Avioehto ja

ulosotto

Hei!

Mieheni kanssa ihanaa yhdessäoloa takana jo vuosia ja naimisiin haluttaisiin jo mennä. Minun menneisyydessä hankkimani ongelma vain uhkaa kaataa yhteisen haaveen...
Minulla on ulosotossa velkaa, miehellä ei - minulla ei siis omaisuutta, mutta miehellä (pankin)talo :)

Onko mahdollista tehdä avioehtoa, joka rajaa minun velkani vain minulle? Ja tietenkin miehen omaisuuden miehelle.

Pystyykö avioehdolla vaikuttaa siihen, että avioliiton solmimisen jälkeen miehen tekemät hankinnat/sijoitukset pysyvät vain hänen omaisuutenaan, vai tuleeko niistä yhdessä hankittua omaisuutta, johon vouti sitten pääsee käsiksi?

Yksinkertaisemmin kysyttynä siis;
onko mitään keinoa meillä mennä naimisiin niin, että mies voi ostaa uuden pesukoneen ilman, että joku kantaa sen jo kohta ulos?

Ja tuloista vielä sen verran, että minulla niitä ei vielä toistaiseksi juuri ole. Mies on töissä.

7

960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miehesi omaisuutta

      Avioliiton aikana omaisuus ei muutu toisen henkilön omaisuudeksi eikä velka toisen henkilön omaisuudeksi. Sinä vastaat velastasi edelleenkin. Ja vouti hakee sitä vain sinulta.

      Avioehdolla säädetään, miten käy kun avioliitto purkautuu eron tai kuoleman kautta. Jos haluatte, niin voitte tehdä avioehtosopimuksen, jolla sovitte esim. että teidän avioliiton sitten joskus päätyttyä tasinkoja ei maksella.

    • kannattaa tehdä

      avioehto tuossa tapauksessa.

      Avioliiton aikana omaisuuksien erillisyyden periaate on voimassa, ja kunhan mies faktisesti maksaa (hänellä on kuitit, tilitapahtumat) ja omistaa tavarat, ei vouti pääse niihin käsiksi.

      Avioliiton päättyessä enemmän omistava luovuttaa tasinkoa vähemmän omistavalle, jos avioehtoa ei ole solmittu. teidän tapauksessanne kannattaa avioehto tehdä. Se on yksinkertainen toimenpide ja jos olette molemmat varmoja asiantilasta, ette tarvitse lakimiehenkään apua.

      Toimivan mallin löytää esimeriksi:
      http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/mallit/rtf/avioehtosopimus.rtf

      Avioehto täytyy sitten vielä rekisteröidä maistraattiin, rekisteröimislomake mieluiten täytettynä siinä mukana:
      http://lomake.fi/forms/pdf/MAIST/maist21/fi

      Rekisteröinti maksaa muistaakseni 46 euroa.

      • kenen kannattaa

        Jos ajattelee pelkästään rahaa, niin kysyjän kannalta avioehtosopimus olisi epäedullinen mutta puolison kannalta edullinen.


      • tapauksessa
        kenen kannattaa kirjoitti:

        Jos ajattelee pelkästään rahaa, niin kysyjän kannalta avioehtosopimus olisi epäedullinen mutta puolison kannalta edullinen.

        epäedullinen lähinnä kysyjän velkojien kannalta. Jos kysyjä itse on velkainen, tasinkona saadut varat ulosmitataan melko nopeasti eikä niistä ilahdu kumpikaan aviopuolisoista.

        Sehän tässä lähtötilanne oli.


      • niin sitten
        tapauksessa kirjoitti:

        epäedullinen lähinnä kysyjän velkojien kannalta. Jos kysyjä itse on velkainen, tasinkona saadut varat ulosmitataan melko nopeasti eikä niistä ilahdu kumpikaan aviopuolisoista.

        Sehän tässä lähtötilanne oli.

        Sain viestistä sellaisen käsityksen, että kysyjä aikoo jossain vaiheessa hankkia tuloja.

        Tosiaan mikäli velkaa on ihan tolkuttomasti eikä kysyjällä ole koskaan aikomustakaan maksaa sitä, niin sitten on aivan sama.


      • hankkia tuloja..
        niin sitten kirjoitti:

        Sain viestistä sellaisen käsityksen, että kysyjä aikoo jossain vaiheessa hankkia tuloja.

        Tosiaan mikäli velkaa on ihan tolkuttomasti eikä kysyjällä ole koskaan aikomustakaan maksaa sitä, niin sitten on aivan sama.

        Aion hankkia tuloja ja maksaa velkani pois - sitä ei ole mahdottomia määriä, sanoisin 15 000€. Tällä hetkellä tulotaso on kuitenkin sellainen ettei maksaminen ole mahdollista.

        Avioehdolla haluan suojata puolisoani, ettei hän joudu kärsimään minun tekemistäni virheistä. Enkä voisi kuvitella meneväni naimisiin ajatellen, että 'tämä ei nyt ole taloudellisesti minulle kannattavaa'.

        Kiitoksia vastauksista!


      • ei hämminkiä
        hankkia tuloja.. kirjoitti:

        Aion hankkia tuloja ja maksaa velkani pois - sitä ei ole mahdottomia määriä, sanoisin 15 000€. Tällä hetkellä tulotaso on kuitenkin sellainen ettei maksaminen ole mahdollista.

        Avioehdolla haluan suojata puolisoani, ettei hän joudu kärsimään minun tekemistäni virheistä. Enkä voisi kuvitella meneväni naimisiin ajatellen, että 'tämä ei nyt ole taloudellisesti minulle kannattavaa'.

        Kiitoksia vastauksista!

        Jos noin vähästä on kyse, niin ei kannata avioehtosopimusta tehdä. Vouti ei pääse avioliiton aikana käsiksi miehesi omaisuuteen. Se on edelleen hänen. Kumppanisi voisi joutua kärsimään tilanteesta vain jos avioliittonne päättyisi kovinkin pikaisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe