Saunan korkeus

*kops*

Mikähän mahtaa olla minimikorkeus, mihin sauna kannattaa tehdä?

Olisi kohde jossa kellari tällä hetkellä n.2m korkea, mutta sitä saa luultavasti hieman syvemmäksi (betoni piikata pois, ja kaivaa. Uusi perustus viemäröinti) Onnistuuko?

8

7431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • llll

juuri löylyhuoneeseen mutta suihkuhuoneen korkeus määräytyy suihkussa olevien ilmisten mukaan. Pitäisi pystyä suorana seisomaan suihkun alla.

• asko arkkitehti

saunan korkeudella ei sinänsä ole väliä kunhan sinne mahtuu kävelemään sisään. 2m riittää ihan hyvin kyllä, eli ei kannata pelkän saunan takia kaivaa lattiaa alemmaksi ellet jo muutenkin ole kaivamassa.

löylyjen kannalta tärkein asia on ylälauteen ja katon välinen etäisyys. Ihanteellisimmillaan tämä etäisyys on 110 cm -120 cm. Ei sen enempää eikä vähempää.

• vihtahousu

Saunan mitoituksessa täytyis saada jalat noin kiukaan kivipinnan tasalle. Siihen kun lasket ala- ja ylälauteen välin sekä jo muualla mainitun 110-120 senttiä pään yläpuolelle tilaa, käy 2 metriä aika ahtaaksi. Pitäähän sinne kattoon koolata eristyskin jos sitä ei siellä entuudestaan ole.

• Vanhempi suunnittelija

Tuotahan eivät palstalaiset usko. Minulla on viimeinen sauna maailmassa, jossa tuo vanha juttu pätee. Siis jotta kivet jalkatason korkeudelle. Kolme vuotta sitten fysiikan lait muuttuivat lämmön kerrostumisen ja kiertämisilmiön suhteen. Ja tämä juttu on sitten uskottava. Minulla on viimeinen vanhoilla laeilla toimiva ja sillä siisti.

Ja tulee sitten aika korkealle jalkataso, jos on hyvä puukiuas. Tai tarkoitan kun ennenvanhaan oli. Piti olla parin askelman nousu. Mutta onneksi voidaan nykyään saunoa pelkkä lypsyjakkara penkkinä.

• vihtahousu
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

Tuotahan eivät palstalaiset usko. Minulla on viimeinen sauna maailmassa, jossa tuo vanha juttu pätee. Siis jotta kivet jalkatason korkeudelle. Kolme vuotta sitten fysiikan lait muuttuivat lämmön kerrostumisen ja kiertämisilmiön suhteen. Ja tämä juttu on sitten uskottava. Minulla on viimeinen vanhoilla laeilla toimiva ja sillä siisti.

Ja tulee sitten aika korkealle jalkataso, jos on hyvä puukiuas. Tai tarkoitan kun ennenvanhaan oli. Piti olla parin askelman nousu. Mutta onneksi voidaan nykyään saunoa pelkkä lypsyjakkara penkkinä.

Vanhempi suunnitelija ei ole vieraillut minun pihasaunassani, jossa on varpaat kivipinnan tasolla, joten niitä vanhan suunnittelun mukaisia saunoja taitaa olla sittenkin kaksi. Nykyään saunoissa taidetaan koneellisella ilmanvaihdolla kierrättää ilmaa siten, ettei kerrostumista pääse tapahtumaan. Väittävät. Ja jos palstalaiset eivät usko, mulle se on yksi ja sama, heiltä se on pois.

• Vanhempi suunnittelija
        vihtahousu kirjoitti:

Vanhempi suunnitelija ei ole vieraillut minun pihasaunassani, jossa on varpaat kivipinnan tasolla, joten niitä vanhan suunnittelun mukaisia saunoja taitaa olla sittenkin kaksi. Nykyään saunoissa taidetaan koneellisella ilmanvaihdolla kierrättää ilmaa siten, ettei kerrostumista pääse tapahtumaan. Väittävät. Ja jos palstalaiset eivät usko, mulle se on yksi ja sama, heiltä se on pois.

Invasaunoissa on pakkokierrätetty ilma koettu jo viisitoista vuotta sitten käyttökelpoiseksi. Mutta tuostahan onkin jo iäisyys. Vanhentunut juttu.

Mutta siitä sinun saunastasi. Väitätkö, että olet noin vanhanaikaisen tehnyt alle 3 v sitten? Ole varovainen ette joudu Suomi24Keskustelu-kiroukseen. "Asiantuntija" tarkoittaa täällä kuten sen entisen tytön "ei". Jos ymmärrät noita vähän vanhempia käänteisviittauksia kansanrunouteen suhteutettuna.

• puusaunoja

Tee saunasi aivan sellaiseksi kuin haluat, useimmat ihmiset eivat onnistu ratkaisuissaan, mutta monet heista kuitenkin vaittavat, etta he eivat ole paremmassa saunassa koskaan olleetkaan.
      Valmiita saunanteko-ohjeita saattaa loytya rautakaupoista tai esimerkiksi Puukeskuksesta olen itse loytanyt kohtuu toimivan. Jokainen sauna on oma yksilonsa, jossa hyvat loylyt koostuvat monen tekijan kokonaisuudesta ja ehkapa myos mieltymyksista! Huonokin suomalainen sauna on aina parempi kuin ulkolainen! Onnea ja saunomisen iloa!

• Myyjä

Sähkökiukaalle minimi on 1900mm.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7044
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3384
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe