Millaista opiskelu farmaseutiksi on muuntokoulutuksen kautta ja Kuopiossa? Kuinka pitkiä päivät ovat, mihin asti tunnit kestävät? Onko kemia ylitsepääsemättömän vaikeaa? Voiko yksinhuoltaja, 2 kouluikäistä lasta, selvitä koulutuksesta? Jos sattuisin pääsemään, motivaatiota ja ahkeruutta ainakin löytyy. Palautetta olen saanut vain sen suhteen, että jaksanko? Tulisi monta uutta asiaa yhtäaikaa; muutto, uusi paikkakunta, lapsilla uusi koulu, tutut ja sukulaiset jäisivät kauas. Saisin hyvän koulutuksen, paremman ansion, työmahdollisuudet hyvät...Haluan etukäteen selvittää, jos pääsenkin (mitä jo kyllä epäilen suuresti), että teen oikean ratkaisun itseni ja lasteni kannalta. Voisko joku joka sattuu näkemään tämän viestin, jos itse ei ole käynyt koulutusta, mutta tuntee jonkun, kysellä ja kertoa minulle.
Farmasian muuntokoulutus
4
2765
Vastaukset
- on hauskaa!
Hesassa opiskelin farmasiaa. Suosittelen lämpimästi. Laboratoriotyöt oli mahtavia, vaikka välillä kaikki meni päin mäntyä, niin hauskaa oli. Assistentit kuitenkin katsovat sen verran perään, ettei kuitenkaan koko taloa räjäytä ilmaan.
Jos oli jotain vaikeita kemian juttuja, niin muut auttoivat. Ei siellä varmaan kukaan ainakaan sen takia keskeyttänyt, ettei olisi osannut kemiaa. Monet vietti siellä välivuotta, jos oli esim. lääkikseen pyrkimässä.- yksi farmasian opiskelija
Itse opiskelen farmasiaa Kuopiossa, joskaan en muuntokoulutettava ole. Paljon kyllä tulee heidän kanssaan tekemisissään oltua, että ehkä jotakin olen nähnyt. En oikeastaan tiedä poikkeaako muuntokoulutettavien opiskelu paljonkaan meidän muiden opiskeluista. Lähinnä ne, jotka ovat saaneet aikaisempien opintojensa perusteella vapautuksia, opiskelevat nopeampaan tahtiin.
Koulupäivien pituudet vaihtelevat todella paljon. Toisinaan on pari luentoa, toisinaan taas 10 tuntisia päiviä. Ainakin ekana vuonna on paljon pakollista opetusta (kemian ja mikrobilsan labraharkkoja, lääkkeenvalmistusta, anatomian ja fysiologian harkkoja...), jolloinka paikalla on oltava. Koska vuosikurssit ovat sen verran suuria, on pienryhmiä aina monta, niin toisinaan pakollista opetusta on suht myöhään (kuuteen illalla). Ryhmien vaihtaminen on myös hieman vaikeahkoa. En sanoisi, että opiskelu olisi hirveän rankkaa, lyhyen päivät keventävät mukavasti ja käytännön harjoitukset ovat mukavia. Kuitenkin esimerkiksi lasten sairastuttua voi olla aika vaikeaa olla poissa.
Ainakin meidän vuosikurssilla vaikuttaisi muuntokoulutettavilla olevan hyvä yhteishenki. Ei siis kannata pelätä, että joutuisi yksin olemaan orpona teinilauman keskellä ;). Kuopiossa on mielestäni tuutoroinnitkin ajateltu todella hyvin. On mahdollisuus valita, osallistuuko vertaistuutoritapaamisiin, joissa käydään läpi faktaa ja tehdään kaikkea hauskaa yhdessä, vai käykö kuuntelemassa pelkät faktat muutamalla luennolla (jos siis teinien mukana rymyäminen ei kiinnosta).
Kolme vuotta on loppujen lopuksi erittäin lyhyt aika, varsinkin kun puoli vuotta siitä menee palkallisessa harjoittelussa. Sillä suosittelisin, että kannattaa lähteä lukemaan farmaseutiksi, jos se yhtään kiinnostaa. Eipähän tarvitse ainakaan katua, ettei lähtenyt ;)
- Tessuu
Suosittelen muuntokoulutusta. Rankkaa on itselle ja perheelle, mutta kannattaa! Itsellä ei ko.koulutuksesta mitään pahaa sanottavaa. Kemiastakin selviää, vaikka uusimalla 10 kertaa- apua ja tukea saa,jos vaan haluaa! Meidän kurssilla muutama lopetti,mutta eivät varmaan olleet kiinnostuneita alun perinkään ja lopettivat heti alkuunsa. Opiskelu oli kivaa ja mielenkiintosta 10 työvuoden jälkeen. Ja alaan en voisi olla tyytyväisempi!
- uusi opiskelija
Alkuperäiseltä kirjoittajalta olisin tiedustellut, kuinka kävi opiskelupaikan suhteen? Tai onko linjoilla muita syksyllä farmasiassa aloittavia/jo opiskelevia aikuisopiskelijoita? Itse sain myös opiskelupaikan, tulevaa odottaen.. suuri elämänmuutos kuitenkin edessä..
Jos jollain olisi vielä jotain kerrottavaa itse koulutuksesta(tässä jo paljon hyvää tietoa tullutkin, kiitos siitä), kaikki tiedonmuruset otetaan innolla vastaan:) Millainen on englanninkielen osuus opiskeluissa, ovatko monet kurssikirjoista englanniksi tai joutuuko kieltä noin muuten paljon käyttämään? Askarruttaa asia, omista lukiovuosista on jo jonkin verran vierähtänyt aikaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673488- 152186
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2241522Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701261- 441221
- 371141
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381073Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 471014
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411010