleensäkin silloin koulussa ollessani. Venäjää kannattaa ehdottomasti opiskella sillä varmasti tulevaisuudessa tulee olemaan maailman tärkeimpiä kieliä tai no onhan se jo nytkin! itse yritän nyt vapaa ajallani venäjän aakkosia opetella ja toivottavasti joku päivä osaisin muutaman sanan puhuakin :D

• Gluck

Noista kielistä venäjä on ylivoimaisesti hyödyllisin etenkin kaupan alalla. Suomi käy enenevässä määrin kauppaa Venäjän kanssa ja koko ajan tarvitaan lisää venjänkielentaitoisia. Lisäksi venäjänkielen taitoisita on jopa pulaa, eli työpaikka on venäjän kielentaitoisilla helpohkosti saatavilla.

Toki on selvää, että jos asut aivan Länsi-Suomen rannikolla, niin et siellä nyt kovin paljoa tarvitse venäjää, mutta ruotsia nyt sitäkin enemmän.

Espanjaa ja ranskaa puhutaan kohtuullisen laajasti maailmalla, mutta kannattaa aina miettiä, että katsooko kielen hyödyllisyyttä vain pinta-alallisen kielen käyttöalueen mukaan. Toki matkustelussa jne. hyödyt varmaan enemmän noista ranskasta,saksasta ja espanjasta, mutta työelämän kannalta kyllä venäjä on suhteellisesti paljon hyödyllisempi suomalaiselle.

Loppuun täytyy huomauttaa, että älä nyt kuitenkaan missään nimessä ota mitään kieltä perus englanninin ja ruotsin kustannuksella. Sekä englanti, että ruotsi on varmasti hyödyllisempi, kuin yksikään noista kielistä, ellet sitten asua aivan Itä-Suomessa, missä venäjä onkin hyödyllisempi. Usein kuulee monen kritisoivan pakkoruotsia, mutta tosiasia on vain se, että niin kauvan kuin perustuslain 17 § ja kielilain säännökset ovat voimassa, niin ruotsinkielentaitoisuus on merkittävässä asemassa valtion ja kaksikielisten kuntien viroissa.

Eli lyhyesti; valitse venäjä.

• jeedg

Itse luin lyhyen ranskan, lausumisen oppiminen kesti ja epäsäännöllisten verbien opettelu voi alkaa väsyttää aika nopeasti. Alussa ei kannata lopettaa, kieli aukesi minulle ainakin vasta siinä kolmannen ja neljännen kurssin jälkeen. Ei helpoimmasta päästä, muttei ylivaikeatakaan.

Espanjaakin luin muutaman kurssin ja ranskan jälkeen se tuntui todella helpolta. Johtuen siitä että ranskalla ja espanjalla on paljon yhteneväisyyksiä ja myös siitä että kieli taitaa olla oikeasti helpompi. Ainakin lausuminen on tosi helppoa. Jotenkin letkeä kieli, mutta espanjasta on ehkä vähiten hyötyä jos Espanja ja Etelä-Amerikka kiinnostaa. Jos valitsee ranskan, voi sitten lukion jälkeen opiskella esim italiaa ja espanjaa helpommin.

Riippuu mitä haluat tulevaisuudessa tehdä, mutta Keski-Euroopassa puhutaan paljon saksaa. Itse olen lähdössä au pairiksi ensi vuonna ja ketuttaa kun en yhtään kieltä osaa, sillä pärjäisi niin monessa maassa. Venäjästä voi olla hyötyä tai sitten ei, riippuu ihan tulevaisuudensuunnitelmista.

Näköjään en osannut sanoa mitään järkevää.

• wanhayo.

Venäjä on hyödyllinen Suomessa monella alalla (esim. kauppa ja yhteiskunnalliset alat) ja ranska on englannin jälkeen tärkein kieli maailmalla. Ranskan ja saksan ero tarpeellisuuden kannalta on ensinnäkin siinä, että ranskalaiset todella vaalivat kieltään. Sekä saksalaiset että ranskalaiset varmasti osaavat englantia, ranskalaiset vain suhtautuvat nuivemmin englannin ylivaltaan eivätkä käytä sitä yhtä mielellään. Toisekseen saksan taitajia on Suomessa runsaasti (ja varsinaisia saksan kielen maistereita on työttömiksi asti), kun taas ranskan osaajia kaivataan.

Tässä yksi näkökulma, mutta tietenkin kieli kannattaa valita sen perusteella mikä itsestä tuntuu mieluisimmalta, koska väkisin opettelu ei yleensä johda kovin hyvään lopputulokseen. Lisäksi kannattaa muistaa, että voit opiskella vaikka kuinka paljon kieliä myös lukion jälkeen, minkä alan sitten valitsetkaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11185
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1675
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1265
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1076
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      105
      1001
    Aihe