Runsaskalkkiset tuoreet

melodiina

Mitkä tuoreruoat sisältävät runsaasti kalkkia? Mitä tuoreruokia pitäisi vähentää, kun kraanavetemme sisältää kalkkia? Ovatko nämä tuoreet hyviä;

Tomaatti
Kurkku
Lanttu
Omena
Keltainen paprika?

8

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avonias

      Linkki tuoreruokien pitoisuuksista ja ruokavinkkejä:
      http://www.snowfallscavies.net/ruoka.html#1
      Kurkku aiheuttaa paljon annettuna virtsakiviä, omena taas liiallisena saattaa tehdä huuliruven pikkuisille. Tomaattiakaan itse en hirveästi antaisi, vaan silloin tällöin on hyvä. Lanttu ja porkkanat ovat hyviä, samoin paprika silloin tällöin on hyvä, koska sisältää paljon c-vitskua. Myös persiljaa, mustikoita, nokkosta ja nauriskin ovat hyviä.

      • täti63

        Kyseenalaistan vastaustasi, avonias.

        Persilja ja porkkanahan sisältävät paljon kalkkia? Eli niitä en kyllä antaisi jos vesijohtovedessä on kerta sitä runsain määrin. Miksei tomaattia? Siinä ei ole haitallisia aineita marsuille, eikä sitä ole todistettu haitalliseksi. Joillekkin saattaa aiheuttaa huulirupea, mutta harvoille. Itse annan tomaattia päivittäin, eikä siitä ole ollut mitään haittaa.

        Ja nokkonen! Eihän se todellakaan kuuluisi kyseisen marsun ruokavalioon, se sitä kalkkia juuri sisältääkin, sanoit että se on hyvä? Eiei.


      • täti63 kirjoitti:

        Kyseenalaistan vastaustasi, avonias.

        Persilja ja porkkanahan sisältävät paljon kalkkia? Eli niitä en kyllä antaisi jos vesijohtovedessä on kerta sitä runsain määrin. Miksei tomaattia? Siinä ei ole haitallisia aineita marsuille, eikä sitä ole todistettu haitalliseksi. Joillekkin saattaa aiheuttaa huulirupea, mutta harvoille. Itse annan tomaattia päivittäin, eikä siitä ole ollut mitään haittaa.

        Ja nokkonen! Eihän se todellakaan kuuluisi kyseisen marsun ruokavalioon, se sitä kalkkia juuri sisältääkin, sanoit että se on hyvä? Eiei.

        Hei! Nokkonen on parasta mitä voi antaa! Siinä on kaikki parhaat ravintoaineet. Liikaa kalkkia siinä ei ole.


      • avonias
        täti63 kirjoitti:

        Kyseenalaistan vastaustasi, avonias.

        Persilja ja porkkanahan sisältävät paljon kalkkia? Eli niitä en kyllä antaisi jos vesijohtovedessä on kerta sitä runsain määrin. Miksei tomaattia? Siinä ei ole haitallisia aineita marsuille, eikä sitä ole todistettu haitalliseksi. Joillekkin saattaa aiheuttaa huulirupea, mutta harvoille. Itse annan tomaattia päivittäin, eikä siitä ole ollut mitään haittaa.

        Ja nokkonen! Eihän se todellakaan kuuluisi kyseisen marsun ruokavalioon, se sitä kalkkia juuri sisältääkin, sanoit että se on hyvä? Eiei.

        Persiljassa ja porkkanassa on kalkkia joo, samoin suurimmassa osassa marsujen tuoreruokia on paljon kalkkia. Mutta annoin vaihtoehdot terveellisimmästä päästä, siis kasviksia joissa on myös muita terveellisiä vitamiineja jne. Ja tosiaan nokkosessa on paljon kaikkea sitä mitä marsu oikeasti tarvitsee, se lisää vastustuskykyä ja antaa terveellisen pohjan moneen muuhunkin.
        Mutta jos nyt ihan viilataan pilkkua niin ketjun aloittajan kannattaisi seisottaa/keittää vesi ennen marsuille antamista. Tässäpä siitä: Mistä vettä?

        Suomessa on erinomainen vesijohtovesi, joka pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta soveltuu marsulle erinomaisesti. Sen sijaan että tartutaan laatusekkoihin, on tärkeämpää että se laatu mitä onkaan pysyisi tasaisena. Juomavesiä ei tule vaihtaa sesongin mukaan, vaan lemmikille on pyrittävä järjestämään pysyvä ja harkittu ratkaisu. Kotimaamme pohjavedet ja kunnan vesijohtovedet ovat yleensä laadultaan erinomaisia, mutta riippuen sijainnista ja sekoitussuhteista vesi voi sisältää marsulle haitallisen suuria määriä kalsiumkarbonaattia eli kalkkikiveä (= kova vesi). Myös osassa väkirehuja kalsiumlisänä käytetty kalkkikivi voi lisätä riskiä virtsatieongelmille (sakkaa virtsassa ja/tai virtsakiviä). Allekirjoittaneen vesijohtovedessä on niin paljon kalkkia, että olen joutunut etsimään vaihtoehtoja markettien pullovesistä, ettei virtsaamisvaikeuksia (hyperkalsiuria) esiintyisi. Samasta syystä tietyt rehumerkit ovat meillä ongelmayksilöillä pannassa.
        (http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_kuitu.html)


      • melodiina
        avonias kirjoitti:

        Persiljassa ja porkkanassa on kalkkia joo, samoin suurimmassa osassa marsujen tuoreruokia on paljon kalkkia. Mutta annoin vaihtoehdot terveellisimmästä päästä, siis kasviksia joissa on myös muita terveellisiä vitamiineja jne. Ja tosiaan nokkosessa on paljon kaikkea sitä mitä marsu oikeasti tarvitsee, se lisää vastustuskykyä ja antaa terveellisen pohjan moneen muuhunkin.
        Mutta jos nyt ihan viilataan pilkkua niin ketjun aloittajan kannattaisi seisottaa/keittää vesi ennen marsuille antamista. Tässäpä siitä: Mistä vettä?

        Suomessa on erinomainen vesijohtovesi, joka pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta soveltuu marsulle erinomaisesti. Sen sijaan että tartutaan laatusekkoihin, on tärkeämpää että se laatu mitä onkaan pysyisi tasaisena. Juomavesiä ei tule vaihtaa sesongin mukaan, vaan lemmikille on pyrittävä järjestämään pysyvä ja harkittu ratkaisu. Kotimaamme pohjavedet ja kunnan vesijohtovedet ovat yleensä laadultaan erinomaisia, mutta riippuen sijainnista ja sekoitussuhteista vesi voi sisältää marsulle haitallisen suuria määriä kalsiumkarbonaattia eli kalkkikiveä (= kova vesi). Myös osassa väkirehuja kalsiumlisänä käytetty kalkkikivi voi lisätä riskiä virtsatieongelmille (sakkaa virtsassa ja/tai virtsakiviä). Allekirjoittaneen vesijohtovedessä on niin paljon kalkkia, että olen joutunut etsimään vaihtoehtoja markettien pullovesistä, ettei virtsaamisvaikeuksia (hyperkalsiuria) esiintyisi. Samasta syystä tietyt rehumerkit ovat meillä ongelmayksilöillä pannassa.
        (http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_kuitu.html)

        Joo siis meillä on juuri tuota kovaa vettä, eli jossa on runsaita määriä kalkkia. Ja siksi ajattelin tuoreet valita vähäisen kalkkimäärän perusteella, etteivät saisi kalkkia kauheasti lisää ruoasta. Eli kyselin, mitä vähäkalkkisia tuoreita on?


      • täti63
        moiraine kirjoitti:

        Hei! Nokkonen on parasta mitä voi antaa! Siinä on kaikki parhaat ravintoaineet. Liikaa kalkkia siinä ei ole.

        Tottakai marsu saa siitä aivan liikaa kalkkia, jos se saa sitä runsaasti vedestä ja sitten sille annettaisiin vielä jotain nokkosta! Tällöin pitää valita ne vähäkalkkisimmat vaihtoehdot, jotta kalkin määrää minimoitaisiin.


      • avonias
        melodiina kirjoitti:

        Joo siis meillä on juuri tuota kovaa vettä, eli jossa on runsaita määriä kalkkia. Ja siksi ajattelin tuoreet valita vähäisen kalkkimäärän perusteella, etteivät saisi kalkkia kauheasti lisää ruoasta. Eli kyselin, mitä vähäkalkkisia tuoreita on?

        Tuossa aikaisemmin laitoin ton linkin..löysit varmaan sieltä sen taulukon :)
        Eli jos vesi jo sisältää kalkkia runsaasti, voit antaa noita jotka on keltaisella, tai punaisella. Punaisella olevat kuitenkin sitten sisältävät reilusti tuota fosforia (kalsiumin suhde fosforiin on 1:2). Että ei varmaan passaa sitten ylenmäärin niitäkään antaa :)


    • Nokkosessa on myös kalkkia sitovia aineita, joten siksi nokkosen runsas kalkkisuus ei haittaa. Joten nokkosta voi antaa niin paljon kuin haluaa- varsinkin jos keittää veden ensin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 53
      720
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      663
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe