Marsun kastrointi

sally

Hei!

Olisko kellään kokemusta poikamarsun kastroinnista? Luin että se voi olla aika vaarallista marsuille se nukutus. Paljonko kyeinen operaatio tulisi maksamaan? Onko kastrointi rauhoittanut marsua vai miten se on vaikuttanut?

20

5056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LindaHHkk

      Meillä kastroitiin poika 1/08.
      Kaikki meni hyvin.Oli melkosen tokkurassa muutaman tunnin operaation jälkeen, mutta pikkuhiljaa alkoi syömään (se syömisen aloitus oli tosi tärkeätä!)Tänä päivänä on ihan virkeä ja voin sanoa ettei muuttanut käytöstä millään tavalla, ei siis rauhoittunut yhtään. Toimenpide maksoi n. 100 eur.

      • Guinea

        Minun urosmarsuni kastroitiin pari kuukautta sitten. Pelkäsin tosipaljon sitä nukutusta. Kaikki meni marullani hyvin. Mutta haava tulehtui eli siihen tuli mätäpaise. Se ei ole vaarallista. Marsunukutettiin ja mätäpaise puhkaistiin ja marsuni on ihan terve. Meillä maksoi 70 euroa kastrointi. Muista pitää marsu lämpimänä niinkauan kun se herää. Marsu oli tokkurassa kokoillan mutta sitten aamulla olitaas oma itsensä. Kylläkin on aina e riski että marsu voi menehtyä. Mutta se tapahtuu tosi harvoin. Älä pelkää kastrointia. Se menee varmasti hyvin! (=


      • avonias

        Käytin urosmarsuni 7kk ikäisenä, nyt herra on jo reilu kaksi vuotta. Kaikki meni hyvin, ei raapinut/yrittänyt pureskella haavaa tms. Meillä esiintyi myös tuota tokkuraisuutta, ja kesti mielestäni liian kauan että oli normaali. Lämmin vesipullo auttoi sitten asiaa.

        Leikkauksen jälkeen täytyy olla tarkkana ettei marsu pääse syömään mitään jos on tokkurassa, voi nimittäin ahmiessaan tukehtua. Haavaa kannattaa myös katsella, ettei pääse tulehtumaan/repeytymään. Itse pidin alusena sellupahvia sen aikaa kunnes haava oli terve, purut kun tahtovat raapia ja änkeä sieltä tikkien välistä ja seuraksena todennäköisesti on ainakin ärtynyt haava sen jälkeen.

        Toimenpide meillä maksoi vain 54€. Kannattaa myös varmistaa voiko sitten jos tulee ongelmia vaikka ekana yönä, niin eläinlääkärille soittaa suoraan. Itselleni silloin ell sanoi ett heti jos tulee jotain niin olkoon kello mitä vaan niin häneen yhteys. Ainiin, ja eläinlääkärin kuuluu aina ennen nukutusta tutkia marsun peruskunto(sydänäänet yms. kunnolla) Ja jos itse olet huomannut jotain erikoista marsusi käytöksessä niin kannattaa sitten mainita asiasta.
        Toimenpide meilläkään ei aiheuttanut käytösmuutoksia mihinkän suuntaan.

        Onnea koitokseen! :)


      • Anonyymi

        Missä kastroitte sen??


    • kuikuliinuttaja

      Mein pojan kastrointi makso vähä reilut 80€. Kannatti maksaa hyvästö hoidosta ja asiantuntevasta eläinlääkäristä. Poika toipui nopeasti eikä mitään jälki ongelmia tullut:)

    • MaRsu<33

      Heips!

      Minulla olisi kysymys tuohon kastrointiin liittyen.
      Minkä ikäisenä se urosmarsu sitten olisi hyvä kastroida?
      Kun meille on tulossa urosmarsu niin haluaisin tietää näitä ihan etukäteen (siis tottakai etukäteen)
      Kun ei noilla marsusivustoilla ole näyttänyt tästä aiheesta olevan, vaikka niitä on tullut jo reilu 2vuotta lueskeltua...

    • Marsuhullu

      "Leikkauksen jälkeen täytyy olla tarkkana ettei marsu pääse syömään mitään jos on tokkurassa, voi nimittäin ahmiessaan tukehtua. "
      Marsun juuri pitäisi syödä. Ei se tukehdu edes tokkuraisena.

      "Minkä ikäisenä se urosmarsu sitten olisi hyvä kastroida?
      Minimi-ikä on 6kk. Maksimi-ikää ei ole, kunhan marsu on peruskunnoltaan niin terve että kestää nukutuksen.

      • Minä12345

        Suositellaan kuitenkin, että marsu olisi enintään joku kolme vuotias, jotta kunto kestäisi :)


    • qerie

      Itselläni on hyviä ja huonoja kokemuksia asiasta (on ollut useampikin kastroitu uros).

      Itse leikkaus on mennyt onneksi aina hyvin, mutta haava on aina aiheuttanut ongelmia jälkeenpäin. Eli myös on kokemusta mm. paiseista. Ne paranevat kyllä antibiooteilla, mutta hoito voi kestää pitkään. Paiseen hoito (puhkeaa siis yleensä itsekseen antibioottihoidon aikana mutta sitten sen haavan puhdistus on tärkeää ja vie aikansa) ja muidenkin sairauksien hoito ainakin täällä Helsingissä on (jo pelkästään itse leikkaus ja varsinkin jos tulee näitä ongelmia jälkeenpäin) todella kallista. Yhteensä on ollut kyseessä vähintään 200-300 euron lääkärikulut (joka eläinlääkärikäynnistä on rahastettu erikseen, vaikka olisi kyseessä leikkauksen jälkeisten komplikaatioiden hoito lääkkeet).

      Uros täytyy myös pitää erillään naaraista vielä kastroinnin jälkeen muutaman päivän jotta voi olla varma että ei tule poikasia. Suosittelen todella erityisen huolellista hygieniaa, esimerkiksi päivittäin puhtaita pyyhkeitä marsulle alusiksi niin kauan kuin haava on tuore. Otukset kun ovat matalia ja ei kovin tarkkoja mihin laskevat jätöksensä, ja näin haavan puhtaanapito on työlästä. Mikään puru tai muu haavaan mahtuva/raapiva alusta ei ole todellakaan hyvä idea.

      Jos kaikki menee hyvin, niin marsut paranevat nopeasti. Itselläni on varmasti ollut vain huonoa tuuria, mutta urokseni eivät ole olleet niin pitkäikäisiä kuin naaraani. Ovat myös kärsineet paljon enemmän terveysongelmista.

      Nyt tällä hetkellä omistan vain naaraita, niistä taas näyttäisi aina joku ottavan ikään kuin uroksen aseman laumassa. Kun eläimiä on monta, niin ehkä uroksen läsnäolo ei ole niin "tärkeätä" muutenkaan. Mutta uros kyllä muuttaa lauman dynamiikkaa, ne käyttäytyvät eri tavalla kuin vain naaraat keskenään. Jos myös tämä eläinten lajinomainen käyttäytyminen laumassa kiehtoo, niin silloin suosittelen urosta ja ainakin paria naarasta lemmikiksi :)

      Joka tapauksessa marsuja on oltava vähintaan kaksi, ne kuolevat hitaasti yksinäisyyteen ilman lajitoveria eivätkä muutenkaan voi näyttää kaikkia hienoja puolia itsestään ilman kumppania. Mutta EIVÄT OLE LASTEN LEIKKIKALUJA, menevät helposti rikki!! varsinkin vanhetessaan ovat todella "hauraita", on käsiteltävä todella, todella varovasti. En todellakaan suosittele ensimmäiseksi lemmikiksi lapsiperheeseen.

    • liiis

      Tyhmä kysymys.Mitä leikkauksessa tapahtuu? Poistetaanko kivekset kokonaan vai mitä tehdään.Voiko uros enää astua naaraita?Siis teknisesti,poikasiahan ei enää tule.

    • Poikamarsusta kysyjä

      Voiko vielä 2vuotiasta poikamarsua kastroida?

      • Poikamarsusta kysyjä

        Ps. vastatkaa pian!


      • Anonyymi

        Kyllä voi jos täysin terve marsu.


    • Marsuset

      Meillä on kaksi poika marsua noin 8kk (veljekset) ja kolme tyttö marsua ovat noin 1,5 v. Pojat eivät tule toimeen keskenään, koska tappelejvat jatkuvasti ja ovat sen takia erotettu. Voisikohan tuo tappelu johtua naaraista itse ainakin luulen niin? Auttaisikohan siihen se että jos toinen pojista kastroitaisiin niin voisivat olla keskenään samassa häkissä? Onko kellään tämmöisestä tilanteesta kokemusta?

      • Piitti

        Voi johtua naaraista tai vaikka tilan puutteesta. Minkä kokoinen niiden asumus on? Syy tuollaiselle joka tapauksessa on aina.

        Vain toisen kastroiminen tuskin auttaa uroksia tulemaan juttuun, sillä syypää on jossain muualla. Molemmat voisi toki kastroida ja jakaa naaraat urosten kavereiksi kahteen eri häkkiin. Uroksia en pitäisi yksin erotettuina muista marsuista kovin kauaa, sillä se yleensä pahentaa tilannetta urosten tottuessa liikaa yksinoloon. Niinpä ratkaisu pitäisi keksiä ja äkkiä.


      • Marsuset

        En osaa tarkkoja mittoja häkistämme kertoa koska en muista niitä ja häkki on u:n mallinen. Tilava kuitenkin on ja itse sen rakensin viime syksynä. Kaikki asustavat samassa häkissä toki väliseinillä pojat erotettuna. Ovat kokoajan kuulo ja näkömatkan päässä toisistaan hyvinkin. Olen harrastanut marsuja vasta noin 1.5 vuotta ja haluaisin niille parasta joten tämä ongelma olisi omasta mielestänikin hyvä ratkaista pian.


      • Eihyväidis
        Marsuset kirjoitti:

        En osaa tarkkoja mittoja häkistämme kertoa koska en muista niitä ja häkki on u:n mallinen. Tilava kuitenkin on ja itse sen rakensin viime syksynä. Kaikki asustavat samassa häkissä toki väliseinillä pojat erotettuna. Ovat kokoajan kuulo ja näkömatkan päässä toisistaan hyvinkin. Olen harrastanut marsuja vasta noin 1.5 vuotta ja haluaisin niille parasta joten tämä ongelma olisi omasta mielestänikin hyvä ratkaista pian.

        Siis hetkinen... Kaikki viisi asuvat samassa? Kyllä saa silloin olla ihan järjettömän kokoinen häkki, jotta se olisi tarpeeksi iso! Kokeile nyt ihmeessä ottaa pojat sieltä erilliseen häkkiin mahdollisimman kauas naaraista ja anna naaraiden pitää nyt käytössä oleva häkki. Tai tietenkin voit tehdä toisinkin päin; ota naaraat toiseen häkkiin ja jätä urokset nykyiseen perusteellisen desinfioinnin jälkeen.

        Monet urokset tarvitsevat yllättävän paljon tilaa tullakseen ihan ylipäätään juttuun muiden kanssa. Kuulostaa siltä, että tilaa on yksinkertaisesti liian vähän, ja tämän lisäksi pidät naaraita ja uroksia käytännössä sekaisin! Ei ihmekään, että urokset alkavat kilpailemaan keskenään.

        Eli nyt urokset ja naaraat erikseen ja mahdollisimman kauas toisistaan. Varsinkin uroksilla pitää ihan oikeasti olla tilaa, jotta niiden ei tarvitse katsella toistensa naamoja, jollei huvita. Esim. 120cm tehdashäkki on liian pieni kahdelle urokselle, joilla on tappelua esiintynyt, vaikka sellaisia eläinkauppoja myöten kahdelle marsulle suositellaan. Pidä myös useita piiloja ja ruokapaikkoja, jotta uroksilla on valinnanvaraa väistää toisiaan.


    • Marsuset

      Häkki oikeastaan on aika järjettömän iso, mutta itsekin sitä olen miettinyt että varmaan paras vaihtoehto olisi että naaraat ja urokset olisivat eri huoneissa, jotta ne eivät häiritsisi niiden elämää. Häiritseekö kuitenkin muualta talosta kuuluvat marsujen äänet? Luultavasti jossain vaiheessa kastroin molemmat ja jaan ne tyttöjen kanssa eri häkkeihin jos niin tulisivat toimeen.

      • MLMN

        Jotenkin vain epäilyttää, ettei ole. Iso on niin suhteellinen käsite, ja tosiaan isoiksikaan luullut häkit eivät sitten käytännössä sitä yllättäen olekaan kiukuttelevien marsujen mielestä. Tässä saat tietenkin syyttää itseäsi, sillä naaraat käytännössä samassa häkissä on veren kerjäämistä nenästä.


      • marsumuikkunen

        Hirvittävän huono idea pitää kahta teini-ikästä, murkkuilevaa hormonihirviöurosta naaraiden kanssa käytännössä samassa häkissä. Tietenkin ne kokevat olevansa kaikki samaa laumaa, jolloin on sanomattakin selvää, että pojankollit alkavat kinastelemaan siitä, kenen muijia kolme naarasta oikein ovat. Lisäksi olen täysin vakuuttunut siitä, että tila ei yksinkertaisesti riitä. Jos sinulla olisi kokonainen huone marsuille, niin tilanne olisi ehkä toinen jopa tuolla kokoonpanolla, mutta kuvailemasi kaltainen häkki käy viidelle marsulle vain siinä tapauksessa, että kaikki ovat samaa sukupuolta tai vaikkapa yksi kastroitu uros ja neljä naarasta. Kolmelle naaraalle ja niistä kilpaileville kahdelle urokselle tuossa ei missään nimessä voi olla tarpeeksi avonaista tilaa. Mallista johtuen siinä voi olla tehdashäkkejä paljon enemmän kokonaispinta-alaa, mutta juuri tuon mallin takia siinä ei kerta kaikkiaan voi olla avointa tilaa tarpeeksi muiden marsujen väistämiseen. Tilan suuruus on aina suhteellista ja riippuu kokoonpanosta.

        Kun nyt kerran olet saanut aikaiseksi tilanteen, jossa urokset ovat sotajalkaisilla naaraista, niin tilanteen korjaaminen voi vaatia hirveän määrän aikaa ja vaivaa. Olet varmasti itsekin joskus riidellyt jonkun kanssa ja huomannut, miten hankalaa tilanteen kääntäminen ja sopiminen voi olla. Marsuille tämä on vielä hankalampaa, sillä inhimilliset tunteet ja järki uupuvat. Jos siis päädyt hankkimaan pojille erillisen asumuksen, jonka sijoitat niin kauas naaraista, etteivät ne koe olevansa samaa laumaa (haju- ja kuuloetäisyys ei siis haittaa, usein ei edes näköetäisyys), niin älä ylläty, jos pojat eivät siltikään ole hyvää pataa kuin taikaiskusta. Ainoa taikaiskusta välittömästi toimiva ratkaisu voi olla molempien kastrointi, jolloin voit erottaa naaraat urosten kavereiksi haluamiksesi kokoonpanoiksi kahteen toisistaan erilliseen laumaan. Jotain on kuitenkin tehtävä pikapikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1686
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      748
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      727
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe