Kielikysymys

suomi-ruotsi

Miten on, onko oudon kuullosta
jos vihkiminen menee kahdella kielellä
sekä suomeksi että ruotsiksi ?

Meillä kun on niin että morsiamen suku puhuu
ruotsia (ymmärtää kyllä suomea) ja sulhon
suku puhuu suomea (jokunen ymmärtää ruotsia)
niin, että onko se sitten 2-kielisesti hoidettava ?

Kuitenkaan englanti tai latina (vanha kirkkokieli)ei tule kysymykseen.

8

1270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heidi

Itse olen suomenkielinen ja mies ruotsinkielinen, keskenään puhummme ruotsia ja olisi jotenki luonnotonta jos vihkiminen tapahtuisi suomeksi.
      Meillä molempien lasetn ristiäiset ovat menneet kahdella kielellä ja se onnistui erinomaisesti, alkuun vaan meinasi olla hankala löytää kaksikielistä pappia.

Onnea teille!

• Nainen-78

Hei!

Mielestäni vihkiminen voidaan suorittaa suomeksi jos kaikki ymmärtävät suomea. Veljeni kun meni naimisiin niin puoliso oli ruotsalainen. Pappia ei meinannu löytyä sitten millään. Sitten kun vihdoin ja viimein löytyi, vihkiminen oli melko hullunkurisen ja sekavan kuulosta. Joten jos vain teille sopii niin ottakaa vain 1 pappi.

• Heidi

Vaan yksi pappi joka osaa molemmat kielet, tyhmän näköstähän se olis jos siin kaks pappia olis vihkimässä!

istiäiset ainaki meni ihan kivasti vaikka meni molemmilla kielillä. Joku raamatun kohta ruotsiksi ja toinen taas suomeksi ja silleen, ei vaihdeta sitä kieltä ihan kokoajan.

• Maija

Itse menin Amerikan ranskalaisen kanssa naimisiin viime syksyna Ranskassa. (paikka oli paras etaisyyksien kannalta, asumme californiassa). Kotikielemme on englanti, ymmarra melko hyvin ranskaa itse. Itse vihkiminen tapahtui englanniksi, mutta sitten haavastaanotolla oli ohjelmaa suomeksi ja englanniksi..

• kesäkissa

Olin pari vuotta sitten häissä, joissa vihkiminen tapahtui suomeksi ja ruotsiksi. Yksi pappi toimitti ja ihan hyvältä koko homma kuulosti. Se tietysti on, että teidän pitää löytää pappi, joka vihkii kummallakin kielellä. Rannikolla se ehkä on helppoa, mutta täällä sisämaassa se oli ollut hyvästä onnesta kiinni.

• vera

olin elokuun puolessa välissä kaasona suomalais-saksalaisissa häissä, joissa vihkiminen toimitettiin molemmin kielin (yksi pappi) ja kuulosti ihan hyvältä. itse hääjuhlan tulkkasin molemmille kielille, olihan se aika rankkaa mutta kaikki ainakin ymmärsivät kaiken : )

• Elma

Hei,

ystävieni häissä, joissa mies sukuineen ja ystävineen ruotsinkielinen ja morsian suomenkielinen, vihkiminen ja hääohjelma totetutettiin muuten suomeksi (lähes kaikki suomenruotsalaiset ymmärtävät suomea ((paitsi ehkä farbro Einar frän Närpes :) )), mutta kaikki suomenkieliset eivät ruotsia), mutta kysymykset seremoniassa olivat molempien äidinkielellä.

ei kuulostanut ollenkaan tyhmältä vaan niinhän sen juuri pitää ollakin; ei lupaus tai rakkaudentunnustus ole sama jos sen sanoo vieraalla kielellä. siis suosittelen että enemmistön ymmärtämällä kielellä pääosin tulisi toimia, mutta illan kohokohta molempien omalla kielellä!

• Aurora

Vastaanpa tähän viestiin vaikka onkin viime syksyltä, meille kysymys on ajankohtainen maaliskuussa.
        Meidän huushollissa minä olen ruotsinkielinen ja mies suomenkielinen, kotikielenä meillä on ollut suomi alusta asti. Puolet suvustani on suomenkielinen, loput heistä sekä ystäväni ymmärtävät suomea hyvin.

Kun sitten hääpäivä päätettiin, kirkkoon soittaessani puhelimeen vastannut nainen (morsiamen seurakunta = ruotsinkielinen) suorastaan närkästyi kun en suostunut ottamaan kaksikielistä pappia suomenkielisen sijaan! Samoin mieheni vanhemmat ihmettelivät kovasti kun kerroin seremonian menevän suomeksi.

Meille, tai lähinnä minulle, tuntuu luonnolliselta sanoa miehelleni "tahdon", koska olemme aina puhuneet suomea keskenämme kielikylpy-yrityksistä huolimatta. Hääjuhlassa ohjelman esittely jakaantuu suomenkielisten bestmanien ja ruotsinkielisten kaasojen kesken. Olen toivonut kaasoilta jotain ohjelmaa ruotsiksi kunnioituksesta ruotsinkielisiä vieraita kohtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3744
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe