Maksassa vikaa

Deizu

Kertokaa jos teillä on kokemuksia maksasairaudesta kärsivistä kissoista.
Itselläni on viisi ja puoli vuotias tyttökissa. Noin kuukausi sitten se rupesi yhtäkkiä laihtumaan. Kunto pysyi muuten hyvänä,söi hyvin ja kävi vessassa ja oli muutenkin samanlainen kuin aina ennenkin.
Varasin kuitenkin eläinlääkäriin ajan. Eläinlääkäri näki heti sen keltaiseta ihosta (jota itse en osannut edes katsoa) että sillä on joku maksasairaus. Lääkäri halusi myös ultrata kissaa mahasta ja huomasi siinäkin että kissan maksassa oli jotain mitä ei pitäisi olla.
Lääkäri antoi kolme piikkiä kissalle..b-vitamiiniä,kortisoonia ja antibioottia. Kotia sain mukaan vielä 10 päivän antibiootti kuurin sekä erilaisia maksan toimintaa tukevia ruokia.
Ajattelin että kaikki olisi nyt paremmin ja että kissa lähtisi siitä kuntoutumaan mutta niin ei ole käynyt. Lääkäristä tulon jälkeen se ei ole syönyt mitään. Vessassakin käynyt vaan kerran. Se ei muuta tee kuin nukkuu vaan. En tiedä miten sen lääkärin jälkeen asiat näin meni. Jos teillä on jotain kokemuksia tai neuvoja niin kertokaa niistä..

28

17367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai maksatulehdus

      Siis minkän sortin diagnoosin kissa sai? Maksasairauksia voi olla monenlaista? Tuo kertomasi muistuttaa omaa kokemustani kissan maksatulehduksesta.

      Kissa lakkasi ulostamasta, ja ensin luultiin olevan kyse suolitukoksesta. Vein kissan lääkäriin, ja se oli jo pahasti kuivunut. Nestettä suoniin ja verinäytteet, jotka hädin tuskin nuutuneesta kissasta saatiin.

      Välittömästi alettiin antibioottikuuri. Muistaakseni sai jotain toistakin lääkettä. Sitten kissaa ruokittiin ruiskulla! Koska neste ei kelvannut eikä ruoka, oli pakkosyötön aika. Kissa selälleen, ensin lääkkeet ja sitten neste sekä ruoka suuhun. Tätä muutaman kerran päivässä. Lisäksi otettiin Levolacia, edistämään kuona-aineiden poistumista elimistöstä.

      Kissa meni huonompaan kuntoon. Viikko mentiin ja kissa kuihtui silmissä. Ainoa lohtu oli, että eläinlääkärin mukaan kissalla ei ollut fyysisiä kärsimyksiä tai kipuja, vaan se tunsi ainoastaan väsymystä.

      Kissa eristäytyi, niinkuin sairaat ja kuolevat kissat yleensä tekevät. Se alkoi juosta pakoon kun näki minun lähestyvän ruokaruiskun kanssa. Onneksi minulla oli apuna ystävä, joka piti kissaa ja minä syötin.

      Ruoka mitä syötimme, oli maksavikaisen ruokaa. Sitä saa ostettua eläinlääkäreiltä. Lisäksi nestettä, ettei kissa kuivu. Mitään edistystä ei tuntunut tapahtuvan.

      Eläinlääkäri lisäsi lääkitykseen kortisonin. Jatkettiin pakkohoitoa. Kissa oli pelkkää luuta ja nahkaa, ja olin jo menettämässä toivoni. Ystäväni kantoi sitkeästi herkkuruokia, ja seurattiin alkaisiko kissa syömään. Kissa oksensi lääkkeet ja ruuat. Lisättiin oksennuksenestolääkitys. Mietin, oliko touhussa enää mitään järkeä.

      Eräänä päivänä sitten kissa maistoi muikun päätä. Ja seuraavana se otti jo pari leikkiaskelta. Toivo oli herännyt. Lääkkeitä ja ruokaa/nestettä työnnettiin suuhun. Toipuminen oli alkanut. Kissa alkoi hiljalleen syödä itse. Parin viikon kuluessa se oli palaamassa ennalleen. Maksa-arvot otettiin. Olivat hieman koholla.

      Myöhemmin maksa-arvot olivat palanneet normaalisti. Joskus jälkiseurauksena maksan pysyvä vajaatoiminta. Ei onneksi meidän nartulla, vaan täysin normaalit. Voitiin palata maksaruuasta normaaliin ruokaan. Tosin painon nousu ja turkin palaaminen hyvään kuntoon vei kuukausia.

      Oma kokemukseni maksatulehduksesta: Vaikea, mutta hoidettavissa sitkeällä ja päättäväisellä hoidolla. Vaatii hermoja ja kärsivällisyyttä.

      Vaikea kuitenkin sanoa äkkiseltään onko kyseessä tulehdus. VAikuttaisi silti siltä... Koska olette saaneet antibiootit. Ottakaa yhteyttä e.lääkäriin. Mikäli voimassa oleva lääkitys ei toimi, sitä voi tarvita lisätä/vaihtaa. Juottakaa kissalle väkisin nestettä ja ruokaa, jos tarvis.

      • Deizu

        Helpottava kuulla että tommoisiakin selviytymis tarinoita on. Eläinlääkäri ei antanu kissasta tarkkaa diagnoosia. Sanoi että saattaa olla että on joku maksatulehdus tai joku muu maksan toimintahäiriö. Puhui myös kasvaimista tai siitä että kyseessä saattaa olla niitäkin. Sitten hän sanoi ettei lähtisi mitään koepaloja maksasta ottamaan eikä verikokeitakaan vielä koska maksasairauksilla on kuulema aika lailla samantyyliset hoidot.
        Eilen soitinkin jo eläinlääkärille mutta paikalla ei ollut sama tyyppi joka kissaani on hoitanut. Käskettiin soittaa tänään uudestaan kun meidän oma lääkäri on siellä paikalla.
        Tänä aamuna tuntui että kissa on mennyt vähän paremmaksi. On se edelleen tosi kauhean näköinen. Mutta aamulla se tuli luokse kun sitä huusin. Se ei ole pariin päivään välittäny mistään mitä sille on juteltu tai tehty. Se tuli myös kanssani keittiöön keittelemään aamukahvia. Huomasin siitä että se selvästikkin kuunteli mitä sille puhuin kahvia keittäessäni. Se oli myös kiinnostunu kaikista hajuista pitkästä aikaa. Ja kivalta tuntui myös se että kun silitin sitä niin se nosti itseään kättäni vasten. Nyt tuntuu taas siltä että ehkä toivoa on mutta tosi raskasta tämä on.
        Kissa kävi tänä aamuna myös kaksi kertaa hiekkalaatikolla. Sekin on hyvä koska se ei ole vessassa käynyt melkein pariin päivään. Ehkä se on yöllä syönyt jotain kun noin vessassakin kävi. Syömistä on vaikea tarkkailla jos itse ei ole kotona tai nukkuu koska minulla on kaksi kissaa ja ei tiedä kumpi niistä on käynyt ruuat syömässä.
        Olen kuitenkin antanut kissalle ravintoa ruiskun kautta ettei se ihan kuivu.
        Ajattelin tänään soittaa kuitenkin sille eläinlääkärille vaikka kissa parempi onkin. Ehkä hänellä on jotain hyviä neuvoja antaa.


      • että helpottaa
        Deizu kirjoitti:

        Helpottava kuulla että tommoisiakin selviytymis tarinoita on. Eläinlääkäri ei antanu kissasta tarkkaa diagnoosia. Sanoi että saattaa olla että on joku maksatulehdus tai joku muu maksan toimintahäiriö. Puhui myös kasvaimista tai siitä että kyseessä saattaa olla niitäkin. Sitten hän sanoi ettei lähtisi mitään koepaloja maksasta ottamaan eikä verikokeitakaan vielä koska maksasairauksilla on kuulema aika lailla samantyyliset hoidot.
        Eilen soitinkin jo eläinlääkärille mutta paikalla ei ollut sama tyyppi joka kissaani on hoitanut. Käskettiin soittaa tänään uudestaan kun meidän oma lääkäri on siellä paikalla.
        Tänä aamuna tuntui että kissa on mennyt vähän paremmaksi. On se edelleen tosi kauhean näköinen. Mutta aamulla se tuli luokse kun sitä huusin. Se ei ole pariin päivään välittäny mistään mitä sille on juteltu tai tehty. Se tuli myös kanssani keittiöön keittelemään aamukahvia. Huomasin siitä että se selvästikkin kuunteli mitä sille puhuin kahvia keittäessäni. Se oli myös kiinnostunu kaikista hajuista pitkästä aikaa. Ja kivalta tuntui myös se että kun silitin sitä niin se nosti itseään kättäni vasten. Nyt tuntuu taas siltä että ehkä toivoa on mutta tosi raskasta tämä on.
        Kissa kävi tänä aamuna myös kaksi kertaa hiekkalaatikolla. Sekin on hyvä koska se ei ole vessassa käynyt melkein pariin päivään. Ehkä se on yöllä syönyt jotain kun noin vessassakin kävi. Syömistä on vaikea tarkkailla jos itse ei ole kotona tai nukkuu koska minulla on kaksi kissaa ja ei tiedä kumpi niistä on käynyt ruuat syömässä.
        Olen kuitenkin antanut kissalle ravintoa ruiskun kautta ettei se ihan kuivu.
        Ajattelin tänään soittaa kuitenkin sille eläinlääkärille vaikka kissa parempi onkin. Ehkä hänellä on jotain hyviä neuvoja antaa.

        Maksasairaus on vakava ja raskas sairaus myös omistajalle. Tiedän tunteesi. Meillä kuitenkin kova työ ja usko saivat kissan lopulta toipumaan, vaikka toipuminen olikin hidasta. Kannattaa vaan jatkaa sitkeästi hoitoa.

        Kerrothan sitten lopulta miten kävi? Maksasairauksista ei netistä löydy muutenkaan paljon tietoa, ja monet ovat kiitollisia näistä kokemuksista. Meidän tyttökissa nyt terve ja hyvinvoiva, eikä maksatulehdus ole uusinut. Mutta voi miten huonossa kunnossa se oli! Näytti ihan eri kissalta kuin nykyään.


    • lääkärissä?

      Tänäänkö siis kävitte lääkärissä? Tai eilen? Jos näin on, niin saattaa olla että kissa on saanut yliherkkyysreaktion kaikista lääkeaineista ja ruiskeista mitä sille on annettu. Jopa se tavallinen kissoille annettava rokote kissaflunssaa jne vastaan voi aiheuttaa reaktion että kissa on ihan sekaisin tai väsynyt ja ruokahaluton. Meidän kissa sai flunssarokotteesta niin voimakkaan reaktion että se kyhjötti vuorokauden vaatekomerossa tuijottaen tyhjin silmin eteensä. Sinun kissasikin voi olla väsynyt lääkärikäynnistä ja lääkkeistä. Pienelle eläimelle kortisonit ja antibiootit on kovia aineita.

      • vaikuttaa epätodennäköiseltä

        Kun kissa sairastaa maksasairautta, se aiheuttaa myös väsymystä ja eristäytymistä. Kissa nukkuu koko ajan, se on aivan normaalia. Maksasairaus, jossa kissa on muuttunut jo keltaiseksi, on sen verran vakava sairaus, että siihen on pakko antaa voimakkaita lääkkeitä. Toki yliherkkyysreaktio voi olla kyseessä, mutta tuo käytös viittaa hyvin maksasairauteen ja sen oireisiin.

        En siis alkaisi spekuloimaan, että juuri lääkkeet ovat aiheuttaneet kissan nykyisen olotilan ja ovat raskaita sen elimistölle, koska maksatulehdus itsessään hoitamattomana johtaa kuolemaan.


      • Deizu
        vaikuttaa epätodennäköiseltä kirjoitti:

        Kun kissa sairastaa maksasairautta, se aiheuttaa myös väsymystä ja eristäytymistä. Kissa nukkuu koko ajan, se on aivan normaalia. Maksasairaus, jossa kissa on muuttunut jo keltaiseksi, on sen verran vakava sairaus, että siihen on pakko antaa voimakkaita lääkkeitä. Toki yliherkkyysreaktio voi olla kyseessä, mutta tuo käytös viittaa hyvin maksasairauteen ja sen oireisiin.

        En siis alkaisi spekuloimaan, että juuri lääkkeet ovat aiheuttaneet kissan nykyisen olotilan ja ovat raskaita sen elimistölle, koska maksatulehdus itsessään hoitamattomana johtaa kuolemaan.

        Kiva kuulla että muillakin on ollut samanlaisia oireita ja kissa on silti toipunut. Sulle joka kysyit koska lääkärissä käytiin niin me käytiin keskiviikkona. Eilen ja tänään olen kyllä soittanu lääkärille hädissäni. Lääkäri epäili että kissa on jotenkin stressaantunu niiden lääkkeiden ja lääkärissä käynnin takia.
        Sanoi että hyvä merkki on se että kissa on tänään juonut itse ja käynyt hiekkalaatikolla. Tänään annoin kissalle ruokaa ruiskulla..kissa oksenti sen jälkeen ja meni jotenkin tosi hiljaiseksi taas. Eläinlääkäri sanoi että ei saa toistaiseksi ruokkia kissaa väkisin koska se kuitenkin juo itse. Nyt pelkään että kissa ei mene enää edes juomaan sen oksentamisen takia.
        Tosi rankkaa tää kyllä on.Tilanne muuttuu koko ajan. Välillä kissa on ihan ok ja hetken päästä se tuskin kävelee enää. Mutta jospa tää tästä.
        Kissani on sisäkissa mutta on aina tykännyt tosi paljon olla ulkona. Olen vienyt sitä ulos nyt joka päivä koska olen huomannut että se piristää sitä ainakin sillä hetkellä. Eläinlääkärikin sanoi että tosi hyvä niin ja sanoi että kissan voi huoletta antaa syödä heinääkin jos se haluaa. Ja muutenkin se käski tehdä kaikkee semmoista mikä tekee kissani onnelliseksi.


      • maksasairaus...
        Deizu kirjoitti:

        Kiva kuulla että muillakin on ollut samanlaisia oireita ja kissa on silti toipunut. Sulle joka kysyit koska lääkärissä käytiin niin me käytiin keskiviikkona. Eilen ja tänään olen kyllä soittanu lääkärille hädissäni. Lääkäri epäili että kissa on jotenkin stressaantunu niiden lääkkeiden ja lääkärissä käynnin takia.
        Sanoi että hyvä merkki on se että kissa on tänään juonut itse ja käynyt hiekkalaatikolla. Tänään annoin kissalle ruokaa ruiskulla..kissa oksenti sen jälkeen ja meni jotenkin tosi hiljaiseksi taas. Eläinlääkäri sanoi että ei saa toistaiseksi ruokkia kissaa väkisin koska se kuitenkin juo itse. Nyt pelkään että kissa ei mene enää edes juomaan sen oksentamisen takia.
        Tosi rankkaa tää kyllä on.Tilanne muuttuu koko ajan. Välillä kissa on ihan ok ja hetken päästä se tuskin kävelee enää. Mutta jospa tää tästä.
        Kissani on sisäkissa mutta on aina tykännyt tosi paljon olla ulkona. Olen vienyt sitä ulos nyt joka päivä koska olen huomannut että se piristää sitä ainakin sillä hetkellä. Eläinlääkärikin sanoi että tosi hyvä niin ja sanoi että kissan voi huoletta antaa syödä heinääkin jos se haluaa. Ja muutenkin se käski tehdä kaikkee semmoista mikä tekee kissani onnelliseksi.

        Vointi tosiaan vaihtelee. On hyvä että kissa juo! Se on tosi tärkeää, koska meidän kisuli kuivui jo todella pahasti. Mutta jossain vaiheessa pitäisi sitä ruokaa saada.

        Meillä kissa oksensi kaiken, lääkkeitä myöten. Lääkärin olisi kannattanut kirjoittaa teille oksennuksenestolääkitys, sama mikä meidänkin kissalle, koska muuten ei sisällä pysy mikään.

        Hyvä että kissa nauttii joistakin asioista. Meidän narttu vain nukkui, nukkui ja nukkui. Ja valveillaolon se juoksi meitä karkuun, se oli ihan hirveää.

        Sairaus on pitkäkestoinen. Koeta jaksaa! Kyllä se aurinko vielä paistaa, sinne molemmille!


      • Deizu
        maksasairaus... kirjoitti:

        Vointi tosiaan vaihtelee. On hyvä että kissa juo! Se on tosi tärkeää, koska meidän kisuli kuivui jo todella pahasti. Mutta jossain vaiheessa pitäisi sitä ruokaa saada.

        Meillä kissa oksensi kaiken, lääkkeitä myöten. Lääkärin olisi kannattanut kirjoittaa teille oksennuksenestolääkitys, sama mikä meidänkin kissalle, koska muuten ei sisällä pysy mikään.

        Hyvä että kissa nauttii joistakin asioista. Meidän narttu vain nukkui, nukkui ja nukkui. Ja valveillaolon se juoksi meitä karkuun, se oli ihan hirveää.

        Sairaus on pitkäkestoinen. Koeta jaksaa! Kyllä se aurinko vielä paistaa, sinne molemmille!

        Viime viikolla 1.5 kissani sitten nukkui pois. Kävimme eläinlääkärilläkin vielä edellisenä päivänä. Kissa oli tiputuksessakin jonkun aikaan mutta ei sekään sitten enää auttanut. Eläinlääkärikin sanoi että kissa oli mennyt tosi nopeasti. Ensimmäisellä kerralla kun lääkärissä kävimme kissa oli tosi hyvässä kunnossa ja vain hieman kellertävä. Nyt kissa ei itse enää kävellyt kuin pieniä matkoja ja oli jo ihan keltainen.
        Tosi raskasta aikaa tämä on ollut. Mutta uskon että kissalle oli parempi näin. Ei se elämästään enää loppupäivinä nauttinut. Itse uskoin viimeiseen asti että kissa kuntoutuu vielä. Mutta näin ei sitten käynyt. Nyt mietityttää meidän toinen kissa että miten se asiaan suhtautuu. Kissani ovat pennuista asti olleet yhdessä ja kumpikaan ei osaa yksin olla. Toinen kissa jäi nyt yksin ja pelkään tuleeko sille tästä ongelmia.

        Kiitos kaikille jotka kirjoititte omista kokemuksista. Teidän viestit saivat mut ajattelemaan positiivisesti ja uskomaan kissan paranemiseen.


      • Deizulle....
        Deizu kirjoitti:

        Viime viikolla 1.5 kissani sitten nukkui pois. Kävimme eläinlääkärilläkin vielä edellisenä päivänä. Kissa oli tiputuksessakin jonkun aikaan mutta ei sekään sitten enää auttanut. Eläinlääkärikin sanoi että kissa oli mennyt tosi nopeasti. Ensimmäisellä kerralla kun lääkärissä kävimme kissa oli tosi hyvässä kunnossa ja vain hieman kellertävä. Nyt kissa ei itse enää kävellyt kuin pieniä matkoja ja oli jo ihan keltainen.
        Tosi raskasta aikaa tämä on ollut. Mutta uskon että kissalle oli parempi näin. Ei se elämästään enää loppupäivinä nauttinut. Itse uskoin viimeiseen asti että kissa kuntoutuu vielä. Mutta näin ei sitten käynyt. Nyt mietityttää meidän toinen kissa että miten se asiaan suhtautuu. Kissani ovat pennuista asti olleet yhdessä ja kumpikaan ei osaa yksin olla. Toinen kissa jäi nyt yksin ja pelkään tuleeko sille tästä ongelmia.

        Kiitos kaikille jotka kirjoititte omista kokemuksista. Teidän viestit saivat mut ajattelemaan positiivisesti ja uskomaan kissan paranemiseen.

        Otan kovasti osaa surusi johdosta. Maksasairauksissa ainoa lohtu on se, ettei sairaus aiheuttanut fyysistä kipua, ainoastaan väsymystä.

        Meidän kissalle annettiin samoin aika tasavertainen ennuste selviääkö vai ei. Netistä selatessani tuntui siltä, että useimmiten kissat menehtyivät maksasairauksiin. Toivoa halusin kuitenkin antaa, koska kun itselläni se loppui, ystäväni jatkoi sitkeästi ja lopulta kissa saatiin paranemaan.

        Aina ei kuitenkaan käy niin. Anna aikaa itsellesi, samoin kissallesi. Te molemmat käytte läpi suruaikaa, luopumista ja uuteen sopeutumista. Jonakin päivänä kauniit muistot saapuvat ensimmäisenä mieleen, se on se päivä kun kissasta on tullut rakas muisto joka elää pitkään teidän molempien elämässä.

        Voit kuitenkin olla nyt levollisin mielin - teit kaiken mitä oli tehtävissä.


      • Yksi Yökkö
        Deizulle.... kirjoitti:

        Otan kovasti osaa surusi johdosta. Maksasairauksissa ainoa lohtu on se, ettei sairaus aiheuttanut fyysistä kipua, ainoastaan väsymystä.

        Meidän kissalle annettiin samoin aika tasavertainen ennuste selviääkö vai ei. Netistä selatessani tuntui siltä, että useimmiten kissat menehtyivät maksasairauksiin. Toivoa halusin kuitenkin antaa, koska kun itselläni se loppui, ystäväni jatkoi sitkeästi ja lopulta kissa saatiin paranemaan.

        Aina ei kuitenkaan käy niin. Anna aikaa itsellesi, samoin kissallesi. Te molemmat käytte läpi suruaikaa, luopumista ja uuteen sopeutumista. Jonakin päivänä kauniit muistot saapuvat ensimmäisenä mieleen, se on se päivä kun kissasta on tullut rakas muisto joka elää pitkään teidän molempien elämässä.

        Voit kuitenkin olla nyt levollisin mielin - teit kaiken mitä oli tehtävissä.

        kun joutuu luopumaan rakkaasta lemmikistään, onhan se perheenjäsen. Meillä jokunen vuosi sitten kävi myös niin että kissarouvamme tuli yhtäkkiä aivan keltaiseksi. Soitto eläinlääkäriin, jonne pääsimmekin lähes välittömästi, mitä nyt matkaan kului aikaa noin puolen tuntia. Mitään ei ollut enää tehtävissä vaan jouduimme sanomaan hyvästit. Kissallamme oli ikää jo 17 vuotta ja maksa oli lakannut toimimasta, vanhuudesta johtuvaa näin sanoi lääkäri. Meillä oli monta surun päivää tämän jälkeen ja ajattelin etten ota enää toista kissaa vaan kuinkas kävikään, nyt meillä niitä juoksee kaksi kollipoikaa. Aikaa vie surun yli pääseminen ja usein tulee muisteltua rakasta pientä kissarouvaa...


      • Deizu
        Yksi Yökkö kirjoitti:

        kun joutuu luopumaan rakkaasta lemmikistään, onhan se perheenjäsen. Meillä jokunen vuosi sitten kävi myös niin että kissarouvamme tuli yhtäkkiä aivan keltaiseksi. Soitto eläinlääkäriin, jonne pääsimmekin lähes välittömästi, mitä nyt matkaan kului aikaa noin puolen tuntia. Mitään ei ollut enää tehtävissä vaan jouduimme sanomaan hyvästit. Kissallamme oli ikää jo 17 vuotta ja maksa oli lakannut toimimasta, vanhuudesta johtuvaa näin sanoi lääkäri. Meillä oli monta surun päivää tämän jälkeen ja ajattelin etten ota enää toista kissaa vaan kuinkas kävikään, nyt meillä niitä juoksee kaksi kollipoikaa. Aikaa vie surun yli pääseminen ja usein tulee muisteltua rakasta pientä kissarouvaa...

        Kiitos osaanotoistanne! Tosi kiva että on olemassa tälläisiä palstoja mihin voi asioista eri kirjoitella. Ja aina löytyy kohtalotovereita. Teidän kirjoitukset saivat viimeiseen asti uskomaan siihen että kissa paranee. Mutta aina ei näin käy. Joskus syytän itseäni ja mietin olisiko kaikki nyt toisin jos itse olisin kissaani hoitanut jotenkin toisella lailla. Sitä ei kuitenkaan saa koskaan tietää.
        Nyt täytyy jatkaa vaan elämää tämän toisen kissani kanssa. Tuntuu että senkin ikävä on pikkuisen hellittänyt tai ainakaan se ei huuda enää niin paljoa eikä myöskään tunnu etsivän toista kissaa enää. Kovin yksinäiseltä se kuitenkin vaikuttaa. Onneksi itse olen pitkällä sairalomalla töistä joten kerkeän sen kanssa olemaan päivät kotona. Joten eiköhän se tästä :)


      • Zippo
        Deizu kirjoitti:

        Kiitos osaanotoistanne! Tosi kiva että on olemassa tälläisiä palstoja mihin voi asioista eri kirjoitella. Ja aina löytyy kohtalotovereita. Teidän kirjoitukset saivat viimeiseen asti uskomaan siihen että kissa paranee. Mutta aina ei näin käy. Joskus syytän itseäni ja mietin olisiko kaikki nyt toisin jos itse olisin kissaani hoitanut jotenkin toisella lailla. Sitä ei kuitenkaan saa koskaan tietää.
        Nyt täytyy jatkaa vaan elämää tämän toisen kissani kanssa. Tuntuu että senkin ikävä on pikkuisen hellittänyt tai ainakaan se ei huuda enää niin paljoa eikä myöskään tunnu etsivän toista kissaa enää. Kovin yksinäiseltä se kuitenkin vaikuttaa. Onneksi itse olen pitkällä sairalomalla töistä joten kerkeän sen kanssa olemaan päivät kotona. Joten eiköhän se tästä :)

        Me käytiin tänään kanssa eläinlääkärissä. Tuloksena että jotain häikkää maksassa..
        Tyttö kissassa, Jeminalla ikää 5vuotta ja 3kuukautta. Iho on suht keltainen.
        Jemina ei ole syönyt enään jokuseen päivään ollenkaan itse ja loppu pari päivää ei enään ole itse juonutkaan. Nukkuu kaiken aikaa, hiekkiksellä käy kun nostaa välillä hiekkiksen eteen, niin omin voimin käy pyörähtämässä hiekiksessa pissalla, ulostetta ei ole tehnyt pitkään aikaan muistaakseni.

        Eläinlääkäri sit rauhotti Jeminan ja anto kortisooni piikin sekä nesteytti ja otti verikokeen, josta saan huomenna eläinlääkäriltä tulokset mitä ne sanoo.

        Olen miettinyt vain jos siitä ei voi parantua kokonaan, vaan kerta pahenisi ajan kanssa niin olisi varmaan hyvä päästää huomenna jo Jemina sateenkaari sillalle. Maksavikasille on kuulemman olemassa myös jotain omaa ruokaa mitä niiden pitäisi syödä..

        Mutta onko se niin ettei siitä parane enään ollenkaan?


      • Juliajulia
        Deizulle.... kirjoitti:

        Otan kovasti osaa surusi johdosta. Maksasairauksissa ainoa lohtu on se, ettei sairaus aiheuttanut fyysistä kipua, ainoastaan väsymystä.

        Meidän kissalle annettiin samoin aika tasavertainen ennuste selviääkö vai ei. Netistä selatessani tuntui siltä, että useimmiten kissat menehtyivät maksasairauksiin. Toivoa halusin kuitenkin antaa, koska kun itselläni se loppui, ystäväni jatkoi sitkeästi ja lopulta kissa saatiin paranemaan.

        Aina ei kuitenkaan käy niin. Anna aikaa itsellesi, samoin kissallesi. Te molemmat käytte läpi suruaikaa, luopumista ja uuteen sopeutumista. Jonakin päivänä kauniit muistot saapuvat ensimmäisenä mieleen, se on se päivä kun kissasta on tullut rakas muisto joka elää pitkään teidän molempien elämässä.

        Voit kuitenkin olla nyt levollisin mielin - teit kaiken mitä oli tehtävissä.

        Minulla on maksatulehdusta sairastava 4-vuotias kissa. Kukaan ei tunnu tietävän oikein koko hommasta mitään ja toivoisin että voisin jutella vaikka s-postin välityksellä sellaisen ihmisen kanssa, jonka kissa on läpikäynyt tämän sairauden. Olisiko tämä mahdollista? Jos suinkin viitsit kertoa omasta kokemuksestasi enemmän tai vastata joihinkin kysymyksiin, ota yhteyttä [email protected]. Kaikki apu olisi nyt kullan arvoista.

        Ystävällisin terveisin, Julia


      • ellet+
        Juliajulia kirjoitti:

        Minulla on maksatulehdusta sairastava 4-vuotias kissa. Kukaan ei tunnu tietävän oikein koko hommasta mitään ja toivoisin että voisin jutella vaikka s-postin välityksellä sellaisen ihmisen kanssa, jonka kissa on läpikäynyt tämän sairauden. Olisiko tämä mahdollista? Jos suinkin viitsit kertoa omasta kokemuksestasi enemmän tai vastata joihinkin kysymyksiin, ota yhteyttä [email protected]. Kaikki apu olisi nyt kullan arvoista.

        Ystävällisin terveisin, Julia

        ole saanut kissasi eläinlääkäriltä tarpeeksi tietoa ja hoito-ohjeita, niin käytä ihmeessä kissaasi toisella vastaanotolla. Maksasairauksia on toki useita, mutta useita voidaan hoitaa ruokavaliolla (eläinlääkäriltä saadut erikoisruuat) ja käyttäen tukena myös Zentonil 100-tabletteja. Maksasairaus tai maksa-arvojen huononominen ei välttämättä tarkoita sitä ettei kissa voisi vielä toipuakin. Tarvitaan vain osaava eläinlääkäri ja ainakin alkuun toistuvat kontrollit kissalle.


    • inkuklii

      yhhyyyy!!! mun kamun kisu mirri on maksa taudissa!! haluaisin auttaa sitä mut en tiiä miten auttaisin häntä......... se oksentelee ja kaikkeee ... paitsi että en kyl tiiä onko sillä maksa tautia!!!@ö.l0

      • ~~~~~~~~

        Stana että te ootte kipeitä!


    • kissanmaksasairaus

      Meillä yli 10-vuotias kissaneiti alkoi yhtäkkiä laihtua. Söi, joi ja liikkui silti hyvin. Oli jopa virkeämpi kun yleensä. Varattiin silti eläinlääkäri kun painoa tosiaan putosi paljon ja nopeasti. Huomasin myös, että sen silmien valkuaiset kellertävät.
      Lääkäri katsoi kissan korvia ja kitalakea, nekin kellersivät. Eli verikokeet otettiin ja ihan älyttömiä tuloksia tuli, maksa-arvot siis ihan reilusti koholla! Pientä toivoa antaa se, että myös kilpirauhasissa oli outoja arvoja eli kohonneet maksa-arvot saattaisivat johtua ihan kilpirauhasen liikatoiminnasta, joka ei mun korvaan ole läheskään niin pelottava juttu (luettuani roppakaupalla kauhutarinoita näistä maksasairauksista :()

      No. Tultiin kotiin kissan kanssa (saatiin kilpirauhasille antibioottia ja jotain erikoisruokia tukemaan maksan toimintaa) ja parin viikon päästä pitäis mennä kontrollikäynnille katsomaan mitä maksalle kuuluu. Tässä on kaks vaihtoehtoa; joko kissalla on kilpirauhasen ylitoimintaa ja siitä maksa ärsyyntynyt tai sitten sillä on kaksi sairautta (kilpirauhen & maksa).

      Kissa on vielä ainakin toistaiseksi pirteä. Syö, juo ja liikkuu. Pirteä kun mikä. Kehräilee tossa tyytyväisenä. Ei ole apaattinen eikä oksentele. Käy vadilla. Reipas tyttö.

      Pelkään, että tila romahtaa. Mutta eihän tässä muuta voi tehdä kun odotella se pari viikkoa, että pääsee kontrolliin. Pitäkää peukkuja! Ja osanotot kaikille, jotka tän ovat käyneet läpi ja on käynyt huonosti :(

    • Hedelius

      Meidän kissa parantui kun annettiin sille Maarianohdakejauhetta, joka on kliinisesti tutkittu ja todettu auttavan maksaongelmiin. En tiedä johtuiko se siitä, mutta voisit kokeilla. Suomessa sitä myy mm. dogmanship ( http://www.dogmanship.fi/cat/product_details.php?p=72 ), muualta varmaan saa myös tilata.

    • Isohuoli

      Huomasin viikonloppuna 15-vuotiaalla kolli-kissallani, että sen iho oli kellertävä. Sitä ennen vuoden sisään, kissa laihtui 1,5 kg, mutta söi entistä reippaammin ja oli muuten virkeä. Varattiin aika eläinlääkärille, joka otti verikokeita. Eläinlääkäri epäili jotakin maksatulehdusta ja määräsi kahden viikon antibioottikuurin. Eilen kuulin labravastaukset.. Kaikki maksa-arvot reippaasti koholla 10-set viitearvoihin verrattuna. Eläinklinikalla alattiin puhua kissan lopettamisesta. Itselleni tämä päätös on erittäin vaikeaa, etenkin, kun kissa ei näytä merkkejä kärsimyksestä. Diagnoosina maksan vajaatoiminta. Onko kellään kokemusta, voiko kissan olotilaa kohentaa, vaikka nuo labra-tulokset oli aika lohduttomat. Hankittiin jo sopivia ruokia ja ajattelimme, jos annetaan antibioottikuuri ainakin loppuun ja sitten katsoisimme kissan voinnin mukaan, mitä tehdään. Olen labra-puhelun jälkeen itkenyt vaan taukoamatta ja asiaa ei auta yhtään, kun ei netistäkään löydy paljon tietoa maksan vajaatoiminnasta.

      • hiipe

        minä 18.12-15 jouduin luopumaan 15.5v kissasta oli virtsavaivat. syönti ja juominen heikkeni 2pv ei juonut söi vähän. lääkäri epäili maksa sökö. kissalle lepo. mutta ikävä jäi. toivon sinun kissalle vielä vuosia. vaikka 15v ikä on jo korkea. tsemppiä t.kape hiipe kissan ex omistaja


      • Maj57

        Lue Maj57 juttu Kostista


    • mistäjohtunee

      Itselläni oli kerran vastaava tapaus, lopulta kissa ei pysynyt enää jaloillaan, joten arvaat, mitä piti tehdä!?Katso ja toimi kissan voinnin mukaan! Jos joudut tekemään lopetuspäätöksen, otan osaa! Se on kova, kova pala, mutta eipähän kisu enää kärsi!

    • rakasäläkuole

      Tällä hetkellä mun 4,5v narttu on kuukauden verran ollut kipeä. Uuden vuodenn jälkeen todettiin maksan laajentuna. Eka viikko pakkoruokintaa ja juottoo, kunnes söi itse. Antibioottia, ravinnelisää jne. Koko ajan menee ennuste lopettamisesta siihen että vielä on toivoo. Tällä hetkellä jo juo joten ei tarvitse nesteyttää enää, mutta lopetti syömisen.
      Ei oo hyvin vuosi alkanu kun ollut kotona "jumissa" hoitamassa rakasta. Tää ottaa kyllä terveyden päälle kun tiä yhtään miten käy. Rahaakin mennyt työttömällä mojovat 500euroa yhteensä lääkkeisiin, ruokiin ja ell käynteihin.
      Tänään toi on vaan nukkunut, ei ole syönyt, ja ettinyt piilopaikkaa, mihin menee kehräämään. Pelko on että kuolemaa tekee... rankin kuukausi elämässäni, ja believe me, thats saying alot.

    • ihanatkissat

      ruokahaluttomalle kissalle voi 'opettaa' uudelleen syömistä antamalla eläinlääkärin myymää a/d purkkiruokaa.Siis sellaiselle kissalle joka toipuu jostakin syömättömyytä aiheuttaneesta jutusta.Gastriitti on yleinen kissojen okennus'tauti' jonka aiheuttaa ahmiminen aamulla ja oksennus sen jälkeen.Asia hoituu kun antaa vain 1/2 teelusikallisen ruokaa , pitää 15min. tauon ja uudelleen hyvin vähän ruokaa ja vielä kerran se tauko ja taas ruokaa. Sen jälkeen voi jo antaa normaalisti. Kissa on saanut senverran hiljakseen aluksi, ettei enää ahmi ja oksennus jää pois.
      Minun 6v. kissani on ahminut aamuisin koko ikänsä, mutta nyt on oksennukset loppuneet kun hidas ruokailu on otettu käyttöön.
      Tämä ei ole ohje hoitaa esim. maksasairaita kissoja , vaan esim. siihen bulimointiin.
      Otan osaa jokaisen kissansa menettäneen suruun, tiedän itsekin mitä se on.

    • Maj57

      Hei, meidän Kosti sai 3.12.2018 FIP diagnoosin. Sai antibiootti kuurin ja nesteenpoistopiikin, kun oli keuhkoissa vettä niin paljon, että hengitys vaikeutui. Verikokeissa todettiin maksa ja niihin liittyvät muut arvot kovin korkeiksi s-alat mm. 307. Lievä keltaisuus myös havaittavissa. Ei ripulia/pahoinvointia koko aikana. Kakka aluksi tuli joka 3s pvä, nyt normaali. FIP kuitenkin 2kk jälkeen pois suljettu, koska Valkoinen leijonanpoika edelleen hengissä, tosin s-alat arvot nyt 529 lukemissa, joka on huono juttu. Kosti syö maksasairaan nappuloita, mutta märkäruoka samasta sarjasta ei maistu, joten Golden Gourmettia syö kuten ennen . Käytössä Samylin (tab.) ja Furesis nesteenpoistolääke 10mg aamuin/illoin. Nukkuu paljon, on leikkisä ja normaali, joinakin päivinä huomaa, ettei oikein jaksa, muuta kun olla. Kosti painaa 13kg on siis isonkokoinen poika, eikä ole laihtunut ja turkki on hyvässä kunnossa. Vatsa turpoaa joskus oikein paljon, tiedän siitä antaa nesteenpoistoa lisää tuohon normaaliin annostukseen. Pelko on koko ajan läsnä, koska se maksa pettää, mutta menemme päivän kerrallaan Valkoinen leijonanpoika Kosti ja minä.

      • Maj57

        Unohdin kertoa, että Kosti herra on 8 vuotias


    • homeop.ellu

      raakaruokinta ja reilusti eläinkunnan rasvaa, kuten voita ja kermaa. Niillä konsteilla kaikki lihansyöjälemmikit pysyvät terveinä. Liha, sisäelimet ja rasvaiset kalat on kunnon ruokaa. Tehdasruuat ehdottomasti pois niin terveiltä lemmikeiltä kuin oireilevilta ja sairailta. Suurin osa elluista tekee bisnestä ja hyötyvät kun lemmikkinne sairastaa. Älkää menkö siihen heidän vastaanotolle. Pelkkää rahantuhlausta. Kokemusta on !

    • Anonyymi

      Meidän Nokikissa on kuollut ja sillä oli ennen kuolemaa nuo kaikki oireet ja se johtui sen maksan pettämisestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe