Olipa yllätys, että Jyväskylässäkin annetaan nyt ruotsinkielistä opetusta! Ja ihan kolmelle oppilaalle! Tuossa on kyllä ainekset kieliriidan aikaansaamiseksi. Itse äidin puolelta ruotsinkielisestä perheestä en oikein ymmärrä, miksi pitää lapsille painottaa noin voimakkaasti kieliasiaa täällä. Aikanaan kävin suomenkielistä koulua ja käytin suomea kavereiden kanssa ja ruotsi ja suomenruotsalainen kulttuuri tuli tutuksi ihan vaan siinä ohessa. Olen iloinen siitä, että sain käydä kouluni ykköskielellä! Kovasti mietin tuota uutista enkä osaa sanoa mitään mielipidettä! Hmmm!
språkpolitik
7
385
Vastaukset
- Suomenkielinen
Tunnen joitakin ruotsinkielisistä perheistä olevia ihmisiä, jotka ovat eläneet ikänsä täysin suomenkielisellä paikkakunnalla ja käyneet koulunsa suomeksi. Heidän ruotsin taitonsa ei ole kehuttava.
Kiinnostaa tietysti, mistä Pate tulee. Patrikistako? - Koulutar
Muistan lukeneeni kyseisestä asiasta jotain, mutta itse uutista en muista. Ketkä siis saavat opetusta ruotsiksi, millä asteella, onko heillä kolmen oppilaan luokka yms.????
- En Finne igen
Kieli on ihmisen idetiteetille tärkeä asia.
Nuorilla pitää olla mahdollisuus opetella, heille tärkeitä asioita jo koulussa.
Muille kielille ei ole kysyntää keski Suomessa, ja siksi nyt vain ruotsiksi.- ...
jos suomessa asuu, parempi jotain muuta maailmalla täysin hyödytöntä kieltä sitten oppia.
sen vielä ymmärtäisi jos vähän aikaa maassa olevat saisivat omalla kielellään opetusta mutta muutoin en näe paljoa järkeä suunnattomaan resurssien tuhlaukseen tarpeettomien kielten opetuksessa. sitten eivät voi asua kuin muutamassa kunnassa kun eivät muualla osaa puhua kieltä. ja vaatimalla vaativat vielä tilanteen säilyttämistä sellaisena. - medborgare
... kirjoitti:
jos suomessa asuu, parempi jotain muuta maailmalla täysin hyödytöntä kieltä sitten oppia.
sen vielä ymmärtäisi jos vähän aikaa maassa olevat saisivat omalla kielellään opetusta mutta muutoin en näe paljoa järkeä suunnattomaan resurssien tuhlaukseen tarpeettomien kielten opetuksessa. sitten eivät voi asua kuin muutamassa kunnassa kun eivät muualla osaa puhua kieltä. ja vaatimalla vaativat vielä tilanteen säilyttämistä sellaisena.Kuule hörhö.
Tuskin ruotsin kielellä nyt ihan kaikkea saa aikaiseksi Jyväskylässä.
Täytyy osata kyllä suomeakin, ja englantia. - pesistyttö
Jos ei ole kiinnostunut kielistä, niin aika mene varmaan jossakin muissa harrastuksissa. Kyllä kieliä on yhtä hyvä osata, kuin pelata pallopelejä.
- ei vaa
pesistyttö kirjoitti:
Jos ei ole kiinnostunut kielistä, niin aika mene varmaan jossakin muissa harrastuksissa. Kyllä kieliä on yhtä hyvä osata, kuin pelata pallopelejä.
eiku, mä oon helppo ja mä oon varma ja mut saa kuka vaa ku mä oon epätoivone mut
..ei siihe ulkomaan tarpeetonta kieltä tarvii
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1137247
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h985233Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163486Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333412Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352524Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191856Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961501Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3411451Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311346Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?421270