Käyttökokemuksia 80-90 fiiatista, vikoja ym. Oisko kannattava ostos??
Fiatagri 80-90
5
2767
Vastaukset
- -Henkka-
meillä oli vielä ennen kylvöjä 89 mallinen fiat. ihan mukava sillä oli ajella oli pikavaihteella. mutta ferguun se vaihdettiin. ei ole mikään merkillinen vääntäjä vaan tarvitsee kierroksia. nyt lopuksi isä harmitteli kun se oli niin ruostunut ovet ja lokarit
mutta kattelisin ensin hiukan muitakin riippuu tietenkin tarpeesta, koneesta ja tietysti hinnasta - fiat
Kolmoskoneena 80-90 ja käypä peli pikkuhommiin,turbolla kun terästää,niin kulkee jo liukkaasti. Edellinen oli turbolla ja nykyinen vakio tuntuu aika hengettömältä,muut koneet kyllä huomattavasti isompia .
Kytkin loppuu ainakin etukuormaajan kanssa aika nopeaan,suunnanvaihtajalla jos on,niin helppoa vaihtaa vauhdista suuntaa,ei rutise laatikko.
Sähköt on aika heikot,valot ku kynttilät.
Ei tule mitään vakiovikoja mieleen,ollu useampia 80-90:jä ja kertaakaan ei oo rikki menny että ois pitäny työt lopettaa kesken! - fiu fau
Ihme että ne ruostuu niin vaikka pitäis olla galvanoitu? Toinen vaihtoehto olis natikka. Fiiatti tuntuis vain käteen sopivalta
- Jänkä Joonas
Kyllä tuo fiiu on 3,9l neloskoneella. No tyypillisesti fiiu ollut kierroskone. Koneen tärinän vaimennus on hoidettu ns "pässinmunilla" eli kestääpi rukata pumppua siten, että kiertää iloisesti 3000r/min. Voimaakin löytyy, kunhan antaa keppiä..
Jos etsi lujaa ja simppeliä konetta, niin taitaa tuo 90-sarja olla parhaasta päästä. Muutamia tarkastuskohteita fiiun ostajalle..
1) etunavat ja kääntökotelot: Iso etukuormaaja ja paripyörät syövät nuo 10000 käyttötuntiin mennessä.. Eli jos paljon hitsattu tai muuten kierretty rautaa koteloiden ympärille, niin...
Nostamalla kuormaajalla etupään ylös ja heiluttamalla sompaa, näkee olkatappien väljyyden..
2) etuperän kardaanin hammastus.. Vanhemmuuten siitä menee boorit.. Halvin tapa korjata se on hitsata akseli kiinni etuperän akselin tynkään..
3) Hytän korvakot tuppaa repeytymään..=> hytti hakkaa runkoon ja ajomukavuus kärsii...
4) Tarkista, jos mahdollista hydraulipumpun koko.. Alkuperäinen on jotain 32 l/min.. pumppu ottaa voimansa jakopäästä ja liiam iso (>50l(min) pumppu rikkoo käyttäakselin. Ja akselin palanen menee jakopäähän ja.... :(
5) Käynnistyksessä kannattaa katsella koneen savuttamista.. Välsästä koneesta saa pirteän tuntoisen (ilman kuormaa) pienentämällä ruiskujen avautumispaineita ja lisäämällä syöttöä.. Savua vaan tuppa tulemaan hieman enemmän :)
6) Jos koneessa on öljykylpy ilmansuodatin.. Kannattaa kurkata onkos siellä öljyä, vai onko se täynnä turvetta/pölyä.. ym muuta..
ja tietenkin nuo käytettyä traktoria koskevat tarkistuskohdat.. renkaat, vuodot, kopin ruosteet..
älä kuitenkaan säikähdä tätä listaa.. Yleensä vanhassa on aina hieman laittoa :)
-Joonas - Jänkä Joonas
Kyllä tuo fiiu on 3,9l neloskoneella. No tyypillisesti fiiu ollut kierroskone. Koneen tärinän vaimennus on hoidettu ns "pässinmunilla" eli kestääpi rukata pumppua siten, että kiertää iloisesti 3000r/min. Voimaakin löytyy, kunhan antaa keppiä..
Jos etsi lujaa ja simppeliä konetta, niin taitaa tuo 90-sarja olla parhaasta päästä. Muutamia tarkastuskohteita fiiun ostajalle..
1) etunavat ja kääntökotelot: Iso etukuormaaja ja paripyörät syövät nuo 10000 käyttötuntiin mennessä.. Eli jos paljon hitsattu tai muuten kierretty rautaa koteloiden ympärille, niin...
Nostamalla kuormaajalla etupään ylös ja heiluttamalla sompaa, näkee olkatappien väljyyden..
2) etuperän kardaanin hammastus.. Vanhemmuuten siitä menee boorit.. Halvin tapa korjata se on hitsata akseli kiinni etuperän akselin tynkään..
3) Hytän korvakot tuppaa repeytymään..=> hytti hakkaa runkoon ja ajomukavuus kärsii...
4) Tarkista, jos mahdollista hydraulipumpun koko.. Alkuperäinen on jotain 32 l/min.. pumppu ottaa voimansa jakopäästä ja liiam iso (>50l(min) pumppu rikkoo käyttäakselin. Ja akselin palanen menee jakopäähän ja.... :(
5) Käynnistyksessä kannattaa katsella koneen savuttamista.. Välsästä koneesta saa pirteän tuntoisen (ilman kuormaa) pienentämällä ruiskujen avautumispaineita ja lisäämällä syöttöä.. Savua vaan tuppa tulemaan hieman enemmän :)
6) Jos koneessa on öljykylpy ilmansuodatin.. Kannattaa kurkata onkos siellä öljyä, vai onko se täynnä turvetta/pölyä.. ym muuta..
ja tietenkin nuo käytettyä traktoria koskevat tarkistuskohdat.. renkaat, vuodot, kopin ruosteet..
älä kuitenkaan säikähdä tätä listaa.. Yleensä vanhassa on aina hieman laittoa :)
-Joonas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122