Mitä kehitysvammaisuus merkitsee

Tasaarvoa kaikille

Kehitysvamma merkitsee yksilön kehityksen aikana ilmi tullutta älyllistä jälkeenjääneisyyttä tai puutteellisuutta, jonka vuoksi henkilö ei pysty tulemaan ympäristössään toimeen ilman erityistä apua, hoitoa ja opetusta. Kehitysvamma viittaa vammaan ymmärtämis- ja käsityskyvyn alueella. Pelkästään fyysisesti poikkeava ihminen ei siis ole kehitysvammainen. Suomessa on arviolta noin 30 000 ihmistä, joilla on kehitysvamma. Kehitysvamma ilmenee ennen 18 vuoden ikää.

Kehitysvammaisuuden syyt ovat moninaiset eli toisin sanoen syy voi olla ympäristössä ja/tai geneettinen. Vamma voi johtua joko geneettisestä perimästä, syntymää edeltävistä syistä, synnytyksen yhteydessä sattuneista vaurioista, äidin raskaudenaikaisesta sairaudesta tai lapsuusiän sairauksista ja tapaturmista. Kehitysvammaisuuden riskiä lisääviä tekijöitä ovat muun muassa äidin korkea ikä tai raskaudenaikainen huumeiden tai alkoholin käyttö tai tupakointi. Osa syistä jää kokonaan selvittämättä.

Kehitysvamma ei ole sairaus. Se on vaurio tai vamma, joka haittaa jokapäiväistä selviytymistä sitä vähemmän, mitä paremmin yhteiskunta kykenee ottamaan kehitysvammaisten erityiset tarpeet huomioon.

Kehitysvammaisuuden aste vaihtelee syvästä kehitysvammaisuudesta lievään kehitysvammaisuuteen, joka ilmenee erityisesti oppimisen ja muistin vaikeuksina. Monilla kehitysvammaisilla ihmisillä on lisävammoja, jotka saattavat vaikeuttaa liikkumista, puhetta tai vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa.

Uusien asioiden oppiminen ja käsitteellinen ajattelu ovat kehitysvammaisille ihmisille vaikeampia kuin muille.

Ihmisen persoonallisuudessa älykkyys on vain osa kokonaisuutta. Kasvatus, elämänkokemukset, oppiminen ja elinympäristö vaikuttavat kehitykseen, siihen millaisiksi ihmisiksi kasvamme.

Jotta kehitysvammaiset ihmiset voisivat elää tasa-arvoisina jäseninä yhteiskunnassa, he tarvitsevat tukea, ohjausta ja palveluita. Nämä voivat liittyä kommunikaatioon, omatoimisuuteen, kodinhoitoon, sosiaalisiin taitoihin, ympäristössä liikkumiseen, terveyteen ja turvallisuuteen, kirjallisiin taitoihin, vapaa-aikaan ja työhön. Yksilöllinen, tarpeenmukainen tuki auttaa kehitysvammaista ihmistä elämään hyvää, hänelle luontaista itsenäistä elämää. (lähde: Kehitysvammaisten Tukiliitto ry)


Kehitysvammaisuuden diagnosointi on tarpeen tehdä moniammatillisena yhteistyönä, jossa ovat mukana lääkäri, psykologi, sosiaalityöntekijä, mahdolliset terapeutit, opettajat/kasvattajat sekä luonnollisesti vanhemmat. Diagnoosiin tarvitaan lääketieteelliset tutkimukset sekä psykologin tutkimus ja laaja-alainen toimintakyvyn arviointi. Lääketieteelliset tutkimukset käsittävät arvion kehitysviivästymän syistä, terveydentilan tutkimisen ja mahdollisista lisävammoista ja sairauksista johtuvien erillisten haittojen arvioinnin. Psykologintutkimus sisältää arvion älyllisestä toimintakyvystä sekä neuropsykologisen tutkimuksen, jolla selvitetään tarkemmin oppimisen vaikeuksia. Tautiluokituksen ICD-10 mukaisesti kehitysvammaisuus jaetaan eri vakavuusasteisiin siten, että älykkyysosamäärä 50-69 vastaa lievää kehitysvammaisuutta, 35-49 keskitasoista kehitysvammaisuutta, 20-34 vaikeaa kehitysvammaisuutta ja alle 20 syvää kehitysvammaisuutta. Laaja-alainen toimintakyvyn arviointi sisältää käsitteellisen, sosiaalisen ja käytännöllisen selviytymisen erittelyn. Lisäksi on tarpeen selvittää asiakkaan ja hänen lähipiirinsä tilanne tuen ja palvelujen tarpeen arvioimiseksi.

Muun muassa Downin syndrooma ja Fragile-X-oireyhtymä aiheuttavat kehitysvammaisuutta.

Lievästi kehitys vammaisia ihmisiä on alettu myös työllistämään samoin suurin osa heistä pärjää
asua itsenäisesti..Joillakin heistä on edunvalvoja
jotkut pärjäävät ilman edunvalvojaa..Hoitavat kaikki raha asiat itse.Lievästi kehitysvammaiset ihmiset luokitellaan yleensä heikkolahjaisiksi ainakin suurin osa jotka pärjäävät hyvin omillaan
eivätkä tarvitse edunvalvojaa hoitamaan raha-asioissa.kehitysvammaisetkin ihmiset ovat ihmisiä ja heillä on samanlainen oikeus kuin muillakin ihmisillä.
Mutta on olemassa ihmisiä jotka vielä tänäkin päivänä ovat epäluuloisia kehitysvammaisia kohtaan siksi on perustettu mm me itse ry http://www.kvtl.fi/sivu/me_itse_ry
http://www.saunalahti.fi/kup/
http://kehitysvammaliitto.fi/
http://www.verneri.net/
http://www.rongankoti.fi/

Lopuksi muutama linkki :-)

34

4016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Proovo

      Onko viesti provo kaikkitietävälle, siis kehitysvammaisista tietävälle arockalypselle?????

      • kivvaaa

        Jos on joku keharikirjoitus,niin heti viitataan em.nimimerkkiin.Huomatkaa sefu on jo poistanut The Arocalypse aihella alkaneen keskustelun.
        Aloitusviesti oli asiallinen,mutta taas piti jonkun ajautua sivuun aiheesta.


    • esitetty, täyttä asiaa kehveliähkyyn saakka. Varsinkin jos teksti on itse tuotettua, jos ei niin hipsukat tekstin alkuun ja loppuun.

      • mimiss

        Kehareille oikeus lasten tekoon,kun itsekkin ovat lapsentasolla.Suo mun nauraa.Kuka ne lapset hoitaa lopulta?Kehareiden sukulaisillekkos ne annetaan sijoitettavaksi vai kenties adoptioon?
        Lyhytkasvuisiakin on paljon vanhempina ja he hoitavat lapsensa paremmin kuin moni terve.


    • Juulia

      Tämä oli asiallinen tietopaketti,kiitoksia vain siitä.
      Kävin uteliaisuuttani tuolla Me itse-sivustolla.
      Julkilausumat siellä olivat kyllä minusta aika lyhytnäköisiä.
      Kehitysvammaiset haluavat siis täydet oikeudet,mutta ilman vastuuta ja velvollisuuksia,joku muu saa sitten kantaa vastuun.
      Kehvelit vaativat oikeutta vanhemmuuteen ja perheeseen,pakkoehkäisyn kieltämistä,perheasuntoja ja jonkun maksamaan ne.
      Minusta on kyllä kamalaa jos kehitysvammaiset rupeavat lapsia tekemään,kun kuitenkaan ei edellytyksiä ole niiden kasvattamiseen.
      Jos ei täydellisesti kykene vastaamaan omastakaan elämästä ,miten sitten lapsen elämästä.
      Minusta kehitysvammaiset pitäisi steriloida jo lapsina,pitäkää natsina jos haluatte.

      • äiti 101

        tästä on näköjään kaksi vuotta tuosta kirjoituksestasi, toivottavasti et itse niitä lapsia saa, jottei tuo kapakatseinen näkemyksesi leviä.
        Vastaatko itse täydellisesti omasta elämästäsi, vai onko sinulla kenties jokin hyöty yhteiskunnalta kuten kuljetusapu tms.??
        Viestin aloittajalle hattua, sillä aloitus on asiapitoinen paketti.


      • Anonyymi

        Koko itsemääräämisoikeuslaki oli virhe. Nyt kehitysvammaiset saavat harrastaa seksiä tuntemattoman kanssa ja soitella sadan euron laskuja ymmärtämättä seurauksia. Erikoista, että juuri heidän läheiset ajoi kyseistä lakia ja nyt raivoavat hoitajille ja ohjaajille, kun se oma lapsi saa puhua pälpättää puhelimessa ja tehdä puhelinmyyjän kanssa sopimuksen, jota ei voimana perua, lehdestä.

        Tunnen itse lievästi kehitysvammaisen naisen, joka asuu tuetussa asumisyksikössä. Tuon nykyisen lain myötä hän saa myydä seksiä saadakseen materiaa ja syödä mäkkiruokaa, vaikka sairastaa diabetesta eikä tarvitse edes lääkkeitä ottaa. Asialle ei voi mitään hoitajien vedotessa itsemääräämksoikeuteen.

        Jos jotain tulee tapahtumaan esim. joutuu raiskatuksi tia hyväksi käytetyksi, niin heti ihmiset korostaa vammaisuutta ja sanovat, että se vammainen on lapsen tasolla eikä lapsen tasolla olevaa saa kohdella noin. Ristiriitaista, miten sitä kehitysvammaista kuuluisi kohdella? Lapsena vai aikuisena? Tasapäistäminen normaaliälyisten kanssa tekee vain hallaa kehitysvammaiselle, joka ei ymmärrä haluaako juoda liikaa alkoholia tai ostaa puhelinmyyjältä lehden.

        Kehitysvammaisia ei pidä kannustaa lasten tekemiseen. Ihmiset perustelee homojen adoptiokieltoa, että lapsilla olisi riski joutua kiusatuksi ja kuinka homot pitäisi lapsia jonain leluina. Entä jos vanhemmat ovat kehitysvammaisia? Luulen taatusti, että lapset kärsii enemmän vanhempien kehitysvammaisuudesta kuin siitä, että isän tai äidin kumppani onkin nyt samaa sukupuolta. Voiko teini, joka alkaa kapinoimaan, saada turvaa kehitysvammaisesta vanhemmasta? Miten kehitysvammaiset saa pidettyä ryyppybileisiin karkaavan teinin aisoissa, kun se on jo normaaliälyisillekin hankalaa.


      • Anonyymi
        äiti 101 kirjoitti:

        tästä on näköjään kaksi vuotta tuosta kirjoituksestasi, toivottavasti et itse niitä lapsia saa, jottei tuo kapakatseinen näkemyksesi leviä.
        Vastaatko itse täydellisesti omasta elämästäsi, vai onko sinulla kenties jokin hyöty yhteiskunnalta kuten kuljetusapu tms.??
        Viestin aloittajalle hattua, sillä aloitus on asiapitoinen paketti.

        Kehitysvammainen on älyllisesti lapsi. Annatteko myös 10-15-vuotiaiden sisarusten asua keskenään, vaikka on kaiketa selvää että kyse on alaikäisistä ja sosiaalitoimea tarvitaan vahtimaan.


      • Anonyymi

        Kehitysvammaisten oikeutta vanhemmuuteen puolustavat eivät ymmärrä, miten huolissaan kehitysvammaisen vanhemmat ovat lapsen tultuaan sukukypsäksi. Silloin saa todellakin pelätä hyväksikäytetyksi joutumista ja tajunnan puutetta seurauksesta suojaamattoman seksin jälkeen. Monia kehitysvammaisia käytetään hyväksi perusvaistojen puuttuessa, myös miehiä ja kehitysvammaiset miehetkin käyttää hyväksi nuoria kehitysvammaisia naisia. Ei ole pelkästään vammattomien miesten puuhaa.

        Minua todellakin säälittää kehitysvammaisten vanhemmat, jotka 18 vuotta ovat hoitaneet lastaansa ja ovat osittain vapautuneita lapsensa hoitamisesta (jos ja kun lapsi muuttaa asuntolaan, tuettuun asumisyksikköön tai laitokseen). Jos tuon 18 vuotisen taakan lisäksi tulee jälkikasvua, jonka joutuu isovanhemmat hoitamaan, kun ei vanhemmat kykene vähäisen älykkyyden takia tukemaan lasten henkistä puolta, auttamaan matematiikan läksyissä ja tarjoamaan virikkeitä. Isovanhemmat eivät saa eläkepäiviään viettää rauhassa, kun pitää toimia varavanhempien roolissa lapsenlapsille.

        Näköjään kehitysvammaisten kanssa työskentelevilläkin raha menee moraalin ohi, kun sieltäkin puolen kannustetaan lapsen tekoon kehitysvammaisen vauvahaaveiden tullessa esiin, koska onhan ihmisoikeudet niin tärkeät, mitäpä väliä lapsen oikeuksilla on. Pelkkää tunteilla ajattelua arvostetaan enemmän kuin faktoja. Lapsi ei ole mikään lelunukke, jonka voi heittää kaapin nurkkaan, jos siihen kyllästyy. Suosittelen hankkimaan siinä tapauksessa nuken, jonka voi heittää kaapin pohjalle, jos ei tee mieli hoivata ja syöttää sitä.


      • Anonyymi

        Minä kirjoitin tuon vastenmielisen kommentin nimimerkillä Juulia, vuonna 2008
        Pyydän anteeksi sitä miten ahdasnäköinen ja tuomitseva asenteeni kehitysvammaisia kohtaan oli.
        Tulin uskoon ja asenteeni ihmisiin muuttui 180 astetta, rakkaus on tärkeintä ja kehitysvammaiset kykenevät rakastamaan, soisin heillekin mahdollisuuden perheeseen.
        Olen itse liikuntaesteinen ja me liikuntaesteiset joudumme usein osoittamaan että olemme normaaleja yläkerrasta, me usein rakennamme itsetuntomme älymme varaan.
        Tässä on se vaara että epävarmuuksissamme nostamme itseämme painamalla kehitysvammaisia alas.
        Niin usein minullekin on sanottu että "pää-asia että pää toimii normaalisti, vaikka kropassa olisikin ongelmaa.
        Me kaikki olemme kuitenkin yhtä tärkeitä ihmisiä, oli vamma missä kohtaa vain.
        Nykyään pidän kovasti kehitysvammaisista ihmisistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kirjoitin tuon vastenmielisen kommentin nimimerkillä Juulia, vuonna 2008
        Pyydän anteeksi sitä miten ahdasnäköinen ja tuomitseva asenteeni kehitysvammaisia kohtaan oli.
        Tulin uskoon ja asenteeni ihmisiin muuttui 180 astetta, rakkaus on tärkeintä ja kehitysvammaiset kykenevät rakastamaan, soisin heillekin mahdollisuuden perheeseen.
        Olen itse liikuntaesteinen ja me liikuntaesteiset joudumme usein osoittamaan että olemme normaaleja yläkerrasta, me usein rakennamme itsetuntomme älymme varaan.
        Tässä on se vaara että epävarmuuksissamme nostamme itseämme painamalla kehitysvammaisia alas.
        Niin usein minullekin on sanottu että "pää-asia että pää toimii normaalisti, vaikka kropassa olisikin ongelmaa.
        Me kaikki olemme kuitenkin yhtä tärkeitä ihmisiä, oli vamma missä kohtaa vain.
        Nykyään pidän kovasti kehitysvammaisista ihmisistä.

        Kristinusko ei sovi kaikkien mielenterveydelle. Erioten kovimmat puunhalaajat on näissä kristityissä jotka tuomitsee abortin. Ihmeellistä kun eivät puhu niistä aborteista, joita tehdään sosiaalisista syistä vaikkei sikiöseuloissa olisi downia löydetty.

        Se rakkaus ei kuule riitä vanhempana olemisen. Miten joku kehari opettaa absrakteja asioita lapsille? Samaan aikaan kiistellään huoltajuuskiistoissa, voiko miehiin luottaa huoltajina koska lapsen kehitys häiirintyisi. Enemmän se kehitys häiriintyy kahden keharin kasvattamana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko ei sovi kaikkien mielenterveydelle. Erioten kovimmat puunhalaajat on näissä kristityissä jotka tuomitsee abortin. Ihmeellistä kun eivät puhu niistä aborteista, joita tehdään sosiaalisista syistä vaikkei sikiöseuloissa olisi downia löydetty.

        Se rakkaus ei kuule riitä vanhempana olemisen. Miten joku kehari opettaa absrakteja asioita lapsille? Samaan aikaan kiistellään huoltajuuskiistoissa, voiko miehiin luottaa huoltajina koska lapsen kehitys häiirintyisi. Enemmän se kehitys häiriintyy kahden keharin kasvattamana.

        " Erioten kovimmat puunhalaajat on näissä kristityissä jotka tuomitsee abortin. Ihmeellistä kun eivät puhu niistä aborteista, joita tehdään sosiaalisista syistä vaikkei sikiöseuloissa olisi downia löydetty."
        -Puunhalaaja en ole,halailen mielummin koiranpentuja.
        Jokainen tietämäni aborttia vastustava vastustaa kaikkia ns.mukavuusabortteja, oli lapsella sairautta tai ei. Eli tuo oli aika hupsu väite mielestäni.
        Aborttia vastustavissa on sekä Kristittyjä että ateisteja, abortin vastustamiseen on loogiset syyt myös ilman uskoa.
        En tiedä miksi koet tarvetta haukkua hulluksi ihmistä jonka mielipiteet eroavat omistasi, voin kuitenkin kertoa voivani henkisesti paremmin kuin koskaan.
        Pääsin nimittäin eroon katkeruudesta ja sain turvan ja varmuuden siitä että armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen on minullekin pääsy taivaaseen kun aika täällä loppuu.
        Siinä jos jossain on aihetta iloon ja kiitollisuuteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Erioten kovimmat puunhalaajat on näissä kristityissä jotka tuomitsee abortin. Ihmeellistä kun eivät puhu niistä aborteista, joita tehdään sosiaalisista syistä vaikkei sikiöseuloissa olisi downia löydetty."
        -Puunhalaaja en ole,halailen mielummin koiranpentuja.
        Jokainen tietämäni aborttia vastustava vastustaa kaikkia ns.mukavuusabortteja, oli lapsella sairautta tai ei. Eli tuo oli aika hupsu väite mielestäni.
        Aborttia vastustavissa on sekä Kristittyjä että ateisteja, abortin vastustamiseen on loogiset syyt myös ilman uskoa.
        En tiedä miksi koet tarvetta haukkua hulluksi ihmistä jonka mielipiteet eroavat omistasi, voin kuitenkin kertoa voivani henkisesti paremmin kuin koskaan.
        Pääsin nimittäin eroon katkeruudesta ja sain turvan ja varmuuden siitä että armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen on minullekin pääsy taivaaseen kun aika täällä loppuu.
        Siinä jos jossain on aihetta iloon ja kiitollisuuteen!

        Onko oikein lapsi tuomita tietoisesti kehitysvammaiseksi, jos vamma on tiedossa. Siihen liittyy enemmän sosiaalisia syitä kuin terveen sikiön aborttiin, jonka nainen tekee sen takia koska kuvittelee abortin olevan ehkäisykeino. Itse en koskaan olisi synnyttänyt lasta, jos tällä olisi ollut tiedossa down. Onneksi on "vain" lukihäiriöinen lapsi, joka kykenee ajattelemaan itse, eikä elämä sen takia pyöri hoitajien ehdoilla, vaan pystyy asumaan normaalisti ja käymään töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oikein lapsi tuomita tietoisesti kehitysvammaiseksi, jos vamma on tiedossa. Siihen liittyy enemmän sosiaalisia syitä kuin terveen sikiön aborttiin, jonka nainen tekee sen takia koska kuvittelee abortin olevan ehkäisykeino. Itse en koskaan olisi synnyttänyt lasta, jos tällä olisi ollut tiedossa down. Onneksi on "vain" lukihäiriöinen lapsi, joka kykenee ajattelemaan itse, eikä elämä sen takia pyöri hoitajien ehdoilla, vaan pystyy asumaan normaalisti ja käymään töissä.

        Down -lapsikin pystyy ajattelemaan itse ja nautti elämästään.
        Minusta kohdussa olevan lapsen tappaminen on väärin, aivan riippumatta hänen terveydestään.
        Monet down-ihmiset asuvat tuetusti yksin, jotkut ovat naimisissakin ja käyvät julkisella puolella töissä, ompa jollain ajokorttikin.
        Kyllä heillä voi olla ihan hyvä elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Down -lapsikin pystyy ajattelemaan itse ja nautti elämästään.
        Minusta kohdussa olevan lapsen tappaminen on väärin, aivan riippumatta hänen terveydestään.
        Monet down-ihmiset asuvat tuetusti yksin, jotkut ovat naimisissakin ja käyvät julkisella puolella töissä, ompa jollain ajokorttikin.
        Kyllä heillä voi olla ihan hyvä elämä.

        Mun lukihäiriöinen lapsi taatusti kykenee asumaan yksin ilman tukia, käymään oikeassa palkkatyössä eikä missään leikkityössä ja pystymme taatusti puhumaan syvällisistä asioista. En mä ainakaan halua hurrata kuinka teini-ikäinen on oppinut englannin kielisiä lauseita.


    • the_arockalypse

      tasa-arvoa haetaan vaikuttamalla yhteiskunnassa itse eikä omaisten tai edulvalvojien kautta, on vammaisia joilla ei kädet eikä jalat toimi, mutta järki pelaa eikä tarvi muuttaa tukiasuntolaan vaan pärjää henkilökohtaisen avustajan turvin

    • Normaali

      Niinpä niin, pienet on murheet teillä, jos päivästä toiseen mietitte millainen ihminen se on kehitysvammainen ja millainen ei. Luulisi nykymaailmassa olevan isompiakin huolia ja murheita. Omituisia olette kaikki, on kehitysvammainen tai ei, samanlailla tuijotetaan kaikkialla.

      • Ari

        Näihin "omituisiin" voi päätyä itse muutamassa sekunnissa jos käy huono onni.
        Paljon vammaisten keskuudessa eläneenä tunnen tällaisia tapauksia kymmeniä.
        Muutoinkin tämä viestiketju on matalaotsaisimpia mitä olen aikoihin tällä palstalla nähnyt.
        Neuvo: Opetelkaa hyväksymään ensin itsenne, sen jälkeen on helppoa hyväksyä myös muut tasavertaisina ihmisinä.


    • poisti aikaisemman viestin täältä. Ihmettelen suuresti.
      Käsitykseni mukaan aika monen kehvelinaisen sukukalleudet on päivitetty toimintakyvyttömäksi, ja hyvä niin. Samaa voisi soveltaa yhtä hyvin alkoholisti ja narkomaani äiteihin, ei nekään pysty lapsistaan huolehtimaan, monet heidän lapset ovat kemikaalien turmelemia, joiden selviäminen tässä maailmassa on vaikeaa ja heiltä puuttuu täysin kontrolli mitä kehveleillä on.

      • Proovo

        että jumalan salanimi on kanosmn, toisaalta pitäisi päivittää kaikkien vammaisten elo täällä maapallolla, vai mitä hyötyä on vammaisista???? voisko joku kertoa. Yksi kaveri teki 39-45 saippuaa, siis vammaisista, mutta nykyään ei vissiin tuo laki enää salli.


      • Pikkusmileh

        Niin kauan ku kyse ei oo sun sukukalleuksista, niin juttua kyllä satelee.

        Eihän se sun ongelma ole, jos vammaiset haluavat perustaa perheen, ei se sulta ole pois, vai niinkö kuvittelet?

        On kehitysvammaisia, jotka käyvät myös mm. töissä.

        Ja et sitten narkkareiden kohdalla tullut ajatelleeksi, että hekin voivat raitistua ja haluta sitten lapsia.

        Yritä siinä sitten steriilinä väkertää.

        Vähän voisit ottaa asioista selvää, ennen kun alat selittämään yhtään mitään.

        Lapsellista, sanonpahan vaan.


      • Pikkusmileh kirjoitti:

        Niin kauan ku kyse ei oo sun sukukalleuksista, niin juttua kyllä satelee.

        Eihän se sun ongelma ole, jos vammaiset haluavat perustaa perheen, ei se sulta ole pois, vai niinkö kuvittelet?

        On kehitysvammaisia, jotka käyvät myös mm. töissä.

        Ja et sitten narkkareiden kohdalla tullut ajatelleeksi, että hekin voivat raitistua ja haluta sitten lapsia.

        Yritä siinä sitten steriilinä väkertää.

        Vähän voisit ottaa asioista selvää, ennen kun alat selittämään yhtään mitään.

        Lapsellista, sanonpahan vaan.

        "Eihän se sun ongelma ole, jos vammaiset haluavat perustaa perheen, ei se sulta ole pois, vai niinkö kuvittelet?" nyt oli puhetta kehareiden perheenperustamisesta, eikä vammaisten perheenperustamisesta. Siis miksi helvetissä itsekin lapsen asteella olevan pitäisi saada tehdä lapsia?miten sellainen kykenee lapsista huolehtimaan, kysyn minäkin?? kyllä kehareilta ois paras napsauttaa piuhat poikki jo pienenä


      • Pikkusmileh kirjoitti:

        Niin kauan ku kyse ei oo sun sukukalleuksista, niin juttua kyllä satelee.

        Eihän se sun ongelma ole, jos vammaiset haluavat perustaa perheen, ei se sulta ole pois, vai niinkö kuvittelet?

        On kehitysvammaisia, jotka käyvät myös mm. töissä.

        Ja et sitten narkkareiden kohdalla tullut ajatelleeksi, että hekin voivat raitistua ja haluta sitten lapsia.

        Yritä siinä sitten steriilinä väkertää.

        Vähän voisit ottaa asioista selvää, ennen kun alat selittämään yhtään mitään.

        Lapsellista, sanonpahan vaan.

        on kehitysvammaisia jotka käy töissä, et usko itsekkään tuohon?! millä älynlahjoilla muka keharit töitä tekis?


      • maksastapuhuja kirjoitti:

        on kehitysvammaisia jotka käy töissä, et usko itsekkään tuohon?! millä älynlahjoilla muka keharit töitä tekis?

        suojatyöpaikoissa ilman palkkaa


      • Jokunen vaan
        maksastapuhuja kirjoitti:

        on kehitysvammaisia jotka käy töissä, et usko itsekkään tuohon?! millä älynlahjoilla muka keharit töitä tekis?

        Hiljan oli juttua miten kehitysvammaisia on työllistetty esim. mäkkäriin ja molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä. Eivät he voi siellä ikuisesti olla jos ei työehtosopimuksen mukaista palkkaa maksettaisi. En ymmärrä miksi tällä palstallakin on niin yksioikoista porukkaa ettei ymmärretä että kehitysvammoja on eriasteisia. Täällä kaikki niputetaan samaan läjään. Älykkyyttäkin on monenlaista, ainakin tunneälyä varmasti löytyy enemmän keskiverto kehitysvammaiselta kuin edellisten viestien kirjoittajalta.


      • marikafgt
        maksastapuhuja kirjoitti:

        on kehitysvammaisia jotka käy töissä, et usko itsekkään tuohon?! millä älynlahjoilla muka keharit töitä tekis?

        Olen nähnyt keharin töissä esim Hartolan S-marketissa.
        Järjesteli tuotteita hyllyihin.


      • marikafgt kirjoitti:

        Olen nähnyt keharin töissä esim Hartolan S-marketissa.
        Järjesteli tuotteita hyllyihin.

        Joillekin kehitysvammaisille sellainen työ sopii.


      • Anonyymi
        maksastapuhuja kirjoitti:

        on kehitysvammaisia jotka käy töissä, et usko itsekkään tuohon?! millä älynlahjoilla muka keharit töitä tekis?

        Pelkkää leikkityöskentelyä se on, mitä keharit tekee. Laki tietysti velvoittaa tähän ja tiedän vanhainkodilla "työskentelevän" keharin. Aamuisin ja iltapäivisin hän 30 minuutissa jakaa mehua vanhusten huoneeseen, lopun ajan makoilee ja nauttii palvelukodin ruuasta aamupalasta päiväkahviin. Palkataanko normaaliälyistä tuollaiseen pestiin ja päästetään työtehtävien jälkeen elelemään herroiksi?

        Mulla itselläni on diagnoosi adhd:sta ja sen kaverina on lukihäiriö. Siitä huolimatta en tee mitään leikkitöitä vaan saan oikeaa palkkaa. Olen opiskellut pidemmälle siitä huolimatta, että kävin lukihäiriöluokkaa peruskoululaisena. Se ei sulkenut lukiota tai edes tavallista amista pois yhteishaussa, sillä kyseisessä luokassa mentiin yleisen opetussuunnitelman mukaan. Monikin tuosta luokasta lähti jatkamaan opintojaan lukiossa tai tavallisessa ammattikoulussa.

        Nyt olen perheellinen, korkeasti koulutettu ja yhdessä miehensä kanssa perheensä elättävä nainen. Mieheni on nk. normaali vai miksikä tykkäätte sitten kutsua. Lapsella on "vain" lukihäiriö eikä downia tai muuta kehitysvammaisuutta aiheuttavaa.

        On sentään lahjakas lapsi lukuun ottamatta kieliä, jota on treenattu kohtuulliseksi, ja teemme parhaamme, että lapsi saa tulevaisuutta varten hyvät eväät elämää varten. Emme patista häntä erityiskouluun nyt eikä peruskoulun jälkeen, koska todistus sellaisesta paikasta on taakka normaaliälyiselle, jolla on lukihäiriö tai vaikkapa fyysinen rajoite, tulevaa ajatellen. Omat vanhemmatkin aikoinaan sisuuntui kun muakin oltiin tuuppaamassa kehitysvammaisille suunnattuun kouluun, jossa olisin luovana ja matemaattisesti taitavana turhautunut.


    • LeKav

      Loin tollaisen listan kun olen kokenut ettei suomesta taida montaa
      postituslistaa löytyä erityislasten vanhemmille.
      Pojallani on kehitys ollut hitaanlaista, ensin diagnoosina oli kehitysviivästymä ja sitten dyspraksia..
      Nyt diagnoosi on lievästi kehitysvammainen

      http://groups.yahoo.com/group/erityisvanhemmat

      • lalalaa

        Jos ei osaa edes pukea,niin alkaa tekeen lapsia tai ei osaa hoitaa taloudellisia asioitaan.Sterilisointi olisi paikallaan kaikille keffoille.


      • äiti 101

        en käynyt lsitalla, mutta yhdistyksiä taitaa olla liki joka kaupungissa, sinne rohkeasti yhteyttä niin saa apuja ja tietoja kvtl sivuilta näkee paikkuntakuntakotaiset yhdistykset.


    • 1+16

      Huomattavaa puutosta nupissasi ilmenee kun osaat tuoda ongelmasi esille ainoastaan copypastella.

    • Voisihan tässä itsekin vammautua. Tiedän, että monet "terveet" ovat vammautuneet pahasti, kun ovat loukanneet itsensä esim. kännissä.

    • tumpelo87

      etsin kaltaistani ystävää ota yhteyttä tuomo.i!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe