Kyselisin täällä sellaisia, että kuinka pian voi ilman suurempia riskejä hankkia toisen lapsen sektion jälkeen? Lääkäri suositteli kahta vuotta, mutta onko todella välttämätöntä odottaa niin kauan? Koska kroppa kestää uuden raskauden ja synnytyksen? Mitä riskejä siinä sitten on, jos onnistuukin (tai vanhingossa) ennemmin?
raskaus sektion jälkeen
15
9529
Vastaukset
- jee jee jerry
kato tuolt neuvoo
http://www.outwar.com/page.php?x=1503274 - nais
Yleensä kyllä suositellaan vähintään puolta vuotta. Nopeampiakin tapauksia tiedän, joissa kaikki on mennyt hyvin. Jos sinä olet hitaasti paranevaa sorttia tai jokin on mennyt normaalia huonommin sektiossasi, voisi olla perusteltua suositella pidempää taukoa, mutta silloin sinulle olisi kerrottu, että tämän ja tuon syyn vuoksi pitää odottaa näin pitkään.
Lääkäreillä kuuluu olevan jonkinlaisia "koulukuntaeroja" tuon suosituksen kanssa. Jotkut ovat sitä mieltä, ettei mitään rajoitusta ole. Suurin osa suosittelee puolta vuotta ja jotkut pidempää aikaa. Tuo 2v on kyllä ennätys, mitä olen kuullut.- Oona
Raskauksien välillä olisi hyvä pitää taukoa (sektio tai alatiesynnytys), että naisen elimistö palautuisi edellisestä raskaudesta ja rautavarastot kerkeäisivät uusiutua. Muistaakseni suositus oli juuri tuo kaksi vuotta aikaeroa synnytysten välillä.
- ???
Oona kirjoitti:
Raskauksien välillä olisi hyvä pitää taukoa (sektio tai alatiesynnytys), että naisen elimistö palautuisi edellisestä raskaudesta ja rautavarastot kerkeäisivät uusiutua. Muistaakseni suositus oli juuri tuo kaksi vuotta aikaeroa synnytysten välillä.
Olen kuullut tutkimuksesta, jonka mukaan terve nainen kestää elämänsä aikana jopa 25 normaalia, hyvin mennyttä, alatiesynnytystä. Jos kahden peräkkäisen synnytyksen väli olisi 2 vuotta, siihen menisi 50 vuotta (vähän alle). Ei nykynaisen elinikä siihen riitä.
- mamma
Oona kirjoitti:
Suositukset olivat jotain 9kk:n pintaan.
- Oona
??? kirjoitti:
Olen kuullut tutkimuksesta, jonka mukaan terve nainen kestää elämänsä aikana jopa 25 normaalia, hyvin mennyttä, alatiesynnytystä. Jos kahden peräkkäisen synnytyksen väli olisi 2 vuotta, siihen menisi 50 vuotta (vähän alle). Ei nykynaisen elinikä siihen riitä.
Suositukset ovat yleisiä suosituksia, toiset toki palautuvat nopeammin kuin toiset. On myös totta että 25 alatiesynnytystä on mahdollista osalle ihmisistä, mutta ei kaikille. Oma mielipiteeni on, että kannattaa pitää hieman väliä synnytysten välillä kuunnellen myös omaa kehoaan.
- äiti ja lapsi 3,5kk
Oona kirjoitti:
KAKSI VUOTTA menee keskimäärin naiselta palautua edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä, ainakin sen kätilön/opettajan mukaan, joka minullekin opetti pari vuotta sitten äitiyshuoltoa eräässä amk:ssa. Kait se on munkin, nykyisin terkkarina, uskottava kun viisaampi on sen opettanut!
- ystävä
äiti ja lapsi 3,5kk kirjoitti:
KAKSI VUOTTA menee keskimäärin naiselta palautua edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä, ainakin sen kätilön/opettajan mukaan, joka minullekin opetti pari vuotta sitten äitiyshuoltoa eräässä amk:ssa. Kait se on munkin, nykyisin terkkarina, uskottava kun viisaampi on sen opettanut!
KAKSI VUOTTA ei voi olla keskiverto.
Ystävälläni repesi peräsuolen sulkijalihas ekassa synnytyksessä. Tämä vamma on erittäin harvinainen. Hänellä on hitaasti paraneva kudostyyppi. Tasan 2 vuotta tuosta tapauksesta lääkäri tarkisti tilanteen, ja antoi hänelle luvan alkaa yrittämään toista lasta.
Millaisia ovat sitten ne naiset, joilla menee yli 2 vuotta fyysiseen toipumiseen?
Taitaa olla jollain hukassa tieto siitä, mitä keskiverto tarkoittaa. - Oona
ystävä kirjoitti:
Ystävälläni repesi peräsuolen sulkijalihas ekassa synnytyksessä. Tämä vamma on erittäin harvinainen. Hänellä on hitaasti paraneva kudostyyppi. Tasan 2 vuotta tuosta tapauksesta lääkäri tarkisti tilanteen, ja antoi hänelle luvan alkaa yrittämään toista lasta.
Millaisia ovat sitten ne naiset, joilla menee yli 2 vuotta fyysiseen toipumiseen?
Taitaa olla jollain hukassa tieto siitä, mitä keskiverto tarkoittaa.Ystäväsi tapaus on harvinainen ja hänelle lääkäriantoi luvan kahden vuoden päästä alkaa yrittämään lasta eli väliajaksi raskauksille tulee n. 3vuotta. Lisäksi mm. rautavarastojen palautuminen normaalille tasolle kestää jonkun aikaa ja ehkä tähän voisi myös kuulua henkinen jaksaminen (en tiedä kuuluuko varmasti?) Itse opiskelen terveydenhoitajaksi ja näin muistelisin meille opetettaneen. Tuohon kahden vuoden väliaikaan voi myös kuulua muitakin juttuja (aika vähän vielä ollut synnytysoppia meillä) miksi pitäisi pitää väliä, mutta niistä minulla ei ole tietoa vielä...Mutta eihän tämä kuitenkaan tarkoita sitä ettei lapsia saisi hankkia aikaisemmin.
Maalaisjärjellä ajateltuna itse pitäisin kuitenkin tuon noin kaksi vuotta eroa (eli toisen lapsen yrittäminen silloin kun edellinen on vuoden ikäinen), sillä silloin kerkeää nauttia vauva-ajasta edellisen kanssa, eikä ole kahta ihan pientä lasta (voi olla aika rankkaa jos kaks alle vuoden ikäistä esim. vastasyntyny ja 12kk ikänen). Toisaalta imetyskin (jos imettää) estää (yleensä) raskaaksi tulo, eli voisi ajatella että naisen kehokin on "sitä" vastaan, että raskauksia olisi liian tiheästi.
No nämä oli vain minun mielipiteitä, ei kannata kenenkään vetää hernettä nenään näistä...=) Jokainenhan kuitenkin itse tietää miten jaksaa ja miten keho kestää. - Oona
Oona kirjoitti:
Ystäväsi tapaus on harvinainen ja hänelle lääkäriantoi luvan kahden vuoden päästä alkaa yrittämään lasta eli väliajaksi raskauksille tulee n. 3vuotta. Lisäksi mm. rautavarastojen palautuminen normaalille tasolle kestää jonkun aikaa ja ehkä tähän voisi myös kuulua henkinen jaksaminen (en tiedä kuuluuko varmasti?) Itse opiskelen terveydenhoitajaksi ja näin muistelisin meille opetettaneen. Tuohon kahden vuoden väliaikaan voi myös kuulua muitakin juttuja (aika vähän vielä ollut synnytysoppia meillä) miksi pitäisi pitää väliä, mutta niistä minulla ei ole tietoa vielä...Mutta eihän tämä kuitenkaan tarkoita sitä ettei lapsia saisi hankkia aikaisemmin.
Maalaisjärjellä ajateltuna itse pitäisin kuitenkin tuon noin kaksi vuotta eroa (eli toisen lapsen yrittäminen silloin kun edellinen on vuoden ikäinen), sillä silloin kerkeää nauttia vauva-ajasta edellisen kanssa, eikä ole kahta ihan pientä lasta (voi olla aika rankkaa jos kaks alle vuoden ikäistä esim. vastasyntyny ja 12kk ikänen). Toisaalta imetyskin (jos imettää) estää (yleensä) raskaaksi tulo, eli voisi ajatella että naisen kehokin on "sitä" vastaan, että raskauksia olisi liian tiheästi.
No nämä oli vain minun mielipiteitä, ei kannata kenenkään vetää hernettä nenään näistä...=) Jokainenhan kuitenkin itse tietää miten jaksaa ja miten keho kestää.Siis synnytyksille tulee väliajaksi n. 3 vuotta...En ole muuten varma onko se suositus että 2 vuotta synnytyksien vai raskauksien välillä.
- K-18
Oona kirjoitti:
Siis synnytyksille tulee väliajaksi n. 3 vuotta...En ole muuten varma onko se suositus että 2 vuotta synnytyksien vai raskauksien välillä.
Käsittääkseni raskauksilla, eli jos tuli raskaaksi viimeksi kesäkuussa 02, niin ensi kesänä voisi alkaa yrittään toista.
Syy väliajalle on se, että jo valmiiksi rasittunut keho kestää komplikaatioita huonommin, ja myös komplikaatiot ovat yleisempiä. Eli liian tiheään tahtiin lasten tehtaileminen on urheilemista omalla ja lapsen terveydellä.
Miksi ylipäätään ei voisi odottaa vähintään tuota kahta vuotta? Saisi keho levätä, sekä olisi aikaa välillä parisuhteen kunnostamiseen jne. Väliaika myös vaikuttaa, millaiset "paikat" on, kun lastenteon lopettaa. Väliajan pitäneellä paremmat, vuoden välein synnyttäneellä huonommat (vaikka siihen vaikuttaa tietysti synnytyksen kulkukin). - heli
ystävä kirjoitti:
Taitaa olla jollain hukassa tieto siitä, mitä keskiverto tarkoittaa.Kyllä raskaudesta toipuminen vie 2 vuotta vaikka hullulta kuulostaa! Elimistön rauta ja kalsium-varastojen täyttyminen yms. kun otetaan siihen mukaan niin tuon ajan ne todellakin vie!
- elamaonepareilua
Oona kirjoitti:
Ystäväsi tapaus on harvinainen ja hänelle lääkäriantoi luvan kahden vuoden päästä alkaa yrittämään lasta eli väliajaksi raskauksille tulee n. 3vuotta. Lisäksi mm. rautavarastojen palautuminen normaalille tasolle kestää jonkun aikaa ja ehkä tähän voisi myös kuulua henkinen jaksaminen (en tiedä kuuluuko varmasti?) Itse opiskelen terveydenhoitajaksi ja näin muistelisin meille opetettaneen. Tuohon kahden vuoden väliaikaan voi myös kuulua muitakin juttuja (aika vähän vielä ollut synnytysoppia meillä) miksi pitäisi pitää väliä, mutta niistä minulla ei ole tietoa vielä...Mutta eihän tämä kuitenkaan tarkoita sitä ettei lapsia saisi hankkia aikaisemmin.
No nämä oli vain minun mielipiteitä, ei kannata kenenkään vetää hernettä nenään näistä...=) Jokainenhan kuitenkin itse tietää miten jaksaa ja miten keho kestää.Kylläpä täällä jaellaan tiukkoja ohjeita puolin jos toisin :) Kyllä se taitaa olla niin että näyttöä ei hirmusti ole oikein mistään ajasta sektion jälkeen, siksi lääkäritkin ovat eri mieltä asiasta. Itse olen ajatellut asian niin että luonto hoitaa asian sitten kun kroppa on siihen valmis.
Sen vain haluan tässä sanoa, että lapsia ei voi kovin suunnitella milloin niitä TEHDÄÄN. Meillä kuoli ensimmäinen lapsi sektion aikana ja en todellakaan ehkäise seuraavan raskauden alkamista. Minun lapsensaamisprojekti on kestänyt jo lähes 5 vuotta, kaikkine keskenmenoineen ym. Syli on edelleen tyhjä. Kaikki ei ole aina niin helppoa!
- aino
mulla kaikki kolme ipanaa oa sektio lapsia, ja tosiaan kannattaa uskoo lääkärii ni kestää sitten enempikin tehä mulla olis viel varaa tehä yx sano lääkäri. olen just sillä kahen ja puolen vuoden välillä niitä pyöräytellyt!
siinä on muistettava sekin että kun tulet vauvan kanssa kotiin et saa nostaa pahemmin mitään ja jos siellä sitten odotteleekin kovin pieni isoveli tai sisko ni, helpompikin on jos on pidempi väli saat siitä hiukan apua pikku viemisissä ja tuomisissa. ysäväni teki vuoden ikä erolla ja makasi sairaalassa toista kuukautta ennen synnytystä. - hiukkan
Kysäseppä pohjanmaan tyttäriltä, miten kroppa kestää toistakymmentä kakaraa. Ja joillain kuuski tullu sektiolla. Oma muija on kestävää sorttia mutta ei uskonnon kans mitään tekemistä. Siel tehdään lapsia sektiolla tahi ilman jokatapauksessa.Tietysti rajansa kaikella, vai onko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221691
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658