Turun alueen kummituspaikat

Joonasan

Luulisi että Turussa kummittelee paljon eri paikoissa, onhan kaupunki jo melkein vuosituhat vanha ja pitkä historia takana täynnä teloituksia, ruttoa ja sotia.
Onko täällä kenties turkulaisia jotka tietävät missä päin kaupunkia ja millä alueilla kummittelee?
Tai rakennuksia jossa on nähty paranormaaleja ilmiöitä?

77

17001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • |__m__|
      • Linnan haamuista

        joita on nähty esim. vankikellarissa. Turun kirjaston kummitus on kirjaston työntekijöiden mukaan muuttanut väliaikaispaikkaan Julininkulmaan romaanien perässä eikä ole siis jäänyt remonttimiesten kiusaksi vanhaan pääkirjastorakennukseen. Kohtahan kummitukselle tulee hyvät tilat taas vanhassa kiinteistössä. Kummitus on siis naishenkilö, joka järjestelee kirjoja ja monet ovat hänet nähneet. Kummitus on asioinut myös tiskillä monen ihmisen nähden ja kadonnut ilmaan. Tuo on aika merkillistä miten aineeton olento voi siirrellä kirjoja toisten silmien edessä, eli siis vaikuttaa aineeseen. Mystistä.


      • Fenrir^
        Linnan haamuista kirjoitti:

        joita on nähty esim. vankikellarissa. Turun kirjaston kummitus on kirjaston työntekijöiden mukaan muuttanut väliaikaispaikkaan Julininkulmaan romaanien perässä eikä ole siis jäänyt remonttimiesten kiusaksi vanhaan pääkirjastorakennukseen. Kohtahan kummitukselle tulee hyvät tilat taas vanhassa kiinteistössä. Kummitus on siis naishenkilö, joka järjestelee kirjoja ja monet ovat hänet nähneet. Kummitus on asioinut myös tiskillä monen ihmisen nähden ja kadonnut ilmaan. Tuo on aika merkillistä miten aineeton olento voi siirrellä kirjoja toisten silmien edessä, eli siis vaikuttaa aineeseen. Mystistä.

        Mikä turkulainen se oli mistä luit? viimeisin? Ja jos on enemmän kertoa tosta kummituksesta niin pistä ihmees tänne enemmän tietoja tai voin antaa s-posti osotteen minne voi laittaa jos ei tänne halua.


      • oli juttua
        Fenrir^ kirjoitti:

        Mikä turkulainen se oli mistä luit? viimeisin? Ja jos on enemmän kertoa tosta kummituksesta niin pistä ihmees tänne enemmän tietoja tai voin antaa s-posti osotteen minne voi laittaa jos ei tänne halua.

        Turkulaisen toimittajat olivat olleet yötä linnassa ja kertoivat siinä noita oppaiden ja muiden työntekijöiden kertomuksia. Kirjastosta on taas juttua ollut aika ajoin. Hesarin "kummitus kävi kylässä"- sivulla on yhtenä neljästä jutusta tuo kirjaston tapaus. Mainittiin linkki tässä viestiketjussa muistaakseni. Kummitusjutussa kirjaston työntekijät kertovat omalla naamallaan ja nimellään kokemiaan asioita. Tosi kiehtovaa. Myös suomenlinnan, porin ja hvitträskin tapaukset oli tyylikkäitä juttuja.


      • Kuivilla mennään
        oli juttua kirjoitti:

        Turkulaisen toimittajat olivat olleet yötä linnassa ja kertoivat siinä noita oppaiden ja muiden työntekijöiden kertomuksia. Kirjastosta on taas juttua ollut aika ajoin. Hesarin "kummitus kävi kylässä"- sivulla on yhtenä neljästä jutusta tuo kirjaston tapaus. Mainittiin linkki tässä viestiketjussa muistaakseni. Kummitusjutussa kirjaston työntekijät kertovat omalla naamallaan ja nimellään kokemiaan asioita. Tosi kiehtovaa. Myös suomenlinnan, porin ja hvitträskin tapaukset oli tyylikkäitä juttuja.

        Kunnon ateisti ei edes plöräytä tuollaisten juttujen päälle.


    • Fenrir^

      Olen yrittänyt kerätä ja tiedustella tietoja turun suunnalla olevista kummituspaikoista mutta tähän mennessä saanut yllättävän vähän vastauksia. Turusta on muutama paikka ja sit lähiseudulta on muutama tiedossa mutta tausta tietoa ei ole oikeestaan mitään tai sen tarkempia tietoja ihmisten kokemuksista yms. Mutta tietoja paikosta keräilen minkä vain saan jostakin kuultua. :)

      • Askaisissa

        On ollut perinteinen kummituskartano. On avoinna yleisölle ja olen käynyt pari kertaa. Mannerheimin syntymäkotinahan se on tunnettu. Muistan juttua 1980-luvulla siellä häärineestä kummituksesta. Meluaa yleensä portaikossa ja on tunkenut jonkun viereenkin yöksi.


      • Satunnainen kävijä

        Kartanoista puheen ollen, Lapusten kartanossa taitaa kummitella. Kun vuosia sitten kävin siellä lomailemassa perheleirillä, tapahtui kummia. Yöksi lukitut ovet olivat aamulla auki. Portailta kuului kummia ääniä iltayöstä. Yksi äiti lähti lapsineen ajamaan kotiin yön selkään, kun heidän huoneensa ovi oli auennut itsestään. Tässä vain muutama esimerkki.
        Itse en onneksi kuullut näistä kuin vasta lähtöpäivän aamuna. Silloin talkkari kertoi, että seudun ihmiset puhuvat Laupusten kartanon kummituksesta. Joku emäntä tai muu naispuolinen asukas oli siellä kuollut oudoissa olosuhteissa, ja palaa entisille asuinsijoilleen.
        Lähtöä edellisenä iltana meidän perheellä oli viimeinen saunavuoro. Kun olimme saunan puolella, kuulin miten pukuhuoneen ovi kävi. En tiedä kuka siellä kävi, haamuko kenties, muuten oli hiljaista eikä ketään tiettävästi lähellä.


      • saku mies
        Satunnainen kävijä kirjoitti:

        Kartanoista puheen ollen, Lapusten kartanossa taitaa kummitella. Kun vuosia sitten kävin siellä lomailemassa perheleirillä, tapahtui kummia. Yöksi lukitut ovet olivat aamulla auki. Portailta kuului kummia ääniä iltayöstä. Yksi äiti lähti lapsineen ajamaan kotiin yön selkään, kun heidän huoneensa ovi oli auennut itsestään. Tässä vain muutama esimerkki.
        Itse en onneksi kuullut näistä kuin vasta lähtöpäivän aamuna. Silloin talkkari kertoi, että seudun ihmiset puhuvat Laupusten kartanon kummituksesta. Joku emäntä tai muu naispuolinen asukas oli siellä kuollut oudoissa olosuhteissa, ja palaa entisille asuinsijoilleen.
        Lähtöä edellisenä iltana meidän perheellä oli viimeinen saunavuoro. Kun olimme saunan puolella, kuulin miten pukuhuoneen ovi kävi. En tiedä kuka siellä kävi, haamuko kenties, muuten oli hiljaista eikä ketään tiettävästi lähellä.

        moi
        meillä tapahtuu kummia joskus kun muutettiin turusta niin turkulainen haamu on kiusannu meitä yks kerta olin menossa nukkumaan ni tiski pöytä pamahti ja sakset oli lattialla


      • saku mies
        saku mies kirjoitti:

        moi
        meillä tapahtuu kummia joskus kun muutettiin turusta niin turkulainen haamu on kiusannu meitä yks kerta olin menossa nukkumaan ni tiski pöytä pamahti ja sakset oli lattialla

        sitte meijän posliini riikin kukon jalka oli katkennu yöllä ja joskus ne heilui itsestään


      • TurkuGSI

        Hei!
        Olemme ensimmäinen turkulainen ryhmä ketkä tutkii niin historiallisia kohteita kuin yksityisasuntoja joissa tapahtuu asioita mitä ei voi järjellä selittää.
        Toisinsanoen tutkitaan paranormaalisia ilmiöitä nykyaikaisten laitteiden avulla.
        Jos teillä kotona tapahtuu kummia sekä haluatte vastauksen siihen, että kuka ja miksi ottakaa meihin yhteyttä.
        Löydätte meidät Facebookista nimellä Turku GSI yhteisö, laittakaa viestiä niin katsotaan jos ehditään tulemaan suorittamaan teidän luvalla tutkimuksia.

        Yst.terv.
        Turku GSI


    • niin tuota

      saatat kohdata kummituksia... Tee se yöllä, ole rento, rentouta pakarasi, ranteesi, kaikki ja uskot vaan että nyt mä lähden tästä. Kun siihen uskoo ja on väsynyt sängyssä, se onnistuu. OLen itse haahuilut talossamme ja pihallamme irti ruumiista monta kertaa ja se on aika mukavaa. Kerran meinasin mennä naapurin taloon, mutta oli niin toden tuntuista että pelkäsin etten nyt vain unissani sinne kävele alkkarit jalassa.

      • =aamutossut

        vai alushousut?


      • Satunnainen kävijä

        Ehkä ei meidän ihmisten aivoillakaan pysty vielä kaikkea ymmärtämään, tulevaisuudessa varmaan enemmän. Vaikka emme vielä kaikkia ilmiöitä pysty selittämään, ei niitä voi mahdottomiksi julistaa.
        Ympäri maailmaa tulee näitä yliluonnollisia kokemuksia, eivät kaikki kertojat voi hulluja tai huijareita olla. Sama koskee ufo-kokemuksia.


      • juuh

        Taisi kyllä kyseessä sitten olla selkouni..


    • uskomaton*

      Menin nimenomaan illalla sinne TURUN LINNAAN ,tarkoituksena oli nähdä kummituksia, olen yliherkkä ihminen ja huomaisin heti jotain erikoisjuttuja. Mutta se on vain huhu-puheetta, tunsisin heti jotain , mutta en tuntenut mitään. Kauppa vain käy valheiden kautta.Bisnesta vain, houkuttelaan vain sinne tiristeja. Älkäkö usko Turun linnaan kummituksiin,potaska se on.

      • Satunnainen kävijä

        ...muistelen että Turun linnan henkilökuntakin on kertonut näkemistään kummituksista. Jaakko Ilkan haamun on nähnyt ainakin pari ihmistä, sen jälkeen kuin hänen luunsa oli siirretty toiseen paikkaan.
        - Ja Turun Tuomiokirkossa on nähty henkiä, onhan sinne haudattukin niin monia ettei ole ihme. Opas on nähnyt parvella harmaan ukkelin. Entinen urkuri oli lähtenyt äkkiä pois, kun illalla ovet olivat auenneet itsekseen; ja ne ovat tosi raskaat ovet, olen sen todennut.


      • RL
        Satunnainen kävijä kirjoitti:

        ...muistelen että Turun linnan henkilökuntakin on kertonut näkemistään kummituksista. Jaakko Ilkan haamun on nähnyt ainakin pari ihmistä, sen jälkeen kuin hänen luunsa oli siirretty toiseen paikkaan.
        - Ja Turun Tuomiokirkossa on nähty henkiä, onhan sinne haudattukin niin monia ettei ole ihme. Opas on nähnyt parvella harmaan ukkelin. Entinen urkuri oli lähtenyt äkkiä pois, kun illalla ovet olivat auenneet itsekseen; ja ne ovat tosi raskaat ovet, olen sen todennut.

        Jaakko Ilkan luita ei ole ollut linnassa koskaan, enkä ole kuullut hänen käytävillä kulkeneen. olen muuten linnassa työssä.


      • UFo
        RL kirjoitti:

        Jaakko Ilkan luita ei ole ollut linnassa koskaan, enkä ole kuullut hänen käytävillä kulkeneen. olen muuten linnassa työssä.

        Useita vuosia sitten kun olin linnassa kierroksella, opas kertoi jotain sellaista että sen jälkeen kun Jaakko Ilkan arkku oli siirretty toiseen paikkaan, hän oli näyttäytynyt henkilölle joka oli siellä töissä. - Sitten kun maallinen tomumaja oli siirretty takaisin vanhalle paikalleen, oli kummittelu loppunut.
        Näin minä muistelen kuulleeni.
        Turun Sanomissa oli myös taannoin linnan vahtimestarin haastattelu. Hän sanoi, että kummitusten kanssa on pitänyt oppia elämään.


      • Haamubongari
        Satunnainen kävijä kirjoitti:

        ...muistelen että Turun linnan henkilökuntakin on kertonut näkemistään kummituksista. Jaakko Ilkan haamun on nähnyt ainakin pari ihmistä, sen jälkeen kuin hänen luunsa oli siirretty toiseen paikkaan.
        - Ja Turun Tuomiokirkossa on nähty henkiä, onhan sinne haudattukin niin monia ettei ole ihme. Opas on nähnyt parvella harmaan ukkelin. Entinen urkuri oli lähtenyt äkkiä pois, kun illalla ovet olivat auenneet itsekseen; ja ne ovat tosi raskaat ovet, olen sen todennut.

        Tässä ruotsalaista ohjelmaa Turun linnan kummituksista:

        http://www.youtube.com/watch?v=MGwJNNGh4Zs

        http://www.youtube.com/watch?v=exkmiFljXtE


    • uskoton*

      En usko että jossakin kummittele siellä. Kapakkapaikoissa voisi todella kummittella,kun kysymys oli elämästä ja kuolemasta, rahasta ja ruoasta. Siellä varmasti kumittelee,uskon, että joku leikkaa kurkkua ja vie samoin lompakonkin,kun nälkkä iskee.

      • arpoja

        Jos asiat ovat kuin ovat, että kummituksia nähdään kapakoissa,nälkään takia, niin kai AFRIKKA on täynnä kummituksia, uskaltako sinne joku mennä edes? En menisi!Entäs te?


      • Aura Aaltonen
        arpoja kirjoitti:

        Jos asiat ovat kuin ovat, että kummituksia nähdään kapakoissa,nälkään takia, niin kai AFRIKKA on täynnä kummituksia, uskaltako sinne joku mennä edes? En menisi!Entäs te?

        Lähinnä tautien, roistojen ja petojen takia en sinne menisi. Niin, ja kroonisen rahapulan - se vasta tosi
        pelottava juttu onkin!


      • 1
        arpoja kirjoitti:

        Jos asiat ovat kuin ovat, että kummituksia nähdään kapakoissa,nälkään takia, niin kai AFRIKKA on täynnä kummituksia, uskaltako sinne joku mennä edes? En menisi!Entäs te?

        1d100tt1


    • 69heikki69

      Olen kuullut nämä asiat, en takaa onko tämä faktaa. Prinkhallin kartanossa, joka on Turun Kakskerrassa on tapahtunut murha kauan sitten ja siellä tapahtunut välillä jotain omituista, toinen paikka Turun naapurissa Kaarinassa on paikka nimeltään kuusisto, tien nimi on linnanrauniontie, sen tien päässä on talo, jossa on ikkunat peitetty valolta ja väitetään että siellä pikkuisessa talossa on harrastettu satanismia, olen kuullut siitä yhden omituisen ilmiön

    • turkulaisista

      Turun yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa on tehty gradu ja ehkä jopa jo väikkärikin Turun alueen kummituksista. Etsi sellainen gradu, jonka on tehnyt Meri Lintu, se on hyvä, mielenkiintoinen ja jännittävä läpileikkaus yliluonnolllisesta. Meri on tehnyt sen folkloristiikan koulutusohjelmaan noin vuonna 1998 tms.

    • m37v..

      Saas nähdä, näkyykö kummituksia? Lähden ensi viikolla Turkuun ja olisi tarkoitus käydä myös Turun linnassa. Minusta se on hieno paikka, olen käynyt siellä ala-aste aikana 1985 ja vuonna 2000 edellisen kerran :)

    • kissa, joka on koira

      joo siis mäki vietin siel yhen yön ja kuulin ku tää kuuluisa kreivi (Fleming) päästi useita peräkkäisiä pieruja, jos tiedätte mistä mä puhun.siis omgggg olin iha aaveen nähny:Oolin nii kauhuissani et päästin oikee varpusparven.siitä yöstä lähtien mun elämä on ollu yhtä helevettiä!eihän näitä varpusia jaksa joka yö kuunnella!no perkele!;-)

    • pönttö kolisee

      Hopi, hopi, repun ostoon. Koulu alkaa. Pyydä äiteeltä rahaa.

    • ghostmaster

      Minä olen ollut muutaman kerran aavejahdissa,ja nähnyt ja kokenut yhtä sun toista.Kauttuan ruukilla liikkuu valkea neito ja päätön sotilas sekä patruuna Falck,näistä olen jo aiemmin kirjottanut tänne.

      Järppilässä valkea rouva odottaa edelleen miestään kotiin sodasta,vuojoella on omat kummituksensa.

      Mikäli löytyy kiinnostusta ja halua niin käykää katsomassa http://aavepalvelu.wall.fm ja jos tuntuu omalta niin liittykää mukaan!!!

    • Theonewhoknows

      Turussa on tietääkseni moniakin paikkoja joissa tapahtuu yhtä sun toista selittämätöntä asiaa joita olen itsekkin monia kokenut. Nyt ainakin äkkiä tulevat mieleen tosiaan edellä mainittu Turun linna, TYKS, ja Turun VPK-talo. Tuolla Turun vpk-talolla ainakin tietääkseni on aikas aktiivista touhua luultavasti palotehtävissä kuolleen entisen päällikkön Rolf Anderssonin johdosta. Itselläni on siellä kaveri hommissa ja olen kuullut jos jonkinlaista juttua talon tapahtumista ja saanut niihin vastauksia muilta jäseniltä. Turussa on myös muutamissa vanhoissa kerrostaloissa aktiivisuutta, joissain enemmän ja joissain vähemmän, ja joista yhdessä ainakin väitetään uuden asukkaan seonneen tämän muutettuaan ko. asuntoon ko. kerrostaloon.

    • Spoooookiiiii

      Luin joku aika sitten muutaman vuoden vanhasta Hymy-lehdestä Kimmo Terho nimisen toimittajan tekemän jutun Turun Ruotsalaisesta Teatterista. Siellä kuulemma joku entinen lavastemies rakentelee ja metelöi ja joku vanha näyttelijätär kulkee yläkerroksissa. Jutussa oli haastateltu muistaakseni useita työntekijöitä

    • seiliin soudetaan

      Turun saaristosta löytyy kuuluisa Seili:n saari jossa toimi aikoinaan leprasairaala sekä mielisairaala. Seiliin mentiin kirjaimellisesti kuolemaan: potilaat saivat mukaansa lautaa sekä nauloja oman arkkunsa rakentamista varten.

      Hieman Seilistä kun lähtee ulommas löytyy Ominainen (karttoihin merkitty virheellisesti "omenainen".) Ominaisiin ei kannata yrittää tavallisella veneellä sillä ranta on kivikkoinen ja ohi ajavat ruotsinlaivat aiheuttavat niin kovaa veden pinnan korkeuden vaihtelua, että veneet on vedettävä maihin, muutoin köydet yms. kiinnikkeet katkeavat.
      Ominaisiin haudattiin aikoinaan itsemurhan tehneet, murhaajat, raiskaajat jne. Saari on kuuluisa kummittelustaaj ja sitä pelättiin loppujen lopuksi niin paljon, että saattomiehet eivät varsinaisesti haudanneet ruumiita vaan heittelivät sammalta päälle, jotta pääsisivät mahdollisimman pian pois saarelta. Pelokkaimmat upottivat hinauksessa olleen ruumisveneen saaren matalaan rantaan ja talviaikaan reet vainajineen jätettiin jäälle.
      Tarinoita kerrotaan myös toisen maailmansodan aikana Ominaisten edustalla veteen ammutuista saksalaisten sotilaiden suomalaisista morsiamista...

      • Atte Ateisti

        "Tarinoita kerrotaan myös toisen maailmansodan aikana Ominaisten edustalla veteen ammutuista saksalaisten sotilaiden suomalaisista morsiamista... "

        Tuota legendaa on toistettu niin monta kertaa, että ei voi muuta kuin todeta sen sitkeäksi mutta jostain syystä tykätyksi kulkutarinaksi.

        Lapissa kerrotaan saksalaisten heittäneen "suomalaismorsiamiaan " Jäämereen kotimatkallaan, ja jos joka juttuun olisi uskominen, näitä pitäisi olla joka toisen kaivon pohjalla Lapissa, sekä joka järvessä ja meressä. Suomalaismorsiamet ovat kuitenkin aika tarkkaan tunnettuja ja tutkittuja, joten ei näitä varmaan hävyksiin kovin montaa jäänyt.

        Tavallinen moraalinen pelottelutarina, jossa petollinen nainen saa rangaistuksensa.

        Osa kummitustarinoistakin on sävyltään tällaisia opetustarinoita, mikä panee epäilemään niiden alkeellisintakin todenperäisyyttä.


      • Aura Aaltonen
        Atte Ateisti kirjoitti:

        "Tarinoita kerrotaan myös toisen maailmansodan aikana Ominaisten edustalla veteen ammutuista saksalaisten sotilaiden suomalaisista morsiamista... "

        Tuota legendaa on toistettu niin monta kertaa, että ei voi muuta kuin todeta sen sitkeäksi mutta jostain syystä tykätyksi kulkutarinaksi.

        Lapissa kerrotaan saksalaisten heittäneen "suomalaismorsiamiaan " Jäämereen kotimatkallaan, ja jos joka juttuun olisi uskominen, näitä pitäisi olla joka toisen kaivon pohjalla Lapissa, sekä joka järvessä ja meressä. Suomalaismorsiamet ovat kuitenkin aika tarkkaan tunnettuja ja tutkittuja, joten ei näitä varmaan hävyksiin kovin montaa jäänyt.

        Tavallinen moraalinen pelottelutarina, jossa petollinen nainen saa rangaistuksensa.

        Osa kummitustarinoistakin on sävyltään tällaisia opetustarinoita, mikä panee epäilemään niiden alkeellisintakin todenperäisyyttä.

        Suomalainen ei usko, ennen kuin koettaa, kokee ja näkee. Itse uskon kummituksiin, vai pitäisikö sanoa edesmenneiden läsnäoloon, nyt kun olen useamman kerran kokenut sellaista. Myös muutamat oman perheeni jäsenet (tiettävästi tervejärkisiä)
        ovat kokeneet vastaavaa.
        Ihmisjärjellä ei vielä voi selittää kaikkia ilmiöitä maan ja taivaan välillä. Toisilla planeetoilla saattaa asustaa pitemmälle kehittyneitä olentoja. Paljon ufo-havaintoja onkin tehty eri puolilla maailmaa. (Ja jos MINÄ en ole ufoja nähnyt, ei se välttämättä tarkoita ettei niitä olisi.)


    • jk

      näkiski joskus, paras olis jos kummitus tulis rupattelemaan muutamaksi tunniksi.

    • wraparound

      Voin vakuuttaa teille kaikille että joku siellä Turun Linnassa kummittelee.

      Kävimme vaimoni kanssa siellä pari vuotta sitten. Olen herkkä yliluonnolliselle mutta epäilin tuntevani siellä mitään - onhan suuri osa noista tarinoista ihan pisnes juttuja vain. MUTTA.

      Tsekkasimme vankisellejä yhdessä ja hetken päästä vaimoni totesi että hänelle riittää tämä osasto ja hän lähti kävelemään seuraavaan huoneeseen. Seisoin yksin käytävässä jossa on useita vankisellejä. Otin taskustani digikameran ja samalla kuiskasin tyyliin "jos täällä on joku niin nyt voisit antaa siitä merkin". Meni muutama sekunti ja yhtäkkiä tunsin mieletöntä staattista energiaa joka pyyhkäisi ylitseni. Sitä oli ympärilläni ja "lamaanutti" minut. En saanut kameraa nostettua kuvausasentoon sillä tämä jokin painoi kättäni alaspäin.

      Hetken päästä kuulin miehen(?) hengittävän voimakkaasti seläni takana. Sitä jatkui noin 10sekuntia ja se oli aivan lähellä. Katsoin ympärilleni ja totesin että vieressä oli ikkuna mutta se oli tiukasti kiinni, se ei ole tuuli, eikä ääni tule sieltä ulkoa. Kiitin ja totesin että kunnioitan tätä voimaa, en halua loukata ja että tulen nyt poistumaan. Otin muutaman askeleen ja kuulin edelleen tätä voimakasta hengitysääntä. Käytävän päässä pysähdyin, käännyin ja otin valokuvan. Hengitysääntä ei enää kuulunut. Valokuvaa olen katsonut todella tarkasti eikä siinä näy mitään.

      Haluan todellakin käydä siellä uudestaan!

    • UFo

      Aika huimapää olet, jos sinne vielä menet aistimaan yliluonnollisia. Onneksi en ole niin herkkä, että olisivat henget minulle itsestään ilmoittaneet, kun kävin linnassa tänä kesänä.
      Varo vain suututtamasta tuota olentoa, jottei tuuppaa sinua jyrkistä rappusista alas (enkä nyt pilaile, kaikki hengethän eivät ole ystävällismielisiä).

    • arjaliisa

      Kerronpa minäkin oudon kokemuksen Turun tuomiokirkon käynniltäni. Menin ryhmän mukana kirkkoon, oppaanamme iki-ihana Aiju von Schönemann (tulikohan nimi oikein). Olisin mielelläni mennyt hänen lähelleen kuuntelemaan opastusta, koska hän todella osaa kertoa mukaansatempaavasti kohteista. Historiasta kiinnostuneena olisin halunnut kuulla joka sanan. Mutta hetken päästä tultuani kirkkoon aloin itkeä hillittömästi, en toki ääneen - mutta kyyneleet valuivat silmistäni koko käyntimme ajan ja tunsin itseni murheen murtamaksi. Pysyttelinkin erillään ryhmästä, koska nolottihan se. Ulkona surullinen olo häipyi. Olen käynyt kirkoissa tämän jälkeenkin, enkä ole tällaista kokenut (ellei nyt ole ollut kyse hautajaisista).

      Vasta jälkeenpäin luin jostain, että hyvin herkille ihmisille saattaa siellä käydä näin. Aistimmeko jotenkin menneiden ihmisten surun ja murheen?
      Onneksi en sentään nähnyt tai tuntenut mitään yliluonnollista

      • UFo

        Onhan tuomiokirkon lattian alla paljon hautoja, mahtaako murheellinen tunnelma kirkossa tulla siitä. Itse olen paksunahkaisempi, en ole siellä kokenut mitään vastaavaa, vaikka aika usein kirkossa käynkin. Jos en väärin muista, niin juuri Aiju-opas on kertonut nähneensä kirkon sisällä yläparvella pienikokoisen äijän, joka oli Jaakko Ilkan näköinen. Hetken näkyi siellä, sitten haihtui.
        Ja entinen kirkon urkuri, nyt jo edesmennyt Erkki Alikoski oli kerran illalla ollut
        yksin soittamassa kirkon urkuja, kun yhtäkkiä kirkon korkeat raskaat ulko-ovet olivat avautuneet itsestään. Urkurille tuli kiire kotiin.


      • kiähkiähkiäh
        UFo kirjoitti:

        Onhan tuomiokirkon lattian alla paljon hautoja, mahtaako murheellinen tunnelma kirkossa tulla siitä. Itse olen paksunahkaisempi, en ole siellä kokenut mitään vastaavaa, vaikka aika usein kirkossa käynkin. Jos en väärin muista, niin juuri Aiju-opas on kertonut nähneensä kirkon sisällä yläparvella pienikokoisen äijän, joka oli Jaakko Ilkan näköinen. Hetken näkyi siellä, sitten haihtui.
        Ja entinen kirkon urkuri, nyt jo edesmennyt Erkki Alikoski oli kerran illalla ollut
        yksin soittamassa kirkon urkuja, kun yhtäkkiä kirkon korkeat raskaat ulko-ovet olivat avautuneet itsestään. Urkurille tuli kiire kotiin.

        Ketuttaako kun rullailit etsiäksesi tämän kirjoituksen, kun se olikin vaan kiusalla kirjoitettu tänne.


      • Ufouskovainen
        kiähkiähkiäh kirjoitti:

        Ketuttaako kun rullailit etsiäksesi tämän kirjoituksen, kun se olikin vaan kiusalla kirjoitettu tänne.

        Tarkoitat...mitä?
        Löysin tämän vanhan keskustelun sattumoisin, enkä ymmärrä mitä meinaat.


      • AtteAteistina
        UFo kirjoitti:

        Onhan tuomiokirkon lattian alla paljon hautoja, mahtaako murheellinen tunnelma kirkossa tulla siitä. Itse olen paksunahkaisempi, en ole siellä kokenut mitään vastaavaa, vaikka aika usein kirkossa käynkin. Jos en väärin muista, niin juuri Aiju-opas on kertonut nähneensä kirkon sisällä yläparvella pienikokoisen äijän, joka oli Jaakko Ilkan näköinen. Hetken näkyi siellä, sitten haihtui.
        Ja entinen kirkon urkuri, nyt jo edesmennyt Erkki Alikoski oli kerran illalla ollut
        yksin soittamassa kirkon urkuja, kun yhtäkkiä kirkon korkeat raskaat ulko-ovet olivat avautuneet itsestään. Urkurille tuli kiire kotiin.

        "joka oli Jaakko Ilkan näköinen"

        Olettekos kovastikin nähneet Jaakko Ilkkaa kun hänet niin hyvin tunnistitte?

        :D

        Jännä ilmiö tuo kummitusten nimiäminen. Vaikka "havainto" olisi parhaimmillaan ollut tuulenvireessä heilahtava verho tai läpivedossa sulkeutuva ovi, niin johan "kummitukselle" on nimi saatu. Tavallisesti kuuluisuudelta, joka on (ehkä) joskus tienoolla käynyt. Tosin edes se ei ole välttämätöntä.


      • Usotsie
        AtteAteistina kirjoitti:

        "joka oli Jaakko Ilkan näköinen"

        Olettekos kovastikin nähneet Jaakko Ilkkaa kun hänet niin hyvin tunnistitte?

        :D

        Jännä ilmiö tuo kummitusten nimiäminen. Vaikka "havainto" olisi parhaimmillaan ollut tuulenvireessä heilahtava verho tai läpivedossa sulkeutuva ovi, niin johan "kummitukselle" on nimi saatu. Tavallisesti kuuluisuudelta, joka on (ehkä) joskus tienoolla käynyt. Tosin edes se ei ole välttämätöntä.

        No, Aiju-opas tuntee historiaa VÄHÄN paremmin kuin minä.
        Olen edelleen sitä mieltä, että ihmisaivot eivät pysty kaikkia ilmiöitä ymmärtämään. Helpointa tietysti on kuitata kaikki kädenheilautuksella.


    • Vanhalinnan kartanon alue,naulatehtaan vanhan kartanon alue uittamolla,Brinkhallin kartano kakskerta ja turunlinna.

      • suski

        vanhalinnan vuorella olen joskus iltahämärissäkin istunut ja valoisana yönäkin. En kyllä ole ketään kohdannut. En kuollutta, enkä elävä.


      • traumatisoitunut

        Itse olen käynyt liedon vanhalinnassa lenkkipolulla perheeni kanssa. olin silloin jotain 16 vuotta. oli todella outo tunnelma. vaikka en nähnyt mitään yliluonnollista tai mitään vastaavaa. Olen aina tuntenut itseni jotenkin erilaiseksi koska aistin ja kuulem asioita mitä muut eivät kuule. Erityisherkkänä ihmisenä aistin jotakin todella outoa. koko paikka ahdisti oudolla tavalla. en käy enää ikinä uudestaan. En edes ole kuullut kummitusjuttuja sieltä, mutta oman kokemukseni halusin jakaa tänne ihan vain siksi jos joku herkkä ihminen joka voisi pahaa aistia ja aavistaa haluaisi käydä tuolla, voin sanoa että itse sain traumat.


    • 1963!

      Yläneen Huvitus. Keltainen talo, yläkerta. Käytävän päässä siitä missä raput ulkopuolella. Vuoteeni vierellä seisoi valkopukuinen nainen. hame oli maahan asti. Kapea vyötärö. Tyköistuva yläosa.
      Paikka on nykyään MLL käytössä. Silloin se oli tyttökoti- Elimme lukkojen takana

    • aamun_haamu

      Tortinmäen entisessä kerhokeskuksessa asuu poltergeist. Tavarat vaihtaa paikkoja, esim. kahvimukit pöydällä siityilevät ilman että niihin kosketaan. Moni on nähny kuppien siirtyvän, kuten myös kaappien ovien auvautuvan ja sulkeutuvan.

      Itäharjun Prisman lähellä Kullervon kadulla olevassa ok-talossa kummittelee. Talossa oli tulipalo 1990-luvun alussa, ja siinä kuoli talon silloinen omistaja, vanha nainen. Sitten vak.yhtiö laittoi talon kuntoon, ja perikunta vuokralle. Monikaan vuokralainen ei ole siinä kauan asunut, kun näkyy ja tuntuu vanhan naisen ohi meno, kun etsii pakotietä tulipalosta.

      Brinkhallin kummitus on kyseenalainen, mutta lähisaarella Hirvensalossa Friskalan kartanon kummitus on tuttu ainakin meille 50 ikäisille.
      Ent.Askaisten (nyk. Maskun) kunnan Lempisaaren kartanon kummitus on hyvin tunnettu, mutta kartano on yksityisomistuksessa edelleen, eikä sinne pääse ellet tunne omistajia.

      • outo kuva

      • väsyneetsilmät

        Hyvä havainto - siis tuo aavesumu. Olen nähnyt kiekuroinakin kuvissa - menee värikkääksi spiraaliksi - paikassa, jossa on kummitus. Tosin mitään hahmoa en nyt tuossa osannut erottaa.


    • hihhhhhiiiii

      Hauska vitsi :D Sumu on vesipisara linssissä, ja takaa näkyy vanha hautakivi (Iiiiik!), sekä osa puunrunkoa.

    • angelina2

      Viime kesästä lähtien on käynyt muutama tosi kummallinen juttu himassa. Asun Itä-Turussa sellasessa parikymmentä vuotta vanhassa rivitalossa, ihan rauhassa, ennen viime kesää jo sellaset kaksi vuotta.

      Yhtenä yönä kesällä kävin vessassa, joka on alakerrassa. Vilkaisin tapani mukaan mennessäni muihin makuuhuoneisiin, molemmat vanhempani, sisko ja veli nukkuivat sikeästi. No, viivyin vessassa n. 2 minuuttia ja olin tulossa pois kun yhtäkkiä kuulin ulkopuolelta askeleita ja vanhempieni selvät äänet, jotka kysyivät toisiltaan, että missä minä olin. Huikkasin vessan oven läpi että "täällä, miten niin" ja avasin oven. Oli jokseenkin pelottavaa huomata, että kaikkialla oli pimeää eikä ketään näkynyt. Paluumatkalla omaan sänkyyn näin, että vanhemmat nukkuivat molemmat yhä samassa asennossa kuin ne pari minuuttia sitten. En ole viitsinyt sen jälkeen käydä yöllä vessassa.

      Tämän jälkeen on käynyt mm. sellaista, että yksin kotona ollessani tavarat ovat hävinneet ja olen löytänyt ne ihan muualta kuin minne olen ne jättänyt. Kerran tietokoneen vierestä "hävisi" muistitikku, jota olin vasta käyttänyt. Se löytyi parin tunnin päästä lakanakaapista toisesta kerroksesta, kun hain puhtaita vuodevaatteita. Toisinaan kaapinovet on levällään auki kun olen laittanut ne kiinni. Joskus kuulen veden vain yhtäkkiä alkavan valua täysillä kylpyhuoneessa (olen tarkistanut että hana on ollut kiinni), tämän voisi tosiaan pistää mielikuvituksen tai naapurien piikkiin mutta olen alkanut miettiä, että onko siinäkin jotain takana kun kaikkea muutakin tapahtuu.

      Edelleen kuulen, kuinka joku joskus "juoksee" portaita alas. Nyt loppusyksystä on käynyt pienen tauon jälkeen taas kerran näin, ja ulos pihalle olen kyllä rynnännyt peloissani. Tätä en voi mitenkään pistää naapurien piikkiin, koska toisilla heistä ei ole portaita ja toiset muuttivat aikaa sitten pois. Ikävintä on, että välistä tämä tapahtuu yöllä ja että askelet kuulostavat välillä aivan vanhempieni askeleilta. Joskus näin käy päivisinkin. Äitini on sanonut kuulevansa näitä porrasjuttuja myös.

      Olen ajatellut muuttaa omaan kotiin, tosin en tiedä kestänkö jos samat ilmiöt alkavat sielläkin. On todella pelottavaa, kun tällasta tapahtuu, vaikka saattaa kesyltä kuulostaakin. Se ei todellakaan ole mitään unta, eikä todellakaan mitään mielikuvitusta vaan totta, toivottavasti ne jotka tämän lukevat, ymmärtävät sen.

      • Hepulis

        Kyllä tuo ihan kummittelulta kuulostaa.

        Oletko yrittänyt miettiä syytä sille, mistä kummittelu voisi johtua? Kuinka kauan olette asuneet asunnossa, ja tiedätkö, onko asunnossa tai tontilla sattunut joskus jotain kummaa? Entä naapurissa? Ja onko joku teillä tai naapurissa ehkä harrastellut spiritismiä?

        Jos ongelma käy kovin hankalaksi, silloin kannattaa pyytää pappia siunaamaan asunto. Mitä taas tulee pois muuttamiseen, niin kummitukset eivät yleensä seuraa perässä. Ne ovat kiintyneempiä paikkoihin kuin ihmisiin.


      • ange2
        Hepulis kirjoitti:

        Kyllä tuo ihan kummittelulta kuulostaa.

        Oletko yrittänyt miettiä syytä sille, mistä kummittelu voisi johtua? Kuinka kauan olette asuneet asunnossa, ja tiedätkö, onko asunnossa tai tontilla sattunut joskus jotain kummaa? Entä naapurissa? Ja onko joku teillä tai naapurissa ehkä harrastellut spiritismiä?

        Jos ongelma käy kovin hankalaksi, silloin kannattaa pyytää pappia siunaamaan asunto. Mitä taas tulee pois muuttamiseen, niin kummitukset eivät yleensä seuraa perässä. Ne ovat kiintyneempiä paikkoihin kuin ihmisiin.

        Edellinen asukas tosiaan harrasti spiritismiä, mutta en ole osannut jotenkaan liittää tapahtumia siihen kun ensin olin pitkän aikaa niin rauhallista juuri muutettuamme, siitä on nyt ne reilut pari vuotta. Naapureista en tiedä enkä liioin talon rakennusvaiheista. Mutta että spiritismi vaikuttaisi, voi vaikka ollakin. En tiedä.


    • Salje Hylami

      Ruskea talo lienee klassikko?

    • Jännää7654

      Turussa Sibeliusmuseossa on tapahtunut muutamiakin väitettyjä kummitus-hetkiä. Olen itse skeptikko asian suhteen(olen myöhemmin alkanut lueskelemaan tällaisista asioista vaan kun jännitys kiehtoo). Tästä huolimatta, paljon ennen kun olin mitään tällaisia juttuja lukenut olen ollut paikalla pari kertaa kyseisessä museossa(entinen työntekijä kun olen), joka on siinä Tuomiokirkon vieressä, kun tällaista on tapahtunut. Outoja ääniä ja ovien aukeamisia sekä askeleita kuulunut, mitä näistä nyt yleensäkin kuulee. Kuulemma joskus 1800-luvulta peräisin oleva soittorasiakin on järkyttänyt päiväsaikaan koko henkilökunnan kun on ruvennut soimaan ilman avainta tai että mekanismi olisi viritetty, mutta siitä en voi sanoa kun enpäs nähnyt. Joka tapauksessa kun näitä juttuja on lueskellut niin kai näihin juttuihin uskova sitten sanoisi, että paikassa on ns. ystävällinen kummitus kun ei tuo säikyttele tai häiritse työntekoa pimeässä kellarissa vaan on aikast hissukseen :D Mä sanoisin ite että talossa vaan kaikuu kummasti, mutta kivan mystinen tunnelma siellä on 1960-luvulla pystytetyksi lafkaksi. Ehkä parisataa vuotta vanhat soittimet ja historiallinen paikkaa teettää aivohäröjä :D

    • Jeesus on Herra

      kiinnostuneena ... kiinnostuneena, oi ja oi, oi ....

    • skeeri

      Miten noin aavemaisia kuvia ylipäätään syntyy.
      Karmiva tunnelma, oli sitten aito tahi ei ;D

    • Aavemagneetti

      Itse jotenkin aina eksyn töihin tai asumaan noiden Turun kummitusten keskelle. Olin viime Syksyllä töissä Turun Linnassa ja kyllä siellä pimeässä ollessa oli niska haivenet pystyssä. Muutaman kerran etsin toisen työntekijän, kun pohjoisessa näyttelyhallissa, eli siis siellä missä on niitä astioita ja vaatteita, tuntui äkkiä olevan jotain ylimääräistä, vaikkei muita ihmisiä ollut mailla halmeilla. Kerran kuulin lelunäyttelystä kamalaa metakkaa, mutta kun menin katsomaan paikalla ei ollut ketään. Äkkiä vaihdoin taas toisen työntekijän välittömään läheisyyteen. Jos kummituksia haluaa nähdä niin suosittelen kyllä menemään talven pimeydessä kiertämään sinne.
      Asuin myös perheeni kanssa viitisen vuotta Kakolassa vanhassa vankilanjohtajan asunnossa, jossa siis myös vanhempi Totti Karpela(se kirjailija) on asunut. Siellä kerrotaan asuvan harmaan rouvan ja siellä oli kyllä kammottavaa olla yksin. Kuului askeleita ja henkäyksiä pitkin asuntoa. Totti Karpela oli omien sanojensa mukaan kuullut myös kaikenlaista ja kerran nähnyt kun keittiön läpi kulki tämä Harmaa Rouva.
      Tiedä sitten olenko täysin vainoharhainen muutama päivä sitten meillä tuli kotona yhdeltä seinältä tavarat alas ilman mitään syytä. Siis taulut ja hyllyt, vaikka ovat siinä ihan tyytyväisinä jo puoli vuotta roikkuneet. Myös koskettimet/piano oli levinnyt siihen lattialle, jalusta kumminkin yhä pystyssä. Nyt hirvittää olla yksin kotona. :S

    • aavesetä
    • Why Turku

      Miksi aaveet olisivat vain Turussa, häh eikai aaveet kaikki ole samassa kellarissa, jossa maailma on täynnä paikkoja ja tilaa...

    • turkuaave

      Tämä osio nyt käsittelee Turkua. Avaa oma keskusteluketju jossa käsittelet jotain muita kaupunkeja ja se siitä. Jos Turussa on aaveita, ei se sitä tarkoita että niitä ei muualla olisi.

    • menninkäistalkkarinn

      Oletko kuullut Turun Ruskeasta Talosta?

    • kummitusbongari

      Kummitusbongarina ja henkikuvaajana on Turusta tähän asti tullut mieletöntä satoa Brinkhallin kartanosta (Kakskerta.Turku) , Louhisaaren kartanosta (Askainen, Turku) ja Turun linnasta tietenkin. Nyt kiinnostuin jo tosta Friskhallin kartanostakin. Ja hei, ei henkimaailmaa tarvitse pelätä, omat pelot estää ihmistä kehittymästä yhtään missään harrastuksessa ! Olisin linkittänyt tänne vaikka mitä aavekuvia, mutta ei tänne näköjään muutkaan ole laittaneet.

      • Aika

        Louhisaaressa minäkin tunsin oudon läsnäolon. Piharakennuksessa missä lippuja myydään. Olen tuntenut samalla lailla aikaisemmin eräässä vanhassa kirkossa Ruotsissa ja käydessääni Crhistianian alueen vanhalla kasararmilla Kööpenhaminassa. Silloin tuntuu kuin lattia (..tuoli/penkki) keinuisi, enenpää ei asiaan liittynyt eikä minulla ollut mitään ennakko odotuksia näistä paikoista.


      • turkulainennuori
        Aika kirjoitti:

        Louhisaaressa minäkin tunsin oudon läsnäolon. Piharakennuksessa missä lippuja myydään. Olen tuntenut samalla lailla aikaisemmin eräässä vanhassa kirkossa Ruotsissa ja käydessääni Crhistianian alueen vanhalla kasararmilla Kööpenhaminassa. Silloin tuntuu kuin lattia (..tuoli/penkki) keinuisi, enenpää ei asiaan liittynyt eikä minulla ollut mitään ennakko odotuksia näistä paikoista.

        Käytiin just kakolassa !! Vedettiin ovet paskaks ja päästiin selleihin!! Hetki sitten luettuani reijo hammarista !! Tajusin just et kävin eilen siellä hammarin sellissäkin !! Verellä kirjotettu tekstejä.. tosi tosi outoi äänii kokoaja !! Varsinki sielt selliosastolt !!!! Vähän välii kuuluu ummehtunutta huutoa /itkua.. vintiltä kuului askeleita ja jossain päin siellä tippui jotain metallista maahan !! Ja edellisestä kerrasta ku oltiin menty, niin kaikki ovet oltiin suljettu!! Semmosistakin paikoista minne kukaan ei ole voinut päivän aikana mennä !! Ja jotka varmasti suljimme perässämme ! Laitonta siellä on käydä mutta on meinaan ihan sairaan siisti kokemus jos ei ole siellä ennen käynyt !!


      • EiKakolassa

    • EiEnääIkinäKotiin

      Asun ite rintamamies talossa turussa ja edellinen omistaja oli hirttäytynyt meijän kellariin joskus -80 luvulla. Nyt sitten kuuluu välillä rappusissa kävelyä vaikka olen yksin kotona ja ovi aukeaa aina välillä. Kerran kuulin huokauksia kellarin suunnasta ja sen jälkeen piti muuttaa omilleen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe