Hankkiminen vaikeaa?

Sapina

Hei!

Kuinka hankalaa on labbiksen saaminen? Siis suunnitelmissa on hankkia loppukesästä tai syksyllä. Onko syytä ottaa kenneliin jo siitä vaiheessa kun astutetaan ja varata vai voiko odottaa syntymään asti?

Minulla ei ole ollut rotukoiraa, joten olen aika ulkona noista käytännöistä..

13

1699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo tulemaan

      Meillä oli tosi vaikeeta löytää labbis pentu koska haluttiin narttu ja ruskea, niin eipä löytynytkään helposti.
      Pentueita syntyi,mutta ei narttuja ja ruskeita.
      ja ruskea pentu on halutuin, joten ne menee heti.

      Kannattaa jo soitella kenneleille ja kasvattajille.

      On kuulemma joissakin kahden vuoden jonot!

      Me saatiin oma narttupallero ja ollaan tosi onnellisia ja uskon, että on sen 900 euron arvoinen :-)

      Mistä päin olet?

      • Sapina

        Tamereelta, mutta olen kyllä koiran kauempaakin valmis hakemaan. Narttua minäkin havittelisin ja ruskea oli ensisijainen väritoive, mutta oikeestaan mikä vaan kävis. Narttu siksi, että niistä on kokemusta. Onko vinkkejä?


      • labra-akka
        Sapina kirjoitti:

        Tamereelta, mutta olen kyllä koiran kauempaakin valmis hakemaan. Narttua minäkin havittelisin ja ruskea oli ensisijainen väritoive, mutta oikeestaan mikä vaan kävis. Narttu siksi, että niistä on kokemusta. Onko vinkkejä?

        Kannattaa käydä katsomassa www.labradori.fi ja etsiskellä sieltä sopivia yhdistelmiä ja rohkeasti soitella kasvattajille. Narttuja on tällä hetkellä aika huonosti saatavilla mutta uroksia senkin edestä..kannattaa kysellä myös semmoisista kenneleistä joissa astutus suunnitteilla


      • jke
        Sapina kirjoitti:

        Tamereelta, mutta olen kyllä koiran kauempaakin valmis hakemaan. Narttua minäkin havittelisin ja ruskea oli ensisijainen väritoive, mutta oikeestaan mikä vaan kävis. Narttu siksi, että niistä on kokemusta. Onko vinkkejä?

        Koirassa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä ulkonäkö. Väri tai sukupuoli ovat vain sivuseikkoja. Paljon ratkaisevampaa on se millaisen yhdistelmän jälkeläisiä pennut ovat. Varsinkin emän luonne kertoo tulevien pentujen luonteesta paljon. Pentu kannattaa valita ensisijaisesti yhdistelmän pohjalta ja vielä sieltä pentulaatikostakin se, jonka luonne vaikuttaa itselle sopivimmalta. Ensisilmäyksellä kaunein koira ei ole aina se paras koira. Ja kuten ennenkin olen sanonut, hyvin koulutettu ja toimiva koira on aina kaunis.

        Mielestäni lähtökohta koiranhankintaan on vähän väärä, jos väri ja sukupuoli on ne seikat, joiden perusteella yksilö valitaan. Väri ja sukupuoli sattumanvarainen juttu. Ei sitä tiedä minkä värinen juuri se sopiva yksilö on ja onko se uros vai narttu.


      • Sapina
        jke kirjoitti:

        Koirassa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä ulkonäkö. Väri tai sukupuoli ovat vain sivuseikkoja. Paljon ratkaisevampaa on se millaisen yhdistelmän jälkeläisiä pennut ovat. Varsinkin emän luonne kertoo tulevien pentujen luonteesta paljon. Pentu kannattaa valita ensisijaisesti yhdistelmän pohjalta ja vielä sieltä pentulaatikostakin se, jonka luonne vaikuttaa itselle sopivimmalta. Ensisilmäyksellä kaunein koira ei ole aina se paras koira. Ja kuten ennenkin olen sanonut, hyvin koulutettu ja toimiva koira on aina kaunis.

        Mielestäni lähtökohta koiranhankintaan on vähän väärä, jos väri ja sukupuoli on ne seikat, joiden perusteella yksilö valitaan. Väri ja sukupuoli sattumanvarainen juttu. Ei sitä tiedä minkä värinen juuri se sopiva yksilö on ja onko se uros vai narttu.

        Minulla on ollut koiria ennenkin ja tiedän, ettei kyse ole ulkonäöstä, varsinkaan kun en näyttelykoiraa etsi. Kiitos huolenpidosta, mutta on tuo luonnepuoli ihan selvillä, siis että sekin merkkaa.


    • sähköpostia

      monille eri kasvattajille ja kerroin, minkälainen labrdori (musta narttu) haluttaisiin. Kysyin vain heiltä, milloin seuraava pentue on tulossa ja taisivat kaikki kasvattajat vastata. Olivat todella ystävällisiä ja olivat valmiit ottamaan meihin yhteyttä, kun pentue on tulossa.

      Saimme kuitenkin melko pian lähettämieni viestien jälkeen varattua pentu eri kasvattajalta, kuin näiltä kenelle laitoin viestiä.

      Nyt on ihana kohta 5kk pentu tuossa pyörimässä :)

      • Enigma_x

        Mikäs juju tässä oli, että teille tuli sitten suoraan 5kk pentu? En sano, enkä väitä, että koirassa mitään vikaa on, mutta miksi kyseessä ollut pentu ei ollut mennyt kaupaksi vaan jäännyt kasvattajalle? Näitkö pennun vanhempia/emää lainkaan?


        Onnea uuden pennun kanssa! :)


    • Lapradori

      olen aina haaveillut ruskeasta lappiksesta ja nartusta.tällä hetkellä omani on keltainen ja 1v4kk..ja todella ihana kultu.Täytyy myöntää että tuuri kävi kun pentue syntyi vajaan 1km:n päähän =) tarkoitus olisi vuoden päästä yrittää pentuja..ja tiedossa olisi yksi ruskea urho..

      • -S-

        kasvattaja otti tiedusteluja vastaan, muttei ollenkaan alustavia varauksia.
        Hän kasvattaa useita ruskeitakin pentueita vuodessa. Nyt keväällä kaksi tulossa. Tai itseasiassa toinen jo syntyi, ja toista odotetaan toukokuun loppuun. :)
        Suosittelen. Laita googleen "Halolan", jos et ole vielä sinne ollut yhteydessä. :)
        Tsemmpiä pennun etsintään! :)


    • nounoufani

      Heips!Katseleppas läpi tällaisia osoitteita kuin www.mikko.fi,www.verkkopirkko.fi tai www.arena.fi näistä joissain oli ruskeita sekä mustia lappiksen pentuja myynnissä!! Onnea pennun etsintään :)!

      • Enigma_x

        Oikea osoite on ottaa yhteyttä Kennelliittoon / Labradoriyhdistykseen tai nettisivuilta:

        http://www.noutajat.com/
        http://www.labradori.fi/

        Keltaiset pörssit ja muut ei ole paikka myydä koiria! Järkyttävää jos edes kasvattajat käyttäisivät moisia palveluita.


    • labu

      mielestäni labradoreja on aika helppo hankkia, ainakin jos et välit niinkään paljon väristä. Värillä ei kyllä ole väliä, mutta sukupuolella enemmänkin:) Jos olet valmis lähtemään hakemaan labukkaa kaukaa (kuten pääkaupunkiseudulta) uskoisin, että sellaisen löydät. Itse löysin labbikseni nopeasti, ja se oli jo silloin syntynyt. Uskon, että ei välttämättä tarvitse varata ennen syntymää, mutta jos joku sopiva pari osuu tielle, ei ole tyhmempi ajatus jo varata.

    • Enigma_x

      Ensinnäkin ennen kuin hankit kasvattajalta pennun, niin ota selvää kasvattajasta.

      http://www.noutajat.com/

      Kasvattajan taustat kannattaa selvittää kennel-nimen perusteella niin tarkoin kuin pystyy ja kysyä lisää Kennelliitolta / Labradoriyhdistykseltä. Jos kennel on vanha, niin tietoa löytyy varmasti paljon ja jälkeläisistä historiatiedot. Katsele jälkeläisten tilastoja, niin saat kuvan siitä, onko kasvattaja pentutehtailija vai panostaako kasvattaja terveisiin pentuihin.

      Labradorin kohdalla, älä mieluusti hanki tynnyrisukuisia labradoreja. Suomeksi sama: isopäisiä ja valtavia ruumiinrakenteeltaan. Labradorin rotumääritelmä ei tule ns. näyttelylinjaista labradoria, jossa ollaan menossa yhä enemmän siihen, että labradorin pitää näyttää tynnyriltä. Suosi kasvattajia, jotka pitävät rodun terveenä ja rodunomaisena.

      Labradori on kiva koira ja hyvä valinta. Monilla kasvattajilla tilanne on se, että koirat varataan jo siinä vaiheessa, kun pentuetta suunnitellaan. Ole siis hyvissä ajoin yhteydessä kasvattajaan.

      Ja unohda pentutehtailijat, vaikka kuinka halvamma pennun saisit!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe