töistä vapaata?

elisapetti55

aloitan pian uuden työn (määräaikainen) ja heti toisena työpäivänä olisi pääsykokeet kouluun. soitin työnantajalle että miten toimisimme asian suhteen että pääsisin pääsykokeisiin, hän sanoi että ei sen takia voi olla poissa. soitin sitten työkkäriin (kyseessä on palkkatukipaikka) ja virkailija sanoi että työnantaja päättää saanko olla poissa vai en mutta hänen mielestään pitäisi saada olla poissa mutta pitää sopia ta:n kanssa. ta oli hyvin varma kannastaan joten ilmeisesti en pääse pääsykokeisiin? miten teillä muilla on vapaapäivä järjestynyt?

11

6203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottaisin

Itse ottaisin sairaslomaa

• .....

persereikä työnantaja! Minulla oli sama homma että aloitin työt ja heti toisena päivänä oli pääsykokeet ja työnantaja oli heti että tottakai saat sen vapaaksi!

Ota saikkua tai koita vaihtaa vuoroa jonkun kanssa! Kyse on tulevaisuudestasi kuitenkin.

• ..............

No jo on paskamainen työnantaja! Sinullahan on nyt tavallaan pattitilanne: jos irtisanoudut työkkärin palkkatukipaikasta, menetät avustuksesi. Jos taas et mene pääsykokeisiin, menetät vuoden elämästäsi.

Itsekin ottaisin sairaslomaa. Tämä on tietenkin hieman kyseenalaista ja en tiedä miten pomosi suhtautuu asiaan, jos otat saikkua samalle päivälle kuin sinulla on sopivasti pääsykokeet. Mutta lääkärintodistuksen saa kyllä helposti valittamalla vaikka mahakipua ja sanomalla että on oksentanut koko yön ja aamun. Ei kai viralliseen lääkärintodistukseen pomollasi mitään sanomista saa olla, vaikka vähän epäilisikin.

• ....................

Ja hyvä idea tuo vuoron vaihtaminen, jos sellainen työpaikallasi onnistuu! Jos se ei onnistu, niin sitten sitä saikkua.

• Anniinah.

Ensimmäinen asia on tietysti se, että tuollaisen duunin takia ei missään tapauksessa kannata jäädä pois pääsykokeista. Itse harkitsisin tuollaisen "asenteen" jälkeen myös uudelleen, kannattaisiko kyseiseen työpaikkaan mennä ollenkaan. (Toki ymmärrän tilanteesi, usein työpaikat ja varsinkin kesätyöpaikat ovat kiven alla!)

Onko työnantajalla jokin erityinen syy, mikset voisi olla tuota päivää pois, kun asia on kerran jo hyvissä ajoin tiedossa? Vai onko kyse ihan puhtaasti piruilusta? Todennäköisesti kyse on jälkimmäisestä, joten sanon vielä kerran: älä missään tapauksessa pilaa mahdollisuuksiasi tuollaisen työn takia. Mielummin vaikka pari kuukautta kitkuttamista ilman duunia kuin seuraava vuosi samassa tai vastaavassa räkälässä työnantajan pompotettavana. Paskatyyppejä todellakin löytyy.

Itse olen ollut vuoden verran nykyisessä duunissa ja omat pääsykoevapaat kyllä järjestyy. Olen myös saanut tehdä puolta päivää, jotta ehdin lukea :) Esimieskin kyselee miten luvut sujuu ja kannustaakin, ja jos opiskelupaikka aukeaa, saan jatkaa ilta-apulaisena :) Hyviäkin työnantajia siis löytyy.

Tässä muutama vinkki sinulle:
      - Jos työsopimusta ei ole vielä allekirjoitettu ja luulet, että voisit saada myös jonkun muun työn, sano heihei paskaduunille :)
      - Yritä puhua vielä työnantajan kanssa, esim. ymmärsikö hän asian oikein (että vain yksi päivä pitäisi olla pois) ja niin edelleen...
      - Sairasloma on yksi vaihtoehto, mutta haluatko lähteä pääsykoeaamuna lääkäriin hankkimaan poissaolotodistusta ja millä verukkeella? Tekisikö tämä töissäolosi jatkossa kohtuuttoman hankalaksi, jos työantaja kuitenkin tietäisi, mistä oli kyse?

Paras vaihtoehto kai olisi vielä sovitella työnantajan kanssa, jos mahdollista. Todella ikävä tilanne. Älä kuitenkaan missään nimessä jää pääsykokeista pois. Itselläni on sen verran kokemusta hankalistakin työnantajista, että pakko antaa vielä tärkeä vinkki: PIDÄ AINA PUOLESI. Olet muuten todella heikoilla sekä tässä että mahdollisesti muissakin tulevissa työpaikoissa, koska jotkut ihan ilmeisesti nauttivat siitä, että pääsevät tekemään mahdollisimman paljon kiusaa. Varsinkin nuoret voi olla aika heikoilla näissä tilanteissa (esim. itse sain eräässä kesätyöpaikassa euron vähemmän palkkaa samasta työstä kuin minua nuorempi poika jolla kaiken lisäksi oli vähemmän työkokemusta, onneksi uskalsin viedä asian eteenpäin...)

• työnantaja

itte oon käyny hammaslääkäreissäkin ihan monta kertaa, vaikka se onkin ns. "oma meno", mutta sain silti vapaata. Pääsykokeet olen ilmoittanut ajoissa ja vapaata saan. En nyt tiedä tarkoittaako toi palkkatukipaikka sitä, että saat työmarkkinatukea töistä, eli olet ns. harjoittelussa. Mutta jos näin vielä on, on työnantajasi todellinen paska, kun ei edes maksa palkkaasi.

• elisapetti55

juu siis kyseessä on työ josta maksetaan palkkaa mutta ta saa minusta tukea. olen tänään yrittänyt saada kiinni työnantajaa mutta on ollut kuulemma asioimassa jossain ja iltapäivällä koitan saada puhelimeen sen. ja siis eikö se olis palkaton vapaa jos on "omia menoja"? työssä ei todellakaan voi olla sellainen tilanne että ilman minua ei pärjättäisi, teen ns. vastuutonta työtä eikä minun poissaoloni lisäisi kenekään muun työmäärää.

• kylläkyllä--

Kyseessä olisi ihan normaali palkaton vapaapäivä, joka ei todellakaan maksa työnantajalle yhtään ylimääräsitä, jos siis saa jonkun muun sille päivälle tekemään sinun työsi. On taitanut työnantaja luulla, että työkkärin kautta tulevaa voi pompotella miten tahansa kun se paikka on pakko ottaa vastaan. Ei kannata siis irtisanoutua, sillä silloin voit olla todella isoissa rahallisissa vaikeuksissa, muttei kannata todellakaan pääsykokeistakaan pois jäädä!

Yritä keskustella työnantajasi kanssa, ja kysellä vuoron vaihdon mahdollisuuksia. Pahimmassa tapauksessa ota yhteyttä "alasi" ammattiliittoon, ehkä he osaavat neuvoa asiaa eteenpäin (vaikkei esimiehesi nyt lakia rikokaan).

• sinun poissaolosi

varsinkin vain päivän poissaolo ei aiheuta suurta vahinkoa työnantajalle, niin en ymmärrä minkä takia et saisi olla poissa, nimenomaan palkattomalla vapaapäivällä. Sanot sille työnantajalle, että tarvitset nyt palkattoman vapaapäivän omia menoja varten. On se saatanan kumma jos ei anna.

• ZZZZZzzzzzz

Ikäviä nuo työnantajat kun eivät hyväksy työntekijöiden sivistystason nousun .
      Tee näin hoitaja tulee töihin kello jotain pääsykoe kello jotain ( aikaprioriteetti ) niin keksi jokin kiva mitä nyt ulkoisesti ei voine havainnollistaa eikä analysoida sitä vaivaa jota väität sinulla olevan vaikka alavatsassa .
      Saikku yksi päivä mutta Huom. älä hehkuta vielä ne unohtavat tuon päivän siis älä muistuta .

Tuo on ollut ihan TV:ssä käsiteltävänä miksi työnantajat eivät halua työntekijöitään kouluun oliko syy jokin Leenin .

• blaaab

Onneks mun työnantaja tajuaa pääsykokeiden merkityksen vähän paremmin. Oon ollut tässä työpaikassa nyt n.1,5kk ja heti alkuun sovittiin et teen vaan 2-3 päivää viikossa pääsykokeisiin asti. Pääsykoepäivien pyytäminen vapaaksi oli pikemminkin ilmoitusluontoinen juttu kuin pyyntö :D En tiedä mitä työtä teet, mut ite oon kassalla ja siellä nyt ollaan aika joustavia tämmösissä asioissa jos ajoissa ilmoittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5170
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2357
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1594
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1448
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe