Mitämieltä uskovaiset protu-leireistä?

Haffe

Niin mitä mieltä uskovaiset ovat prometheusleireistä?
Entä mikä on seurakunnan kanta?
Kiinnostaisi tietää..

9

1435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kona

Vähän vaikee ainakin mun mitään kantaa ilmaista siihen, että millainen prometheus-leiri oikein on, kun en siitä tiedä yhtään mitään. Mutta mielestäni se on ihan ok vaihtoehto, jos rippileiri ei kiinnosta, tai ei halua liittyä kirkkoon. Eihän sitä voi ketään riparille pakottaa. Täällä on nyt jonkunverran puhuttu siitä, että prometheus-leiri on hengailua, kun taas rippileiri on vain opiskelua. Itse voin neljä kertaa riparilla käyneenä sanoa, että se ei pidä paikkaansa... Mutta takaisin asiaan. En siis voi mitenkään puhua kaikkien uskovaisten puolesta, mutta minulle se on aivan se ja sama, että kumman käy...

• Mymmeli

Prometheus leiri ei ole hengailua vaan keskustelua. Kannattaa käydä protun sivuilla: http://www.protu.fi

• --mä--

... en vain muista millainen se oli... luultavasti suhtautuivat positiivisesti... suomen kuvalehdessä oli noin kuukausi sitten juttu protuleireistä ja siihen oli haastateltu myös jotain ev.-lut. kirkon työntekijää. Uskoisin että kirkko haluaa omat jäsenensä ripareille mutta sille ei ole mitään väliä sillä käyvätkö ne sen lisäksi Prometheus-leirin.

• Dies_Irae

Kantaa voi kysyä, mutta on kirkolla tai seurakunnalla ei ole tarvetta ottaa kantaa, ei edes epävirallisesti. Suomi on vapaa maa. Meillä on perustuslain suoma kokoontumisvapaus ja täällä saa harrastaa leiritoimintaa ihan vapaasti.

• muttatyyppi

Saahan suomessa myös esim. "tehdä huorin" tai "pitää muita jumalia" ja kirkolla on silti tarve kieltää se... kyllä kirkko kieltää laillisiakin asioita. Huom! Prometheus-leiri on hieno juttu.

• tunnustava kristitty

Ei kai Lut. Kirkko ole ottanut mitään kantaa prometheukseen, ei minun tietääkseni.

Nooh, protun malli on varmaan sieltä itä-saksasta, siellä tarkoitus oli korvata rippikoulu tämmösellä nuorisovihkimyksellä. Oleellista koko hommassa oli ettei Jumalaa mukamas olisi.

Että ananaksesta protu on kotoisin.

• veera

Väärin. Protu-leiri on keksitty ihan Suomessa, erään ET-ryhmän keskuudessa lähti tällainen oiva idea.
        Protu-leirilläkin saa muodostaa ihan oman käsityksensä. Se ei ole ateistien leiri vaan nimenomaan uskontokuntiin
        sitoutumaton.

• pioneerikans
        veera kirjoitti:

Väärin. Protu-leiri on keksitty ihan Suomessa, erään ET-ryhmän keskuudessa lähti tällainen oiva idea.
        Protu-leirilläkin saa muodostaa ihan oman käsityksensä. Se ei ole ateistien leiri vaan nimenomaan uskontokuntiin
        sitoutumaton.

joo et:ssä keksitty mutta ideologia on kopsattu itäsaksasta.

• tyttö (vl)

Minusta prometheus leiri on hyvä juttu. Ei kaikkien ole pakko olla uskossa. Prometheus leiri varmasti avartaa maailmankatsomusta ja siellä ateistit (tai vaikka uskossa olevat, jotka eivät halua käydä riparia) voivat tutustua erilaisiin ihmisiin.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4394
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3850
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3140
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2618
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2322
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1986
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1742
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1715
    Aihe