Kestoside

Pimeässä maailmassa

Vaikka olen jo nelikymppinen, törmään eka kerran kestoside sanaan. Infoa, please. Mistä saa? Käyttöohjeita? Voiko itse valmistaa? Mikä materiaali? Valmistusohjeita? Ne kaikenmaailman Allwayssit on niin inhottavia hiostavia muovilipareita, että kiinnostus heräsi. Jo kestoja käyttävät, kertokaa kokemuksianne.

19

4750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noita..

      http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut Tuosta osoitteesta löytyy listaa kestosidevalmistajista, mutta niitä voi kyllä helposti tehdä itsekin. Itse olen käyttänyt materiaaleina flanellia ja pul-kangasta kosteussuojaksi. Siteen kaavat on helppo piirtää käyttämänsä kertissiteen mukaan: reunoja pitkin päälli- ja pul-kankaiden kaava ja kertissiteen paksumman osan mukaan imujen kaava. Siipiä joutuu vähän pidentämään, että ne menevät sen verran päällekkäin että nepparit ylttävät kiinni. Siinä kannattaa ottaa pikkuhousut avuksi ja mallailla mikä on sopiva mitta.

      Pul-kangasta myy ainakin Kangastukku ja varmaan muistakin vaippakankaita myyvistä verkkokaupoista sitä löytyy, mutta kuulema harvemmin tavallisista kangaskaupoista.

    • kestositeiden käyttäjä

      Minä olen nyt kolmisen vuotta käyttänyt kestositeitä enkä ikimaailmassa vaihtaisi takaisin kertiksiin! Ennen oli aina kuukautisten aikaan paikat ihan hiertyneet kun muovikertikset hiosti ja hiersi, mutta enää ei ole ongelmaa. Lisäksi kestositeet pysyvät paljon paremmin paikallaan kuin kertikset. Minulla usein varsinkin yöllä tuli kertisten kanssa sotkua, kun yöllä pyöriskellessä eivät pysyneet paikallaan. Kestositeiden kanssa ei ole tullut vielä yhtään tällaista ongelmaa. Ja tosi kätevä pestä samassa pyykissä kuin pikkuhousut yms. Ainoana kestositeiden ongelmana koen joskus sen, että mihin käytetyt siteet laittaa töissä tai ostosreissulla. Sitä varten yritän aina muistaa pitää mukana ilmatiivistä minigrip-pussia, johon käytetyn siteen voi laittaa eikä tule käsilaukusta mitään hajuja.

      Edellinen vastaaja antoikin jo hyvän linkkivinkin. Jos ei halua alkaa itse tehdä kestositeitä, niitä myydään useissa ekokaupoissa, missä myös saa kestovaippoja. Itse olen tilannut omat kestositeeni osoitteesta www.igulee.fi. Hinnat saattavat tuntua kalliilta, mutta vanhimmat siteeni ovat jo kolme vuotta vanhoja ja hyvin toimivat edelleen, joten maksavat kyllä äkkiä hintansa takaisin.

      Suosittelen lämpimästi!

      • mutta en tykännyt

        itse koitin kerran, mut en tykännyt. inhotti veren haju ja myös käytettyjen siteiden ulkonäkö. pitäydyn tamponeissa, ovat kaikista huomaamattomia ja miellyttävimpiä.


      • kuukuppia
        mutta en tykännyt kirjoitti:

        itse koitin kerran, mut en tykännyt. inhotti veren haju ja myös käytettyjen siteiden ulkonäkö. pitäydyn tamponeissa, ovat kaikista huomaamattomia ja miellyttävimpiä.

        ellet ole kokeillut kuukuppia, niin kannattaa kyllä minun mielestäni. Vielä parempi vaihtoehto kuin tamponit!


    • mitä jos on stringit?

      Itse käytän vain stringejä ja ainakin kertissiteitä on melko lailla mahdotonta laittaa stringien kanssa.

      Onko kestositeilijöillä aina mummopökät jalassa, vai erikseen menkkapöksyjä, joihin nämä systeemit voi viritellä?

      • ....................

        ei ne nyt ainakaan stringeissä pysy :)


      • ajattelua

        Stringien ja mummoalusvaatteiden välillä on aika laaja valikoima pöksyjä... Itse en käytä stringejä enkä mummopöksyjä.


      • minulle tarkoittaa
        ajattelua kirjoitti:

        Stringien ja mummoalusvaatteiden välillä on aika laaja valikoima pöksyjä... Itse en käytä stringejä enkä mummopöksyjä.

        mummopökät = kannikalliset housut


      • hohhoijjaaaaa
        minulle tarkoittaa kirjoitti:

        mummopökät = kannikalliset housut

        miten nyt kestoside voisi stringeissä pysyä?? aattele eka, ennenku kysyt...


      • taitaa vaivata
        hohhoijjaaaaa kirjoitti:

        miten nyt kestoside voisi stringeissä pysyä?? aattele eka, ennenku kysyt...

        joko sokeus, lukutaidottomuus tai jokin vakavampi ymmärrysvamma, kun et edes käsitä, mitä alunperin kysyin.


    • Pimeässä maailmassa

      Kiitos vastaajille. Pääsin tietämättömyyden pimeydestä valoon. Kuukautiset kestää n. 5 päivää. Siteet voi tehdä vaikka kuinka seksikkäiden pöksyjen mallille. Ja kaikkina muina kuukauden päivinä voi sitten käyttää niitä stringejä tai vaikka olla täysin ilman pikkareita. Kestoside on varmaan järkevä juttu, säästää luontoa ja rahaa. Ajattelin seuraavien vapaapäivien aikana ommella itselleni siteitä ja vielä muutaman pikku pussukan, että saan kuljetettua vaihtositeet ja käytetyt.

      Kertokaa vielä parhaat vinkkinne siitä, kuinka säilytätte käytetyt siteet pyykkipäivään asti. Ajattelin tehdä siteitä niin reilun satsin, että ne menis pesuun aina vasta kuukautisten loputtua. Siis kerralla yhden jakson siteet koneeseen. Esipesettekö niitä heti käytön jälkeen? Lähtevätkö tahrattomiksi? Ovatko vaikka parin käyttövuoden jälkeen vielä fiksun näköisiä?Hajuttomia?

      • hetkeksi,

        niin eivät haise ja ei tarvitse heti pestä.


      • esipesu ensin

        Olen huuhtonut siteen heti tuoreeltaan kylmällä vedellä, en kuitenkaan varsinaisesti ole pessyt niitä vaan vain pitänyt juoksevan veden alla ja muutaman kerran puristellut. Sitten olen vääntänyt kuivaksi ja heittänyt levälleen avonaiseen pyykkikoriin, jotta side kuivaisi mahdollisimman nopeasti.

        Pyykinpesupäivän tullessa laitan siteet pesupussiin etteivät huku pussilakanoiden tai muiden pyykkien sisään ja koneeseen kuudenkympin ohjelma kylmällä esipesulla. Tällä konstilla siteet ovat yleensä lähteneet ihan puhtaiksi vaikka voivat pisimmillään olla jopa täyden viikon pyykkikorissa.


      • Kesäheinä

        Mulla on pieni ämpäri, johon laitan kestikset käytön jälkeen. Kuivuvat siellä ilmavasti, ja mikä mukavaa, eivät edes haise! En siis huuhtele niitä käytön jälkeen. Kun ämpäri on menkkojen lopussa täysi, pesen siteet muun pyykin (60 C) mukana. Noin puoli tuntia ennen konepesua täytän ämpärin kylmällä vedellä ja annan liota. Painelen siteitä vähän tiskiharjalla, jota käytän lavuaarin pesussa. Näin veri irtoaa nopeasti. Vaihdan veden pari kertaa. En ole kokeillut konepesua ilman esiliotusta, sillä en pidä ajatuksesta, että kaikki vaatteet lilluisivat koneessa punaisessa vedessä.

        Hygieniasyistä siteitä ei kannata liottaa päivätolkulla vedessä (kyselin parilta lääkäriltä). Olen käyttänyt kestiksiä 4 kk, ja siteet ovat aina lähteneet täysin puhtaiksi konepesussa ilman mitään erityisaineita.


      • vaippapesun mukana
        Kesäheinä kirjoitti:

        Mulla on pieni ämpäri, johon laitan kestikset käytön jälkeen. Kuivuvat siellä ilmavasti, ja mikä mukavaa, eivät edes haise! En siis huuhtele niitä käytön jälkeen. Kun ämpäri on menkkojen lopussa täysi, pesen siteet muun pyykin (60 C) mukana. Noin puoli tuntia ennen konepesua täytän ämpärin kylmällä vedellä ja annan liota. Painelen siteitä vähän tiskiharjalla, jota käytän lavuaarin pesussa. Näin veri irtoaa nopeasti. Vaihdan veden pari kertaa. En ole kokeillut konepesua ilman esiliotusta, sillä en pidä ajatuksesta, että kaikki vaatteet lilluisivat koneessa punaisessa vedessä.

        Hygieniasyistä siteitä ei kannata liottaa päivätolkulla vedessä (kyselin parilta lääkäriltä). Olen käyttänyt kestiksiä 4 kk, ja siteet ovat aina lähteneet täysin puhtaiksi konepesussa ilman mitään erityisaineita.

        Minulla on monenlaisia eri merkkisiä siteitä ja mukavimmaksi olen todennut bambu pintaiset siteet, joissa laminoitu trikoo housua vasten. Karmein side oli myös halvin (en nyt ala mollaamaan merkkiä) ja pinta ihoa vasten oli lakanakangasta, muoto ovaali ja housua vasten myös puuvilla, välissä kosteutta pitävä softis. Aika kova ja koppura käyttää.
        Tutun rouvan kautta tutustuin Mamzi Bamzi siteisiin. Hän oli tilannut "mitta tilauksena" pikkuhousun suojia "mummo"-koon pöksyihin ja suositteli lämpimästi hyvää ja nopeaa palvelua.
        Joten tilasin sitten kokeiluun laminoitutrikoo flanelli siteitä sekä laminoitutrikoo bambu siteitä. Jälkimmäisistä on tullut mun suosikkeja. Ja ehdottomasti Liito-orava malli.


    • Lelluli

      Olen huomannut,että välillä side ei pidä vuotoa kurissa vaan tulee läpi.Nämä siteet on ostettu joskus 5 vuotta sitten Ruohonjuuresta.Olenkohan sitten käyttänyt vääränlaista pesuainetta niiden pesemiseen?Vai onko aika tehnyt tehtävänsä ja olisi aika ostaa uusia?Minne vanhat kestositeet voi viedä?Välillä olen käyttänyt tavallista bioluvilia tai sitten mänty-ja sappisaippuan sekoitusta.Aloin kyllästyä jatkuvaan siteiden pesemiseen,kun kuukautiseni ovat runsaat.Kuukuppi on ollut yhdessä kestareiden kanssa hyvä keksintö,mutta välillä olen pitänyt kuukupista taukoa ja olisi kiva,kun kestari ei pettäisi.

      • Anonyymi

        Stringejä nyt ei pidä kun pikkutytöt ja huorat en voi edes ymmärtää kuka tahtoo narua persvakoonsa?
        Aika perverssi pitää olla kun joka reikään täytyy joku saada...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stringejä nyt ei pidä kun pikkutytöt ja huorat en voi edes ymmärtää kuka tahtoo narua persvakoonsa?
        Aika perverssi pitää olla kun joka reikään täytyy joku saada...

        Eipä noissa kuukautishommissa paljon voi säästellä kun vedellä pitää joka tapauksessa läträillä,on vaan sellasta markkinointikikkoja että säästää heh


      • Anonyymi

        Oletko käyttänyt huuhteluainetta jos olet se on todennäköisesti syy asiaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe