Palasimme juuri Domina Travelin Niilin-risteilyltä ja oli kyllä elämämme paras matka! Laivana piti olla Nile ruby, mutta se oli vaihtanut aikataulujaan ja olimmekin Emilio-laivalla. Viiden tähden laiva, aivan upea, siisti, tyylikäs, mahtava! Henkilökunta oli todella ystävällistä ja kohteliasta ja ruoka aivan mahtavaa (joo, kyllä siihen kyllästyikin, mutta hyvää oli silti).
Oppaan mukaan 95% matkustajista saa vatsataudin, mutta Antinal auttaa (kirjoitin tästä vatsatauti-ketjuun). Kaikkea sai syödä laivalla oppaan mukaan ja söimmekin. lähes kaikki saivat taudin, mutta Antinal-lääkkeellä se oli kurissa puolessa päivässä-päivässä. Itse en sairastunut.
Kävimme Kuninkaiden laakson -retkellä ja Abu Simbelissä sekä hintaan kuuluneilla temppeli-retkillä. Kaikki nämä olivat todellakin näkemisen arvoisia ja opas Nina kertoi todella hyvin temppelien historiasta.
Niilin varrella näkyi paljon paikallista elämää. Lapset olivat ratsastaneet aaseilla uimaan Niilin rantaan ja huutelivat ja vilkuttivat meille.
Basaareissa hinta tippui hurjasti, kun otti tinkimisen huumorilla. Lähtöhinta oli usein esim. 300puntaa (n.40) ja lopulta hinta saattoi olla 40 puntaa (5e). Hymyillen sanoin tarjoavani esim. 20 puntaa ja siitä nostin tuohon ja lopulta myyjä suostui tai juoksi perääni ja suostui sitten. Hymyt ja naurut kuuluvat asiaan, tinkiminen on leikkiä. Toki oli joukossa töykeitä myyjiä, jotka repäisivät tuotteet käsistäni sanottuani hintani. No, sitten ostin saman tuotteet naapurikojusta haluamallani hinnalla. Toki tinkiminen oli rasittavaakin ja myyjät tuputtivat enemmän tuotteita kuin halusin ym. Mutta meidän kokemukset olivat ihan hyviä siis.
Lämpöä huhtikuun puolivälissä oli 45c koko päivän. Illalla laski jonnekin 25c joten lämmintä oli. Keskipäivän temppelikierroksilla oli tuskallista olla, mutta useille retkillä lähdimme klo 4-5 joten ilma oli silloin mukava. Abu Simbeliin lähdimme klo 4 koska matkaa oli 290km ja turistit pääsevät vain poliisisaattueissa. Pari poliisia istui jopa kyydissämme meitä turvaamassa. Hyvin meni :) Aavikolla näimme kangastuksia, aivan kuin valtavia sinisiä järviä.
Pidimme valtavasti Egyptistä emmekä joutuneet ryöstetyiksi tai rahahuijatuiksi kuten opas varoitteli.
Juomiin meni laivalla (joimme vettä, olutta, viiniä, drinkin ja appelsiinimehua) vähän alle 200 euroa. Hinnat olivat siis ihan Suomen hinnoissa.
Kysykää jos tulee jotain mieleen! Suosittelen lämpimästi risteilyä! (mutta ei missään tapauksessa lasten kanssa)
Terveisiä Niililtä!
4
743
Vastaukset
- On ihanaa saada
tämänpäivän tietoa tilanteesta. Olen niin kyrpiintynyt koko pohjois- afrikkaan ettei mitään rajaa. Olen sairastellut monia viikkoa sekä kärsinyt huomattavia ansionmenetyksiä mokomien paskamatkojeni takia. Täällä Egyptin matkojen myyjät valehtelevat että vievät 0-2-3--ja 4 vuotiaita lapsia sinne. Voi jeesus sanon minä ja kaikki äidit jotka siellä ovat lastensa kanssa käyneet. Me tiedämme miten siellä ihmisten käy. Minun mielestäni terveydellä ei tule leikkiä.Eikä varsinkaan lasten. Itse olin toisella matkallani kuolla.
Täällä ruiskutellaan käsidesejä sekä syyllistetään ne jotka sitä eivät tee. Voi jumalauta.. Tapatette lapsenne sekä saatte itsenne elinikäisen bakteerin joka ei teistä poistu. - ihmeellistä
"Oppaan mukaan 95% matkustajista saa vatsataudin, mutta Antinal auttaa (kirjoitin tästä vatsatauti-ketjuun). Kaikkea sai syödä laivalla oppaan mukaan ja söimmekin. lähes kaikki saivat taudin"
Siis mitä! Olin Aurinkomatkojen niili-risteilyllä maaliskuun alussa ja yksi suomalainen matkakumppani 41.stä sai vatsataudin. Taitaa laivoissa olla eroja??? Oppaamme sanoi että tautitapaukset ko. risteilyillä ovat aika harvinaisia, tautitapauksia enemmän rantakohteissa kun syödään missä sattuu. Terveisiä Assuanista. Mietin tässä juuri, että on aika sääli ettei Assuaniin pääse helpommin (vrt. Luxor, Hurghada jne). Tämä on todella miellyttävä kaupunki ja todella KAUNIS. Ihmiset ovat erilaisia ja ystävällisiä. Ei huutelua yms. kuten vaikkapa Luxorissa.
Täällä on paljon nähtävää, vielä on paikkoja käymättä mutta tähän mennessä nähdyt Kalabshan ja Abu Simbelin temppelit olivat upeita. Myös purjehtiminen Niilillä on täysin erilainen kokemus kuin Luxorissa, maisemien vuoksi. Niili on paljon kauniimpi Assuanissa.
(Tosta vatsataudista, useimmiten juuri kuulee, että hirveästi ihmiset saavat sen laivoilta, miksiköhän?? Tunnen myös oppaita mutta luvut -kaikkien kansallisuuksien kesken- ovat hirvittävän paljon alhaisempia kuin tuo kuulemasi. Jännä juttu! Mutta Antinal yms. auttaa, nämä lääkkeethän tappaa 99% bakteereista alle puolessa tunnissa ja kunhan ei odottele ottamisen kanssa liian kauan.)- isis85
Assuaniin. Olin siellä tänä keväänä vain noin puoli vuorokautta ennen Niilin risteilyn lähtöä. Ne hetket herättivät tosiaan kiinnostuksen ja suoranaisen "nälän": tätä pitää saada lisää!
Suosittelen siis, ja itsekin lähden melko varmasti tässä jonain vuonna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv242385- 1121987
- 1131637
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421493Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91437Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901045Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016120976Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15929Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35927Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87925