Koirani suhtautuu vieraisiin epävarman varautuneesti. Haluaisin opettaa sen tästä tavasta pois, ihan jo mätsäreiden ja tulevien tottelevaisuuskokeidenkin takia.
Tiedän, kuinka tulisi opettaa, muttei minulla ole kaapillista vieraita ihmisiä odottamassa, että pääsevät harjoittelemaan kanssamme.
Ei ole tarpeeksi vieraita sukulaisia ja kavereita, joten haluaisin "ammattiapua".
En vain tiedä mistä. TOKO-treeneissämme ei opetella tarpeeksi tätä, välillä koulutusohjaaja käy tsekkaamassa koirat ja sanoi vain että "sehän on varautunut".
Pitäisikö minun vaivata häntä (joka on siellä vapaaehtoisesti) ja kysyä jos hän voisi tunnin jälkeen auttaa?
Kun tuntuu tosi typerältä ottaa yhteyttä ongelmakoirakouluttajaankaan, koska meillä ei ole mitään varsinaista ongelmaa /koira ei aggressiivinen tms.). Kallistakin.
Olen yrittänyt etsiä jotain luoksepäästävyyskurssia, mutta kaikessa tuntuu olevan aina muuta mukana. Esim. löytämäni arkojen koirien kurssi oli täynnä myös kaikkiin muihin pelkoihin totuttamista.
Näyttelyharjoitukset voisivat olla hyviä, mutta koirani on sekarotuinen, olisi aika typerää mennä sinnekkään.
Asiallisia Neuvoja?!
Luoksepäästävyys...
7
1648
Vastaukset
tokotreeniohjaaja :) . Pyydäpä treenien jälkeen niitä treenikavereita roplaamaan koiraa, tehkää makkararinkiä, laita treenikaveri leikittämään koiraasi ja mene sinne mätsäreihin. Siellä sitä harjoitusta saa jos missä - rohkeutta peliin vain ja tsemppiä !
- ja neuvottiin
menemään turuille ja toreille. Mentiinkin kävelylle sinne missä on paljon ihmisiä ja jotkut olivat iloisia voidessaan saada tarjota nakkeja tai vastaavaa koiralle. Rohkeasti vain kysyt.
Vanhemmiten tuntuu että koiran ujous vähenee kun se saa lisää itseluottamusta. Kyl se siitä :-)- kävi näin:
Ensin koirani oli juuri sopivan välinpitämätön vieraita kohtaan, ei pelännyt eikä vihannut, ei vain välittänyt niistä. Mutta kun sosiaalistin sitä, se tuli minun makuuni liiankin sosiaaliseksi: asettuu joskus vieraan jalkoihin rapsuteltavaksi ja tykkää rapsuista. Olisin halunnut säilyttää pienen varautuneisuuden tai ainakin sellaisen asenteen, että "ei kiinnosta ku et oo mun mamma"
Sosiaalista, mutta varo ettet sosiaalista liikaa :S
Esim. viet koiran hoitoon (heh, vaikka meille:)
ja siellä se tottuu että muutkin hoitaa kuin sinä.
Otat ruuan mukaan vain lenkille ja annatkin jonkun ihan tuntemattoman antaa se, ym.
Pian koirasi on liiankin sosiaalinen :D
- sama homma
Meidän poika ei sitten miehiä ihan avosylin vastaan ota eikä vieraitakaan. Paiskasin koiran rauniotreeneihin nakkirinkiin ja kurotti ottamaan nakin varovasti melko kaukaa (palkka varovaisuudesta), kunnes sain älyväläyksen, koiran lempilelu ja kukin vuorolleen heittämään ja antamaan. Jo nousi itsetunto! Toki vudoen aikana on oppinut minuunkin jo sen verran luottamaan että hätää ei ole kun olen itse paikalla.
USEIMMAT tuomarit ymmärtävät kokeessa kun heille sanotaan että koira saattaa vähän jännittää. Ei se ole kovin normaalia puskea koiraa päin silmiin tuijottaen ja tuomarit tietävät sen. Riippuen missäpäin olet, pidä silmällä kokeita joissa Ilkka Sten tuomarina, ja meillä päin olen sanonut muutenkin tuomareille että hei meitä SAATTAA jännittää jos tulee höyryten päin (samalla kun mennään kehään ja nartuilta tarkastetaan juoksut ja urokset muodon vuoksi).
Kyllä meillä saa ottaa nokkiinsa siitä jos joku juoksee takaapäin kädet leväällään mua päin, mutta uskoisin että tietää myös että vien sen pois tilanteesta joka on uhkaava. Tomerasti kiellän myös turhan pullikoinnin. Varovaisuutta saan siinä mielessä harrastaa ettei kukaan pääse koiraa kiusaamaan. Ja sitten kun olen noissa koiran kanssa pyörinyt niin olen iskenyt jollekin miehelle nakkipussin ja pyytänyt tulemaan meidän luo ja antamaan nakkia. Ja vaikka luoksepäästävyys olisi 8 tai 7, pääsee sitä silti AVOon jossa sitä ei ole.
Mätsäriin en ole vienyt enkä vie koiraa. Näyttelypuolella tuo onkin ongelma. Eli älä vie ennen kuin se päästää luokse, voi muuttua vaan pahemmaksi siellä. - nahkahousuinen tyttö
Kyllähän se luoksepäästävyys siellä AVOssakin on:)
Ei ole.Siellä tarkastetaan vaan "jalkojenväli" kun kehään mennään.Ei siinä arvostella luoksepäästävyyttä.
Vanha viesti,mutta vastattakoon silti.Harjoitus tekee mestarin.Paljon harjoittelua,mutta totuttelu pikkuhiljaa mieluiten ensin tuttujen kanssa.Itsellä rauhallisen varma käytös,ja harjoituskappaleella myös, ja koiralle mieluisa palkka.
Liikkeen voi opettaa ihan puhtaana suorituksena eli opettaa koiralle ensin jonkun käskyn sille,treenaa sitä kahdestaan ja sitten siirtää homman muiden kanssa harjoiteltavaksi.
Kokkeessahan ei saa käyttää käskyä,ainakaan silloin,kun tuomari on kuuloetäisyydellä...
- jhgjhgmjhjgk
Miksi se on varautunut, sattunut jotain?
Älä väkisin sosiaalista, voi mennä pahemmaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1532530- 1572321
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee551983Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1181927"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!591374Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu1921252Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."01060Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää761036Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa201976Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.330947