Nöffin omistajat, HUHUU..!

Absolut Newfoundland

Olen nyt about muutaman kerran kyselly koirapalstoilla newfoundlandeista eikä kukaan oo vastannu, oliskohan nyt jo toivoa vai onko omistajat yhtä laiskoja kuin lemmikkinsä..=)

Eli: Onko tietoa Seinäjoella/E-pohjanmaalla nöffikasvattajista? Haluaisin käydä katsomassa paikan päällä ja juttelemassa kasvattajien kanssa sillä aion tässä "jonkin ajan" kuluttua ottaa nöffin, heti kun olen saanut olosuhteet kuntoon ja riittävästi rahaa säästöön.

Sitten: Kertokaa omasta nöffistänne jotain; mistä olette ottaneet, paljonko koira maksoi, onko se näyttely- vai kotikoira, minkä luontoinen (erityispiirteitä), paljonko syö jne...

Toki näitä tietoja saa kasvattajien sivuiltakin mutta jokainen koira on silti yksilö... Eritoten hinnoista tahtoisin tietää.

Myös penturuokinnasta olisi hienoa saada tietoa. Ilmeisesti tulee toimeen kissojen kanssa jos pentuna opetetaan..? Vanhemmillani on papillon, ongelmia tuskin siinäkään tulee.

Tärppiä odotellessa
Absolut Newfoundland

49

14179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No Spam!
      • Absolut Newfoundland

        No eipä ole tuottanut tulosta se että olen laittanut viestiä vain yhdelle palstalle. Ajattelin että jos nyt kävisi säkä, tosin tämä ensimmäinen saamani vastaus oli aika surkea...

        Enkä kysellyt viestissäni pelkkiä kasvattajia. Ja luuletko etten ole jo netistä ettiny kasvattajien sivuja jos olen tosissani kiinnostunut rodusta??

        Kaikilla ei sellaisia sivuja ole, tiedän että täälläkin päin on nöffikasvattajia mutta en ole sivuja enkä yhteystietoja löytänyt.

        Joten, jos et ole palstan seriffi, niin hae sitä virkaa kun kerran olet niin innokas puimaan muiden juttuja. Tee vaikka ilmoitus asiattomasta viestistä jos se rauhoittaisi mieltäsi..! Kiitos kaunis...


    • Amelie

      Nöffi on kallis koira! Enkä nyt tarkoita koiran ostohintaa, vaan kaikkia niitä hankintoja, joita joudut tekemään koiran tultua kotiisi. Iso koira syö paljon, kuivamuonaan menee vähintään n.50e kuussa, eläinlääkärikäynnit ovat kalliita, eikä nöffi ole terveimpiä rotuja. Nöffin turkinhoito on aikaa ja rahaa vievää, tarvitset hyvät harjat ja shampoot, jotka ovat arvokkaita. Puhumattakaan siitä mitä koira tekee kodillesi... Markkinoiden tehokkain imuri on välttämätön hankinta! Nöffin otettuasi tulee myös isomman auton hankinta ajankohtaiseksi. Mieti vielä!! Nöffit ovat aivan ihania, mutta niin ovat monet muutkin PALJON helpommat rodut!

      • Flibbi

        Mitä tohon imurointiin ja nöffin karvaan tulee....Itselläni on 7,5 vuotias nöffipoika, joka pääsee tuheasta turkista eroon joka kevät. Säästyy minulta imurointi ja koiralla on huomattavasti helpompi olla. Tämäkään kesä ei ollut mikään kamalan viileä ainakaan täällä turussa.


      • AbsolutNewfoundland

        Tiedän että koirasta on vaivaa ja rahanmenoa... Mutta en minä mitään helppoa tahtoisikaan. Olen innokas hoitamaan koiria, pesen ja laitan mielelläni kun näen lopputuloksen: kauniin, puhtaan ja tyytyväisen koiran.

        En ole ikinä nähnyt ongelmia esim. koiran autolla kuljettamisessa tms. Jos koira mahtuu mukavasti niin ok. Jotkut ihmiset pitävät turkin hoitoa ja kuljettamista tms. kamalana vaivana, minä en, en ole ikinä pitänyt. (kokemuksia koirista ON)

        Ja eihän koiran turkille tarvitse joka viikko uusia harjoja ja shampoita ostaa...? Käsittääkseni ne kestävät hiukan pitempään...

        Mietimme juuri, että autossamme ei meidän lisäksi oikeastaan koskaan ole matkustajia, joten koko takapenkki jää vauvallemme. Eiköhän se riitä.

        Ja melkeinpä joka koira tuhoaa jotain kodista, siihen on henkisesti valmistauduttu...

        Enkä halua paljon helpompaa rotua (ennen halusin saksin tai perhoskoiran), rakastuin nöffiin melkeinpä heti kun ensimmäisen kerran näin...=)


      • flibbi
        AbsolutNewfoundland kirjoitti:

        Tiedän että koirasta on vaivaa ja rahanmenoa... Mutta en minä mitään helppoa tahtoisikaan. Olen innokas hoitamaan koiria, pesen ja laitan mielelläni kun näen lopputuloksen: kauniin, puhtaan ja tyytyväisen koiran.

        En ole ikinä nähnyt ongelmia esim. koiran autolla kuljettamisessa tms. Jos koira mahtuu mukavasti niin ok. Jotkut ihmiset pitävät turkin hoitoa ja kuljettamista tms. kamalana vaivana, minä en, en ole ikinä pitänyt. (kokemuksia koirista ON)

        Ja eihän koiran turkille tarvitse joka viikko uusia harjoja ja shampoita ostaa...? Käsittääkseni ne kestävät hiukan pitempään...

        Mietimme juuri, että autossamme ei meidän lisäksi oikeastaan koskaan ole matkustajia, joten koko takapenkki jää vauvallemme. Eiköhän se riitä.

        Ja melkeinpä joka koira tuhoaa jotain kodista, siihen on henkisesti valmistauduttu...

        Enkä halua paljon helpompaa rotua (ennen halusin saksin tai perhoskoiran), rakastuin nöffiin melkeinpä heti kun ensimmäisen kerran näin...=)

        Meillä oli autona farmari ja jätkä ei halunnut matkustaa takaboxissa. Nöffi haluaa olla aina siellä missä ihmisetkin, joten nykyää meillä matkustetaan takapenkillä. ihan hyvin on matka taittunut....kör, kör!!! Mitä siihen koiran hintaa tulee niin nykyrahaa nöffin pentujen hinnat pyörii siinä 800€ hujakoilla.


      • nöffin omistanut

        Tuokin on totta mutta et maininnut kuinka paljon nöffi antaa takaisin! Olisi kummallista jos joku vaihtaa rotua vain sen takia että nöffillä on tuuhea tukki,se on kookas ja sen kuivaamisesa kestää.Muuten,nöffien pennut maksavat noin 1200e.


    • Flibbi

      Minulla on 7,5 vuotias nöffipoika. Nöffini on ostettu Larinkallion kennelistä Nurmijärveltä. Siihen aikaan kun koirani ostin niin hinta oli 4,500. Itse jos toisen nöffin vielä hankkisin ,niin ehdottomasti hankkisin sen Aarnikarhun kennelistä.Täältä saa todella hyvälinjaisia koiria jos olet ajatellut näyttely harrastusta. Oma nöffini on kotiperuna. Pienen kokonsa vuoksi (n.60kg)hän ei pärjää näyttelykehissä. Luonteeltaan kiltti ja todella rauhallinen, lapsiystävällinen ja Ei kamalan hyvä vahtikoira (nuolla lupsauttaa kaikki sisälle tulevat). Ruokaa meillä menee noin 15kg/kuussa ja säkki maksaa 50-60€. En muista sitä kuinka paljon pentuna Vili söi. Kasvattaja kyllä sitten kertoo sinulle. Vililtä leikataan turkki joka kevät aivan lyhyeksi. Tämä tehdään sen takia jotta pojalla olisi vähän vilpoisammat oltavat! Eipä tarvitse heilutella imuria joka päivä. Talvella pesen koirani n. kerran kuussa. Shampoo ja hoito maksaa noi 15 eeroa. Aikaa pesuun ja föönaamiseen menee pikkasen alle 3 tuntia. Toivottavasti sait vastauksia joihinkin mieltäsi askarruttaviin asioihin.

      • nöffi

        Pennut syö 8 viikon ikäsenä n.75g ateria 4 kertaa päivässä, kymmenen viikon iässä vähennetään kolmeen ateriaan ja määrä lisätään muihin aterioihin, meillä neiti syö nyt (10 viikkonen) n.80g aterialla neljäkertaa päivässä, viikonloppuna jätetään viimenen ateria pois, sillon pitäis neidin syödä n.100g aterialla. Nöffin paino ei sais nousta kuin 1kg/viikko.
        Kauhavalla on yks kasvattaja (Agathan kennel),ja eiköhän siellä Seinäjoen lähelläkin oo joku.


      • annika

        siskoni haki keväällä ylihärmästä nöffipennun ja sen isä oli larinkallionäänimerkki ja äiti joku aarnikarhu mun mielestä,voisiko olla että koirat on sukua keskenään?


      • ellip
        annika kirjoitti:

        siskoni haki keväällä ylihärmästä nöffipennun ja sen isä oli larinkallionäänimerkki ja äiti joku aarnikarhu mun mielestä,voisiko olla että koirat on sukua keskenään?

        No höh. Mulla on koira, jonka isä on Äänimerkki ja emä on Aarnikarhun Habanera. Eivätkä ole sukua keskenään. Kait nyt kasvattajat sen verran katsovat, keitä jalostuksessa käyttävät! Tärkeää jalostutstyötään tekevät.:)


      • NÖF NÖF

        olisi kiva saada tietää näistä IHANISTA koirista lisää


    • Dixie20

      Jos olet jo päättäny nöffin hankkimisesta niin mikäs siinä=)Ite kyl suosittelen jos kiinostusta on!Mulla kaks nöffii ja ihan mukavasti pärjätään asun pientalossa,on sedan mallinen auto ja usko pois hyvin mahdutaan=)Pentujen hinta tosiaan on yleensä 800 euroo...laadukas ruoka(meillä tarkottaa nutro choisii) 28euroo/7kg ja riittää(meillä)kolmeks viikoks,per nuppi)Kotikoirina/harrastuskoirina(toko)mulla...meillä niit ei kovin usein pestä(n 2krt vuos)ja eipä ne tuhojaankaan paljoo oo tehny!Luonteiltaan lempeitä,itsepäisii,meillä leikkisii...Imuriin kyllä kiintyy=)Tuskinpa ne sen kalliimpia/sairaampia kuin muutkaan isot koirat!Kiva että päädyit juuri nöffiin=)ihania kuolakasoja=)onnea teille!

      • AbsolutNewfoundland

        kiitos.! =) Kun nyt vaan saatais se pentu, ei oo vielä varmaa että onko niitä tulossa,l. onko astutus onnistunu...


      • Dixie20
        AbsolutNewfoundland kirjoitti:

        kiitos.! =) Kun nyt vaan saatais se pentu, ei oo vielä varmaa että onko niitä tulossa,l. onko astutus onnistunu...

        Mistä ootte pentua hommaamassa?=)*utelee*


      • AbsolutNewfoundland
        Dixie20 kirjoitti:

        Mistä ootte pentua hommaamassa?=)*utelee*

        tuolta pietarsaaresta.. ei ole virallinen kenneli kuitenkaan, mutta eiköhän ne pennut ihan paperikoiria ole että ei tarvi sitä pelätä.


      • Dixie20
        AbsolutNewfoundland kirjoitti:

        tuolta pietarsaaresta.. ei ole virallinen kenneli kuitenkaan, mutta eiköhän ne pennut ihan paperikoiria ole että ei tarvi sitä pelätä.

        Enhän minä sitä=)Kuhan vaan ajattelin,ku itse kuitenkin tuonut toisen virosta(huhuja täälläpäin kyl liikkuu et toin mukamas "sairaan koiran venäjältä")ni en minä ketään mistään tuomitse=)eikä ole tuomittavaakaan!Tuleeko uros vai narttu?ruskee vai musta?siis kumman haluisit?nimi jo keksitty?Ai etä oon onnellinen puolestas!mitä pallukoita pieninä!voi!=)


      • AbsolutNewfoulndland
        Dixie20 kirjoitti:

        Enhän minä sitä=)Kuhan vaan ajattelin,ku itse kuitenkin tuonut toisen virosta(huhuja täälläpäin kyl liikkuu et toin mukamas "sairaan koiran venäjältä")ni en minä ketään mistään tuomitse=)eikä ole tuomittavaakaan!Tuleeko uros vai narttu?ruskee vai musta?siis kumman haluisit?nimi jo keksitty?Ai etä oon onnellinen puolestas!mitä pallukoita pieninä!voi!=)

        sulosia varmasti...! =) Mustasta uroksesta haaveilen, se olis sellanen soppeli.. Kun siitä tulee isompi (haluan ISON koiran..) eikä oo menkkoja. Pentuja ei tietysti saa teetettyä, mutta saahan sitä käydä astumassa jos on koiralla paperit. Kyllä mä odotan innokkaasti, toivotaan nyt vaan että se pentue tulee... Millasella todennäkösyydellä pentueet muuten onnistuu? Ne kävi nyt vissiin emän kanssa kolme kertaa astutuksella, toivotaan että se riittää...


    • piula

      meillä oli yks narttu nöffi ja se oli maailman ihanin. se oli todella lapsirakas ja kerran mun poikakavaerin siskon lapsi oli itkenyt vaunuissa ja tämä hani koira (hani oli sen nimi) vei sille oman luun vaunuun, se varmaan luuli että vauva oli nälkäinen. "sorsakoirana" se löysi kaikki linnut aivan mahdoton ja sitä ei ikinä edes opetettu se vaan oppi sen. muuten ihana koira mutta mahdoton kuolaaja tykkäsi rapsutuksista ja työnsi kuonon aina syliin sitten olitki ihan kuolassa. mahtava vahtikoirakin se oli päästi kyllä tuntemattomat sisälle mutta ei ulos. lopussa kävi huonosti hani meni vähän sekaisin ja se piti lopettaa, (hiihtäjien syy, ne hakkas sitä sauvoilla ja lopulta se ärisi kaikille jotka vaan liikku jos ollu tuttuja sille.)

      • Nöffi

        Meillä on Nöffi ja se ei kuolaa tippaakaan, kasvattajakin sanoi, että Nöffin EI kuulu kuolata.


      • ellip
        Nöffi kirjoitti:

        Meillä on Nöffi ja se ei kuolaa tippaakaan, kasvattajakin sanoi, että Nöffin EI kuulu kuolata.

        Heips
        Ei voi sanoa, etteikö nöffin kuuluisi kuolata vai ei. Rodullahan on huulien rakenne niin löysä, että pakostakin kuola valuu, jos joku ärsyke esim ruoan haju tms stimuloi makuhermoja ja sylkirauhasia. Tietenkin on yksilöitä, joilla on sattunut niin tiiviit huulet, että kuola ei valu. Kyl se normaalia on, että ne kuolaavat, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Kysytpä keltä muulta tahansa. Mut mitä se haittaa???


      • blackmagictiger
        ellip kirjoitti:

        Heips
        Ei voi sanoa, etteikö nöffin kuuluisi kuolata vai ei. Rodullahan on huulien rakenne niin löysä, että pakostakin kuola valuu, jos joku ärsyke esim ruoan haju tms stimuloi makuhermoja ja sylkirauhasia. Tietenkin on yksilöitä, joilla on sattunut niin tiiviit huulet, että kuola ei valu. Kyl se normaalia on, että ne kuolaavat, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Kysytpä keltä muulta tahansa. Mut mitä se haittaa???

        NÖFFI ON KYLLÄ MUNKIN SUOSIKKI KOIRISTA.


      • TÄNÄÄN TOSIN
        blackmagictiger kirjoitti:

        NÖFFI ON KYLLÄ MUNKIN SUOSIKKI KOIRISTA.

        TÄNÄÄN TOSIN KUOLAS KUN MENIN METROLLA KAUPUNKIIN


      • HALOOO JÄRKEEN!!
        Nöffi kirjoitti:

        Meillä on Nöffi ja se ei kuolaa tippaakaan, kasvattajakin sanoi, että Nöffin EI kuulu kuolata.

        NÖFFIN NIMENOMAAN KUULUU KUOLATA!!! JA ISO PISTE!!!!!


      • Tattianaamaa
        HALOOO JÄRKEEN!! kirjoitti:

        NÖFFIN NIMENOMAAN KUULUU KUOLATA!!! JA ISO PISTE!!!!!

        Niiiiiii ii❗️❗️❗️❗️❗️❗️❕❕❕❕❕


    • e-p

      siskoni hankki keväällä nöffipennun ylihärmästä,ja minä rupean sitä näyttämään näyttelyissä,mut se on niin valtavan kokonen jo vaikka onkin narttu..sähkäri oli [email protected] jos joku haluaisi jutella sähkärissä useamminkin

    • :D

      olisi kiva saada tietää näistä IHANISTA koirista lisää

    • nöffilover

      Todellakin lähtee paljon karvaa! Siinäpähän pääsee harjaamaan. Minun hauvelini ei kauaa viitsisi olla harjattavana, mutta pesemistä rakastaa. Meidän nöffi saa ruokaa kerran päivässä. Lapsiperheeseen sopii juu, lapsirakkaitahan nöffit ovat! Mitenkäs muka nöffi tuhoaa talon? Pienenä hauveli söi luistimeni, mutta muuta tuhoa ei oikein ole tullut... Paitsi parkettilattiat ja puiset portaat ovat kärsineet aikalailla, mutta tietysti kynnet niitä kuluttavat. Kiintyykö nöffi? No todellakin. Aah, se on niin suloinen kun itse olen ollut vaikka reissussa ja tullut viikon jälkeen taas koirani luo niin ensin ollaan niin iloisia ja sitten kohta sitten muistetaankin että hei, tuohan on ollut viikon poissa ja hauveli alkaa mököttää! Aivan ihana :)

    • HannaPL81

      Olen muuttamassa syksyllä lapin leville ja vihdoin pystyn siis antamaan itelleni "luvan" nöffin hankintaan, koska kerrostalo/ kaupunkiasumiseen koen koiran historian perusteella (ym. koko ym. ym) olevan iso ei ei. Ja mikä sen kivempaa ku pääsee viettämään rodun syntyperimän kaltaselle asuinalueelle.

      Mutta koska nöffiin rotuna olen alkanut vasta tutustua tarkemmin koiran hankinnan lähestyessä.. vaivaa minua muutamat kysymys: koiran turkki.. pidän näpräämisestä, ja työläys siis ei haittaa vaan päinvastoin, niin onko teidän kokemuksella esim. lapin kesä (missä lämpötila ei siis kauhean ylös nouse).. liian kuuma pitääkseen koiran turkkia pitkänä. Lyhyt karva on toki helppohoitoisempi, mutta jos ajatellaan vain koiran mukavuutta.

      Mitä muuta voisitte kertoa nöffistä rotuna.. sopiiko koiruus sinkkukinkun elinkumppaniksi lapin luontoon? Ja koiraystäviä naapurustossa toki on.. paljon avaraa luontoa.. uima vesiä ja sun muuta. Kaikista vastauksista olen hyvin kiitollinen!

    • nöffi fani

      Tietty nöffi sopii sulle ja varsinkin sinne lappii ku on ainakin tilaa. Nöffiit sopii sellasil parhaiten ketkä ei oo siisteys intoilijoita ja jotka ei pelkää suurta halinallee joka tulee hellimisii hakee ja myös sellasil jotka ei pelkää KUOLAA.=) ja ainii minä en suosittele hirveesti nöffii sellasil jotka on TOSI pienikokosii ku nöffil on voimaa ja paljon.:-)

    • Rakastan<3

      Nöffit ovat maailman parhaita koiria, nimimerkillä onnellisen, melkein 8v. nöffiherran omistaja

    • nöffilleni kaveri

      Titäiskö joku et tuleeks nöffi toimeen valkoisenpaimenkoira -, walesinsprigerspanielin -, enlanninsprigerspanielin - ja/tai belgianpaimenkoirien pentujen kaa toimeen? :-) Ajattelin ku mua kiinnostais ottaa mun 3v leppoisalle tyttö nöffilleni joku noista mainituista roduista. :-) Aattelin kysyy vaa muitten mielipiteitä.

    • suurikopeti??

      Tietääkö joku kuinka ison pedin nöffi tarttee?

    • nöffin omistaja

      meillä yksi nöffi ja mietin kans pedin hankintaa mutta eipä se sitä käyttänyt kun kokeiltiin ihan perus peittoa vaan.. :) eli en suosittele ostamaan.. ei ole meidän koira ainut joka ei käytä.Minä myös voin kertoa paljon nöffeistä tai sen mitä olen kaivanut nöffien kasvattajien sivuilta ja jos joku haluaa löytää kasvattajia niin ww.newfoundland.fi. sieltä listalta kasvattajat :) meillä on 11vk uros pentu ja on todella lempee,leikkisä ja kiltti ja kaikkee.. asutaan kerrostalossa ja olen kuullut/lukenut että nöffi on ainoita suuria rotuja jotka kerrostaloon hyvin sopii esim sen takia etteivät räksytä. meillä 3 lasta joten tulee niidenkin kanssa toimeen erittäin hyvin. . säännöt vaan pitää olla kaikilla selvät :) pihalla saa käyttää aluksi ainakin 20kertaa..harjaus kerran viikossa että tottuu siihen..talvipakkasillaki tää meijän poika on ainaki etsiskelly viileimmän paikan kodista, että tiedä sitte mitä on edessä kesä helteillä.. :D nauttii paljon ulkoilusta..syö 75g 4 kertaa päivässä. painoa seurataan joka viikko.. mielummin pitää vähä laihempana ku liian tukevana. Nöffit kuolaa kyllä suurinosa mutta siihen ei kuole. Vielä pentu ei meillä ole tehny tuhojaan muutakun eilen levittäny kissan ja hamsterin jätökset roskapussista.. ja tänään vauvan vaipan repiny riekaileiksi. :D eli omaa tyhmyyttä jättää sen ulottuville. mutta ihan yhtälailla jokainen koira voi tuhota..ei se ole ainoastaan tämä nöffi. . mikäli jotakin vielä kiinnostaa kuulla lisää niin kertoopi sen mulle niin voin sitte kertoa lisää mitä tiedän :) niin joo ja meidän koira ja olen kuullu että monen muunki nöffi tykkää läträtä vesi kipolla. se on ny moneen otteeseen kaadettu tuonne ja sen mielestä se on hauskaa :D ruoka maksaa meillä 55€/15kg 1st choice. kasvattajia kannattaa ettii sen mukaa kenen kans tulee juttuun.. :) ja koiran hinta 1200-1300€ ite maksettu 1300e.
      ja meillä ei ongelmaa ollu tuon kissan ja koiran kaveruuden totuttamisessa :D ne tuli heti toimeen ja tänä päivänä ne vaan painii ja riehuu yhdessä.. :)
      nöffit on jääräpäisiä mutta meillä seo n näkyny esim lenkillä..tehdään asiat ja sitte jäädän istumaan kun ei huvita lähteä enempää käveleen.. ja sitte ku käsken poistua vessasta että pääsen itse sinne niin istutaan oven eteen etten saisi ovea kiinni :)
      Meillä koira ollu kohta 1kk ja se on jo vähä mun perään.. mies kun halaa niin se tulee ihanasti heti mustisteleen ja aina ku tulen kotiin niin häntä heiluen tullaan vastaan ja jos mies leikillään mua kiusaa niin kyllä se on heti puolustamassa.

    • möffi<3

      Hei. Olen 12 vuotias tyttö ja tahtoidin perheeseemme nöffin. Meiltä löytyy jo aika vanha suomenlapinkopira narttu. hän on ystävällinen kaikille, ja hyväksyisi kyllä uudenkin koiran. en kuitenkaan ole saanut äitiäni uskomaan että nöffi EI ole hankala koira. Työläs kyllä, kun ajattelee turkkia, ja kokoa. äidistäni suurin ongelma koon lisäksi on kuolaaminen. onko se oikeasti niin kamalaa kuin mitä väitetään? olen lukenut etteivät kaikki nöffit kuolaa ollenkaan. Eikö nöffi ole myös helppo kouluttaa? Me asumme omakoti talossa, niin että tilaa jouksennella pihassa (vapaana) on kyllä. lenkkeily maastot ovat hyvät, ja olen valmis yhteen, tarvittaessa useampaan, lenkkiin päivässä. koira olisi pääsääntöisesti minun vastuullani, vaikka tietenkin perheeni auttaisi tarvittaessa. Pärjäisinkö minä koiran kanssa, niin suuren koiran kanssa?
      Nöffissä ihastuin ekaksi luonteeseen, ja siihen kuinka suuri koira on. en tahdo mitä tahansa koiraa, vaan nöffin! äitini ei tosiaankaan ymmärrä tätä. onko vinkkejä suostutteluun? kertoilkaa muutenkin sekä hankaluuksista että hyvistä puolista nöffeissänne? Kiitos kaikistä vastauksista

      • Nöffin omistaja

        Nöffien turkki on hankala tosiaan..mutta ne ei syö paljoa,jos ne opettaa vauvana jo saamaan vaikka kolme kertaa päivässä ruokaa,niin ne ei enempää vaadi :) Nöffimme on olleet kilttejä,isoja,eikä ne kuolaa paljoakaan,,tai no nykyinen kuolaa mutta edelliset eivät ole kuolanneet :) Ne vahtii pihaa tosi hyvin!Kuolaaminen on kyllä hankala juttu mutta ei sitä kaikilla ole,,vesikupin siivouksessa sen huomaa jos koira kuolaa,,sillon vesikupin pohjalla tai vedessä voi olla limaa,mutta se selviää vaan veden vaihdolla :) Meilläkin nöffi on ulkona,ja pärjää pakkasellakin paksun turkin avulla.Sitä turkkia kannattaa hoitaa niin että kesäksi lyhyeksi,ja talveksi antaa kasvaa takaisin niin pärjää sitten talven paremmin :)


    • Kuolaa

      12-vuotias ei todellakaan ole valmis nöffin omistajaksi, kuuntele vaan sitä äitiäsi, se siitä koirasta on kuitenkin loppujen lopuksi vastuussa, halusi tai ei.

      Nöffi on todella vaativa rotu ja kyllä jokainen nöffi kuolaa ja herkempien mielestä ällöttävän paljon. Puhun nyt kahden nöffin kokemuksella, molemmat kuolaa todella paljon. Rotu on oikeasti aikaa ja malttia vaativa, älä vain ota koiraa jos on pelko että siitä tulee kodinvaihtaja. Jos vanhemmat vastustaa, niin odota että muutat omaan kotiin ja mieti vielä kolmesti uudelleen.

    • Nöffin omistaja

      Moi :) Me haettiin Kennel Aarnikarhusta meijän nallukka.Koira maksoi 1000euroa,ja on ihan kotikoira.Pentuna oli leikkisä,ja aina on rakastanut lapsia,mutta suuren koon takia on joskus vahingossa kaatanut lapsen.Syötämme kolme kertaa päivässä,aamupala,päiväruoka ja iltapala.Päiväruokana on perus nappuloita,pedigree purkkiruokaa ja kotiruokaa.Karva on 4kerroksista..eli tosi paksua.Vahtina erinomainen,kukaan ei oo tullu portista läpi.Vahva koira on ja sitkeä.Meillä on ollut kuusi newfoundlandinkoiraa,ja nartut on eläneet uroksia pidempään.Urokset n.6-8vuotiaiksi, ja entinen narttumme eli 16vuotiaaksi,ja oli todella sitkeä kuolemaansa saakka..Nykyinen nöffi ei tykkää uida,koska se ei pentuna saanut mahdollisuutta siihen..mutta sitä edelliset on olleet tosi kovia uimareita,ja eka nöffi pelasti tuttummekin,vaikkei tutulla ollut mitään hätää.Tämän hetkisellä tytöllämme on ollut sairautena kohtutulehdus ja korvat ovat olleet likaiset..mutta nyt on leikattu,niin ei enään tulehduksia ole tullut.Toivottavasti tästä on tarpeeksi tietoa nöffin hankintaan :)

    • nzgnjlgznjlgrjln

      Hei! Ite omistan puoli vuotiaan nöffin (narttu) aivan ihana koira luonteeltaan ja tullee tosi hyvin toimeen minun 10 kuukautisen pojan kans. :) Hirveän suojelun haluinen poikaa kohtaan mutta ikinä ei ole alkanu äriseen vieraille jos ne on pojan tykö menny. :) Mulle koira makso 1400€ ja ruuat maksaa sen 55€/puolitoista kuukautta vieläkö penturuokaa syö.. Mutta kasvattajaki mulle sano että sille aikusena riittää se 15 kg säkki kuukauden ja se maksaa sen 52€. Vaativa koira kyllä on turkkinsa kans mutta minusta se on ollu yllättävän helppo kouluttaa vielä on kumminki paljon opittavaa koirallaki mutta kaikki perus asiat on kyllä menny hyvin jakeluun. :) meillä on tehty kyllä pieniä tuhoja ku yksin olhaan kotia jääty mutta seki riippuu niin paljon koirasta jotku ei tehe yhtään mithään ja toiset tekkee. saman pentueen koiristaki löytyy semmosia kilttejä jotka ei ole mithään tuhoa tehny ku ovat yksin jääneet. :) Mutta mistään hinnasta en vaihtais toiseen rotuun. :)

    • sessiou

      Meillä on nelivuotias nöffipoika.70 kiloa pelkkää rakkautta.Koiramme on luonteeltaan tosi kultainen ja ihana. Meidän kullanmurulla on sellainen tapa, että tykkää sotkea itsensä milloin missäkin mutaojassa, multakasassa, pyöriä takiaispuskissa ja löytää kyllä hevosen sonnat ja muidenkin eläinten jätökset joissa on kiva pyöriä.Myös vessanpöntöstä juominen kuuluu sen ykkösharrastuksiin ja joskus biojäteastialla ruokailu. Ruokatavoista ja vesikippo käyttäytymisestä en lähde tilittämään. Jokainen voi kuvitella mielessään. Meidän koira myöskin kuolaa niin, että seinät pyyhitään kerran viikossa. Karvoja ja hiekkaa harjataan lattialta päivittäin noin 2 desilitraa. Valkoiset seinät ovat vähitellen muuttuneet vähemmän valkoisiksi. Turkki menee usein takkuun kun siihen kertyy likaa. Kerran viikossa ei meidän koiran tapauksessa riitä turkin harjauksessa. Koiran turkki on paksuin turkki mitä olen nöffillä nähty. Lisäksi riesana on punkit joita on mahdoton löytää. ihottumaa on ympäri vuoden ja useita lääkekuureja, kun ihon on vaikea paksun karvapeitteen alla hengittää ja lika imeytyy turkkiin.Pestä joutuu melko usein. Tiesin, että nöffi vaatii työtä turkin suhteen ja olin siihen henkisesti valmistautunut, mutta että näin paljon niin se oli yllätys. Leinkkeilemme paljon koiran kanssa ja rapsuttelemme paljon. Kukaan ei mielellään ota koiraamme hoitoon, kun on nähnyt koiramme sotkuisen luonteen, joten ihan tosi harvoin voi reissata. Koiramme on myös kova leikkimään ja riehumaan jos sille päälle sattuu. Suurimman osan päivästä kuitenkin nukkuu ja välillä ulvoo unissaan. Jos yrittää katsoa telkkaria koiran mielestä huonoon aikaan se tulee tv:n eteen istumaan eikä lähde kulumallakaan. Jokainen nöffi on omanlaisensa. Joku kuolaa, jostain lähtee karvaa. Mut ei me ihmisetkään olla täydellisiä joten annetaan anteeksi. Suloisuudella ja kultaisella sydämellä meidän koira saa kaikki sotkut kuitattua. Vaikka valitankin, en voisi kuvitella elämää ilman nöffiä.

    • rauhaa1

      Mulla on ollu labradorinnoutaja lapinkoira ja kolmas newfoundland menos, suosittelen mistään et ystävällisempää ja rauhallisempaa koiraa saa. Myös niiden pennut on ihania (meillä justii 3kk ikäne) Suosittelen ja suomessa on paljon kasvattajia kannattaa kotsoa yhdistyksen sivuillta! Onnea kaikille karhuhakuun!

    • skykauppa

      Nöffihän se paras koira on. Ihanan jykevä ja söpö!

    • ituituelnjl

      Itsellä 7v. narttu,ei kuolaa oikeastaan yhtään.Pikkaisen omapäinen,mutta elämän aikana on ollut jo useampi koira ja huomannut ettei se luonne ainoastaan rodusta ole kiinni.
      Eniten harmittaa nämä ns."koiraihmiset",joille rotu-uskollisuus on verrattavissa merkkiuskollisuuteen autojen kanssa.Homma menee hieman överiksi...Eroja tietysti löytyy,mutta periaatteesa koira on koira.Samalla maalaisjärjellä niiden kanssa kaikkien kanssa onnistuu,oli rotu mikä tahansa.
      Pestään kun on likainen,harjataan kun on tarvetta.ja hyvää ruokaa ja riittävästi liikuntaa :)

    • mami164

      Meillä 5v ihana kuolaava uros. Onhan turkki aikaa vievä ja varsinkin ku maalla asuu ja liikkuu vapaana. Pysyy pihalla ja erittäin helppo kouluttaa, perus viisas ja nopea oppimaan. Rakastaa uimista. En vaihtais ikinä pois ja seuraava tulee olemaan myös nöffi.

    • illusia^

      Nöffi on loitava rotu, mutta sairas. Kannattaa valmistautua isoihin el.lääkäri laskuihin, jos jotain tulee. Meillä matkustaa farmarin paksissa (menee paniikkiin jos joutuu edes takapenkille.). Meillä syötettiin royal caninin giant puppy ruokaa kun oli pentu (junnu ei sitte enää käynykkää) ja nykyisin ihan jahti&vahtia agrimarketista. Suosittelen kaikkille lämpimästi. On suomalaista ja lisäaineetonta jne. maksaa noin 26€/15kg säkki. Meidän poitsu on harvinaisen pieni ja syö tavallista vähemmän. Hyvä sinänsä kun on polvivaivoja ollu pennusta asti. Luonnetta riittää ja välillä meinaa huumorintaju loppuu kesken. Päätä saa välillä hakata betoniseinään. Jos mahdollista niin ota kasvattajiin yhteyttä ja käy paikan päällä. Suosittelen etsimään sellasen kasvattajan jonka kanssa synkkaa. On helpompi asioida/kysellä ja ottaa myöhemmin yhteyttä jos jotain tulee.

      • 11-v

        Vaikka sanottaisiinkin, että nöffi on sairas rotu niin se ei tarkoita että joka koira on sairas. Ja kyllä sairauksia on ihan yhtälailla muillakin roduilla. Nöffit kyllä kuolaa huulienrakenteen vuoksi, mutta ei voi sanoa että ne kuolaavat paljon sillä joka koirahan on omalla tavallaan erilainen. Meilläin on kaksi cavalieria ja nehän eivät monien mielestä kuolaa mutta kylläpä tuttujen cavalieri kuolaa.


    • Jooooooooooooo

      Nöffin pennun ruokavalio on TODELLA TODELLA tärkeä, jos meinaa, että siitä kasvaa terve aikuinen koira.
      SIllä on todella väliä, mitä koiralle syöttää sen ensimmäisenä elinvuotena, koira ei saa kasvaa liian nopeasti, eikä liian hitaasti, ja proteiinien määrän on oltava isompi, kuin normaali pentu ruuissa on. myös rasvat ja muut ravintoaineet ovat tärkeät.
      Kannattaa kysellä kasvattajalta, ja mielellään valita sellainen kasvattaja jolla on vuosikymmenien kokemus rodusta.
      Koiran saa "sairaaksi" väärällä ruokavaliolla, ihan niin kuin ihmisenkin.

    • Viltsu186

      Maailman kamalin koira kuolalentää päätänsä puristelee syödessään ja ruokaa lentää pitkin seiniä..jos otat niin suosittelen sille piha majoitusta:):)

    • Nöffeliyä

      Meillä on nöffi, ei todellakaan maksa ruoka 50e kuussa, eikä se kuolaa, paitsi silloin odottaa annettavaa herkkua. Ei oel tuhonnut elämänsä aikana taloa yhtään, pentuja kaksi kenkää jyrsi.
      Ei hauku turhasta ikinä, on muutenkin älykäs rotu, tosin ei mikään palveluluonne todellakaan jos sille päälle sattuu.
      Eläinlääkärikulut... noh, ei se lekuri ota extraa jos on nöffi, kastraatiot ja sterilisaatiot menee painon mukaan, ja painavempiakin koiria on.
      Talvella ei tarvitse pukea, ei todellakaan jäädy ulkona.
      Sairasrotu, no ei ole, on paljon terveempi rotu kuin moni muu rotu, sairauksia toki esiintyy, mutta sellaisilla ei pentuja saa tehdä.
      Nöffi kannattaa ottaa kasvattajalta joka on jo vuosia niitä kasvattanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe