tämä ei kuulu kyllä tänne

aa,,aa

mutta voisiko joku viisaampi kertoa minulle. Olen
nyt ollut töissä kaivinkoneen kanssa erään sahan
lajittelu linjan vieressä, ja olen miettinyt mikä
logiikka siinä linjalla on. Auto tuo puukuorman ja
purkaa sen siihen pöydälle siitä puut menee jonkun
rummun läpi oletan että se on jonkinlainen metallin-
paljastin en tiedä. Siitä puut jatkaa jonnekin si-
sälle ja tulee ulos pitkää linjaa pitkin niin erot-
teleeko se paksuuden tai pituuden mukaan. Koska monta puuta on saman pituisia ja paksuja sitten sekaan tulee lyhyempiä ja ohkasempia että semmoiset murheet mulla on.

5

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinun urakka

      Taida kovin iso sitten olla?

      • aa,,aa

        ollut kyse mikä minun työ on vaan se kuljettimen logiikka anteeksi vaan. Mutta jos sinua oikein vaivaa voin kertoa että 8h aikana kone käy noin 1,5h joten on minulla aikaa miettiä sitä kuljetinta.


    • näkemättä

      Onkos kyseessä kuusta vai mäntyä sahaava laitos? Männyllä tuossa vois olla ensin mitta/ kontrolli, katsovat millaista puuta on, metallinilmaisinkin jossain kohtaa kyllä linjalla on.

      Ehkä tuonne "jonnekkin sisään" mennessä puissa on kuori päällä ja kuormimon jälkeen puut tulevat ulos. Ulostullessaan puilla on oma "koodi" pituuden, latvaläpimitan, oksaisuuden (männyllä) mukaan, jollain sahoilla tulee yli 50 eri lajia. Nämä sitten tippuvat omiin kaukaloihin lajittelulinjalta, pyöräkoneet tyhjentävät kaukaloita kentälle ja mitä laatua itse saha tahtoo sitä sitten ajetaan kentältä sahalle.

      • sahuri1

        melkein oikein vain ei ihan...


    • motoo1

      se riippuu sahasta tietysti paljon .
      tukkiauto tyhjennetään ja joko kentälle tai suoraan vastaanotto ns ruuheen mistä tukit yksitellen kierii kuljetinta pitkin silmämääräseen lajitteluun eli rääkätään lenkot ja vialliset tietysti.
      ja siinä samassa saadaan sorvattua kuusen tyvilaajenema pois napin painalluksella tarvittaessa.
      sitten tukki siirtyy kuljetinta pitkin ja menee sellasen laaseri mittaus yksikön sisältä jossa puu luonnollisesti mitataan ja kuutioidaan pienien välien jotain 10 cm välein .
      siitä tukki menee seuraavaksi metallinpaljastimen läpi ja metallia ei kärsi olla enempää kuin 4 niittiä millä pinonpäälappu on ollu kiinni mutta 5 niitti on jo liikaa..
      siitä se tukki jatkaa matkaansa pitkin ruuhta ja putoo omaan karsinaansa paksuuden ja pituuden mukaan ..
      siten vasta kun puu menee saha yksikköön niin sielä kuoritään ja mahollisesti haketetaan mitä sit tehään siitä puusta ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe