afta

jeppana

voiko aftoja tulla ikeniin?miten afta syntyy?voiko syntyä niin että jos harjaat liian kovalla hammasharjalla ikenen päältä ja ien ärtyy?
kiitos kaikista asiallisista vastauksista!

10

5044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokomusta

      En tiedä aftojen syntymekaniikasta muuta kuin, että likainen sormi suussa tietää aftaa kielessä. Joka tapauksessa aftat saa pois nopeasti ja halvalla penslaamalla niitä kehäkukkauutteeseen (Calendula) kastetulla pumpulitukolla. Kirvelee niin peevelisti hetken, mutta helpotuskin alkaa heti sen jälkeen.

    • kärsinyt*

      Pienestä asti minulla ollut näitä aftoja, muistan alakoululaisena, kun suu oli niin kipee että ei pystynyt syömään mitään.
      Aikuisena ei ihan niin paljon, mutta silloin tällöin kuitenkin.
      Minä olen huomannut jos syön esim. korppua/näkkäriä ien rikkoontuu ja tulee aftan lainen kipee, kyllä näitä on minulla ainakin ikenissä, kielessä, kitalaessakin ja varmaan jos on kova hammasharja, sekin voi rikkoa ientä.
      Minä olen käyttänyt auringonhattu-uutetta, kirveltää kylläkin mutta tehoaakin.
      Näitten synnystä olen kysynyt joskus lääkäriltäkin, sanonut että jotkin on vaan alttiimpia näitä saamaan, en sen selvempää vastausta ole saanut.
      Jos joku viisaampi osais selventää?

    • terve suu

      Vaihda marketin halpa ja huono hammastahna joko apteekin tai ekokaupan hammastahnaan.

      Ja kookosöljy käyttöön.

      Itselläni paranee huuliherbes samantien, kuin tuleekin kun syön kookosöljyä ruokalusikallisen ja nuoleskelen huuleni sillä.

      Pari kertaa vuodessa meinaa herbes tulla.

      • kärsinyt*

        kokeilla tuota kookosöljyä!
        Tahnan olenkin vaihtanut jo miedompaan.
        Minä en usko tuohon vatsa juttuun, minulla ei ole ikinä vatsan kanssa ollut ongelmia.
        Tosta tressistä mietin, kun lapsena olin koulukiusattu (opettaja kiusaaja) ja näin jälkikäteen olin kyllä tressaantunut.
        Toisaalta en nyt ole tressissä ja on aftoja...


      • Hammaslääkäriltä....
        kärsinyt* kirjoitti:

        kokeilla tuota kookosöljyä!
        Tahnan olenkin vaihtanut jo miedompaan.
        Minä en usko tuohon vatsa juttuun, minulla ei ole ikinä vatsan kanssa ollut ongelmia.
        Tosta tressistä mietin, kun lapsena olin koulukiusattu (opettaja kiusaaja) ja näin jälkikäteen olin kyllä tressaantunut.
        Toisaalta en nyt ole tressissä ja on aftoja...

        Ne pienet rakkulat on sylkirauhasia,ne turpoo kun syö jotain kovaa ja niihin tulee vettä sisään ja on aika pieniä.Aftat on sellaisia valkoisia kraatereita ja tosi kipeitä ja käsittääkseni on virus.Siihen on lääke apteekissa,Corsodryl nestemäisenä ja geelinä.Auttaa aika pian tähän afta hommaan.Noi sylkirauhaset hoituu ,kun rakkula puhkee.Käyttäkää soft harjaa,muut on liian kovia ,ainakin jos painaa kovasti kun harjaa ja kynäottella kiinni harjasta,estää painamasta liian lujaa.


      • sulfaattia
        kärsinyt* kirjoitti:

        kokeilla tuota kookosöljyä!
        Tahnan olenkin vaihtanut jo miedompaan.
        Minä en usko tuohon vatsa juttuun, minulla ei ole ikinä vatsan kanssa ollut ongelmia.
        Tosta tressistä mietin, kun lapsena olin koulukiusattu (opettaja kiusaaja) ja näin jälkikäteen olin kyllä tressaantunut.
        Toisaalta en nyt ole tressissä ja on aftoja...

        Varmuuden vuoksi vielä sanon, kun en tiedä, mitä sä tarkoitat miedommalla hammastahnalla, että hammastahnassa ei saa olla natriumlauryylisulfaattia, se aine tekee aftoja joillekin ihmisille. Tuoteselosteessa on silloin sana sulfate, usein sodium laureth sulfate. Sulfaatitonta hammastahnaa ei saa mistään tavallisesta kaupasta, ei edes hyvinvarustetuista marketeista. En laittaisi Corsodyliä suuhuni ainakaan aftojen takia. Corsodyl tappaa samantien kaikki suun bakteerit, myös hyvät. Jos on herkät limakalvot ja aftoja tulee herkästi, niin pitäis välttää kaikkia suun hoitoaineita, missä on alkoholia ja Corsodylissä sitä on paljon.


      • (usein) aftoja,
        sulfaattia kirjoitti:

        Varmuuden vuoksi vielä sanon, kun en tiedä, mitä sä tarkoitat miedommalla hammastahnalla, että hammastahnassa ei saa olla natriumlauryylisulfaattia, se aine tekee aftoja joillekin ihmisille. Tuoteselosteessa on silloin sana sulfate, usein sodium laureth sulfate. Sulfaatitonta hammastahnaa ei saa mistään tavallisesta kaupasta, ei edes hyvinvarustetuista marketeista. En laittaisi Corsodyliä suuhuni ainakaan aftojen takia. Corsodyl tappaa samantien kaikki suun bakteerit, myös hyvät. Jos on herkät limakalvot ja aftoja tulee herkästi, niin pitäis välttää kaikkia suun hoitoaineita, missä on alkoholia ja Corsodylissä sitä on paljon.

        voi olla yksi kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaava oire.
        http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=3


    • maj-täti

      Aftat tulevat ainakin stressistä, joillakin hammastahnojen lauryylisulfaateista, happamien marjojen ja hedelmien syönnistä ym. Nyt löysin avun Teatree-tipoista, nopeuttaa paranemista ja turruttaa kipua.

    • Aftojen hoito

      Itsellä selkeä syy-yhteys oli se, että jos akuutti ientulehdus (eli sellanen huomaamaton muuten mutta hampaita pestessä tulee verta välillä) päällä ja esim. puraiset poskeen syödessä, niin purukohtaan ilmestyy joka kerta afta. Eli ientulehduksen bakteerit pääsevät haavaan ja syntyy afta.

      Kun hoidin lekurilla ja paremmalla suuhygienialla ientulehduksen kuntoon niin aftoja ei enää ilmestynyt vaikka puraisin poskeen.

      Ainoa todella nopeasti auttava keino aftojen poistoon on apteekista saatava oralmedic, maksaa 12e ja riittää muutamaan aftaan.

      Sisältää mm. rikkihappoa ja tuntuu kyllä myös siltä kun sitä siihen aftaan hieroo, mutta kun hieroo sitä kunnolla niin paranee parissa pvässä viimeistään. Jos ei laita sitä lääkettä siihen aftaan kunnolla niin ei myöskään välttämättä parane vaikka aluksi näyttäisi siltä.

      Sattuu saman verran kun jos laittaa raakaa esim. vademecumia siihen aftaan, eli ei siihen kuole, mutta kirpasee kyllä sen sekunnin ihan mukavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe