Mökin runkohirret

omin käsin

Terve...
Mistäs kannattaisi alkaa pyytelemään tarjouksia..
Hirsimateriaalista...pyörröhirsi..min. 15cm..tasa-
vahvuiseksi sorvattu...mänty...ehkä kuivatettuna..
teen itse varaus salvos y.m työt...
Eli onko kenelläkään omakoht.kokemuksia..rungon teosta materiaalihankinnasta....

T:Omin käsin

5

3057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sahauta pelkaksi

Valmiiksi kuivattuna ja muotoon käsiteltynä (pyöreäksi sorvattuna tai pelkaksi sahattuna ja kuorittuna) hirren kuutiohinta on jossain useamman kympin yli 200€. Tai oli kaksi vuotta sitten kun kyselin valmiin kuivatun pelkan hintaa (toimitajia ei montaa ollut). Niinpä sitten ostin pelkät metsästä kaadetut hirret. Hinta oli 75€/m3 pihaan tuotune (kallein tarjous oli 115€). Sahaus pelkoiksi maksoi 500@ (eli 20€/m3) ja pelkan poskista sai kattotuolipuut, rossipohjanlaudat ja lattiavasat pienen varaston.

Sorvattu pyöröhirsi voi olla halvempaa, koska sorviin voi syöttää huonommankin puun. Tai sitten kalliimpaa, kun sorviaines menee hukkaan (polltohakkeeksi) ja sorvaus vaatii enemmän työtä kuin sahaus.

Suosittelen omatoimista pelkkojen hankintaa, jos ei ole kiire. Toisaalta veisto onnistuu tuoreesta pelkasta heti sahauksen jälkeen, joten kiirekään ei ole este. Tai sitten kuorit hirret pyöreiksi ja teet varaukset itse, ei se mikään mahdoton homma ole. Vai ajattelitko sorvauttaa pyöröhirsiin varaukset valmiiksi ja sinulle jäisi vain nurkkien veisto? Silloin voit teettää samalla jo nurkkakolotkin konetyönä. Jolloin hinta onkin sitten samaa luokkaa kuin että ostat valmiin mökkikehikon.

Pelkan varauksen veistäminen on helpompaa ja nopeampaa kuin veistetyn hirren...ainakin amatöörin vähäisen kokemuksen mukaan. Ammattilaiset voivat olla toista mieltä. Sorvihirren varaus voi olla nopein tehdä.

Pelkka tai kuorittu pyöröhirsi ovat seinänä kyllä näyttävämpiä kuin sorvihirsi. Mutta nämähän ovat makuasioita :)

• omin käsin

Terve...!

Juu..minäkin ajattelin tätä vaihto-ehtoa...on varmaan..minun...kannalta sopivin..tapa..
        Todella ajattelin itse tuhertaa.. rungon..tosin
        se ei ole kuin 40m2 pohjatilavuudeltaan..mutta kuitenkin..ja aikaa..(luojahan suo)::) on..eli
        pidän tavasta tehdä..silloin kun sopii..(kelit)
        tyyliin...saan tänä kesänä saunarakennuksen..valmiiksi...joten ensi kesään/syksyyn..menee..josko saan pohjat tehtyä...
        Mutta...veistelitkö..itse.ja...tuliko rungosta..juuri sellainen kuin olit ajatellut..
        oliko suurempia n.s ongelmakohtia...jos oli mitä,
        eli jos ja kun pääsen vauhtiin...etten tee samoja
        mokia...heh...

Khiitokset vastauksista etukät....t:Make

• emmiina44
        omin käsin kirjoitti:

Terve...!

Juu..minäkin ajattelin tätä vaihto-ehtoa...on varmaan..minun...kannalta sopivin..tapa..
        se ei ole kuin 40m2 pohjatilavuudeltaan..mutta kuitenkin..ja aikaa..(luojahan suo)::) on..eli
        tyyliin...saan tänä kesänä saunarakennuksen..valmiiksi...joten ensi kesään/syksyyn..menee..josko saan pohjat tehtyä...
        Mutta...veistelitkö..itse.ja...tuliko rungosta..juuri sellainen kuin olit ajatellut..
        mokia...heh...

Hei, 150 halkaisijaltaan oleva pyöreä hirsi ei tosiaankaan komealta mökin seinässä näytä, sopii korkeintaan pienen saunan seinään nimin. kokemusta on ja pelkkana moinen on vitsi.

• amatööriltä
        omin käsin kirjoitti:

Terve...!

mokia...heh...

Veistelin pääosin itse. Sen jälkeen kun pari kokeneenpaa kaveria oli avustamassa parin ensimmäisen hirsikerran laitossa ja neuvomassa oikeat otteet - niin varausten piirrossa, sahauksessa ja veistossa, kuin muutenkin.

Eka tönössä, joka oli pyöröhirsinen varastoaitta, seinät kiemurteli kun luotin liiaksi silmämääriseen seinälinjan arviointiin enkä käyttänyt mitään ohjureita tai lankoja. Ensimmäiset nurkat vähän irvisteli, viimeiset nurkat onnistuivat jo mainiosti.. Mutta kyllä siitäkin kelvollinen tuli.

Pelkkahirsisessä saunamökissä olin seinien suhteen tarkempi ja ihan hyvä siitä tuli. Pitkällä vatupassilla pidin seinät vaaterissa ja mittailemalla ristimitassa ja oikeassa leveydessä.

Mitähän neuvoja tässä arvaisi antaa tällä kokemuksella :)
        Hommaa hyvät piirrustukset. Investoi hyvään varausharppiin: pystyt pitämään piirtäessä sekä harpin pysty-, että vaaka-asennon vakiona. Etenkin pelkkaseinässä hyvällä harpilla saat varauksen tehtyä kertapudotuksella. Jos teet nurkista tiiviit ja joudut nostamaan hirren irti uutta veistoa varten, niin alkaa aikaa palat ja hermot kiristyä.

Ikkunoiden ja ovien kohdalla voi olla parempi tehdä umpinaisina pitkistä puista ja sahata aukot ja karapuun kolot jälkikäteen (tapitus sopivasti tulevien aukkojen tuntumasta). Jos aukkojen lähelle tulee seinää lyhyistä palikoista, niin sovittelua tulee enemmän. Puutahan tässä menee kyllä hukkaan, mutta ainakin minulla paloi aikaa noiden palikoiden kanssa ja seinälinjat meinas mutkitella.

Hommaa pienikokoinen, ohutlaikkainen saha, jolla voit työnnellä kärki edellä nurkkakoloukset. Myös varausta sahatessa sahaa viivaa pitkin työntämällä. Vetämällä sahatessa kuiva hirsi lohkeilee ja saumasta ei tule siisti. Saha on syytä pitää hyvässä terässä. Keveys on etu. Olen nähnyt veistäjillä sellaistakin, että pikku Stihlissä on sähkösahan kapea laikka. Tiedä sitten, että joutuuko siinä muotoilemaan kiinnityksiä, että sopii.

Tee varaukset pyöreäpohjaisina äläkä V-urina. Saat tiiviit tuulenpitävät saumat. Sahaa viivoja pitkin vain pari kolme senttiä syvät urat, katko klapin mittaisiin pätkiin poistettava osa ja hakkaa kourukirveellä klapit pois ja viimeistele varauksen pohja.

Pahimmat pahkat kannattaa hirsien vastakkain tulevista pinnoista veistää pois ennen varauksen piirtoa. Saat varauksen istumaan varmemmin kertalaakista.

Valkkaa aina samaan hirsikertaan sananpaksuisia puita ja seuraa seinien nousua, että pysyvät lähellä toistensa korkeutta.

Itse käyttäisin saunamökkiin isompaa hirttä kuin kaavailemasi 15cm. Riippuu tietenkin siitä, että kuinka hyvin lämpöäpitävät saumat haluat tuvan puolelle. Saunassahan ilmavuus on pelkästään etu. Paksumpaan hirteen saat leveämmän varauksen ja paremmat eristeet. Lisäksi seinä nousee joutuisammin ja pääset vähemmällä työllä. Pelkat tekisin 23 - 28 senttisistä puista. Pyöröpuu vois olla hiukan ohuempaa. Suorat ja vähäoksaiset hirret ei ainakaan hommaa hidasta :)

Hyvästä hirren veisto-oppaaskin saattais olla apua. Vaan tosimieshän ei oppaita lue kuin korkeintaan jälkikäteen :)

Nosturi säästää selkää.

Ei se veisto niin kummosta hommaa ole etteikö siihen kärsivällinen ja rauhallinen mies tai vaikka nainen pysty kunhan omaa pikkasenkaan loogista ajattelua eli sitä niin sanottua käytännön maalaisjärkeä.

• Jeesmän

Ostat, tai vuokraat(hirsipek) vuolulaipan moottorsahhaan ja kuorit pöllit itse.
      Saat isommat hirret halvemmalla, kun kerran varaat ja salvat kuitenki itse.

Valmiiksi sorvatut on järkevin ja edullisin työstää koneellisesti siellä, missä ne on sorvattukkin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4320
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      138
      4079
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3736
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      89
      3576
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      33
      3547
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      65
      3351
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      86
      2921
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2835
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2636
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2344
    Aihe