Onko kellään vielä muistissa Helka Onerva Ketolan surma Itä-Pasilassa alkuvuodesta 1981? Osoite oli Kasöörinkatu 2. Itse muistan tapauksen koht. hyvin koska epäillyn silminnäkijät olivat kaveriporukkaan kuuluvia, mutta muistelkaa tapausta ja kertokaa omia kuulopuheita ja vihjeitä jos niitä mielessä on..
Pasilan kellarisurma 1981
Paikallinen
163737
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Sahan puupulaSahalla pitää olla valtava puupula kun Varikkosuoran uudelta myyntipaikan tontilta piti kaataa kaavassa suojellut puut? Kuinka ELINvoimaVALIOlautakunta antanut luva tälläiseen liito-oravien reitipuiden joukkotuhoon. Mas…
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- On aika ottaa sinuun etäisyyttäKohtalo tuli apuun ja järjesti sille puitteet. Ei sillä että olisi tyytyväinen, päinvastoin.
- Uusi kunnanjohtajaJokos tekoäly on kertonut, kenestä paras uusi kunnanjohtaja? Ketä persut vastustaa?
Vastaukset 16
Vanhimmat
Silminnäkijöiden kuvausten perusteella piirrettiin kuva epäillystä tekijästä. Kuva ei vain muistuta, vaan on muotokuva sarjaraiskaaja Jalo-Eetu Seppäsestä, joka tappoi Helena Mäntylä -nimisen 18-vuotiaan tytön elokuussa 1981 Helsingin Pitäjänmäellä.
Ihan mielenkiintoista myös, että noin kuukausi ennen tuota Kasöörinkadun murhaa surmattiin nainen Keinulaudantiellä Kontulassa. Sekin tapahtui kellarissa.
Kun Seppänen poliisin töppäilyjen jälkeen vihdoin jäi kiinni, raiskauksen taas tehtyään, joskus 1982 Helena Mäntylän surmasta, nämä teot päättyivät. Vapauduttuaan joskus 80-luvun lopulla Seppänen palasi mieliharrastuksensa eli raiskausten pariin. Asuu nykyisin Kontiolahdella. - Elukka!
Ja jos vielä haluaa spekuloida - sitähän tämä tietysti on - niin Seppänen oli ammatiltaan linja-autonkuljettaja. Vuonna 1991 löytyi Helsingin Rajasaaresta surmattuna nainen, joka oli kertonut tavanneensa pulinalinjoilla linja-auton tai rekankuljettajan. Muistaakseni tämäkin uhri oli kuristettu. Kyseistä pulinalinjojen sankaria ei koskaan tavoitettu.
Jalo-Eetu on tosiaan tietääkseni yksi vahvimmin epäillyistä, mutta paikallisiakin epäiltyjä toki oli ja on jos ovat vielä elossa. Ryyppyporukoissa viihtyi käsittääkseni uhri ja miksei siis tekijäkin? Pasilan kuppiloissa ei tuolloin liikkunut Jalo-Eetua tiedustelujeni mukaan, mutta Alppilan, Harjun ja Kallion kulmilla kuulemma pyöri ja erit. oli ns. Ratabaarin kavereita siinä harjun ruumishuoneen ja Populuksen nurkilla. Itseäni kiinnostaa erit. lempinimellä "Möykky" tunnettu kaveri, joka puuhaili niitä näitä Pasilan tienoilla 80-luvulla ja joka ulkonäöllisesti sopii etsintäkuulutuskuviin.
Vai touhusi se J-E siellä. Uhri on tosiaan voinut joutua paikallisen kapakan kantajuoponkin uhriksi, mutta toisaalta sieltä Populuksen kulmilta eli Aleksis Kiven kadun alkupäästä on erittäin selkeä reitti Teollisuuskatua pitkin Itä-Pasilaan, ja juuri siihen päähän, jossa Kasöörinkatu on. Suora linja, pieni pätkä Jämsänkatua ja sitten Kumpulankadulta onkin jo perillä.
Hanki itsellesi kuva Jalo-Eetusta ja piirros siitä epäillystä. En ole koskaan minkään rikosjutun yhteydessä ollut niin ällikällä lyöty. Kyse on tosiaan muotokuvasta. Itse asiassa pisti ihan epäilyttämään, koska se piirros ei ole mikään tavallinen tunnistekuva, vaan näyttää ihan taiteilijan tekemältä. Oliko poliisilla silloin joku taiteilija käytössään, vai oliko silminnäkijä sattumoisin lahjakas piirtäjä?
Nämä tunnistekuvat ovat usein ihan syvältä, ja yks jos toinen silminnäkijä on tekijän paljastuttua joutunut vähän punastelemaan.
ok
Joo, möykky sopii kyllä kuvaukseen, lyhyt, tumma, viikset, erittäin vahva kaveri... Kokin hommia teki, mutta ikää oli kyllä alle 20 v. tohon aikaan. Möykky eli Marko oli meille kuskina 80-luvun puolessa välissä ja muistaakseni just saanut kortin. Tais olla enemmänkin suuntautunut noihin alaikäisiin..
YKSI SILMINNÄKIJÄPOJISTA SANOI, ETTÄ TEKIJÄ OLI NIIN VANHA, ETTÄ ON JO VARMAAN KUOLLUT
aijai,
ihan huutaa piti ettei vaan osattais epäillä
EIKÖ TOI KUVA NÄYTTÄNY IHAN JUKKA PORVARIN NÄKÖSELTÄ MIEHELTÄ
Eikö kaikki porvarit näytä rikollisilta, vajaavuori ainakin.
Viittaus oli tähän äijää
En tunne tapausta mut mitä luettu kuulostaa karmaisevalta
Joku juoppo tai narkkari
Asuin Kasöörinkatu 1:ssä tapauksen aikoihin, meiltä oli suora näköyhteys pihalle. Nähtiin kun poliisi toi pois mm. kellarin oven (jossa oli reikä) , monosen pojat toi ruumiin. Mun isää kuulusteltiin koska oli tuntomerkkeihin sopiva. Mä olin itse kuulusteluissa koska tulin himaan juuri niihin aikoihin ja olin törmännyt yhteen mieheen joka oli todella outo, mies ei kuitenkaan vastannut yhtään tuntomerkkejä. Muistan vieläkin aika hyvin tapauksen.... oli aika karmee
Millä tavalla mies oli outo?
Haluaisin kuulla lisää, millä lailla outo ja minkä näköinen? Me asuttiin siellä kun olin vauva ja äiti kertoi tapauksesta. Oon aina miettinyt onko se ollut joku tuttu joka sen teki.
ONKO HERRA JALO EETU MAINITTU EPÄILTYJEN LISTALLA... ILKKA KIVIOJA