Mitä jos ei osallistu polttareihin?

polttarivieras

Moi. Olis seuraavanlainen ongelma:

Rakas ystävä menee naimisiin ja polttarit ovat pian. Olen ajatellut jättää polttarit väliin. Tiedän, että kaasot ovat hyviä järjestämään erilaisia juttuja, mutta silti tuntuu ettei polttarikuviot oikein mua kiinnosta. Millaisia kokemuksia teillä on siitä, että jää pois polttareista? TUleeko kyräilyä ja sellaista. Mulla ei ole kauheasti rahaa ja säikähdin, kun kuulin, että pelkästään morsiamen kulut olisivat 70 euroa. Kaiken lisäksi asun aika kaukana polttaripaikasta. Päivänsankarin takia haluaisin kyllä ehdottomasti mennä, mutta muutamissa polttareissa käytyäni en ole varma haluanko osallistua. Tiedän, että näissä polttareissa voi olla ihan hyvä meininki. Niin tai näin, koko ajan on tunne, että pitäis tai ei pitäis...

MItä polttareihin osallistumattomuudesta on teille kokemuksien mukaan seurannnut?

90

39445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole kutsuttu

      enää muihinkaan polttareihin kun kerran kieltäydyin. Onhan se tietenkin kiva kun osa "ystävistä" kerätään mukaan vain kustantamaan kalleimpia tempauksia.

      • mene urkkimaan

        häihinkään. Nolo.


      • Päättely juhlaa
        mene urkkimaan kirjoitti:

        häihinkään. Nolo.

        Tolla logiikalla häihin ei saa tulla kukaan, joka ei ole osallistunut ökyilyn kustannuksiin. Toivottavasti vanhemmat sentään pääsevät ilman polttaripassia.


      • maksaisi
        Päättely juhlaa kirjoitti:

        Tolla logiikalla häihin ei saa tulla kukaan, joka ei ole osallistunut ökyilyn kustannuksiin. Toivottavasti vanhemmat sentään pääsevät ilman polttaripassia.

        Jotkut vaatii pääsymaksua

        jopa akateemisesta väitöstilaisuudesta, joka on täysin törkeää, täysin akateemisen ajattelutavan vasttaista... pitäisi sitten pienemmät juhlat.

        Ei tarkoitus ole mikään rahankeruu lahjarahoilla...


      • Ripa Rehti
        mene urkkimaan kirjoitti:

        häihinkään. Nolo.

        Polttari "hauskanpito" on perseestä ja itselläni ainakin usein vaivaantunut olo ihan vaan "hauskanpitäjien" puolesta.
        Polttariporukat on perseestä!


      • omiinikaan :)

        Tapahtumasta on jo vuosia. En siis halunnut mokomia hillujaisia, ei TODELLAKAAN kiinnostanut. Ystävä oli innokas järjestämään, mutta sanoin painokkaasti ei kiitos. Yhtään ei harmita, pikemminkin olen tyytyväinen itseeni, että uskalsin pitää pääni. Mikä pakko on AINA toimia, niin kuin toisetkin. Olen aika introvertti ihminen, hoitelen asiani mieluummin itse ja omalla mallilla.


      • olet itse
        mene urkkimaan kirjoitti:

        häihinkään. Nolo.

        Olen muutamaankin polttariin ottanut osaa vaikka ei olekaan kutsua häihin tullut.

        Että molemmin päin voi tehdä.


      • 57858568
        olet itse kirjoitti:

        Olen muutamaankin polttariin ottanut osaa vaikka ei olekaan kutsua häihin tullut.

        Että molemmin päin voi tehdä.

        no tuo nyt olisi kaiken huippu!Mennä polttareihin, vaikka morsian halveksii niin ettei ole edes häihinsä kutsunut ! Jos haluaa juhlijoita polttareihinsa, niin parasta olisi kutsua häihinsäkin, muuten en todellakaan lähtisi. Näkeepähän miten vähän on ystäviä.


    • antaa kaikkien kukkien kukkia

      Moi!

      Ei kaikki pidä polttarimeiningistä - se on ihan ymmärrettävää. Kaikki eivät tietenkään sitä ymmärrä, varsinkin kaaso ja morsian voivat asiaa ihmetellä.

      Olisiko mahdollista, että keksisit jonkun valkoisen valheen jonka turvin voisit jäädä polttareista pois? Säästät muut pahalta mieleltä eikä sinun tarvitse selitellä. Esim. sukujuhlat tai sovittu reissu kaverin/perheen luokse juuri sinä viikonloppuna tai työvuoro. Kyllä sinä jotain keksit mikä sinun suuhusi istuu.

      Minäkin olen jättänyt polttareita välistä, jos olen tiennyt että ohjelma ja kustannukset tekevät oloni epämukavaksi. Olen keksinyt jonkun syyn olla tulematta paikalle, jolloin asia on ohitettu nopeasti eikä selittelyjä/turhia loukkaantumisia ole tapahtunut.

    • akkunaprinssi

      Sanot suoraan, että 70e on sulle liikaa, kun ei ole varaa. Jos ovat fiksuja kaasoja niin joko järjestävät sinut halvemmalla tai sitten osallistut vain maksuttomiin tilanteisiin (esim. hoidat morsmaikun illalla/yöllä kotiin tai teet vaikka runon saunaan yms.). Morsian ei siitä suutu, kun selität että jäit rahan takia pois!!!!

      Ihan rohkeasti vaan oikeat syyt peliin, niin ei tarvitse yhtään hävetä.

      • koko polttarit

        Joo,itse sanoisin myös suoraan,että pikkasen on liian kalliit polttarit meikäläiselle,joten no thanks.
        Joskus muinoin kun minulle järjestettiin polttarit,niin olihan se tietysti liikuttavaa kaikki se vaiva,mutta oli myös vähän mennyt överiksi kun jouduin uimalakki päässä postilaatikoksi puettuna YKSIN kulkemaan ympäri keski-kaupunkia ja tekemään jotain tehtäviä ja suorittamaan rasteja...
        Olisin kyllä painellut samaa rataa kotiin,jos suinkin olisin voinut ilman ystävieni suuttumista...
        Minusta polttarit ovat jotenkin tekemällä tehtyjä ja nykyään tunnen myötähäpeää nähdessäni hilluvia polttariporukoita liikenteessä..."kaikilla on niin valtavan hauskaa.....)Ja aina siellä perässä kulkee joku poloinen ketä v...tuttaa jo valmiiksi koko touhu,mutta on suuttumisen pelossa lähtenyt mukaan.

        Joo,joten sano suoraan ettet tule ja jos et kehtaa niin sano vaikka,että paha ripuli iski etkä pääse..


      • "keinotekoista"
        koko polttarit kirjoitti:

        Joo,itse sanoisin myös suoraan,että pikkasen on liian kalliit polttarit meikäläiselle,joten no thanks.
        Joskus muinoin kun minulle järjestettiin polttarit,niin olihan se tietysti liikuttavaa kaikki se vaiva,mutta oli myös vähän mennyt överiksi kun jouduin uimalakki päässä postilaatikoksi puettuna YKSIN kulkemaan ympäri keski-kaupunkia ja tekemään jotain tehtäviä ja suorittamaan rasteja...
        Olisin kyllä painellut samaa rataa kotiin,jos suinkin olisin voinut ilman ystävieni suuttumista...
        Minusta polttarit ovat jotenkin tekemällä tehtyjä ja nykyään tunnen myötähäpeää nähdessäni hilluvia polttariporukoita liikenteessä..."kaikilla on niin valtavan hauskaa.....)Ja aina siellä perässä kulkee joku poloinen ketä v...tuttaa jo valmiiksi koko touhu,mutta on suuttumisen pelossa lähtenyt mukaan.

        Joo,joten sano suoraan ettet tule ja jos et kehtaa niin sano vaikka,että paha ripuli iski etkä pääse..

        ...ja sitäpaitsi kaikki muukin häissä oikeastaan on liian suunniteltua lahjalistoja myöden.
        Itse voi kuvitellakaan,että laittaisin stokkalle jonkun lahjalistan ja olettaisin saavani ystäviltäni kaikenmaailman villeropohhit sun muut...
        Vein kerran eräisiin häihin Pentikin valkosipuli kulhon,arvo silloin 80 markkaa,niin kuulin jälkeen päin,että morsian oli ihmetellyt,miten olin tuonut niin vaatimattoman lahjan koska ETIKETTIKIN jo sanoo,että lahjan arvo PITÄÄ olla suhteessa häiden tarjoilun kanssa per nuppi!!!!!!

        Että semmoista.Varokaa viemästä liian halpoja lahjoja.


      • pera
        koko polttarit kirjoitti:

        Joo,itse sanoisin myös suoraan,että pikkasen on liian kalliit polttarit meikäläiselle,joten no thanks.
        Joskus muinoin kun minulle järjestettiin polttarit,niin olihan se tietysti liikuttavaa kaikki se vaiva,mutta oli myös vähän mennyt överiksi kun jouduin uimalakki päässä postilaatikoksi puettuna YKSIN kulkemaan ympäri keski-kaupunkia ja tekemään jotain tehtäviä ja suorittamaan rasteja...
        Olisin kyllä painellut samaa rataa kotiin,jos suinkin olisin voinut ilman ystävieni suuttumista...
        Minusta polttarit ovat jotenkin tekemällä tehtyjä ja nykyään tunnen myötähäpeää nähdessäni hilluvia polttariporukoita liikenteessä..."kaikilla on niin valtavan hauskaa.....)Ja aina siellä perässä kulkee joku poloinen ketä v...tuttaa jo valmiiksi koko touhu,mutta on suuttumisen pelossa lähtenyt mukaan.

        Joo,joten sano suoraan ettet tule ja jos et kehtaa niin sano vaikka,että paha ripuli iski etkä pääse..

        Ennen bensa tankin sai täyteen 100 markalla nyt sen saa täyteen 70 eurolla...Eli kyllä niiden polttareiden järjestäminen maksaa eikä tuo 70 euroa ole tosiaankaan iso raha. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Miettikääpä nyt, jos itse järjestäisitte polttarit! Ihan nopeasti laskemalla voit todeta, että 25 euroa menee kaason syöttämiseen 20 euro juottamiseen, aamupalat, sauna/mökki 250 euroa porukalle, asu 30 euroa, bensat 30 euroa, särkänniemen ranneke jne. Ei se ole kaason vika, että hinnat ovat nousseet.

        itsellesi järjestettiin tuollaiset polttarit varmaankin siksi, että ei haluttu sen maksavan liikaa...joten kannattaa miettiä onko hyvä maksaa laadullisesta ohjelmasta sitten hiukan enemmän niin ei tule tuollaista vuosien takaista katkeruutta.

        Ja niinkuin sijoitusvinkkinä voisin antaa, että aloita polttareihin säästäminen muutamaa kuukautta aikaisemmin ja kerää kolikoita peltipurkkiin niin hupsista sinulla on 70euroa säästettynä hetkessä.


      • Tartteeko olla
        pera kirjoitti:

        Ennen bensa tankin sai täyteen 100 markalla nyt sen saa täyteen 70 eurolla...Eli kyllä niiden polttareiden järjestäminen maksaa eikä tuo 70 euroa ole tosiaankaan iso raha. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Miettikääpä nyt, jos itse järjestäisitte polttarit! Ihan nopeasti laskemalla voit todeta, että 25 euroa menee kaason syöttämiseen 20 euro juottamiseen, aamupalat, sauna/mökki 250 euroa porukalle, asu 30 euroa, bensat 30 euroa, särkänniemen ranneke jne. Ei se ole kaason vika, että hinnat ovat nousseet.

        itsellesi järjestettiin tuollaiset polttarit varmaankin siksi, että ei haluttu sen maksavan liikaa...joten kannattaa miettiä onko hyvä maksaa laadullisesta ohjelmasta sitten hiukan enemmän niin ei tule tuollaista vuosien takaista katkeruutta.

        Ja niinkuin sijoitusvinkkinä voisin antaa, että aloita polttareihin säästäminen muutamaa kuukautta aikaisemmin ja kerää kolikoita peltipurkkiin niin hupsista sinulla on 70euroa säästettynä hetkessä.

        Kyllä tuo 70 euroa on melkoisen iso raha. Varsinkin opiskelijalle. Alkuper. kirjoitti, että se on pelkästään morsiammen kustannus ja omat kustannukset vielä siihen päälle, niin taitaa tulla melkoinen summa. Tietenkin sitten vielä itse häät lahjoineen.

        Tartteeko niiden polttareiden aina olla kallista?! Eikö halvalla saa järjestettyä mitään?!

        Me menemme kavereiden kanssa perheeni mökille ja järjestämme ehkä jonkun yhden yllärin kaupungissa. Kaikista tärkeintä on, että paikalla on ne parhaimmat kaverit ja tehdään keskenämme tyttöjen juttuja.

        Kaikki tietysti tyylillään, jos morsian tahtoo luxusta niin sen on sitten oltava luxusta. Mutta ei saisi ketään syyllistää ellei rahallisesti pääse osallistumaan. Jospa sattuu samana kesänä olemaan useammatkin polttarit, niin kalliiksi tulee!


      • tulevat polttarit
        koko polttarit kirjoitti:

        Joo,itse sanoisin myös suoraan,että pikkasen on liian kalliit polttarit meikäläiselle,joten no thanks.
        Joskus muinoin kun minulle järjestettiin polttarit,niin olihan se tietysti liikuttavaa kaikki se vaiva,mutta oli myös vähän mennyt överiksi kun jouduin uimalakki päässä postilaatikoksi puettuna YKSIN kulkemaan ympäri keski-kaupunkia ja tekemään jotain tehtäviä ja suorittamaan rasteja...
        Olisin kyllä painellut samaa rataa kotiin,jos suinkin olisin voinut ilman ystävieni suuttumista...
        Minusta polttarit ovat jotenkin tekemällä tehtyjä ja nykyään tunnen myötähäpeää nähdessäni hilluvia polttariporukoita liikenteessä..."kaikilla on niin valtavan hauskaa.....)Ja aina siellä perässä kulkee joku poloinen ketä v...tuttaa jo valmiiksi koko touhu,mutta on suuttumisen pelossa lähtenyt mukaan.

        Joo,joten sano suoraan ettet tule ja jos et kehtaa niin sano vaikka,että paha ripuli iski etkä pääse..

        "mutta oli myös vähän mennyt överiksi kun jouduin uimalakki päässä postilaatikoksi puettuna YKSIN kulkemaan ympäri keski-kaupunkia ja tekemään jotain tehtäviä ja suorittamaan rasteja... "

        Eli polttarithan pitää ehdottomasti suunnitella morsiamen/sulhasen luonteen ja mieltymysten mukaan. Viime vuonna jäin pois polttareista, mutta tiesin, että meno oli rauhallista ja edullista. Morsiamella oli ollut monta vuotta koiria ja ainoa "vaate" olivat yhden vieraan huovuttamat ihanat koirankorvat. Tehtävinä oli suunnistaa ohjeiden mukaan aina seuraavaan paikkaan(ravintola, juhlapaikka eli yhden koti) ja tehtävät hauskoja "ihmis agility" tehtäviä. Eli homma oli räätälöity täysin morsiamelle sopivaksi. Tiedettiin, ettei hän pidä mistään nolausjutuista eikä tyhmistä kuteista. Eli sellaisia ei siis ollut.

        Tulevana kesänä on taas polttarit. teemaksi sovittiin 80-luku ja KAIKKI pukeutuvat 80 luvun jumppatyyliin, ala Jane Fonda =) siis KAIKKI nimenomaan siksi, ettei morsiamen tarvitse noloilla yksinään. Homma suunniteltu jälleen morsiamen tyylin ja luonteen mukaan.

        Tarkkaan ollaan porukalla suunniteltu ohjelmaa ja budjettia niin, ettei kenellekään se olisi liikaa. Hauskuus on pääasia mukavan yhdessäolon muodossa, oli polttarit sitten ökyt tai tavikset =)


      • Miten niin
        pera kirjoitti:

        Ennen bensa tankin sai täyteen 100 markalla nyt sen saa täyteen 70 eurolla...Eli kyllä niiden polttareiden järjestäminen maksaa eikä tuo 70 euroa ole tosiaankaan iso raha. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Miettikääpä nyt, jos itse järjestäisitte polttarit! Ihan nopeasti laskemalla voit todeta, että 25 euroa menee kaason syöttämiseen 20 euro juottamiseen, aamupalat, sauna/mökki 250 euroa porukalle, asu 30 euroa, bensat 30 euroa, särkänniemen ranneke jne. Ei se ole kaason vika, että hinnat ovat nousseet.

        itsellesi järjestettiin tuollaiset polttarit varmaankin siksi, että ei haluttu sen maksavan liikaa...joten kannattaa miettiä onko hyvä maksaa laadullisesta ohjelmasta sitten hiukan enemmän niin ei tule tuollaista vuosien takaista katkeruutta.

        Ja niinkuin sijoitusvinkkinä voisin antaa, että aloita polttareihin säästäminen muutamaa kuukautta aikaisemmin ja kerää kolikoita peltipurkkiin niin hupsista sinulla on 70euroa säästettynä hetkessä.

        ei muka 70€ pelkästään morsiamen kuluihin ei olisi iso raha? Sehän on vähintään pari kymppiä enemmän, mitä useimmat antavat edes häälahjaksi per henkilö!! kai nyt järkikin sanoo, että HÄÄT ovat se pääasia ja tärkein juttu, joten miksi polttareiden pitäisi tulla vieraille kalliimmaksi kuin sen itse pääasian, eli hääjuhlan??

        Mitä tuohon muutamaa kuukautta etukäteen säästämiseen tulee, niin milläs säästät jos et saa tietää koko polttareistakaan ennenkuin 1,5 kuukautta ennen hääpäivää???


    • kat*

      Itse samassa tilanteessa, jään pois polttareista, koska kustannukset opiskelijalle on aivan liikaa, ja se häälahjakin olisi ostettava... :)

    • seuraamuksia

      En tiedä, ottavatko naiset sitten nämä asiat henkilökohtaisemmin kuin miehet, mutta minun mieheni piti ystävälleen polttarit viime kesänä. Osa pyydetyistä lähti mukaan ja osa ei. Eipä siitä kukaan loukkaantunut. Nyt miehelleni pidetään polttarit, ja tiedän että noin 15 ihmisestä reilu puolet on lähdössä. Ainakaan miehet eivät ole moksiskaan: jokainen päättää itse, haluaako lähteä vai ei.

      Ja jos ei muuten kehtaa olla osallistumatta, niin minäkin vetoaisin johonkin sukujuhlaan tai muuhun kiireeseen.

      • ongelmia

        kun en mennyt polttareihin - olin nimittäin se morsian!


      • Jou jou

        niin, no itse järjestän polttareita joihin on sulhasen toivomuksesta kutsuttu 17 hlö. Näille ilmoitin heti alkuun, että polttareiden hinta tulee olemaan 100-150 €, jos meinataan jossain mökillä käydä ja jotain ohjelmaa järkätä.

        Kutsutuista 15 pääsee paikalle, 2 kieltäytyi ihan todellisten menojen takia.

        Hintaa tulee 120 €/hlö eikä sisällä jokaisen omia juomia eikä bensoja polttarikaupunkiin.

        Ohjelma sisältää siltahypyn, pienen risteilyn ja värikuulasodan sekä mökin saunoineen... Eli kaikkiaan jokaisella menenee tuolle reissulle noin 200 €. Mikä on mielestäni nykyisin aika normaali viikonlopun hinta jos meinaa reippaammin viettää :D


    • Kulut?

      Siis onko morsiammen kulut yhteensä 70 e, vai perittäisiinkö kaikilta osallistujilta 70 e morsianta varten ?

      • polttarivieras

        Eli polttarimaksu on 70 euroa, johon kuuluu morsiamen kulut ja kaikki aktiviteetit, mutta ei juomia, ruokia, kulkemisia eikä majoitusta... Eli mul menis sellaset 200 euroa noihin polttareihin.


      • tsimppeli
        polttarivieras kirjoitti:

        Eli polttarimaksu on 70 euroa, johon kuuluu morsiamen kulut ja kaikki aktiviteetit, mutta ei juomia, ruokia, kulkemisia eikä majoitusta... Eli mul menis sellaset 200 euroa noihin polttareihin.

        Kallista on. Kuuntele kuitenkin sydämesi ääntä. Ei ketään voi pakottaa mukaan. Voit perustella poisjäämistä vaikka pitkällä matkalla. Ilmoita kuitenkin muulle porukalle ajoissa, ettet pääse, ettei siitä tule sanomista.


      • summa.
        polttarivieras kirjoitti:

        Eli polttarimaksu on 70 euroa, johon kuuluu morsiamen kulut ja kaikki aktiviteetit, mutta ei juomia, ruokia, kulkemisia eikä majoitusta... Eli mul menis sellaset 200 euroa noihin polttareihin.

        Kyllä polttareista saa hauskat ja ikimuistoiset pienemmälläkin summalla. Kaikissa polttareissa, joissa olen ollut, on ollut paljon mukavaa/hauskaa/jännittävää ohjelmaa koko päiväksi ja hinta on vaihdellut 20-30 euron välillä. Pitää vain miettiä tarpeeksi löytääkseen morsiamen tyyliin sopivaa ohjelmaa. On se paljon hienompaa, että polttareihin on itse nähty paljon vaivaa kuin se, että ne maksaisivat paljon. Vähän sillä periaatteella, että itse tehty lahja on paljon mukavampi saada, kuin sellainen, joka maksaa paljon. Tämä minun mielipiteeni.


      • ainakaan menis
        polttarivieras kirjoitti:

        Eli polttarimaksu on 70 euroa, johon kuuluu morsiamen kulut ja kaikki aktiviteetit, mutta ei juomia, ruokia, kulkemisia eikä majoitusta... Eli mul menis sellaset 200 euroa noihin polttareihin.

        Älä herran tähden mene.Toihan on ihan riistoa.Kuka pystyy maksamaan tuollaisia summia???

        Kyllä on ajat muuttuneet..Ennen annettiin viiskyt tai satanen,siis markkaa jokainen ja siihen kyllä sisältyi jo ruokailu jossain,saunat,uimiset sun muut..

        Onko tämä kyseinen porukka lähettämässä morsianta Thaimaaseen hierottavaksi tolla rahalla?


      • vai mikä maksaa??
        polttarivieras kirjoitti:

        Eli polttarimaksu on 70 euroa, johon kuuluu morsiamen kulut ja kaikki aktiviteetit, mutta ei juomia, ruokia, kulkemisia eikä majoitusta... Eli mul menis sellaset 200 euroa noihin polttareihin.

        saa kai kutsuttu kysyä mihin rahansa laittaa. ja ennenkaikkea mitä sillä saa..kova on hinta.


    • ......

      Itse kaasona haluaisin kuulla että ei ole varaa tai sitten keksi se valkoinen valhe. Kustannuksista sen verran täytyy kuitenkin muistuttaa, että se n. 200€ ei mene morsiamen hyväksi vaan se on sinun juhlimista varten. Jokainen viettää joskus tyttöjen iltaa, baari-iltaa, laivareissuja, mökkireissuja jne mihin rahaa menee saman verran. Mutta jotenkin tuntuu että ihmiset ajattelee vaan polottareista että menee morsiameen se raha... Se on vaan yksi tyttöjen ilta muiden joukossa, ehkä hieman tärkeämpi kuin tavallinen baari-ilta koska ystävän polttareista on kyse. No, ehkä tuo 200€ on aika paljon, mutta jos itse saisin hauskan järjestetyn tyttöjen viikonlopun tuolla niin maksaisin!

      • polttarivieras

        No ehkä menis tuollainenkin summa, jos kävis töissä, mutta kun olen opiskelija niin revipä näistä tuloista yhtäkkiä se 200 euroa... Mun mielestä se on nimenomaan kaasojen homma olla huomaavaisia kulunjakoa mietittäessä. Kaikki kyllä tietää, että oon opiskelija. Ei jaksais aina ite sitä jankuttaa.

        Päätin olla menemättä noihin polttareihin. Jos se ystävyys kaasojen ja morsiamen kanssa on siitä kiinni niin sitten se ei taida ystävyyttä ollakaan. :)


      • .......
        polttarivieras kirjoitti:

        No ehkä menis tuollainenkin summa, jos kävis töissä, mutta kun olen opiskelija niin revipä näistä tuloista yhtäkkiä se 200 euroa... Mun mielestä se on nimenomaan kaasojen homma olla huomaavaisia kulunjakoa mietittäessä. Kaikki kyllä tietää, että oon opiskelija. Ei jaksais aina ite sitä jankuttaa.

        Päätin olla menemättä noihin polttareihin. Jos se ystävyys kaasojen ja morsiamen kanssa on siitä kiinni niin sitten se ei taida ystävyyttä ollakaan. :)

        En usko että ystävyys siitä on kiinni. Kaasojen olisi hyvä kysyä polttarivierailta, että onko liian kallista ja silloin ainakin itse toivoisin saavani rehellisiä vastauksia. Ja jos on liian kallista, toivoisin myös vinkkejä miten päivästä saa halvemman. Itse olen hoitovapaalla, mutta 100-150€ olisin silti valmis maksamaan itselleni järjestetystä hauskasta tyttöjen viikonlopusta. En vaan yhdestä illasta.

        Nimim. Kaaso, joka järjestää polttareita mitkä ovat ilmeisesti yhden mielestä liian kalliit, mutta ei sano sitä ääneen. Ei myöskään ole keneltäkään tullut muitakaan ehdotuksia vaikka kysynyt olen, että...


      • ystävä...
        ....... kirjoitti:

        En usko että ystävyys siitä on kiinni. Kaasojen olisi hyvä kysyä polttarivierailta, että onko liian kallista ja silloin ainakin itse toivoisin saavani rehellisiä vastauksia. Ja jos on liian kallista, toivoisin myös vinkkejä miten päivästä saa halvemman. Itse olen hoitovapaalla, mutta 100-150€ olisin silti valmis maksamaan itselleni järjestetystä hauskasta tyttöjen viikonlopusta. En vaan yhdestä illasta.

        Nimim. Kaaso, joka järjestää polttareita mitkä ovat ilmeisesti yhden mielestä liian kalliit, mutta ei sano sitä ääneen. Ei myöskään ole keneltäkään tullut muitakaan ehdotuksia vaikka kysynyt olen, että...

        Mielestäni 200 euroa ei ole iso raha, jos tietää tästä menosta jo esim puoli vuotta etukäteen. Voi pistää rahaa sitä varten sivuun.

        Itse olen järjestämässä polttareita, joissa kustannus tulee olemaan noin 150€/hlö. Ja siihen kuuluu ihan kaikki.
        Mutta todella hyvä ystävämme menee naimisiin vain kerran elämässään. Silloin pitää ajatella ystäväämme, että hän saa varmasti ikimuistoisen tapahtuman.
        150-200€ on mielestäni pieni panostus siihen, miten tärkeä ystävämme on meille. Olisin valmis maksamaan vaikka mitä että ystäväni on tyytyväinen !


      • monet...
        ystävä... kirjoitti:

        Mielestäni 200 euroa ei ole iso raha, jos tietää tästä menosta jo esim puoli vuotta etukäteen. Voi pistää rahaa sitä varten sivuun.

        Itse olen järjestämässä polttareita, joissa kustannus tulee olemaan noin 150€/hlö. Ja siihen kuuluu ihan kaikki.
        Mutta todella hyvä ystävämme menee naimisiin vain kerran elämässään. Silloin pitää ajatella ystäväämme, että hän saa varmasti ikimuistoisen tapahtuman.
        150-200€ on mielestäni pieni panostus siihen, miten tärkeä ystävämme on meille. Olisin valmis maksamaan vaikka mitä että ystäväni on tyytyväinen !

        ... "all inclusive" polttarit, yleensä loppuhinta / henki, kun hinta sisältää kaikki polttarikalun jäynät, kaikkien ruokailut sekä yöpymisen, on ollut n. 70 eur.
        Jotkut ovat siitäkin narisseet, mutta mielestäni on helpompi järjestää juhlta, joissa yhdellä hinnalla saa kaiken, kuin että morsiamen kulut jaetaan ja sitten väännetään yöpymiset ja ruokailut yms. kuluja jakaen ja kukin itse maksaen. Tuohon samaan summaan se päätyy, paljon vaikemmalla metodilla vain.

        Mutta mene tiedä mikä on sopiva hinta, kukanenkin tekee miten haluaa, ja toki toisten budjetit on piukempia ja toisten väljempiä.
        Joskus olen vain päätynyt epämiellyttävään tilanteeseen, jossa minut organisaation moottorina on haukuttu kiitokseksi, kun hinta ei ole omaan budjettiin sopinut.

        Tärkeää siis mielestäni on, että jos yhdessä puuhataan kekkerit ja yhdessä suunnitellaan ohjelmat, ja jos tämän jälkeen ohjelma / aikataulu / hinta ei sinulle sovi, jättäydy pois ja sillä hyvä.
        Ei siitä tarvitse pahaa mieltä muille levittää.

        nimim. yhdet juhlat menivät tunnelmaltaan pilalle yhden rahasta riitaisan ihmisen vuoksi.


      • haloota juu
        polttarivieras kirjoitti:

        No ehkä menis tuollainenkin summa, jos kävis töissä, mutta kun olen opiskelija niin revipä näistä tuloista yhtäkkiä se 200 euroa... Mun mielestä se on nimenomaan kaasojen homma olla huomaavaisia kulunjakoa mietittäessä. Kaikki kyllä tietää, että oon opiskelija. Ei jaksais aina ite sitä jankuttaa.

        Päätin olla menemättä noihin polttareihin. Jos se ystävyys kaasojen ja morsiamen kanssa on siitä kiinni niin sitten se ei taida ystävyyttä ollakaan. :)

        70 euroa on kyllä ihan täysin kohtuuton summa per pää polttareista!Aivan älytön!Vaikka kävisi töissäkin. En suostuisi moista summaa maksamaan edes parhaan ystäväni polttareista. Kivaa ja mukavaa saa halvemmallakin.Oman kokemuksen mukaan polttareihin menny maksimissaan 50 euroa per henkilö.Ja siihen on kyllä saanut mukaan vaikka mitä. Omat ruuat päälle on tehnyt parikymppiä lisää,jos ruokaileen on menty.Tai juomaan.en itsekkään osallistuisi moisiin polttareihin ja kyllä asiasta kaasolle sanoisin suoraan,että kulut aivan liian isot.Ovatko muut ystäväsi sitten valmiita maksamaan tämän summan polttareista?aika uskomatonta.


      • 200€?

        Nyt on pakko ihmetellä kuinka hyvätuloisissa töissä edellinen kirjoitaja on (tai voi hän toki olla myös säästeliäskin). En halua loukata vaan vain ihmetellä. Itsellä ei ikinä olisi varaa laittaa tyttöjen iltaan 200€. Kun käteen jää asumiskustannusten ym laskujen jälkeen kuussa noin 300€ - ruoka - vaatteet - pesuaineet jne.
        Yhdellä parhaista ystävistäni oli tänä talvena polttarit. Juhlat olivat hmmmm ihan hauskat ja rahat polttareihin säästibn pitkin vuotta ja veronpalautuksesta. Hintaa meni tosiaan morsiamen ruokaan, mökkiin, juomaan ja yhteiskuljetukseen n.100€, siihen päälle omat juomat ravintolassa ja mökillä, kyydit juhlapaikalle, syöminen ravintolassa, kolehti morsiamelle (tuote esittelijä polttareissa) jotta voi ostaa haluamiaan tavaroita jne.. n.100€. Elikkä pelkät polttarit sen 200€, järkyttävää!!
        Sitten siihen häälahja 50€/hlö (porukassa ostettiin), häihin vaatteet (alennuksesta n.60€), kampaaja käynti 100€ (morsiamelle tärkeää että kaikilla määrätyn tyyppiset hienot vaatteet ja hiukset...), kyydit hääpaikalle ja pois 40€ , jatkojuhlat 40€. Elikkä ystäväni tärkeän päivän juhlimiseen menikin sitten hupsista tuo 490€.... Tuollahan sitä olisikin sitten mukavasti maksanut asuntolainaakin pois.
        Ystäväni on minulle hyvin tärkeä, muttei sitä mielestäni pitäisi mitata rahassa.
        Näin ollen omat polttarini vietetään sukuni talolla ja tukusta käyn ostamassa sinne ruokatarvikkeita joista yhdessä kokkaamme, saunomme (tukusta myös saunahunajaa ym) jne ja itse juhlat ovat rennot pihakestit (kaikille sanottu että tule sellaisena kuin olet ja etukäteen ihasteltu heidän hemaitaan esim. kahvilla nähdessä) ja lahjoja emme ota vastaan (toki olemme maininneet hyvän avustuskohteen , jos joku vieras tuntee itsensä muuten loukatuksi). Hyvällä tahdollakaan emme ole saaneet laskettua että vieraalla menee meihin yli 100€... Koska haluamme että kaikki saavat osallistua ja nauttia :)


      • ...
        ystävä... kirjoitti:

        Mielestäni 200 euroa ei ole iso raha, jos tietää tästä menosta jo esim puoli vuotta etukäteen. Voi pistää rahaa sitä varten sivuun.

        Itse olen järjestämässä polttareita, joissa kustannus tulee olemaan noin 150€/hlö. Ja siihen kuuluu ihan kaikki.
        Mutta todella hyvä ystävämme menee naimisiin vain kerran elämässään. Silloin pitää ajatella ystäväämme, että hän saa varmasti ikimuistoisen tapahtuman.
        150-200€ on mielestäni pieni panostus siihen, miten tärkeä ystävämme on meille. Olisin valmis maksamaan vaikka mitä että ystäväni on tyytyväinen !

        "hyvä ystävämme menee naimisiin vain kerran elämässään"

        Tää on kyllä niin elähtänyt käsitys ettei ole tosikaan. Puolet liitoista päättyy eroon, ja niiden jälkeen tulee sitten luultavasti toiset.


      • oliss

        kaverin polttareissa 90€ niinku kaikkien muidenkin, mä olen huonoissa varoissa oleva yh, joka ei edes raski eikä voi viedä omia lapsiaan esim lintsille, vaan mennään ongelle tms...kaverikaan ei ole kovinkaan läheinen. mä olen absolutisti, eli en juo yhtään viunaksia, sit oon viel vähä ylipainoinen etten voi ottaa edes osaa illaan temppuiluun, niinku kaikki muut :( hintaan on laskettu taksi ja juna matkat, mut mä kuljen aina omalla autolla. jihuu! kolme mulle tuntematonta mimmiä pisti ohjelman kasaan, joten en päässy vaikuttamaan. enkä kyllä missäänvaiheessa ees kuvitellu et olis niin kallis. nyt en voi alkaa ruikuttaa et ei oo reiluu,piip piip, en aijo maksaa teidän kaikkien ryyppäämistä... ompa kivaa. pakko se on keksiä joku valhe etten pääse. enkä tod maksa. sit vielä häissäki on semmone et ei lahjaa vaan tilille rahalahjoitus yhtä isompaa ostosta varten... mitä hell semmoseen laitetaan?????? varojensa mukaan? öö 5€? vai 50€ vai 100€? se on nii kauheeta ku tietää että pari näkee ja kattoo paljon kukaki on antanu. olis ollu kivempaa viedä joko lahja joka maksaa? euroa, tai sitte vaikka olis ollu joku laatikko mihin olis siellä häissä voinu laittaa sen rahan.


      • kallista on
        ystävä... kirjoitti:

        Mielestäni 200 euroa ei ole iso raha, jos tietää tästä menosta jo esim puoli vuotta etukäteen. Voi pistää rahaa sitä varten sivuun.

        Itse olen järjestämässä polttareita, joissa kustannus tulee olemaan noin 150€/hlö. Ja siihen kuuluu ihan kaikki.
        Mutta todella hyvä ystävämme menee naimisiin vain kerran elämässään. Silloin pitää ajatella ystäväämme, että hän saa varmasti ikimuistoisen tapahtuman.
        150-200€ on mielestäni pieni panostus siihen, miten tärkeä ystävämme on meille. Olisin valmis maksamaan vaikka mitä että ystäväni on tyytyväinen !

        Entäs jos sinut on kutsuttu jonkun kaukaisen koulukaverin polttareihin, johon et juurikaan pidä yhteyttä? Todennäköisesti siksi, että kulut tulisivat pienemmiksi muilta. Laittaisitko edelleen 200 e?


      • hullua!!
        kallista on kirjoitti:

        Entäs jos sinut on kutsuttu jonkun kaukaisen koulukaverin polttareihin, johon et juurikaan pidä yhteyttä? Todennäköisesti siksi, että kulut tulisivat pienemmiksi muilta. Laittaisitko edelleen 200 e?

        Kuka kutsuu omiin polttareihinsa ja häihinsä puolituttuja? en ymmärrä!! enkä myöskään menisi juhliin jos joku nykyään melkein ventovieras pyytäisi.. Jos ei muutenkaan nähdä niin miksi sitten häissä? Eihän siellä välttämättä morsiuspari ehdi juurikaan vieraiden kanssa seurustelemaan kun on sitä ohjelmaa..


    • milenamelina

      noh minä jätin kerran polttarit väliin. Olisi tullut kalliiksi ja muutenki ongelmia matkojen jne suhteen. Morsian oli pahoillaan, kun en päässyt paikalle.. Häissä oli vähän kamalaa kun muut juttelivat polttareista ja tunsivat toisensa jne. Itse olin ulkopuolinen, enkä morsiamen ja hänen vanhempien lisäksi muita tuntenut...
      eräät toiset polttarit tulivat kalliiksi, jouduin jopalainaamaan rahaa, mutta en katunut koska tutustuin morsiameenkin paremmin päivän aikana sekä hänen ja miehensä ystäviin. Häissä oli todella mukavaa

      • Jiiäl

        Hyvät kaasot ja bestmanit! Mihin on unohtunut mukava yhdessäolo (joka ei välttämättä maksa juuri mitään)? Polttarikustannukset ovat nousseet pilviin, kun morsiamia ja sulhasia pitää tiputtaa lentokoneista ja viedä tekemään kaikkea muutakin pirun kallista. Vaikka olisikin pätäkkää, pistää kyllä miettimään, haluaako laittaa yhteen ryyppyjuhlaan 1200 vanhaa markkaa plus sitten ostaa vielä suht kallis häälahja eli siis kyse ei ole välttämättä siitä, etteikö pystyisi osallistumaan vaan siitä että onko tässä touhussa enää mitään järkeä? Rahallako yritetään ostaa ystävyyttä? No, kait tämä kuvaa hyvin tätä nykyistä maailmanmenoa...


      • miten sen ottaa...
        Jiiäl kirjoitti:

        Hyvät kaasot ja bestmanit! Mihin on unohtunut mukava yhdessäolo (joka ei välttämättä maksa juuri mitään)? Polttarikustannukset ovat nousseet pilviin, kun morsiamia ja sulhasia pitää tiputtaa lentokoneista ja viedä tekemään kaikkea muutakin pirun kallista. Vaikka olisikin pätäkkää, pistää kyllä miettimään, haluaako laittaa yhteen ryyppyjuhlaan 1200 vanhaa markkaa plus sitten ostaa vielä suht kallis häälahja eli siis kyse ei ole välttämättä siitä, etteikö pystyisi osallistumaan vaan siitä että onko tässä touhussa enää mitään järkeä? Rahallako yritetään ostaa ystävyyttä? No, kait tämä kuvaa hyvin tätä nykyistä maailmanmenoa...

        kerran olen osallistunut polttareihin. tyyliin suunnittelematon homma kokonaan.. itse kun kuskina olin niin ehkä se sillä ei oma tunnelma ollut parhaasta päästä mutta eipähän sillä niin väliä kunhan sulhasella edes hauskaa oli.. mutta periaatteessa mentiin sen mukaan mitä mieleen tuli, sulhasen menot maksettiin, muut maksoi ja osallistu tekemiseen sen mukaan kun halus.

        itse kans menossa naimisiin tässä joskus ja kun bestmaniksi kaveria kysyin niin heti otti polttarit puheeksi.. :) sen mikä mielikuva itsellä niistä on niin lukitsen vaikka itseni käsiraudoilla patteriin ja syön avaimen ennen kuin lähden "pitämään hauskaa"..

        ehkä muut haluaa enemmän mutt itelle riittäis ett haetaan aamulla jokaiselle koppa kaljaa ja mennää rantaan istumaan puhumaan paskaa.. akka vapaa alue päiväksi.. :)


      • pera
        Jiiäl kirjoitti:

        Hyvät kaasot ja bestmanit! Mihin on unohtunut mukava yhdessäolo (joka ei välttämättä maksa juuri mitään)? Polttarikustannukset ovat nousseet pilviin, kun morsiamia ja sulhasia pitää tiputtaa lentokoneista ja viedä tekemään kaikkea muutakin pirun kallista. Vaikka olisikin pätäkkää, pistää kyllä miettimään, haluaako laittaa yhteen ryyppyjuhlaan 1200 vanhaa markkaa plus sitten ostaa vielä suht kallis häälahja eli siis kyse ei ole välttämättä siitä, etteikö pystyisi osallistumaan vaan siitä että onko tässä touhussa enää mitään järkeä? Rahallako yritetään ostaa ystävyyttä? No, kait tämä kuvaa hyvin tätä nykyistä maailmanmenoa...

        Moih,

        Nykyään joku 70-100 euroa ei ole iso raha varsinkaan polttareista. Itse tykkään kaveri porukalla tehdä kaikkea hauskaa ja se yleensä maksaa... oli se sitten vain pelkkä laivamatka, pelireissu, laskettelureissu jne. Mutta rahan väärti se on. Pussikaljaa voi mennä juomaan rannalle joka päivä ja ystäviä voi kutsua mökillensä vaikka joka viikonloppu. Jos tekee rankkaa/tylsää työtä niin onhan noi vaihtelua arkeen.

        Noi polttarit on vaan sellasia juttuja, jota voi myöhemmin muistella kiikkustuolilla ja elämyksistä joutuu maksamaan. Itse ajattelen, että mitä parempaakaan saan sillä rahalla ja mitä parempaakaan tekemistä minulla olisi polttereiden aikaan?


      • kaaso
        Jiiäl kirjoitti:

        Hyvät kaasot ja bestmanit! Mihin on unohtunut mukava yhdessäolo (joka ei välttämättä maksa juuri mitään)? Polttarikustannukset ovat nousseet pilviin, kun morsiamia ja sulhasia pitää tiputtaa lentokoneista ja viedä tekemään kaikkea muutakin pirun kallista. Vaikka olisikin pätäkkää, pistää kyllä miettimään, haluaako laittaa yhteen ryyppyjuhlaan 1200 vanhaa markkaa plus sitten ostaa vielä suht kallis häälahja eli siis kyse ei ole välttämättä siitä, etteikö pystyisi osallistumaan vaan siitä että onko tässä touhussa enää mitään järkeä? Rahallako yritetään ostaa ystävyyttä? No, kait tämä kuvaa hyvin tätä nykyistä maailmanmenoa...

        Olen samaa mieltä kanssasi. Me järkättiin morsiamelle halvat mutta ikimuistoiset polttarit. Ruuat tehtiin ite jne..morsiamen kulut per nenä oli 20 e. Ja meillä kaikilla oli niin mukavaa, varsinkin juhlakalulla kun tippa silmässä kiitteli mukavasta ja hyvin suunnitellusta illasta.
        Ei kaikkea tarvi aina ostaa valmiina pakettina, käyttäkää päätänne ja tehkää ite, pääsee kaikki halvemmalla eikä kenenkään tarvi ainakaan rahan takia jäädä pois.


      • Tundra
        Jiiäl kirjoitti:

        Hyvät kaasot ja bestmanit! Mihin on unohtunut mukava yhdessäolo (joka ei välttämättä maksa juuri mitään)? Polttarikustannukset ovat nousseet pilviin, kun morsiamia ja sulhasia pitää tiputtaa lentokoneista ja viedä tekemään kaikkea muutakin pirun kallista. Vaikka olisikin pätäkkää, pistää kyllä miettimään, haluaako laittaa yhteen ryyppyjuhlaan 1200 vanhaa markkaa plus sitten ostaa vielä suht kallis häälahja eli siis kyse ei ole välttämättä siitä, etteikö pystyisi osallistumaan vaan siitä että onko tässä touhussa enää mitään järkeä? Rahallako yritetään ostaa ystävyyttä? No, kait tämä kuvaa hyvin tätä nykyistä maailmanmenoa...

        Mitä polttareissa tekee riippuu kai täysin siitä mitä siihen osallistuvat henkilöt haluavat ja hinta määräytyy sitten siitä. Esim. mieheni järjesti viime vuonna polttarit ja jokainen maksoi niistä joku 200e/hlö. Päivän ohjelmaan kuului mm. veneily, mikä lie jeeppi-ajelu, limousiini ajelu ym. Mutta jokainen osallistuja varmaan oli hyvin innoissaan ohjelmasta ja halusivat todella osallistua. Harvoin varmaan tulee tehtyä tuollaista ystäviensä kanssa, vaikka haluaisikin, niin polttarit on hyvä syy.


    • voit pois jäädä

      Monesti olen huomannut että nää ns. polttarit todellakin menee liian kalliiksi! Harvoin sitä työssä käyvä ja normaalia palkkaa nauttiva ymmärtää että ei työttömällä ole varaa kustantaa sellaisia summia kuten nykyisin melkein joka polttarit näyttää vaativan.

      Kustannetaan kaikkiin älyttömyyksiin meneviä kotkotuksia kuten esim. helikopterilentoja ja tandemhyppyjä. Kustannetaan viikonloppumatkaa morsiammelle shoppailemaan Pariisiin. Joo-o! Tuollaistakin olen kuullut!

      Joten jää vain pois ihan hyvillä mielin ja äläkä välitä siitä mitä muut sitten sattuvat asiasta olemaan mieltä!

    • haihahtelija*

      Minut on kutsuttu polttareihin, jotka ovat kolmen viikon päästä ja 300km:n päässä. Kulut polttareissa on pyritty pitämään pieninä, summaa ei ole vielä sanottu. Olen kuitenkin joutunut elämäntilanteeni vuoksi sanomaan, että kiitos kutsusta, valitettavasti en pääse osallistumaan juhliin. Vaikka itse polttarikulut olisivatkin *halvat*, tulee minulle ylimääräisiä kuluja sinne matkustamisesta, majoituksesta, juomingeista, syömingeistä...ei ainakaan vielä kaaso tai morsian ole osoittanut mieltään siitä etten pääse tulemaan.

      Itse en ole koskaan ollut semmoisissa polttareissa, jossa olisi IHAN KAIKKI sisältynyt hintaan. Meitä osallistujia on aina ollut niin moneen lähtöön, että toisilla on majapaikka, toisilla ei. Toisilla on ruoka-allergioita ja toiset taas ovat absolutisteja...siksi useissa polttareissa joihin olen osallistunut, on maksettu porukalla vain morsiammen kulut.

      Olen myös ollut sellaisissa polttareissa, joissa en osallistunut kaikkiin aktiviteetteihin. Silloin olin opiskelija ja rahaa ei todellakaan ollut ihan kaikkeen...silloin 40€ melontareissu jäi väliin, keitin porukalle sillä välin rannalla kahvit ja tein eväspöydän valmiiksi. Morsianta tai kaasoa ei asia häirinnyt, pääasia oli että olin päivässä kuitenkin mukana.

      • oikeastaan...

        ...ollut vain sellaisissa polttareissa, joissa kaikki paitsi viinat on kuuluneet hintaan (juuri siksi, että mieltymyksiä on monia, toiset absolutisteja ja toiset raskaana). Nämä polttarit on myös vietetty paikoissa, jossa ollaan yövytty yhdessä, yleensä jollakin mökillä, joko jonkun tuttavan tai sitten vuokratulla, mutta yhtä kaikki.
        Paljon helompaa on tämä systeemi mielestäni.
        Siinä pääsee myös käsitykseen, mitä mikäkin maksaa - kun on vain yksi maksettava summa, jolla viettää päivän hauskassa seurassa, syö ja yöpyy.
        Tämä on ollut minun kaveripiirissäni ihan itsestään selvänä tapana. Luulin, että näin on usein miten, olin ilmeisesti väärässä...


    • on..

      mies, niin pääsee helpommalla. Mieti sitä että sinuunkin tullaan tulevaisuudessa tuhlaamaan 200egee taikka enemmän. Jos haluat rahalle vastinetta, niin mene naimisiin ota ero, mene naimisiin, ota ero...

    • yhtään mitään

      Toden totta, senhän on sen morsiamen velvollisuus maksaa...

    • siltä tuntuu

      Hyvin yksinkertaista. Jos kyseessä on hyvä ystäväsi, hän kyllä ymmärtää ja on ystäväsi vielä sen jälkeenkin,vaikka nyt jättäisitkin yhdet polttarit väliin. Jos tulee kyräilyä,se ei ole sinun häpeä. Jokaisella on täysi oikeus myös kieltäytyä ja sanoa ei. Jos et todella halua osallistua polttareihin,älä osallistu. Jos haluat osallistua, niin osallistu. Mielestäni olisi älytöntä osallistua johonkin sellaiseen,mistä ei pidä ja hammasta purren odottaa illan päättymistä. Itse en ainakaan haluaisi, että minun polttareihini olisi kukaan väkipakolla osallistunut. Ei siitä asiasta tarvitsee niin suurta numeroa tehdä. Jos et pääse paikalle,et pääse. Voithan samaan syssyyn mainita,että häihin olet kyllä tulossa ja varannut siihen mahdollisuuden,ajan ynnä muun.

    • syvältä

      Mun mielestä koko polttari touhu on niin lapsellista ja tyhmää, ettei mikään voita sitä. Jos jätät menemättä muiden kustannus nousee. Kun järjestin muutama vuosi sitten polttarit ne tuli maksamaan 100 e per henki kun maksajia oli 5.Alunperin osallistujia piti olla 8, mutta 3 peru viimetipassa. Ei enää koskaan polttareihin!!!

    • ... eivät niitä ole

      Mikä hiton morsiamen kulut?!

      Jos ystävyys on siitä kiinni, että et rahaa laita maksuihin ja muihin härpäkkeihin, niin voi taivas että sellaista ystävyyttä en kaipaisi.

      Kumma miten itsekkäitä ihmiset on.. kun "on kaverin päivä" ja "on minun päivä" ja "päivä prinsessana" niin rahaa, rahaa, rahaa.

      Ihan sama mikä päivä, niin ihmiset vaan vinkuvat rahaa. Minä jätin menemättä kolmiin häihin ihan vain siksi, että lahja pyydettiin rahassa ja olisi pitänyt vielä omasta ruuasta maksaa ekoissa 50 euroa, tokissa 100 euroa ja kolmansista 150 euroa. Plus matkat.

      Onneksi ko. häitä edelsi polttarit, joissa a) ei kerätty keneltäkään rahaa mitään vastikkeeksi antaen, b) ei kerätty morsiamen kulujen maksuiksi mitään ja c) ei ryypätty. Niihin vei mielellään parin kympin edestä sapuskaa.

      Jos ystävyyteen vedotaan että pitäisi "nyt hyvän ystävän häihin" sijoittaa rahaa kissanristiäisiin (jotka yleensä ovat morsiamen kannalta noloja ryyppyjuhlia), niin kyllä minäkin heipat sanoisin sellaiselle ystävälle.

      Onneksi omani noita kolmea lukuunottamatta ovat viettäneet järkeviä, ekologisia häitä, joissa on ajateltu sitä, että juhla on meidän onnesta kertova tilaisuus ystäville ja lähimälle suvulle, joita vietetään omalla rahalla eikä ystävien selkänahasta/vanhemmilta/pankilta rahastetulla.

      Jos häät tai polttarit tulevat niin kalliiksi, että morsian ja sulho eivät niitä voi itse maksaa, niin järjestäköön sellaiset mihin on varaa. Kuitenkin 48% todennäköisyydellä ovat eronneet viiden vuoden sisään - tai jotain sinnepäin.

      Alkuperäiselle: valehtele. Pääset helpolla ja pinnalliset ystäväsi ajattelevat sinusta vain puoliksi pahaa. Tästähän voitaisiin vaikka vääntää, että jos sanot meneväsi serkkutytön kihlajaisiin, että "onko serkkutyttösi sinulle minua tärkeämpi..."

      Suomikin taitaa olla täynnä niitä ameriikanmallin bridezilloja ja maid of frankenbrideja..

      • ihan kummallinen

        käsitys polttareista!?


      • ex-morsian
        ihan kummallinen kirjoitti:

        käsitys polttareista!?

        kuten joku jo sanoikin niin polttarit on turhat ja aivan perseestä. toivon ettei tarvi koskaan enää osallistua.


      • höpö.
        ex-morsian kirjoitti:

        kuten joku jo sanoikin niin polttarit on turhat ja aivan perseestä. toivon ettei tarvi koskaan enää osallistua.

        polttarit on hauskaa kivaa kavereiden kanssa, joiden kanssa muuten ehtii ihan liian vähän viettää aikaa. Kaikki nauttii ja kaikki saa yhteisestä ajasta paljon. Sellaisia polttarit pääasiassa on.


      • polterabend
        höpö. kirjoitti:

        polttarit on hauskaa kivaa kavereiden kanssa, joiden kanssa muuten ehtii ihan liian vähän viettää aikaa. Kaikki nauttii ja kaikki saa yhteisestä ajasta paljon. Sellaisia polttarit pääasiassa on.

        pakkohauskaa jossa kenelläkään ei ole oikeasti hauskaa. Jos saisin päättää niin polttarit kiellettäisiin kokonaan.


    • Ei ikinä

      Jää ihmeessä pois, jos joku ottaa nokkiinsa niin se on enemmänkin hänen ongelmansa. Tämä on muutenkin täysin lapsellista touhua, miksi ihmisiä pitää nöyryyttää ja vielä suututaan kun siihen ei ryhdytä. Itse en olekoskaan ollut enkä mene, kutsut kyllä aikanaan loppuvat kun on aina pois !!!!!!!!

    • ei kokemusta vielä

      Siis tee niinkuin itse parhaaksi tunnet. Tuskinpa ystäväsi ottaa nokkiinsa, jos et osallistu (onhan sinulla hyvät syyt, matka yms.). Jos ottaa, niin sanonpa ettei ole tosiystävä siloin. Sano rehellisesti, että sinulla ei ole varaa osallistua polttareihin. Jos ystäväsi siitä tosiaan suuttuu, ni anna olla...ei ole ystäväsi joka suuttuu. Näin neuvon minä joka en ole osallistunut yksiinkään polttareihin :). Meikän kaverit ku on ilmottanu naimisiin menostaa viime tipassa vasta :(.

      • Morsian 86

        Minulla ei tullut moista ongelmaa puolin eikä toisin.
        En odottanut edes mitään polttareita.
        Eikä kukaan sellaisia ehdottanutkaan.
        Polttari-iltana olisin halunnut edes käydä hieman
        vain bilettämässä.
        Soitin muutamalle kaverilleni ja kysyin mukaan.
        Kaikilla oli jotakin muuta.
        Saunailtaa yms. ja joku ei vaan jaksanut lähteä.
        Ettei kaikkia näy kiinnostavan laisinkaan,
        se morsiammen viimeinen "vapaa ilta"
        Että tälläisiäkin kavereita on.
        Menin sitten yksin.
        Eikä ollut edes hauskaa.


    • entinen kaaso

      Järjestin jokin aika sitten kaverilleni polttarit joihin osallistui vain muutama hlö ja heidänkin budjettinsa oli hyvin pieni. Suunnittelin sitten ohjelman sen perusteella miten paljon rahaa meillä oli. Pienellä budjetilla on tosi vaikea keksiä ohjelmaa, joten onneksi morsian ei edes halunnut mitään ihmeellisyyksiä ja oli tosi tyytyväinen.

      Yksi hlö ei halunnut osallistua mutta hän ei myöskään tullut häihin (rahatilanteen takia molemmat), tässä tapauksessa ei olisi tullut mitään ongelmia vaikka olisikin tullut vain häihin.

      Jos menen itse naimisiin en halua että kenenkään tarvitsee jäädä pois polttareista rahan takia! Onhan se kiva jos tehdään jotakin erikoistakin, mutta jos ei pysty elämään ilman että polttarit ovat vuoden spektaakkeli voi miettiä miksi ne järjestetään.
      Minulle polttarit olisivat hyvä syy nähdä kaikki kaverit kerralla ja pitää hauskaa, vaikka sitten sen siiderikorin kanssa puistossa! :)

      Eli 'polttarivieras', kerro/pahoittele ettet pääse polttareihin (eihän se kenellekään kuulu mikset), mutta mene ihmeessä häihin jos voit, nehän tässä se tärkein asia on :)

      • malliin

        Polttarit vois viettää toisinkin. Vois kerätä kivan porukan saunaan nyyttikemu-systeemillä eli jokainen tois jotain itsetekemäänsä herkkua. Voitais katella tuelvan hääparin tai vain morsiamen lapsuudenkuvia, nuoruuden töppökuvia, seukkailukuvia ruudulta ja nauraa. Lempileffa tai jokin uutuus? Jokainen kamu vois lahjoittaa illan muistoksi vanhan kenkäparin jotka sitten tulevan suurena päivänä sidottaisiin hääparia kuljettavaan autoon :) Lähimmät ystävät voisivat jäädä yöksi "siskonpetiin" ja kuvia! Illasta paljon kuvia!
        Häihin voisi valmistaa itselleen halvan mutta kauniin tuubi-mekon, juhlistaa sitä vaikka höyhenin, kukin, ketjuin, kenkäkoristein. Avots, siinä se.


    • -painajainen

      Entäs jos itse kaaso ei halua polttareihin, tai niitä järjestää? Joo, paras ystäväni menee naimisiin ja pyyti minua kaasoksi. Suostuin tietenkin, koska tää ei olisi varmaan kieltäytymistä ymmärtänyt. Ei siinä mitään, olen tietty otettu ja muuten, mutta olen maailman huonoin ihminen järkkäämään mitään bileitä, no rehellisesti sanottuna ei ole ede kiinnostusta järjestää mitään tuollaista, mulla on todella huono mielikuvitus moisiin juttuihin. Se alttarilla takana seisominen vielä menettelisi.

      Ja kaikenlisäksi välimatkaa on 500km. Että järjestele siinä sitten. Häät on vasta ensi kesänä, mutta nyt jo ihan oikeasti ahdistaa koko homma ja suurinpiirtein painajaisia. Tää kaveri on sellanen, että kaiken pitää olla aina niin järkättyy ja muuta. Kaikenkukkuraksi en tunne ollenkaan näitä morsiamen ystäviä jotka on häihin tulossa. Että mitä hemmettiä teen???

      Ei siinä mitään, jos kokoonnuttaisiin vaikka jonnekin ja vedettäis lärvit, mutta tää morsian jo nyt vinkuu et paree järjestää kunnon polttarit. Ja rahaa ei mullakaan hirveitä summia olis näin pihinä laittaa:) Ehkä tää tästä järjestyy... Meikäläisen mielikuvituksella niistä tulee oikeesti sellaset pussikaljaa-puistossa-polttarit. Voishan se olla ihan vaihtelua:) Mutta ahdistaa oikeesti. Ei oo mun juttu bileitten järjestäminen. Sanokaa hyvät ihmiset mitä keksin näin 500km päästä. Kiitos kun sain avautua:)

      • Ei ikinä

        Tässä se taas nähdään tämä kaikki häähullutus ja siihen liittyvät tyhmät perinteet ovat vain kavereiden ja sukulaisten kiusaamista ja anelemista. Minulla ei olisi pokkaa esim. tehdä mitään toivomuslistaa lahjoista, saan ostettua itse kaiken tarvitsemani. Eiköhän tämä ole vähän itsekästäkin touhua !!!!!!!!
        VINKKI: SUHTEEN REKISTERÖIMINEN KÄY PARHAITEN MAISTRAATISSA, EDULLISTA, NOPEAA, HALPAA ja tämän jälkeen ehtii vielä töihin.


      • nyt mahdotonta

        No on se nyt mahdotonta vaatia 500 km:n päässä asuvalta kaasolta kunnon poltttarit ja ties mitä järjestelyjä. Eikö noilla morsiammilla ole mitään suhteellisuuden tajua?! Ei ole ihme jos sinua ahdistaa. Ei varmaan helpota sun tilannetta:)

        Tätä palstaa lukiessa ei voi muuta kuin ihmetellä, mitä ihmiset nykyään vaatii. Rahaa pitäisi "sijoittaa" ihan hulluna polttareihin, sitten vielä häälahjat. Ja kuten joku tuossa kirjoitti, niin vielä maksaa omat ruuat häissä. Missä muissakaan juhlissa kerätään osallistumismaksu?! Itse jättäisin varmaan menemättä sellaisiin juhliin, koska jos maksan jostain sapuskasta 100e, niin sillähän pääsee jo huippuravintolaankin. Turhan kallis aterian hinta mistään hääsapuskasta.


      • ???
        Ei ikinä kirjoitti:

        Tässä se taas nähdään tämä kaikki häähullutus ja siihen liittyvät tyhmät perinteet ovat vain kavereiden ja sukulaisten kiusaamista ja anelemista. Minulla ei olisi pokkaa esim. tehdä mitään toivomuslistaa lahjoista, saan ostettua itse kaiken tarvitsemani. Eiköhän tämä ole vähän itsekästäkin touhua !!!!!!!!
        VINKKI: SUHTEEN REKISTERÖIMINEN KÄY PARHAITEN MAISTRAATISSA, EDULLISTA, NOPEAA, HALPAA ja tämän jälkeen ehtii vielä töihin.

        Ensimmäistä kertaa kun törmäsin häälahjalistaan en tajunnut sitä ollenkaan. Onko häälahjalista samaan tapaan tehty kuin lapsena joulupukin lahjalista. Että toivoa sopiii, mutta ei tiedä saako. Vai onko se lista, josta ei kukaan saa poiketa ja kaikki listasta löytvät pitää löytyä hääparin lahjapöydältä??!? jos jälkimmäinen on oikea vastaus niin olen todella pettynyt ystäviini!! Itse tein ystäväpariskunnalle lahjaksi puusydänmagneetit, jotka koristemaalasin sulhasen ja morsiamen näköisiksi. Itse tehdyt ovat edelleenkin Iittalan kuppeja arvokkaampia, ainakin minulle! Jos joskus menen naimisiin voisin laittaa lahjalistalle kierrätystavaraa jokaisen vinteistä. Mahdolliset lastenvaatteet jos sellaisille tuntuu olevan tarvetta ja tätini on luvannut (nyt jo) tehdä vanhoista hevosenlängistään peilin. MUUTA EI TARVITSE! IHAN OIKEESTI! En periaatteestakaan anna mitään listalta, häämatkakassaan voin laittaa pari kymppiä...


      • pärdy

        Mulla oli vastaava tilanne viime vuonna. Olin kaasona veljeni vaimolle, ja sain järjestää myös polttarit. Välimatkaa oli siis reilusti. katselin netistä mitä tapahtuu lähikuntien ympärillä ja samana päivänä sattui olemaan maraton juoksu aika lähellä. Ilmottauduttiin sinne siis, tietty minimaraton riitti. Maksu oli n. 5 e/lärvi. Polttarisankari puettiin tietty asuun ja me muut hölkättiin vieressä.Kaikki osallistujat saivat mitalin.Sen jälkeen grillattiin makkarat( tai tuleva morsian ne paistoi yleisellä kodalla) välipalaa siis...
        Sen jälkeen maastouduttiin morsiussaunaan, mikä oli paikallisen kunnantalon saunatiloissa. Siellä syötiin nyyttärimeiningillä ja juotiin. Kustannuksia tuli 30e/lärvi ja tosi hauskaa oli...meitä oli 6 tyttöö morsian kenen kustannukset jaettiin.... Todella hauska päivä, ja ei tarvittu mitään extreemaa!!!!


      • edcnjik
        Ei ikinä kirjoitti:

        Tässä se taas nähdään tämä kaikki häähullutus ja siihen liittyvät tyhmät perinteet ovat vain kavereiden ja sukulaisten kiusaamista ja anelemista. Minulla ei olisi pokkaa esim. tehdä mitään toivomuslistaa lahjoista, saan ostettua itse kaiken tarvitsemani. Eiköhän tämä ole vähän itsekästäkin touhua !!!!!!!!
        VINKKI: SUHTEEN REKISTERÖIMINEN KÄY PARHAITEN MAISTRAATISSA, EDULLISTA, NOPEAA, HALPAA ja tämän jälkeen ehtii vielä töihin.

        komppaan tätä


      • siinä
        ??? kirjoitti:

        Ensimmäistä kertaa kun törmäsin häälahjalistaan en tajunnut sitä ollenkaan. Onko häälahjalista samaan tapaan tehty kuin lapsena joulupukin lahjalista. Että toivoa sopiii, mutta ei tiedä saako. Vai onko se lista, josta ei kukaan saa poiketa ja kaikki listasta löytvät pitää löytyä hääparin lahjapöydältä??!? jos jälkimmäinen on oikea vastaus niin olen todella pettynyt ystäviini!! Itse tein ystäväpariskunnalle lahjaksi puusydänmagneetit, jotka koristemaalasin sulhasen ja morsiamen näköisiksi. Itse tehdyt ovat edelleenkin Iittalan kuppeja arvokkaampia, ainakin minulle! Jos joskus menen naimisiin voisin laittaa lahjalistalle kierrätystavaraa jokaisen vinteistä. Mahdolliset lastenvaatteet jos sellaisille tuntuu olevan tarvetta ja tätini on luvannut (nyt jo) tehdä vanhoista hevosenlängistään peilin. MUUTA EI TARVITSE! IHAN OIKEESTI! En periaatteestakaan anna mitään listalta, häämatkakassaan voin laittaa pari kymppiä...

        ettei nuorella parella ole häiden jälkeen sataa samanlaista mariskoolia. Eli jos nyt jotain haluaa ostaa niin sieltä sitte etsimään/varaamaan jotain mitä kukkarolle sopii ja/tai sitten teet itse jotain kivaa mitä nyt keksit


    • JAHOO

      Sinä päätät itse mikä parhaalta tuntuu. Jos ystävät vieroksuvat sen jälkeen, he eivät mitään ystäviä olekaan.

      • pera

        Jos kaikki ajattelisivat samalla lailla...niin sinne polttareihin ei menisi sitten kukaan!
        Polttarit ovat yhteiseloa ja sankari ilahtuu kun kaikki pääsee mukaan. Voi olla ettei sinun polttareihin tule kukaan...olisitko onnellinen?

        Ja onhan se tyhmää jos jäät pois niin sitten polttorikulut jakaa pienempi henkilömäärää ja ne tulee maksamaan yksittäisille henkilöille vielä enemmän....Jos et mene polttareihin niin osallistu sitten ainakin kuluihin...porukka saattaa leppyä paremmin sillä tavalla.


      • joku muu tehköön sen
        pera kirjoitti:

        Jos kaikki ajattelisivat samalla lailla...niin sinne polttareihin ei menisi sitten kukaan!
        Polttarit ovat yhteiseloa ja sankari ilahtuu kun kaikki pääsee mukaan. Voi olla ettei sinun polttareihin tule kukaan...olisitko onnellinen?

        Ja onhan se tyhmää jos jäät pois niin sitten polttorikulut jakaa pienempi henkilömäärää ja ne tulee maksamaan yksittäisille henkilöille vielä enemmän....Jos et mene polttareihin niin osallistu sitten ainakin kuluihin...porukka saattaa leppyä paremmin sillä tavalla.

        kutsun kaverit häihin jotka kustannan itse...syödäkseen saa vieraat ilman rahankeruuta. lahjaksi tuovat mitä parhaaksi näkevät.


    • olen ollut

      Ensimmäiset olivat hauskat, tuli hieman yllättäin morsmaikulle ja toisekseen oltiin pienessä maalaiskaupungissa, jossa polttarit oli uudempi juttu.
      Toinen kerta meni hieman väkinäiseksi, morsian ei oikein luottanut meihin, vaikka mitään repäisevää ohjelmaa ei ollutkaan suunniteltu.
      Jos asut kaukana, niin se on jo hyvä syy kieltäytyä..joillekin tämä voi olla kuitenkin tosi tärkeä juttu. Itse en ehkä kolmansiin polttareihin menisi, juttuna hieman kulunut.

      • hallo!!!

        Onko sama morsian menossa kolmatta kertaa naimisiin vai ootko vaan tyhmä?

        Eihän ikimuistoinen ilta kavereitten kanssa ennen naimisiinmenoa voi olla juttuna kulunut, vaan on jokaiselle yhtä ainutlaatuinen ja ainutkertainen kokemus kuin häät.

        Hei haloo!!!


      • kaason kanssa
        hallo!!! kirjoitti:

        Onko sama morsian menossa kolmatta kertaa naimisiin vai ootko vaan tyhmä?

        Eihän ikimuistoinen ilta kavereitten kanssa ennen naimisiinmenoa voi olla juttuna kulunut, vaan on jokaiselle yhtä ainutlaatuinen ja ainutkertainen kokemus kuin häät.

        Hei haloo!!!

        Itse meni aikanaan naimisiin. Sanoin ettei mitään polttareita. Ns. polttarit oli koppa kaljaa jääkaapissa ja kaason kanssa juoruttiin keittössä ja tehtiin tölkkeihin reikiä, samoin kenkiin. Saatiin auton perään se letka.....ja hauskaa oli.....


    • Muista jotekin muuten

      Mä olen joutunut kieltäytymään kaksista polttareita. Ekalla kerralla oli vauva niin pieni, että en millään voinut lähteä. Niinpä muistin morsianta lahjakortilla morsiamme kotipaikkakunnan kosmisliikkeeseen ja lisäksi askartelin kortin, johon keksin runon morsion ja sulhon siihen astistesta yhteisestä taipaleesta. Tämän lahjuksen polttariväki sitten antoi morsiammelle kun olivat piknikillä.

      Toisiin polttareihin joihin en päässyt keksin toisen paikallemenemättömän kanssa kirjallisen tehtävän sekä lisäksi osallistuin morsiolle annettuun hemmottelulahjakorttiin.

      Molemmat morsiot tykkäsivät. Eikä rahallisen panostuksen tartte edes olla kovin iso. Askartele joku kortti vaikka kuoharipullon kylkeen ja lähetä sitä kautta terveiset. Varmasti jää morsion mieleen.

      • Nimetön

        Mies näkökulmani asiaan on että onpas kyllä kallis. Todellisuudessa ne polttarit ei oo kuin ihan normi ryyppyilta jossa baariin menossa kaikki häviävätkin omille teille.

        Vituttaa vaan kun pitää lähteä jonnekin toiselle puolelle Suomea ryyppäämään. Tekohauskaa melontaa tai benjihyppyä on koettu, ei ole hauskaa.

        Unelmapolttarit ois 3 parasta ystävää eikä mitään puolituttuja messiin, mökille saunomaan ja muistelemaan menneitä ja suunnittelemaan tulevaa. Ei mitään kiirettä mihinkään, sunnuntain voisi viettää ystävien kanssa krapulaa potien ja saunoen.


      • entinen kaaso myös
        Nimetön kirjoitti:

        Mies näkökulmani asiaan on että onpas kyllä kallis. Todellisuudessa ne polttarit ei oo kuin ihan normi ryyppyilta jossa baariin menossa kaikki häviävätkin omille teille.

        Vituttaa vaan kun pitää lähteä jonnekin toiselle puolelle Suomea ryyppäämään. Tekohauskaa melontaa tai benjihyppyä on koettu, ei ole hauskaa.

        Unelmapolttarit ois 3 parasta ystävää eikä mitään puolituttuja messiin, mökille saunomaan ja muistelemaan menneitä ja suunnittelemaan tulevaa. Ei mitään kiirettä mihinkään, sunnuntain voisi viettää ystävien kanssa krapulaa potien ja saunoen.

        Meillä meni varmaan 70 euroa koko polttareihin ja morsmaikku oli tosi tyytyväinen ja oli oikein mukava päivä. Ei tosin yövytty missään. Periaatteeni oli, että ei isoja kuluja, kun montaa henkilöä ei kutsuttu edes polttareihin. Samoin tekisin nyt.


    • Pikku Myy

      Hei!

      jätin menemättä parhaan kaverini polttareihin. Olin häissä kuitenkin juhlapuhujana. :) Varmasti ensin aiheuttaa närää, mutta menen tempauksiin jos haluan, mua ei kukaan pakota.

      Miehillä aivan sairaita polttareita. Ihme juttu näissä polttareissa on, että yritetään nolata "hyvä" kaveri ja en tiedä onko kyse kateudesta vai yleisestä vittuilusta, mutta morsiamena laittaisin sulhon vielä testien kautta ennen papin virallista aamenta.

      Onnea kesän tuleville hääpareille! :)

    • Mielipiteeni

      En suosittele menemään, itsekkin olin kaverini polttareissa. Aivan idioottien touhua koko juttu, juotetaan joitaki kaato känniin ja petetään puolisoa taikka miestä, usein miten miestä. Hirviää kateltavaa loppu kohden. Tämä on sitte vaan 1 ihmisen mielipide.

    • Lissu

      Olen itse menossa naimisiin elokuussa. Polttarini pidetään kuulema joskus heinäkuussa. Enkä todella odota että polttareihini pääsisi/ haluaisi kaikki tulla. Onhan se tietysti kiva jos ystävät kokoontuisi, mutta ymmärrän täysin jos ei ole rahaa tai mahdollista päästä. Mutta jos joku ei tuu niin en todellakaan loukkaantuisi siitä. Enemmän loukkaantuisin jos ystäväni ei tulisi häihin ollenkaan.
      Polttarit on tarkoitettu hauskan pitoon ystävien parissa eikä suinkaan miksikään pakko pullaksi. Olisi ikävempää jos joku tulisi vaikka ei haluaisi ja näyttäisi sen takia hapanta naamaa koko illan.

    • pkb

      Itsekin olen jäänyt pois kun polttarisuunnitelmat alkoivat kuulostaa liian hintavilta. Olimme silloin menossa itse parin viikon sisällä naimisiin ja menoja oli muutenkin tarpeeksi. Suunnittelupalaverissa oli vähän tylsä olo, kun muille lähes sadan euron kokonaismaksu sillalta laskeutumisineen ja etanaravintoloineen tuntui olevan ihan ok. Morsian ymmärsi syyni hyvin, ei siitä sen enempää harmia seurannut. Minusta jokaisella on oikeus päättää omasta osallistumisestaan. Ja mieluusti niin, että sen tekee reilusti jo suunnitteluvaiheessa. Itselläni on nimittäin kokemusta myös siitä kun kaason roolissa olen joutunut jälkikäteen kyselemään rahoja ja lopulta maksamaan itse suuremman osuuden kuin piti.

    • jää pois :)

      Ei sinne tarvitse mennä. Ei todellakaan! Eikä kannata murehtia, mitä ne ajattelee siitä. Eipä nekään murehtisimitä sinä mietit, jos menisit sinne.


      Polttarit on ihan turhat. Toisaalta jos sinne haluaa mennä, ja haluaa järjestää niin niille se ei ole turha juttu, mutta se on heidän oma asiansa.

    • olla selittämässä?

      Hyvän vanhan kaverin polttareihin en mennyt kun ei yksinkertaisesti huvittanut. Olisi pitänyt ajella yli 300 km suuntaansa ja viettää ilta tuntemattomien kanssa. Ei vain napannut, ei olisi ollut edes rahasta kiinni.

      Tarviiko sitä aina olla selittelemässä mitä tekee? Itse vain sanoin ettei ehdi.

    • aaaaaaaaaaa

      Ketä kiinnostaa haluukko mennä polttareihin vai et. jätä väliin jos et haluu!!!!!!

    • morsian 2008

      En jaksanut lukea viestiketjua kun puoleen väliin, et en tiiä onks joku jo hoksannut tän asian. Mut se hintahan riippuu aika paljon siitä kuinka monta tyyppiä on tulossa polttareihin.
      Jos lasketaan morsiamen juomat 30€, vaiks kasvohoito 40€, yhteiset kyydit 40€, ruuat, 30€ ja vaiks joku mökki vuokra 300€
      Eli yhteensä 440€
      jos kavereita tulee vaan 4 kpl niin hinnaks tulee 110€ mut jos kavereita tuleekin jo 8 kpl niin hinnaksi jää enää 55 €
      Aika suuri ero noilla summilla. Ja paska homma jos kavereita on vaan 4 tulossa. No eihän kaikille voi millään sopia samana päivänä, mut mitä enemmän kutsuu polttarivieraita sen halvemmaksi ne tulee.

      • huhuhuhuhu

        Eli kutsuisit jotain vieraita vain maksumiehiksi? Turha odottaa, että yhtään fiksumpi kaveri lähtee vain maksamaan polttareita, vaan niihin tuppaavat osallistua juuri ne läheisimmät ystävät, joita harvemmin on kahdeksaa kappaletta häihin kutsuttujen joukossa.


    • Anonyymi

      Mikä siinä on, kun nimenomaan naisporukat kitisee näistä polttarien kuluista ja siitä kuinka niitä järjestetään. Sanokaa suoraan mielipiteenne järjestäjille rakentavasti ja yrittäkää tuoda joku ratkaisu tilanteeseen tai ehdottakaa itse ratkaisua. Pelkkä valittaminen seläntakana kun ei auta mitään. Jos siinä ei sitten itselle sopivaa ratkaisua löydy, niin toteaa kohteliaasti, että ei nyt tällä kertaa valitettavasti voi osallistua.

      Jos ei osallistu polttareihin eikä kerro morsiamelle tai sulhaselle mistä se johtui, niin mielestäni on aika erikoista ystävyyttä. Häät niin kuin moni muukin merkkihetki elämässä, kuten synttärit valmistujaiset yms., on niitä hetkiä, kun läheisiä halutaan olevan paikalla, jos heidät kerta on kutsuttu. Mielestäni sellainen ystävyys ei ole ystävyyttä, missä feidataan, ei sanota mitään mistä se johtui ja sitten odotetaan kuitenkin, että ystävä osallistuu omiin juhliin myöhemmin. Jos on ystävän kanssa niin erilainen, että jättää polttarit väliin, koska ei voi jostain syystä kestää tämän elämän tärkeimpiä juhlia, niin onko se oikeastaan ystävyyttä?

    • Anonyymi

      Minä jätin kerran polttarit väliin sen takia että ne olviat yksinkertaisesti aivan liian kalliit. Lisäksi olin silloin vielä opiskelija ja ei ollut hirveästi laittaa rahaa. Sain kaason ja muiden osallistujien vihat niskaan kun en mennyt. Laskin että minulle olisi tullut yhteensä matkakulujen kanssa maksettavaa 320 euroa.
      Sain vihat siitä kun ilmoitin hyvissä ajoin että on liian kallista ja en pysty osallistumaan, silti kaaso vaati että minun olisi pitänyt maksaa edes osa kuluista jottei muille tulisi niin paljon maksettavaa vaikka en osallistuisikaan.
      En suostunut ja minut erotettiin koko suunnittelu ryhmästä . Aiemmin kun polttareita suunniteltiin , niin mikään ehdottamani juttu ei mennyt läpi ja koko porukan mielipide oli, että rahalla ei ole väliä, kunhan saadaan kunnon luxusta järjestettyä. Turhaa sitten siinä muistuttelin että olin opiskelija , jolla ei kamalasti sitä rahaa ole.
      Häissä oli sitten kiva katsoa uon porukan happamia ilmeitä ja vihaista kyräilyä ja minulle ei edes puhuttu. Leikekirja mikä oltiin tehty morsiammelle ei myöskään sisältänyt minusta mitään kuvia, vaikka minä sen maksamiseen osallistuinkin.

    • Anonyymi

      Polttarit ovat täyttä huuhaata. Morsian voi itse kustantaa omat polttarinsa jos haluaa sellaiset.
      On täydellisen typerää edes haaveilla muiden maksaa niitä. Ja sitten vielä kerjätä häälahjoja ( jos yhä on menossa vielä vihille). Melko nuo häälahjat kun menevät huuo.net myyntiin kohta eron tapahtuessa.
      siis täyttä kuse...sta

    • Anonyymi

      Itse jätin menemättä kaverin polttareihin, koska ne olivat yksinkertaisesti aivan liian kalliit ja minulla oli silloin töitä . Olin kyllä ilmoittanut hyvissä ajoin mitkä viikonloput mulle ei sovi ja ehdottin edullisempaa tekemistä, mutta kaason ja muiden mielestä piti olla kallista ja laadukasta, koska " se on morsiamen päivä prinsessana".
      Opiskelin silloin ja tein joskus viikonloppuisin keikkatyötä, joten se raha oli silloin itselläni todella tiukassa ja minulla ei ollut yksinkertaisesti varaa laittaa 260 euroa polttareihin.
      Maksoin kuitenkin omanosuuteni morsiamen polttarilahjasta ja hemmottelu paketista ( 90 euroa yhteensä).

      Sain helvetinmoisen paskamyrskyn niskaani kaasolta, ystäviltä ja morsiammelta kun en mennyt . MInun takiani muiden kulut olivat isommat. No, olisivat sitten järjestäneet jotain edullisempaa ja minä ilmoitin hyvissä ajoin että en pääse. Olin kuulemma tehnyt todella paskamaisesti .

      Ei varmaan tarvitse kertoa sitä, että en ole enää tekemisissä ton porukan kanssa.

    • Anonyymi

      Minä en mennyt polttareihin toiseen kaupunkiin, en työttömänä raskinut ja häät oli siellä myöhemmin. Matka liput edestakaisin kaikkine juhla kuluineen ja majoitus alkoi pökerryttää kun mietin. Ja oikeasti pidän niitä väkinäisinä pelleily juhlina .
      En tiedä mitä ne selän takana on miettineet minusta. Huomasin että ei olla oltu tekemisissä kuin Facebookissa sen pari vuotisen liiton jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe