Patrakka Räisälästä

äitini suku

Onko kellään Patrakka nimisiä sukulaisia, jotka lähtivät sotaa pakoon Räisälästä?

41

5598

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsivä löytää

      mm. Jämijärveltä löytyy Patrakka, samoin Ikaalisista. En tiedä ovatko,juuri tuota mainitsemaasi sukua, mutta kysellä kannattaa.

    • Isäni Vilho Patrakka lähti Räisälän Särkisalosta evakkoon sotaa pakoon ensin Ilmajoelle ja myöhemmin muuttivat Kiikalaan. Saatamme olla sukulaisia.Oletko tutkinut tarkemmin Patrakan sukua?

      • eleoko

        Äitini on Helvi Rantala o.s Patrakka, Pekka sun kertomuksesi isästäsi kuullostaa tutulta saatamme olla muuten serkuksia:)
        Laitoin sulle yksityisviestiä.


      • Hei Pekka, siitä on pitkä aika, kun olin täällä sivustolla viimeksi. En tiedä käytkö täällä vielä. Minulla on enemmän tietoa suvustamme.


    • polveutuva

      Olen jonkin verran tutkinut Räisälän Patrakoita. Kirvesmies Pekka Paavonpoika Patrakka s. 1903 on lähtenyt evakkoon Räisälän Särkisalosta Kauttuan Luisteriin. Tästä sukuhaarasta minulla on jonkin verran tietoa.

      • Isäni

        On minun isä


    • pipro

      Isaäni August Patrakka oli kotoisin Räisälästä, ja muutti evakkoon Valkeakoskelle.
      Hänen äitinsä nimi oli Liisa.

      t. Pirjo

      • Katrin tyttärentytär

        Patrakka-suku on todennäköisesti yksi. Siitä löytyy tietoja ainakin 1600-luvulta. Isoäitini oli Katri Patrakka, Juho Markuksenpoika Patrakan, Räisälän Melnitsanpelto, synt. 1848, tytär. Patrakoita löytyy myös muun muassa Vuokselsta, oli Räisälän naapuri.

        Katrin tyttärentytär


      • Anonyymi
        Katrin tyttärentytär kirjoitti:

        Patrakka-suku on todennäköisesti yksi. Siitä löytyy tietoja ainakin 1600-luvulta. Isoäitini oli Katri Patrakka, Juho Markuksenpoika Patrakan, Räisälän Melnitsanpelto, synt. 1848, tytär. Patrakoita löytyy myös muun muassa Vuokselsta, oli Räisälän naapuri.

        Katrin tyttärentytär

        Muistaisin että Katri oli Tahvo Patrakan sisko. Tahvo asui Raumalla . Tahvo oli minun Ukki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistaisin että Katri oli Tahvo Patrakan sisko. Tahvo asui Raumalla . Tahvo oli minun Ukki.

        Isän puolelta Patrakoita suvussa (Eura/Panelia/Kauttua/Porvoo/Heinävesi)


    • OlaviPatrakka

      Hei,
      Patrakoista. Olen Patrakka ja vanhempani olivat Räisälästä.Asun Imatralla ja meillä on kolme poikaa: Pekka ja Mikko jotka asuvat Helsingissä ja nuorin Jaakko Tukholmassa. Heillä on perheet.
      Yritin seurata netistä kirkon kirjojen avulla,
      pääsin n.1700luvun puoliväliin, ehkä isovihaan asti.Äitini oli kotoisin Hytinlahdesta os. Pirkkalainen.
      terv. Olavi Patrakka

    • Äiti oli Patrakka

      Äitini oli Selma Aurora Pekant. Patrakka s. 10.3.1899 Humalapelto, Räisälä
      Hänen vanhempansa olivat Pekka Antinp. Patrakka (1868 - 1937) ja
      Maria Antint. Junkkari (1870 - 1941). Onko samaa sukua ?

    • Tiina 2009

      Isoäitini oli Maria Patrakka s. 29.6.1906 ja hänen puolisonsa oli Johannes Taponen s. 6.2.1900.

      Isovanhempani asettuivat asumaan Hinnerjoelle. Heille syntyi kolme lasta, Esko, Eeva ja Eila.

      En tiedä olemmeko samasta sukuhaarasta.

      Laittanet viestiä, jos jatkuvuutta löytyy.

      • Katrin Lainan Eine

        Hei te kaikki sukulaiset - kaikki Patrakat ovat sukulaisia keskenään!
        Itse olen äitini äidin kautta Räisälän Patrakoita. Ovat tukineet, että ensimmäinen Patrakka tässä maassa oli sotilas Jaakko de la Gardien joukoissa. Löytyy muun muassa lipunkantaja, joka sai pitää knaapivaakunaa. Erkki Honkanen, mainion Sepän suku -kirjan tekijä, pitää tätä Patrakka ykköstä eli Patrick-nimistä sotilasta skottina. Miten se voisi todistaa? Pidän kovasti kiltistä ja säkkipillistä
        Terveisin
        Eine Patrakan Katrin Lainan tytär Joutsijoki Keuruulta


      • ikeiick
        Katrin Lainan Eine kirjoitti:

        Hei te kaikki sukulaiset - kaikki Patrakat ovat sukulaisia keskenään!
        Itse olen äitini äidin kautta Räisälän Patrakoita. Ovat tukineet, että ensimmäinen Patrakka tässä maassa oli sotilas Jaakko de la Gardien joukoissa. Löytyy muun muassa lipunkantaja, joka sai pitää knaapivaakunaa. Erkki Honkanen, mainion Sepän suku -kirjan tekijä, pitää tätä Patrakka ykköstä eli Patrick-nimistä sotilasta skottina. Miten se voisi todistaa? Pidän kovasti kiltistä ja säkkipillistä
        Terveisin
        Eine Patrakan Katrin Lainan tytär Joutsijoki Keuruulta

        Joku Patrakka on tehnyt isälinjatestin ja haplotyyppi on kovin suomalainen. Eli ei skotti.


      • Eine Joutsijoki
        ikeiick kirjoitti:

        Joku Patrakka on tehnyt isälinjatestin ja haplotyyppi on kovin suomalainen. Eli ei skotti.

        Hei! Mistähän päin maapalloa tuo testin tekijä löytyisi. Olisi mielenkiintoista keskustella. Patracaka, Patrick, miten olikaan, on ollut Jaakko de la Cardien palkkasotilas ja jäänyt Karjalaan. Tästä löytyy jo nyt tietoa.
        Toiveikkaasti
        Eine Katrin Lainan tytär


    • Nipsu234661

      Hei,

      googlaamalla löysin tämän ketjun. Isälleni tehtiin Family Tree DNA:n testit ja odottelemme vielä lopullisia tuloksia.

      Jokatapauksessa tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että joku 24-28 sukupolvea sitten meidän sukulinja on kohdannut Patrakan sukulinjan kanssa. Toisin sanoen omaamme tod. näk. yhteisen kantaisän. Ehkä.

      En ole tähän mennessä tehnyt enempää sukututkimusta, mutta kiinnostuin aiheesta noiden testien myötä.

      Patrakan suvusta en muuten tiedä mitään, mutta joku siellä on todellakin tehnyt tuon DNA testin Patrakka nimellä.

      Oma sukumme on lähtöisin Pohjois-Karjalasta isän puolelta.

      • Eine Inke

        Hoi vain! Mukava kuulla uutisia vanhoista asioista! Odottelen tietoa, mitä DNA kertoo.
        Patrakoista löytyy kirjallisia mainintoja jo 1600-luvulta. Oman äitini suku on Räisälästä, mutta on Patrakoita muuallakin Karjalassa, samaa sukua kaikki. Nimitutkijat pitävät nimen alkuperänä Patrickia.

        Terveisin Patrakan Katrin Lainan Eine


    • Eine Inkeri

      Keuruulaisen lukutuokion jälkeen!
      Kiitoksia tiedoista. Tarinat ovat horjuneet Skotlannin ja Liettuan välillä. Itä taitaa edustaa niinsanottua totuutta ja tietysti se kiinnostaa. Samoja Räisälän Patrakoita ollaan, vaan sinun haarallasi on mielenkiintoinen mutka, se Lempaala.
      Esimerkiksi Räisälän Seppien kirjan kirjoittaja pitää Patrakoiden karjalaisen tarinan alkuna Jaakko de la Gardien sotajoukkoja.
      Yritän selvittää tällä sekahajanaisella tavallani asiaa.
      Eine Joutsijoki

      • Patrakijko

        Käyttämäni nimimerkki Patrikijko on ollut käytössä 1600-luvun alussa Ruotsalais-vaihtoehto Patracka kanssa etunimena.Jossakin vaiheessa siitä on tullut sukunimi.Asiasta on useita esimerkkejä Paikkala-Mikkosen kirjassa Uusi suomalainen nimikirja.
        De la Gardie tieto on mielenkiintoinen,sillä esi-isät ovat hyvinkin voineet tulla Ruotsin suunnalta.Sitä tukee meidän dna-tulokset osittain.Dna tuloksilla näkee vuosisatojen ja tuhansien päähän.
        Nyt painaa kiire päälle.kirjoittelen lisää alkuviikolla.
        Terveisin! Jaakko Patrakka


    • Patraol

      Patrakoita olen nähnyt facebookissa Ontariossa (kavereita).
      Kiinnostaa nuo sukujuuret.Kukaan ei liene tehnyt suku tutkimusta esim. Räisälän Patrakoista. Olavi Patrakka Imatra

    • Eine Joutsijoki

      Hei!
      Mielenkiintoista, että myös Inkerin puolella on ollut Patrakoita. Voi olla sattuma, mutta voi myös tukea sitä sotilastaustaa. En ole facebookissa, joten pyydän Olavi Patrakkaa agentiksi. - Että tietävätkö Ontariossa esimerkiksi isovanhempiensa (Patrakka) nimet. Minunkin isoenoni Heikki Patrakka on joskus 1900-luvun alussa mennyt meren taakse.
      Mukavaa vuotta kaikille sivun ihmisille!

    • Ei merta edemmäs ...

      Tähän mennessä paras kuulemani Patrakan syntyhistoria on että suku on lähtöisin Pyhästä Patricista 400-luvulta!

      Onko hävettävää olettaa että nimi ja suku on tullut idästä? Isoviha oli 1700-luvun alussa. Patrakka-nimisiä oli jo 1400-1600 luvuilla Karjalassa mm. seuraavissa paikoissa: Rautu, Kitee, Ilomantsi,Tohmajärvi, Impilahti, Suojärvi, Räisälä, Aunus, Korpiselkä jne. (Viljo Nissilä: Suomen Karjalan ortodoksinen nimistö)

      venäjästä tulee Patrik, Patrikij
      kreikasta Patrikios
      Latinasta patricius

      Ortodoksien uskon myötä on kreikkalaiset ja muut nimet pyhistä kirjoituksista tulleet Venäjän kautta Karjalaan. Samaa nimiperinnettä on tietysti tullut lännen kautta Länsi-Suomeen.

    • kreivin jälkeläinen!

      Minä taas olen netistä löytänyt hyvän selityksen sukunimelle SEMI. Nimi on tullut kuulemma latinasta. Koska suku on karjalainen niin olisi luonnollista tutkia nimeä siltä suunnalta. Hiskistä olisi hetkessä nähnyt että suku on karjalainen, aikaisempia muotoja mm. Shemi.
      Mutta jotkut haluavat ehdottomasti jotain eksoottista taustaa itselleen jonnekin länteen tai etelään, esimerkiksi puolalaista aatelia, Romanov-suvun tai flaamien jälkeläinen jne.

    • tavallinen tallaaja

      Minäkin ole törmännyt sellaisiin "sukututkijoihin" jotka etsivät esi-isistään varsinkin pappeja. Eräs tällainen tutkija oli löytänyt tapauksen jossa kaksi hänen esi-isitään oli hirtetty merirosvouden takia. Sukututkimus loppui siihen.

    • Ei möttönen

      Sitten nämä DNA:at ja Haplot auttavat osoittamaan että suku on romanoveja tai keski-Euroopan aatelia, vähintään paroneita ja kreivejä vuosituhannen takaa. Ei mitään savupirttien rahvasta.

    • Eine Joutsijoki

      Hei, te suvun jäjillää kulkevat (niinhän me kaikki)!
      Jos sukua tarpeeksi kauan tutkii, niin löytyy herroja ja narreja. Viis siitä! Itseäni tämä äitini puolen Patrakka-suku kiinnostaa sen vuoksi, että se saattaa mennä maantieteellisesti kauemmaksi kuin muut lähisuvut. Isäni puolen Pöllöiset, Kömit, tutlivat Kustaa Vaasan käskystä jostain Savo-Karjalasta Keski-Suomeen. Isän äidin puolen suvuista on riittänyt iloa, kun ne risteilevät tässä Keuruun naapurissa, Etelä-Pohjanmaalla. Mutta Patrakka, Patrikki, Patrikij, Patrick???

    • eekka72

      Hei, täältä vastaa Käkisalmen Käenpoikien jälkeläinen. Viestistäsi päätellen ehkä liian myöhään? Isäni Toivo Patrakka on Karjalan evakko, jonka perhe muutti Hinnerjoelle. Minä sisarieni kanssa olen kasvanut

      • eekka72

        Ja story continues... Eli Hinnerjoelta Rauman kautta Toivo Patrakan kupeen hedelmät:3 tytärtä on jatkanut elämäänsä ympäri " muailmaa" . Ota yhtyettä jos tunnistat veren palon... T: Eekka


    • Olkaamme karjalaisia

      Kirkkoisät ovat suuressa viisaudessaan joskus kauan sitten määränneet että kristittyjen lapsille pitää antaa kristitty nimi raamatusta, tai joku pyhimyksen, marttyyrin tai vastaavan nimi. Siksipä kaikkialla kristityssä maailmassa on Patrikkeja. Kreikan kielessä Patrikios ja latinassa patricus tarkoittavat ylimystä.

      Räisälässä on asustanut vuonna 1614 Anders padraka. Karjalassa on jo aiemminkin käytetty Patrakka, Patrikka, Patro, Patru nimiä yleisesti. Luulen että pyhä Patrik, eli 400-luvulla, ei ole käynyt Kannaksella.

    • Eine Joutsijoki

      Kaikenlaista mielenkiintoista ketjusta löytyy. Toivo Patrakka oli äitini serkku, kävi lapsineen kotonani Pihlajavedellä vierailulla. Kukahan on Eekka?
      Kävin äskettäin Marjukka Patrakan kanssa sähköpostikeskustelua. Meitä kiinnosti erityisesti Inkeri-yhteys.
      Hinnerjoella kävin muutama vuosi sitten tapaamassa äitini serkkua Anna Tiussaa, Antti Puusniekan ja Anni Puusniekan, syntyisin Patrakka, tytärtä. Räisälän Myllypellolta ovat evakkoon lähteneet.
      Jos vielä jollakin jotain?
      Toivoo Eine Joutsijoki15

    • Eine Joutsijoki

      Jos tapio Patrakka lukee ketjua, hän voi miettiä pitkään, milloin kävi Pihlajavedellä. No, menivät Tapiot sekaisin. Minun vieraani oli Tapio Puusniekka Joroisist. Tämä Tapio on Patrakan Annin poika Räisälän Myllypellolta, joten samoihin Patrakoihin päästiin.

    • japatra

      Hei, loin facebook ryhmän nimeltä Patrakka.
      Itse olen Tuomas Juhonpoika Patrakan s.13.7.1887 Kiisanlahti, Räisälässä, pojantytär.
      Terveisin Jaana Patrakka-Suomala

      • Patrakoita

        Hei Jaana, en löytänyt ryhmää fbstä...mikä on tarkka osoite?


      • japatra

    • RLä

      Vaarini, Juho Patrakka, tuli evakkona vaimonsa Hiljan ja lapsensa Lyylin kanssa Mänttään Räisälästä. He saivat maatilan Ikaalisista, joka sai nimen Patrakkala. Tuleva ätini Lyyli jäi Mänttään.
      Juho viljeli maata ja toimi oikudessa lautamiehenä ja sai herastuomarin arvonimen, hän kuoli syöpään suhteellisen nuorena 60-luvulla.
      Karjalassa Juholla oli jonkinlainen puuyritys ja sota-aikana hän koulutti sotilaita, minkä takia desantit olivat etsineet häntä.
      Juhon pojalla Pekka Patrakalla on perintönä pieni maatila n. 5 km ennen Ikaalisten keskustaa aivan Vaasatien varressa vasemmalla Ikaalisiin mennessä. Talon pihalla ja pellolla on julmettu määrä autonromuja, talo on keltainen.
      Pekka on syntynyt joko -47 tai -48.
      Pekka asui ainakin jossakin vaiheessa Parkanossa.
      Terv. Risto Lähteenmäki

      • Rlä

        Pekka on Juhon Leo-pojan poika.


    • Anonyymi

      Minun Ukki oli Tahvo Patrakka

    • Anonyymi

      Ei ole sukua, mutta yksi Patrakan perhe tuli evakkoina talvisodan aikaan Ilmajoen Huissille Kammin tilalle. Ihmettelivät, että pitääkö syödä tuota "klimppivelliä", jossa jauhot uivat "nippulois"

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe