Mahdollinen klamydia?

_apua_

Mulla on nelisen kuukautta yhdynnän jälkeen tullut veristä vuotoa emättimestä, ja ollut alaselkä- ja alavatsakipuja. Kaikki oireet oikeastaan pahentuneet vasta viime päivinä. Voiko klamydia puhjeta vasta nyt kunnolla? Olen menossa testeihin, mutta pelkään että olen vetkutellut liikaa, ja hoitamaton tauti aiheuttaisi minulle lapsettomuutta yms. :(

3

762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyne

ja voi silloin aiheuttaa myös kunnon sisäsynnytintulehduksen kuumeiluineen ja alavatsakipuineen. Hoitamaton klamydia ja sisäsynnytintulehdus lisäävät lapsettomuuden ja kohdunulkoisen raskauden riskiä.

Et kerro ikääsi (ilmeisesti olet kuitenkin nuori?), mutta verisen yhdynnän jälkeisen vuodon ja selkä- sekä alavatsakipujen taustalla voi olla muutakin. Hakeudu heti ensi viikolla lääkäriin, tietysti päivystyksenä jos nousee kuumetta ja kivut pahenevat.

• viisas..

tauti saa olla elimistössä vuosia , ennen kuin se alkaa aiheuttaa pysyviä vaurioita, lapsettomuutta jne. kyse on siis lähinnä 3-4 vuodesta.
        Itselläni oli klamydia, ja veristä vuotoa seksin jälkeen. Tauti hoidettiin lääkkeillä pois ja uusinta tarkastus oli parin viikon kuluttua. Nyt puhdas.

• ihmettelen vaan
        viisas.. kirjoitti:

tauti saa olla elimistössä vuosia , ennen kuin se alkaa aiheuttaa pysyviä vaurioita, lapsettomuutta jne. kyse on siis lähinnä 3-4 vuodesta.
        Itselläni oli klamydia, ja veristä vuotoa seksin jälkeen. Tauti hoidettiin lääkkeillä pois ja uusinta tarkastus oli parin viikon kuluttua. Nyt puhdas.

Asiantuntijatkaan eivät pysty sanomaan mitään tarkkaa aikaa, missä klamydia aiheuttaa pysyviä vaurioita. Tiedetään että tartunnan jälkeen oireet tulevat hitaasti, km 4 viikon - kuukausien aikana. Infektion ollessa kohdunkaulan tai limakalvon tasolla munatorvivauriota syntyy harvoin, mutta klamydian aihettaman sisäsynnytintulehduksen jälkeen 15 %:lla potilaista voidaan todeta munatorviperäinen lapsettomuus (Hautamäki, Summanen, Paavonen SLL 2002). Jokainen sairastettu munatorvitulehdus lisää vaurion riskiä kaksinkertaiseksi, ja kolmen tulehduksen jälkeen yli puolella potilaista on palautumaton vaurio.

Ennemminkin kuin ajan perusteella munatorvivaurion todennäköisyyttä voidaan ennustaa klamydiavasta-ainetasojen perusteella.

On muistettava että klamydialle altistuminen - vaikkei ehtisi aiheuttaa lapsettomuutta - lisää myöhemmällä iällä myös kohdunkaulan syövän esiasteiden ja itse syövän riskiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe