Paperin

Tuhlaajat

Monet opettajat tuhlaavat liikaa paperia. Oikeasti, minua henkilökohtaisesti ärsyttää, että opettaja saattaa yhden kuvan/tekstin/muun monisteen takia monistaa sen kaikille opiskelijoille. Ja muutenkin, kun niitä papereita ei käytä usein kun sen yhden kerran, ja on olemassa piirtoheittimet sekä nykyisin myös projektorit, joilla voi näyttää opiskelijoille jotain kuvaa, tekstiä tms.

Eikö opettajien koulutuksessa oikeasti opeteta ekologista paperin käyttöä?

4

728

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minustakin...

Tuo oli täyttä asiaa. Itse jaan kaiken materiaalin sähköisesti Moodle-oppimisympäristön kautta.

Ratkaisu kuormittaa vähemmän paitsi ympäristöä myös opettajaa, kun ei tarvitse hermoilla kiireessä kopiokoneella.

Tämä tosin vaatii, että opiskelijoilla on tietokoneet käytössään (itse opetan tietotekniikkaa mikroluokissa).

• kunniaan!

Toimin luokanopettajana ja opetan lapset siihen, että kerran käytetty paperi voidaan käyttää toiseen kertaan sen kääntöpuolelle. Itse toimin esimerkkinä käyttämällä omia monisteitani uudelleen printtaamalla/kirjoittamalla toiselle puolelle.

• itse pyrin

*Eikö opettajien koulutuksessa oikeasti opeteta ekologista paperin käyttöä?*

Kyllä ainakin itse opetan omille opetusharjoittelijoilleni...

• ...kirppu

Juu, olen saman asian huomannut.. Monilla vähän hälläväliä asenne, tai jopa ihan tietämättömyyttään tuhlaavat paperia. Usein myös unohdetaan kertoa lapsille, mitä kierrättämisestä seuraa, tai mitä tarkoittaa ilmastonmuutos jne, ja ennen kaikke mitä ITSE voi asialle tehdä. Nimittäin moni lapsi on kyllä kuullut sanan ilmastonmuutos, mutta ei tiedä mitä se tarkoittaa, tai miten pitäisi toimia.

Käykääpä katsomassa myös seuraava sivu http://www.ymparistokasvatus.fi/vihrealippu/. Koulumme harkitsee juuri tuohon ryhtymistä, kuulostaa aika mukavalta hommalta. Jokainen lapsi näin oppisi toimimaan ekologisesti jo pienestä pitäen, ja siitä tulisi ihan normaali juttu päivän askareisiin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Herkkyydestä

Toisessa ketjussa toivottiin keskustelua herkkyydestä. Aloitan omalla näkemykselläni. Mielestäni herkät ihmiset ovat l
      Sinkut
      301
      1075
    2. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      63
      900
    3. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      77
      888
    4. Mikä minussa sitten

Kiihottaa enemmän kuin muissa?
      Ikävä
      71
      775
    5. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      67
      711
    6. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      40
      695
    7. Olen kiinnostunut sinusta, en seksistä

Vihjailuja toiseen suuntaan on tullut niin paljon, että asia on korjattava. En näe sinua esineenä, vaan hienona persoona
      Ikävä
      34
      607
    8. Onko meillä

Kaikki hyvin? 🤨 Miehelle
      Ikävä
      44
      607
    9. Mies.. rehellisesti

Mitä haluat nyt sun elämään?
      Ikävä
      51
      559
    10. Taidan lähettää kaveripyynnön

Sulle nainen. Otan vaan rohkaisuryypyn ensin.
      Ikävä
      42
      541
    Aihe