Vaihto-oppilaaksi Etelä-Afrikkaan

huolestunut äiti

Lapseni on kiinnostunut lähtemään vaihto-oppilaaksi Etelä-Afrikkaan. USA tai muut engl.kieliset maat ei kiinnosta.

Onko kenelläkään kokemusta vaihto-oppilasvuodesta tai yleensä, miten turvallista siellä on elää perheessä ja käydä koulua paikallisten tavoin?

38

7564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homma....

      Jos perheellä oma panssariauto ja turvamiehet
      niin menettelee mutta muuten valkoiselle maailman
      vaarallisimpia maita.

      Esim. Johannesburgissa tapetaan
      satamäärin ihmisiä rauhallisenakin päivänä.
      Kaupunki on siis moninverroin vaarallisempi
      kuin Bagdad Irakissa.

      • ap.kirjoittaja

        Olen tietoinen tästä turvallisuusriskistä. Katson kuitenkin, että tapetuksi voi tulla vaikka Hgin rautatieasemalla. Olennaista on järki, joka osaa sanoa, mihin voi mennä milloinkin ja mitä pitää välttää. Uskon vakaasti, että tämä lapsi ymmärtää ja osaa päättää nämä asiat.

        Enemmän jäin kaipaamaan kokemuksiasi. Huhupuheet on puheita, mutta ne kokemukset.


      • emmilaari
        ap.kirjoittaja kirjoitti:

        Olen tietoinen tästä turvallisuusriskistä. Katson kuitenkin, että tapetuksi voi tulla vaikka Hgin rautatieasemalla. Olennaista on järki, joka osaa sanoa, mihin voi mennä milloinkin ja mitä pitää välttää. Uskon vakaasti, että tämä lapsi ymmärtää ja osaa päättää nämä asiat.

        Enemmän jäin kaipaamaan kokemuksiasi. Huhupuheet on puheita, mutta ne kokemukset.

        Onko poikasi nyt lähdössä vaihtoon Etelä-Afrikkaan?


      • ap.
        emmilaari kirjoitti:

        Onko poikasi nyt lähdössä vaihtoon Etelä-Afrikkaan?

        Poika on lähdössä EA:han, mikäli hostperhe löytyy. Hakemus on jätetty ja nyt odotellaan tietoa. Olen käsittänyt, että tieto perheestä menee lähelle lähtöä, joten on tässä aikaa vielä vuodenvaihteeseen. Kovasti häntä valistin EA:n "erityisongelmista", mutta mikä teinin pään kääntää... Hän on kyllä kovin "kiltti ja kuuliainen", uskoo varmasti, mitä hostperhe ohjeistaa.


      • innis
        ap. kirjoitti:

        Poika on lähdössä EA:han, mikäli hostperhe löytyy. Hakemus on jätetty ja nyt odotellaan tietoa. Olen käsittänyt, että tieto perheestä menee lähelle lähtöä, joten on tässä aikaa vielä vuodenvaihteeseen. Kovasti häntä valistin EA:n "erityisongelmista", mutta mikä teinin pään kääntää... Hän on kyllä kovin "kiltti ja kuuliainen", uskoo varmasti, mitä hostperhe ohjeistaa.

        Hei!

        Olin 2002-2003 nuorisovaihdossa Etelä-Afrikassa, ja voin kyllä lämpimästi suositella!

        Toki kyseiseen maahan saa lähteä järki päässä, ja siihen kannattaa varautua, että yksin ei liikuta jalan mihinkään (pojilla ei ehkä yhtä tiukkaa). Mielestäni kuitenkin paikalliset perheet ovat todella huolehtivaisia, ja ainakin minut vastaanottivat kuin oman lapsena.

        Tietysti riippuu myös vähän eri järjestöistä, miten isäntäperheet ym. järjestyvät. Itse olin Rotaryn kautta, joten asuin vuoden aikana useammassa perheessä, enkä nähnyt sitä negatiivisena asiana, vaikka yhden perheen kanssa en tullutkaan toimeen.

        Kävin englanninkielistä valtion koulua, jossa 85% oppilaista oli tummaihoisia, ja vain vajaat 5% valkoihoisia. Olisi ollut mahdollisuus mennä myös yksityiseen pieneen kouluun, mutta viihdyin tuossa koulussa todella hyvin. Minua kohtaan siellä oltiin aina ystävällisiä ja muistelen tuota vuotta edelleen erittäin lämpimästi.

        Suosittelen!

        Itse en kokenut mitään suurta kulttuurishokkia, sillä olen asunut aiemmin myös muualla Afrikassa. Tietysti siihen on totuttava, että kaikki ei suju niinkuin Suomessa. Ja ainakaan pienemmissä kaupungeissa ei julkisesta liikenteestä ole juuri tietoakaan.


    • emmilaari

      Moikka moi.
      Etelä-Afrikka maana on mielestäni aivan liian ylipelätty. Itse olin viime vuoden kyseisessä maassa Gautengin pääkaupungissa Johannesburgissa ja aivan hyvin pärjäsin siellä ilman muita ongelmia. Olen matkalle lähdössä vaihtomaahani taas kesällä.
      Maa on kuitenkin sopeutumista vaativa ja liikaan ylellisyyteen tottunut voi kokea suuren shokin maahan saavuttaessa. Ja toki koulut ja koko yhteiskuntajärjestelyt ovat jotain aivan muuta kuin olemme täällä hyvinvointivaltiossa tottuneet. Mutta jos lapsella kanttia riittää ja henkisiä voimavaroja on jopa itsenäiseen toimintaan ilman vaihto-oppilasjärjestöjen apua, niin anti mennä vaan.

      • ap. kirjoittaja

        En usko, että tämän lapsen ongelmaksi tulee hyvinvointivaltion puute yms. Hän ei halua esim. Jenkkeihin, koska siellä kaikki on "coolia". Hän haluaa nähdä "maailmaa", enkä yhtään ihmettelisi jos lähtisi vaikka kehitysaputöihin tulevaisuudessa.


      • Nimetön
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        En usko, että tämän lapsen ongelmaksi tulee hyvinvointivaltion puute yms. Hän ei halua esim. Jenkkeihin, koska siellä kaikki on "coolia". Hän haluaa nähdä "maailmaa", enkä yhtään ihmettelisi jos lähtisi vaikka kehitysaputöihin tulevaisuudessa.

        Juu onhan tuo hieno kokemus, tosi antoista ja silleen. Vielä piti mainita, että kyseinen maa vaatii tosi paljon avarakatseisuutta, koska lasten raiskaus ja muu on niin kovin yleistä. Itse luulin maahan mentäessä, että olin jo avoin uusille asioille, mutta kyllä sitä tuli sanottua kritiikkiä kun kuuli arkiuutisissa miten vuoden ikäinen lapsi taas tullut raiskatuksi AIDS-sairaan miehen toimesta. Se on siis rankkaa, mutta aivan kuten sanoit, jos pysyy oikeilla aluilla oikeaan aikaan, maan pitäisi olla aivan turvallinen.
        Haluaisin vielä kysellä minkä järjestön kautta lapsenne on maahan vaihtariksi menossa, koska oma järjestöni on juuri lopettamassa Etelä-Afrikkaan nuorten lähettämistä kaikkien hankaluuksien takia.


      • ap. kirjoittaja
        Nimetön kirjoitti:

        Juu onhan tuo hieno kokemus, tosi antoista ja silleen. Vielä piti mainita, että kyseinen maa vaatii tosi paljon avarakatseisuutta, koska lasten raiskaus ja muu on niin kovin yleistä. Itse luulin maahan mentäessä, että olin jo avoin uusille asioille, mutta kyllä sitä tuli sanottua kritiikkiä kun kuuli arkiuutisissa miten vuoden ikäinen lapsi taas tullut raiskatuksi AIDS-sairaan miehen toimesta. Se on siis rankkaa, mutta aivan kuten sanoit, jos pysyy oikeilla aluilla oikeaan aikaan, maan pitäisi olla aivan turvallinen.
        Haluaisin vielä kysellä minkä järjestön kautta lapsenne on maahan vaihtariksi menossa, koska oma järjestöni on juuri lopettamassa Etelä-Afrikkaan nuorten lähettämistä kaikkien hankaluuksien takia.

        Voi olla, että pojalle on kova isku nähdä täysin erilaista maailmaan kauheuksineen kaikkineen. Kyllähän nuo nuoret luulevat tietävänsä ja ymmärtävänsä kaikkea, mutta totuus sitten voi ollakin toinen, kun se kaikki iskee vasten kasvoja.
        STS:n kautta hän on lähdössä. Kenen kautta sinä olit siellä?


      • Nimetön
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Voi olla, että pojalle on kova isku nähdä täysin erilaista maailmaan kauheuksineen kaikkineen. Kyllähän nuo nuoret luulevat tietävänsä ja ymmärtävänsä kaikkea, mutta totuus sitten voi ollakin toinen, kun se kaikki iskee vasten kasvoja.
        STS:n kautta hän on lähdössä. Kenen kautta sinä olit siellä?

        Itse olin AFS:n kautta, jonka toiminta Suomessa oli aivan täydellistä. Etelä-Afrikan oma järjestö toi enemmän huolia kuin vei niitä. Koulun vaihto oli aivan kamala prosessi, jonka loppujen lopuksi jouduimme itse setvimään.
        On hyvä, että lapsesi on poika, koska poijlla sopeutuminen on yleensä paljon helpompaa kuin tytöille. Tyttöjen on vaikeampaa Etelä-Afrikassa hyväksy uusia ulkomaalaisia, koska he pitävät uutta Eurooppalaista tyttöä uhkana omassa ympäristössään.


      • ap.kirjoittaja
        Nimetön kirjoitti:

        Itse olin AFS:n kautta, jonka toiminta Suomessa oli aivan täydellistä. Etelä-Afrikan oma järjestö toi enemmän huolia kuin vei niitä. Koulun vaihto oli aivan kamala prosessi, jonka loppujen lopuksi jouduimme itse setvimään.
        On hyvä, että lapsesi on poika, koska poijlla sopeutuminen on yleensä paljon helpompaa kuin tytöille. Tyttöjen on vaikeampaa Etelä-Afrikassa hyväksy uusia ulkomaalaisia, koska he pitävät uutta Eurooppalaista tyttöä uhkana omassa ympäristössään.

        Hei vielä!

        Kysyisin, että miksi vaihdoit isäntäperhettä?
        Ja jos valkoiset vaihtarit sijoitetaan mustiin perheisiin, niin eikö se tuo omia ongelmia mukanaan? Olen käsittänyt, ettei valkoiset käy mustien kanssa samaa koulua, eikä muutenkaan eri väriset vietä aikaa toistensa kanssa.


      • emmilaari
        ap.kirjoittaja kirjoitti:

        Hei vielä!

        Kysyisin, että miksi vaihdoit isäntäperhettä?
        Ja jos valkoiset vaihtarit sijoitetaan mustiin perheisiin, niin eikö se tuo omia ongelmia mukanaan? Olen käsittänyt, ettei valkoiset käy mustien kanssa samaa koulua, eikä muutenkaan eri väriset vietä aikaa toistensa kanssa.

        Siis mähän en vaihtanut perhettä, vaihdoin koulua vaan. Mustat ja valkoset on nykyisin samoissa kouluissa, ei mitään erotuksia. Joissain kouluissa vaan saattaa suurin olla jompaa kumpaa väriä, mut se on ihan vaan sen asuinalueen takia. Eli kaikki on ihan sekasin periaatteessa. Mun molemmissa kouluissa oli ainakin ihan kaiken värisiä, joten kaikki vietti aikaa toistensa kanssa. Totta kai jotain hajautusta porukassa näkyy kun ollaan esim. Sowetossa, jossa noin 99,9% asukkaista on mustia tai värillisiä.
        Perheen väri ei mielestäni oo koskaan tuonut mitään oikeata käytännön ongelmaa. Ongelma siis pääosin itse vaihtarin asenteessa ja sillein.


      • ap. kirjoittaja
        emmilaari kirjoitti:

        Siis mähän en vaihtanut perhettä, vaihdoin koulua vaan. Mustat ja valkoset on nykyisin samoissa kouluissa, ei mitään erotuksia. Joissain kouluissa vaan saattaa suurin olla jompaa kumpaa väriä, mut se on ihan vaan sen asuinalueen takia. Eli kaikki on ihan sekasin periaatteessa. Mun molemmissa kouluissa oli ainakin ihan kaiken värisiä, joten kaikki vietti aikaa toistensa kanssa. Totta kai jotain hajautusta porukassa näkyy kun ollaan esim. Sowetossa, jossa noin 99,9% asukkaista on mustia tai värillisiä.
        Perheen väri ei mielestäni oo koskaan tuonut mitään oikeata käytännön ongelmaa. Ongelma siis pääosin itse vaihtarin asenteessa ja sillein.

        Etelä-Afrikassa on useita kieliä, pääkieliä kait englanti ja afrikaans. Miten paljon maassa puhutaan englantia? Osaavatko kansalaiset yleisesti englantia, miten hyvin siellä pärjää englannilla? Ajattelin tilannetta, että lapsi joutuu afrikaansin kieliseen perheeseen ja kouluun, niin selviääkö hän englannilla ja oppiiko lisää kieltä? Vai tunteeko olevansa ummikko?


      • emmilaari
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Etelä-Afrikassa on useita kieliä, pääkieliä kait englanti ja afrikaans. Miten paljon maassa puhutaan englantia? Osaavatko kansalaiset yleisesti englantia, miten hyvin siellä pärjää englannilla? Ajattelin tilannetta, että lapsi joutuu afrikaansin kieliseen perheeseen ja kouluun, niin selviääkö hän englannilla ja oppiiko lisää kieltä? Vai tunteeko olevansa ummikko?

        Etelä-Afrikassahan on juu yli kymmenen virallista kieltä, mutta maassa on myös oppilaki, joka pakottaa jokaisen opiskelemaan englantia. Kaikkien tulisi maassa siis osata puhua englantia muiden maalaisten kanssa. Aksentteja tietysti löytyy monia, monia erilaisia, joten ymmärtäminen lapsesi puolelta voi olla hiukan kehnoa alussa.
        Minä vaihdoin itse siis koulua ja toinen kouluni oli kuin olikin afrikaansin kielinen. Ymmärtämisongelmia en koulussa itse huomannut. Tottakai poikasi tulee ymmärtää jo heti aluksi se, että afrikaans kielisessä koulussa opetus tapahtuu täysin kyseisellä kielellä ja että opettajat eivät voi olla poikaasi koko ajan paapomassa. Tosiasiassa tämä on oikea siunaus lapsellesi. :) Helpotukseksi voin kyllä sanoa, että itse nappasin jo aikamoisen sanavaraston afrikaansia alle puolen vuoden. Ja englannin tunneilla opetus tapahtuu täysin englanniksi. Tähän tunnille lapsesi siis todella pääsee mukaan.
        Suosittelen lapsesi ottavan myös ylimääräisiä aktiviteetteja, joita on tarjolla koulun jälkeen. Näin hän saa nopeasti uusia ystäviä, joden avulla hän voi sitten laajentaa kielivarastoaan. Koulun aktiviteetit ovat yleensä rugbya, krikettiä (suosittelen kokeilemaan), tennis ja jalkapallo (joskus myös lenttis) ja sitten muita koulukohtaisia kohteita. Itse olin osallisena kuoron toiminnassa ja sitten toisessa koulussa olin komitean jäsen, jossa päätettiin esim. miten koulun piha-aluetta voisi piristää kasvein tai muuten.


      • gfdgfd
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        En usko, että tämän lapsen ongelmaksi tulee hyvinvointivaltion puute yms. Hän ei halua esim. Jenkkeihin, koska siellä kaikki on "coolia". Hän haluaa nähdä "maailmaa", enkä yhtään ihmettelisi jos lähtisi vaikka kehitysaputöihin tulevaisuudessa.

        "Hän haluaa nähdä "maailmaa", enkä yhtään ihmettelisi jos lähtisi vaikka kehitysaputöihin tulevaisuudessa. "

        Toivottavasti tulee kuitenkin järkiinsä iän myötä.

        Kehitysapu on täysin hyödytöntä. Osta pojallesi Dambisa Moyon kirja "Dead Aid" niin hänkin tajuaa, että nykyisenkaltainen kehitysapu vain tuhoaa kehitysmaiden mahdollisuuden kehittyä.

        Jos olette eri mieltä, niin mainitkaa edes YKSI maa maailmassa, joka on noussut köyhyydestä edes ns. middle income-tasolle kehitysavun myötä. Aivan, ei sellaista ole.

        Niin, ja älä päästä lastasi Etelä-Afrikkaan. Se on hengenvaarallinen paikka.

        Lapsesi amerikkavastaisuus on käsittämätöntä ja toivottavasti ohimenevää. Jenkeissä on paljon asioita huonosti, mutta silti maa tarjoaa koulutetuille fiksuille ihmisille maailman parhaan elintason ja menestymisen mahdollisuudet.


      • gfdgfd
        gfdgfd kirjoitti:

        "Hän haluaa nähdä "maailmaa", enkä yhtään ihmettelisi jos lähtisi vaikka kehitysaputöihin tulevaisuudessa. "

        Toivottavasti tulee kuitenkin järkiinsä iän myötä.

        Kehitysapu on täysin hyödytöntä. Osta pojallesi Dambisa Moyon kirja "Dead Aid" niin hänkin tajuaa, että nykyisenkaltainen kehitysapu vain tuhoaa kehitysmaiden mahdollisuuden kehittyä.

        Jos olette eri mieltä, niin mainitkaa edes YKSI maa maailmassa, joka on noussut köyhyydestä edes ns. middle income-tasolle kehitysavun myötä. Aivan, ei sellaista ole.

        Niin, ja älä päästä lastasi Etelä-Afrikkaan. Se on hengenvaarallinen paikka.

        Lapsesi amerikkavastaisuus on käsittämätöntä ja toivottavasti ohimenevää. Jenkeissä on paljon asioita huonosti, mutta silti maa tarjoaa koulutetuille fiksuille ihmisille maailman parhaan elintason ja menestymisen mahdollisuudet.

        Niin ja tätä et halua äitinä kuulla.

        Tuonikäisillä se seksikin kiinnostaa kovasti.

        Etelä-Afrikkalaisista teineistä n. 15% on HIV-positiivisia.


      • jjhhffhj
        gfdgfd kirjoitti:

        "Hän haluaa nähdä "maailmaa", enkä yhtään ihmettelisi jos lähtisi vaikka kehitysaputöihin tulevaisuudessa. "

        Toivottavasti tulee kuitenkin järkiinsä iän myötä.

        Kehitysapu on täysin hyödytöntä. Osta pojallesi Dambisa Moyon kirja "Dead Aid" niin hänkin tajuaa, että nykyisenkaltainen kehitysapu vain tuhoaa kehitysmaiden mahdollisuuden kehittyä.

        Jos olette eri mieltä, niin mainitkaa edes YKSI maa maailmassa, joka on noussut köyhyydestä edes ns. middle income-tasolle kehitysavun myötä. Aivan, ei sellaista ole.

        Niin, ja älä päästä lastasi Etelä-Afrikkaan. Se on hengenvaarallinen paikka.

        Lapsesi amerikkavastaisuus on käsittämätöntä ja toivottavasti ohimenevää. Jenkeissä on paljon asioita huonosti, mutta silti maa tarjoaa koulutetuille fiksuille ihmisille maailman parhaan elintason ja menestymisen mahdollisuudet.

        suomi.


      • X
        jjhhffhj kirjoitti:

        suomi.

        Herranjumala, taitaa olla persu asialla!>:o Että pistää vihaksi...


      • nimenomaan
        gfdgfd kirjoitti:

        "Hän haluaa nähdä "maailmaa", enkä yhtään ihmettelisi jos lähtisi vaikka kehitysaputöihin tulevaisuudessa. "

        Toivottavasti tulee kuitenkin järkiinsä iän myötä.

        Kehitysapu on täysin hyödytöntä. Osta pojallesi Dambisa Moyon kirja "Dead Aid" niin hänkin tajuaa, että nykyisenkaltainen kehitysapu vain tuhoaa kehitysmaiden mahdollisuuden kehittyä.

        Jos olette eri mieltä, niin mainitkaa edes YKSI maa maailmassa, joka on noussut köyhyydestä edes ns. middle income-tasolle kehitysavun myötä. Aivan, ei sellaista ole.

        Niin, ja älä päästä lastasi Etelä-Afrikkaan. Se on hengenvaarallinen paikka.

        Lapsesi amerikkavastaisuus on käsittämätöntä ja toivottavasti ohimenevää. Jenkeissä on paljon asioita huonosti, mutta silti maa tarjoaa koulutetuille fiksuille ihmisille maailman parhaan elintason ja menestymisen mahdollisuudet.

        Sehän se ongelma jenkeissä on kun niille muille ei sitä korkeaa elintasoa löydy.


    • afrikassa asustelleena

      Etelä-Afrikaan lähtevällä nuorella tarvii kyllä tosissaan olla järki mukana. ite tulin juuri puolen vuoden reissusta ja on se välillä melko rankka paikka ja ihmisten asenteet sen mukaisia. Kaiketi kuitenkin Etelä-Afrikkaan lähtevät eurooppalaiset vaihtarit sijoitetaan maaseudulle tai pienenpiin kaupunkeihin ja valkoisiin perheisiin, jolloin ei varmasti tiedä olevansa kehitysmaassa. Rahaa ja asenetta on enemmän kuin ikinä pystyy käsittämään.

      Ite suosittelisin kokemuksen kannalta Botswanan vaihtoa. Uskomattoman ystävällinen ja huomattavasti rauhallisempi maa, jossa pääsee kuitenkin hyvin perille afrikkalaisuuden ytimestä. Eikö maalla ole rotusortuhistoriaan eteläisen naapurinsa tapaan, jolloin valkoisena mustien keskellä on paljon helpompaa elää ja olla.

      • Nimetön

        Vaihto-oppilaat sijoitetaan sinne, missä on isäntäperheitä. Värillä ja asuinkaupungilla siis ei oo minkäänlaista väliä.
        Mun kanssa samaa matkaa menevä sai isäntäperheekseen sothoa puhuvan mustan avioparin, jonka talo oli muutaman minuutin päässä slummeista. Omalla kohallani vain sattui olemaan tosi hyvää tuuria, kun sain asuinalueekseni valkoisen ja suhteellisen turvallisen alueen. Ja onhan siellä maassa turvallista, kunhan vaan osaa pitää nenäsä pois muitten alueilta ja kuuntelee oikeesti niitä ohjeita, mitä perheet kertoo siellä.
        Mutta samaa mieltä siitä olen, että rankkaa se tulee olemaan. Itsekkin kun siellä vuoteni vietin niin kyllä siinä joskus aina äitiä ikävä tuli, kun sai kuulla mitä kauheimpia uutisia ym. Nyt taas tosin kesällä olen kesälomakseni Etelä-Afrikkaan menossa, joten itselleni ei sieltä pahempia muistoja jäänyt.


      • jeppuheppu.
        Nimetön kirjoitti:

        Vaihto-oppilaat sijoitetaan sinne, missä on isäntäperheitä. Värillä ja asuinkaupungilla siis ei oo minkäänlaista väliä.
        Mun kanssa samaa matkaa menevä sai isäntäperheekseen sothoa puhuvan mustan avioparin, jonka talo oli muutaman minuutin päässä slummeista. Omalla kohallani vain sattui olemaan tosi hyvää tuuria, kun sain asuinalueekseni valkoisen ja suhteellisen turvallisen alueen. Ja onhan siellä maassa turvallista, kunhan vaan osaa pitää nenäsä pois muitten alueilta ja kuuntelee oikeesti niitä ohjeita, mitä perheet kertoo siellä.
        Mutta samaa mieltä siitä olen, että rankkaa se tulee olemaan. Itsekkin kun siellä vuoteni vietin niin kyllä siinä joskus aina äitiä ikävä tuli, kun sai kuulla mitä kauheimpia uutisia ym. Nyt taas tosin kesällä olen kesälomakseni Etelä-Afrikkaan menossa, joten itselleni ei sieltä pahempia muistoja jäänyt.

        Etelä-Afrikka on mielestäni kovin ylipelätty.
        Tapetuksi tosiaan voi tulla vaikka Helsingin keskustassa. Järki pitää olla mukana hommassa ja kunhan ei eksy yksin yömyöhään esim. rautatieasemille niin hyvin menee :)
        Itse vietän kapissa muutaman kuukauden vuodessa ja vielä en koskaan ole tuntenut oloani uhatuksi tai joutunut pelkäämään. Minulla on ainoastaan hyviä kokemuksia maasta ja ihmisistä :)

        Itse olen lähdössä ensi vuonna Durbaniin opiskelemaan reiluksi vuodeksi ja innolla jo lasken kuukausia matkaan :)


      • emmilaari
        jeppuheppu. kirjoitti:

        Etelä-Afrikka on mielestäni kovin ylipelätty.
        Tapetuksi tosiaan voi tulla vaikka Helsingin keskustassa. Järki pitää olla mukana hommassa ja kunhan ei eksy yksin yömyöhään esim. rautatieasemille niin hyvin menee :)
        Itse vietän kapissa muutaman kuukauden vuodessa ja vielä en koskaan ole tuntenut oloani uhatuksi tai joutunut pelkäämään. Minulla on ainoastaan hyviä kokemuksia maasta ja ihmisistä :)

        Itse olen lähdössä ensi vuonna Durbaniin opiskelemaan reiluksi vuodeksi ja innolla jo lasken kuukausia matkaan :)

        Nii siis mitä meet opiskelemaan? Meetkö johonki Durbanin yliopistoon? Itse oon nyt kesällä käymässä Durbanissa ja toivotaan, että sää edes vähän parempi siellä, kuin Johannesburgissa, jossa on kylmää.


      • lomailija
        jeppuheppu. kirjoitti:

        Etelä-Afrikka on mielestäni kovin ylipelätty.
        Tapetuksi tosiaan voi tulla vaikka Helsingin keskustassa. Järki pitää olla mukana hommassa ja kunhan ei eksy yksin yömyöhään esim. rautatieasemille niin hyvin menee :)
        Itse vietän kapissa muutaman kuukauden vuodessa ja vielä en koskaan ole tuntenut oloani uhatuksi tai joutunut pelkäämään. Minulla on ainoastaan hyviä kokemuksia maasta ja ihmisistä :)

        Itse olen lähdössä ensi vuonna Durbaniin opiskelemaan reiluksi vuodeksi ja innolla jo lasken kuukausia matkaan :)

        siitä, että Kapkaupungissa emme parilla matkallamme ole tunteneet pelkoa eikä mitään uhkaa. Se on osoittautunut parhaaksi lomakohteeksi, niistä monista paikoista, joissa eri puolilla maailmaa olemme käyneet. Siksi sinne suuntaamme matkamme vielä monta kertaa, tosin turhan pitkällä se on.


      • jeppuheppu
        lomailija kirjoitti:

        siitä, että Kapkaupungissa emme parilla matkallamme ole tunteneet pelkoa eikä mitään uhkaa. Se on osoittautunut parhaaksi lomakohteeksi, niistä monista paikoista, joissa eri puolilla maailmaa olemme käyneet. Siksi sinne suuntaamme matkamme vielä monta kertaa, tosin turhan pitkällä se on.

        Olen menossa lentämään lentolupakirjat sinne :)


      • lomailija
        jeppuheppu kirjoitti:

        Olen menossa lentämään lentolupakirjat sinne :)

        Paljon onnea opiskeluusi!


      • aikanaan luovutin heinä-
        jeppuheppu kirjoitti:

        Olen menossa lentämään lentolupakirjat sinne :)

        sirkkakurssin , tapoin melkein itteni ja open kun sakkas .


      • Witkaffir

        Minä asuin siellä vanhempieni kanssa lapsena 80 luvulla.
        Aivan ihanat vuodet, en antaisi mistään hinnasta pois.

        Oli vain vaikeata sopeutua takaisin suomeen.


      • valkoihoinen
        Witkaffir kirjoitti:

        Minä asuin siellä vanhempieni kanssa lapsena 80 luvulla.
        Aivan ihanat vuodet, en antaisi mistään hinnasta pois.

        Oli vain vaikeata sopeutua takaisin suomeen.

        80-luvulla elämä sielä oli aivan erilaista kuin nykyään. Silloin ei valkoisen tarvinnut pelätä, toisin on nyt.


      • dfgdfg
        jeppuheppu. kirjoitti:

        Etelä-Afrikka on mielestäni kovin ylipelätty.
        Tapetuksi tosiaan voi tulla vaikka Helsingin keskustassa. Järki pitää olla mukana hommassa ja kunhan ei eksy yksin yömyöhään esim. rautatieasemille niin hyvin menee :)
        Itse vietän kapissa muutaman kuukauden vuodessa ja vielä en koskaan ole tuntenut oloani uhatuksi tai joutunut pelkäämään. Minulla on ainoastaan hyviä kokemuksia maasta ja ihmisistä :)

        Itse olen lähdössä ensi vuonna Durbaniin opiskelemaan reiluksi vuodeksi ja innolla jo lasken kuukausia matkaan :)

        "Tapetuksi tosiaan voi tulla vaikka Helsingin keskustassa."

        Todennäköisyys kuitenkin hieman eri luokkaa kuin tapetuksi tuleminen vaikkapa Johannesburgissa.

        Suomessa tapetaan vuodessa 20 ihmistä per miljoona asukasta, Etelä-Afrikassa 400.

        Valkoisiin kohdistuva rasismi on tuolla todella brutaalia ja armoa ei tunneta esim. ryöstöjen yhteydessä.

        Asuntomurroissakaan ei riitä, että viedään arvotavarat, vaan pakettiin sisältyy lähes aina raiskaus, usein tapetaan myös perheen mies ja sitten "hoidellaan" naiset.

        Lukekaa paikallisia sanomalehtiä. Joku Alibi on kevyttä kamaa.


      • kaikkionsuhteellista
        dfgdfg kirjoitti:

        "Tapetuksi tosiaan voi tulla vaikka Helsingin keskustassa."

        Todennäköisyys kuitenkin hieman eri luokkaa kuin tapetuksi tuleminen vaikkapa Johannesburgissa.

        Suomessa tapetaan vuodessa 20 ihmistä per miljoona asukasta, Etelä-Afrikassa 400.

        Valkoisiin kohdistuva rasismi on tuolla todella brutaalia ja armoa ei tunneta esim. ryöstöjen yhteydessä.

        Asuntomurroissakaan ei riitä, että viedään arvotavarat, vaan pakettiin sisältyy lähes aina raiskaus, usein tapetaan myös perheen mies ja sitten "hoidellaan" naiset.

        Lukekaa paikallisia sanomalehtiä. Joku Alibi on kevyttä kamaa.

        Tietysti Etelä-Afrikassa tapetaan enemmän ihmisiä, kuin Suomessa. Suomalaiset kauhistuvat tällaisia tietoja, koka meillä täällä asiat ovat todella hyvin. Suomessa ei ole varallisuuseroja juuri ollenkaan, paljon vähemmän ihmisiä, eikä vanhoja kaunoja(paitsi ruotsalaisia kohtaan...)


    • k11nnostaa

      Kerro meille, kuka hoitaa lapsesi koulumaksut kun hän on vaihto-oppilaana? Vai meneeko hän yksityiseen kouluun vaihtariksi?

      • e-a:ssa asuva

        "Niin, ja älä päästä lastasi Etelä-Afrikkaan. Se on hengenvaarallinen paikka."

        Sanoo tilastot? On kumma kuinka taalla kayneiden/asuvien mielipiteet yleensa eroavat jyrkasti noista tilastoista... Oma tilastoni sanoo että minut on hakattu (ja ryostetty) 13-vuotiaana Helsingissa keskella kirkasta paivaa ilman mitaan syyta, asianmukaisesti lukittu polkupyorani on varastettu ja asuntooni murtauduttu. Sen sijaan Etela-Afrikassa minulle ei ole tapahtunut mitaan vastaavaa ja olen kuitenkin asunut taalla jo monta vuotta - mm. Kapkaupungissa, Johannesburgissa ja Durbanissa, seka parissa pienemmassa paikassa.

        Olen nahnyt satoja tilastoja, kuullut satoja pelotteluja tasta maasta ja lukenut niita lehtia, "joiden rinnalla joku alibi on kevytta kamaa". Siita huolimatta en ole kokenut oloani uhatuksi tai maata vaaralliseksi - kun vain tietaa missa ja miten liikkuu. En ehka suosittele sellaisen ihmisen, jolla ei ole kielitaitoa ja taitoa tai halua ottaa selvaa asioista ja paikasta, matkustamaan tanne itsenaisesti. Sen sijaan suosittelen naillekin henkiloille sopivia valmiita suomalaisen matkanjarjestajan kiertomatkoja, joilla parjaa kuka vain normaalin jarjen omaava. Etela-Afrikka antaa paljon sellaiselle ihmiselle, jota taman maan anti kiinnostaa - luonto, safarit ja esim. Kapkaupunki on aivan ihana kaupunkikohde.

        "Lapsesi amerikkavastaisuus on käsittämätöntä ja toivottavasti ohimenevää."

        Kuka mitaan mistaan amerikanvastaisuudesta on puhunut? (onhan sekin mahdollista, mutta mielestani sita ei tassa ketjussa ole tullut ilmi) Mielestani aiti kertoi pojan olevan kiinnostunut nakemaan maailmaa, eikä jenkkilainen "coolius" kiinnosta. Itse ymmarran taman taysin - olen itse ollut yhdysvalloissa vaihdossa, enka sen kokeneena kylla ihan ymmarra miksi nuoret ovat niin sinne menossa (leffojen ja tv-sarjojen vaaristamien kasitystensa kanssa, reppanat!). En vaihtaisi kokemustani mihinkaan, ihan kivaa ja avartavaa oli, mutta voin kylla sanoa, etta yhdysvallat ei todellakaan vienyt sydantani, enka ikina voisi asua siella pitkia aikoja.


      • I<3SA
        e-a:ssa asuva kirjoitti:

        "Niin, ja älä päästä lastasi Etelä-Afrikkaan. Se on hengenvaarallinen paikka."

        Sanoo tilastot? On kumma kuinka taalla kayneiden/asuvien mielipiteet yleensa eroavat jyrkasti noista tilastoista... Oma tilastoni sanoo että minut on hakattu (ja ryostetty) 13-vuotiaana Helsingissa keskella kirkasta paivaa ilman mitaan syyta, asianmukaisesti lukittu polkupyorani on varastettu ja asuntooni murtauduttu. Sen sijaan Etela-Afrikassa minulle ei ole tapahtunut mitaan vastaavaa ja olen kuitenkin asunut taalla jo monta vuotta - mm. Kapkaupungissa, Johannesburgissa ja Durbanissa, seka parissa pienemmassa paikassa.

        Olen nahnyt satoja tilastoja, kuullut satoja pelotteluja tasta maasta ja lukenut niita lehtia, "joiden rinnalla joku alibi on kevytta kamaa". Siita huolimatta en ole kokenut oloani uhatuksi tai maata vaaralliseksi - kun vain tietaa missa ja miten liikkuu. En ehka suosittele sellaisen ihmisen, jolla ei ole kielitaitoa ja taitoa tai halua ottaa selvaa asioista ja paikasta, matkustamaan tanne itsenaisesti. Sen sijaan suosittelen naillekin henkiloille sopivia valmiita suomalaisen matkanjarjestajan kiertomatkoja, joilla parjaa kuka vain normaalin jarjen omaava. Etela-Afrikka antaa paljon sellaiselle ihmiselle, jota taman maan anti kiinnostaa - luonto, safarit ja esim. Kapkaupunki on aivan ihana kaupunkikohde.

        "Lapsesi amerikkavastaisuus on käsittämätöntä ja toivottavasti ohimenevää."

        Kuka mitaan mistaan amerikanvastaisuudesta on puhunut? (onhan sekin mahdollista, mutta mielestani sita ei tassa ketjussa ole tullut ilmi) Mielestani aiti kertoi pojan olevan kiinnostunut nakemaan maailmaa, eikä jenkkilainen "coolius" kiinnosta. Itse ymmarran taman taysin - olen itse ollut yhdysvalloissa vaihdossa, enka sen kokeneena kylla ihan ymmarra miksi nuoret ovat niin sinne menossa (leffojen ja tv-sarjojen vaaristamien kasitystensa kanssa, reppanat!). En vaihtaisi kokemustani mihinkaan, ihan kivaa ja avartavaa oli, mutta voin kylla sanoa, etta yhdysvallat ei todellakaan vienyt sydantani, enka ikina voisi asua siella pitkia aikoja.

        Itse kotiuduin juuri Etelä-Afrikan reissulta, vietin Kapkaupungissa 3kk ja nyt suunnittelen jo uutta reissua sinne. Upea maa, suosittelen ehdottomasti kaikille! Vaarallisuus on mielestäni suuresti liioteltua. Toki järki täytyy pitää päässä mutta turha jättää EA:n reissua väliin maan "vaarallisuuden" takia. Kuolla saattaa tänään Suomessakin, ties vaikka juoppu autokuski ajaisi yli.


      • ex-EA
        I<3SA kirjoitti:

        Itse kotiuduin juuri Etelä-Afrikan reissulta, vietin Kapkaupungissa 3kk ja nyt suunnittelen jo uutta reissua sinne. Upea maa, suosittelen ehdottomasti kaikille! Vaarallisuus on mielestäni suuresti liioteltua. Toki järki täytyy pitää päässä mutta turha jättää EA:n reissua väliin maan "vaarallisuuden" takia. Kuolla saattaa tänään Suomessakin, ties vaikka juoppu autokuski ajaisi yli.

        Itse muutimme Suomeen pari vuotta sitten. Vaimoni on Etelä-Afrikkalainen ja asuimme Johannesburgin lähellä. Hänen äiti hakattiin kuoliaaksi tiileskivellä vanhempien kotifarmilla vuonna 2006. Kaunis maa, mutta kun siellä asuu 10 vuotta niin se väkivaltaisuus alkaa vaikuttamaan omaan uskoon sen maan tulevaisuudesta. Itse mielummin lähettäisin lapseni Namibiaan tai jopa Keniaan jos haluaa kokea aitoa Afrikkaa ja olla huomattavasti turvallisemmassa ympäristössä.


      • k11nnostaa
        ex-EA kirjoitti:

        Itse muutimme Suomeen pari vuotta sitten. Vaimoni on Etelä-Afrikkalainen ja asuimme Johannesburgin lähellä. Hänen äiti hakattiin kuoliaaksi tiileskivellä vanhempien kotifarmilla vuonna 2006. Kaunis maa, mutta kun siellä asuu 10 vuotta niin se väkivaltaisuus alkaa vaikuttamaan omaan uskoon sen maan tulevaisuudesta. Itse mielummin lähettäisin lapseni Namibiaan tai jopa Keniaan jos haluaa kokea aitoa Afrikkaa ja olla huomattavasti turvallisemmassa ympäristössä.

        on aitoa afrikaa


        Niin on joka osa eurooppaakin
        Namibia minuakin kiinnostaa. Siellä voisin oppia puhumaan sujuvaa saksaa, siis ei sitä saksaa mitä saksassa puhutaan, vaan sitä sata vuotta vanhaa saksaa mitä ei enään saksassa puhuta.

        Se olisi kiva osata


      • Ei ole niin yksinkertaista. Namibian sakankieliset käyttävät lainasajoa aika usein afrikaansin, oshiwambon ja englannin kielistä. Ei kuulosta kovin vanhanaikaiselta.

        Swakopmund: https://www.youtube.com/watch?v=j6L0cOMzI5s


    • tyhmä oot

      ei englannin kielinen maa...kyllähä sitä siä virallisena kielenä puhutaa ja kaikissa virastoissa yms.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3643
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2252
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1969
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1844
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      397
      1279
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1081
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      970
    Aihe