valtava pelko

sisälläni

hei kaikille,
olen lähes keski-ikäinen naikkonen ja pelkään sairastavani syöpää. Pelko gynekologille on aivan valtava. Olin lääkärissä pari viikkoa sitten stressin takia ja hän palpoi vatsaani ja tuntui kyhmyrä, mielestäni isohko. Lääkäri totesi "kannattaisi mennä gynelle". Varastin perusterveydenhuoltoon ajan että saisin lähetteen gynelle mutta en mennyt sinne. Läheisiä on kuollut paljon lähivuosina, olen jaksanut olla töissä mutta vaikka lääkäri siinä vielä tokaisi että "vaikuttaa kohdun reunassa olevalta myomalta", en jotenkin jaksa uskoa että se olisi ohi pelkällä leikkauksella. Olen niin väsynyt tähän jokapäiväiseen miettimiseen, en tiedä miksi tämä on niin vaikeaa. Käynti lääkärissä auttaisi asioiden etenemisessä, päivät menee netissä lukien tarinoita ja masentaa kaikki. Anteeksi tämä purkautuminen mutta tämä jotenkin ainakin helpottaa oloani.

24

1750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • postuumi

...maksamattomiin lainoihin saattaa kuolla. Keräät ittes nyt kasaan ja menet tutkimuksiin, soitat uuden ajan heti huomenna. Tämä tauti on vähän vakavampaa kuin flunssa, mutta helpompaa kuin moni muu. Reipasta mieltä!

• Elisama

Älä nyt anna pelolle valtaa.
      Jos siellä on jotain pahaa niin mitä aikaisemmassa vaiheessa pääset hoitoon niin sen parempi ennuste. Mene nyt sinne tutkimuksiin, pyydän.

• tsemppiä.

Ihan en viestistäsi ymmärtänyt, että pelkäätkö gynekologia vai syöpää vai molempia:)
      Mutta tiedätkö, maailmassa on pahempiakin asioita kuin syöpä, uskotko?
      Syövästä paranee nykyään, kunhan ei kerkeä levitä pitkälle, niin siksi olisi tosi hyvä jos vaikka siellä olisi jotain pahaa, mitä en toivo, että menisit tohtorille.
      Syöpä hoitoja on monia. Monet selviää pelkällä säikähdyksellä, monet selviää leikkauksella ja siitä toipumisella. Jotkut saavat leikkauksen päälle sädehoidon joka on ihan helppo juttu. Ja jotkut joutuvat ottaa, pelätyt sytöstaatit. Mutta nekin ovat niin henkilökohtaisia oireet siitä meinaan, että jotkut kyvät jopa töissä huomaamatta että saavat sytöjä.
      Eli älä pelkää, koska helpommalla pääset kun juokset tohtorille ajoissa ja kerrot kaikki huolesi;)
      ja jos lääkäri uskoo, että se on myoma niin siitähän on hyvä lähteä!!!
      Mä tiedän meistä syöpäpotilaista on jokainen pelännyt ja pelkää vieläkin vaikka hoidot on ohi. Nyt sitten jännitetään kontrolleja.
      Mutta itse tiesin, että syöpävaara oli niin valmistin itseni että perhana jos se on sitä niin se otetaan vastaan ja siitä selvitään. Ja mä olen selvinnyt ihan hyvin ja hoidot on ohi. Itse sai syöpään leikkauksen ja sädetyksen.
      Mutta turhaan ei kannata murehtia etukäteen siinä menee jokainen meille arvokas ja annettu päivä pilalle.
      Ennemmin sitä on syöpäpotilas ja elää täysillä kun elää pelossa ka kuvittelee kaikkea pahaa, ja entäs jos se ei olekkaan sitä:)

Voimia sinulle, mene käymään vaikka henk.kohtasesti terveyskeskuksessa ja varaa aika sairaanhoitajalle ja sanp suoraan että pelottaa niin maan.... että tarvit apua nyt etkä huomenna.

Olet ajatuksissa.

• Leikattu

Lääkärihän sanoi sinulle, vaikuttaa myomalta. Itse olin 37-vuotias, kun menin tutkimuksiin ja lääkäri totesi, että kohtu on kuin perunasäkki! Sieltä löytyi kaksi naisen nyrkin kokoista myomaa, jotka leikattiin kohdun poistolla. Sairaalassa silloin, melkein 30 vuotta sitten, viikko ja sairauslomaa kuukausi. Kaikki sen jälkeen kunnossa. Eikun vaan myomien poistoon...

• sisälläni

Huomenta, tuli taas nukuttua 14 tuntia. Heti herättyäni läppäri auki ja katsomaan tänne onks kukaan vastannut. Kiitos teille jotka kannustatte, otin heti luurin kauniiseen käteeni ja soitin lääkäriajan ja sain sen jo tälle päivälle. Sitten ilmoitin töihin etten tule iltavuoroon. Nyt alko pelottaan, tuleeko jo tänään lähtö sairaalaan, mitähän sieltä löytyy, toisaalta toivon että saan yleislääkäriltä heti samantien lähetteen eteenpäin. Huh huh....

Helpottaa kovasti kun olette kannustusjoukkoinani vaikka en teitä tunnekaan.

Mutta nyt koitan vaan tässä sinnitellä. Mieheni oli yövuorossa töissä ja nukkuu nyt, mutta hän on onneksi myös tukena ja lähtee varmasti mukaani. Ilmottelen sitten miten kävi ja lupaan mennä sinne lääkäriin kello 14.15.

• Ira¤
        sisälläni kirjoitti:

Huomenta, tuli taas nukuttua 14 tuntia. Heti herättyäni läppäri auki ja katsomaan tänne onks kukaan vastannut. Kiitos teille jotka kannustatte, otin heti luurin kauniiseen käteeni ja soitin lääkäriajan ja sain sen jo tälle päivälle. Sitten ilmoitin töihin etten tule iltavuoroon. Nyt alko pelottaan, tuleeko jo tänään lähtö sairaalaan, mitähän sieltä löytyy, toisaalta toivon että saan yleislääkäriltä heti samantien lähetteen eteenpäin. Huh huh....

Helpottaa kovasti kun olette kannustusjoukkoinani vaikka en teitä tunnekaan.

Mutta nyt koitan vaan tässä sinnitellä. Mieheni oli yövuorossa töissä ja nukkuu nyt, mutta hän on onneksi myös tukena ja lähtee varmasti mukaani. Ilmottelen sitten miten kävi ja lupaan mennä sinne lääkäriin kello 14.15.

toivotaan jotta hyviä uutisia saat,ja mikäli myomia todennäköisesti leikataan pois.Kirjoittele mitä sinulle sanoivat:)

• lääkäriin
        Ira¤ kirjoitti:

toivotaan jotta hyviä uutisia saat,ja mikäli myomia todennäköisesti leikataan pois.Kirjoittele mitä sinulle sanoivat:)

Se on oikein hyvä asia, että läheinen on mukana, koska on kaksi korvaparia kuuntelemassa. Joskus sattuu niin, että potilas ei muista kuulemaansa asiaa ihan kaikki lääkäriltä.
        Tietysti pelko on aina läsnä, mutta pääasia on se, että lähdet lääkäriin! Tsemppiä!

• sain suoritettua
        lääkäriin kirjoitti:

Se on oikein hyvä asia, että läheinen on mukana, koska on kaksi korvaparia kuuntelemassa. Joskus sattuu niin, että potilas ei muista kuulemaansa asiaa ihan kaikki lääkäriltä.
        Tietysti pelko on aina läsnä, mutta pääasia on se, että lähdet lääkäriin! Tsemppiä!

Nyt on sit lääkärissä käyty. Menin ovesta sisälle ja lääkäri kysyi mikä on? kerroin avoimesti kaiken. Hän kehoitti menemään vuoteelle ja alkoi painella vatsaani. löysi mainitsemani myhkyrän jota paineli ja paineli ja paineli. Sitten hän sanoi"Tämä ei ole kohdussa päinkään eikä tämä ole kasvain vaan tämä on tyrä"!

Oli hetken hiljaa ja sitten sanoin että ai tyrä!?

Hän painotti kolmeen neljään kertaan että kyseessä ei ole kasvain vaan tyrä!

Sanoin että haluan ajan papaan ja gynelle nopeasti. Hän sanoi "laitan sinulle lähetteen gynelle koska niin haluat ja papaan voi tilata ajan lähtiessäsi". Huomena menen papaan kello 13.

• tjn
        sain suoritettua kirjoitti:

Nyt on sit lääkärissä käyty. Menin ovesta sisälle ja lääkäri kysyi mikä on? kerroin avoimesti kaiken. Hän kehoitti menemään vuoteelle ja alkoi painella vatsaani. löysi mainitsemani myhkyrän jota paineli ja paineli ja paineli. Sitten hän sanoi"Tämä ei ole kohdussa päinkään eikä tämä ole kasvain vaan tämä on tyrä"!

Sanoin että haluan ajan papaan ja gynelle nopeasti. Hän sanoi "laitan sinulle lähetteen gynelle koska niin haluat ja papaan voi tilata ajan lähtiessäsi". Huomena menen papaan kello 13.

Noin ne asiat järjestyvät!

• näin se menee!
        sain suoritettua kirjoitti:

Kyllä kannatti mennä lekuriin, ajattele jos olisit venyttänyt ja vanuttanut ja pelännyt että sulla on syöpä:)
        Mä onnittelen sua tuhannesti!!! Hyvää ja antoisaa kevättä!

• sisälläni
        näin se menee! kirjoitti:

Kyllä kannatti mennä lekuriin, ajattele jos olisit venyttänyt ja vanuttanut ja pelännyt että sulla on syöpä:)
        Mä onnittelen sua tuhannesti!!! Hyvää ja antoisaa kevättä!

Nyt sain sitten itsestäni irti tuon papareissunkin, eli se on nyt sit otettu. Alkaa tuo piinaava odotus vastauksen suhteen. TOivon että mun gyneaika tulee jo ensviikoks että pääsen sinnekin nopeasti. Itse en jaksa uskoa tuon lääkärin tyräepäilyä koska alavatsa on ajoittain kipeä. Ennemmin uskon siihen että se on myoma ja pahiten pelkään että mulla on munasarjasyöpä! voitteko kertoa millaisia oireita ja olotiloja teillä oli ennen kun saitte diagnoosin? pelko alkaa jälleen hiipiä muhun ja papatuloksen odotukseen voi kaiketi mennä montaki viikkoa? vai kuin? Kiitos että olette olemassa:)

• Ei kiireellistä?
        sisälläni kirjoitti:

Nyt sain sitten itsestäni irti tuon papareissunkin, eli se on nyt sit otettu. Alkaa tuo piinaava odotus vastauksen suhteen. TOivon että mun gyneaika tulee jo ensviikoks että pääsen sinnekin nopeasti. Itse en jaksa uskoa tuon lääkärin tyräepäilyä koska alavatsa on ajoittain kipeä. Ennemmin uskon siihen että se on myoma ja pahiten pelkään että mulla on munasarjasyöpä! voitteko kertoa millaisia oireita ja olotiloja teillä oli ennen kun saitte diagnoosin? pelko alkaa jälleen hiipiä muhun ja papatuloksen odotukseen voi kaiketi mennä montaki viikkoa? vai kuin? Kiitos että olette olemassa:)

Tiedäthän, että lähetteissä myös poliklinikoille on kiireellisyysluokat? Älä noin hätäile, veikkaan että kiireellisyysluokkasi on III,jos olisi hätä olisit saanut kiireellisen lähetteen. Poliklinikoille on jopa useamman kuukauden jonot, ellei ole selvä syöpäepäily.

• Eeeeva
        Ei kiireellistä? kirjoitti:

Tiedäthän, että lähetteissä myös poliklinikoille on kiireellisyysluokat? Älä noin hätäile, veikkaan että kiireellisyysluokkasi on III,jos olisi hätä olisit saanut kiireellisen lähetteen. Poliklinikoille on jopa useamman kuukauden jonot, ellei ole selvä syöpäepäily.

Nyt vielä täytyy kysyä, kun en tiedä: selviääkö papasta munasarjasyöpä? nimittain minä epäilen sitä, ultrata ainakin pitäisi, niin saisit tuon pelon pois, ja varmuuden siitä tyrästä, jos se sitä on.
        Tsemppiä kuitenkin, ja tutkituta itseäsi niin kauan kunnes saat mielenrauhan.

• joyder
        sisälläni kirjoitti:

Kun menet papa-kokeeseen niin pyydä ultraus niin siinähän se selviää onko siellä sn munasarjoissa jotain epäilyttävää ihan heti saman tien ja jos he löytävät jotain erityistä niin seuraava etappisi on CT-kuva missä he varmasti varmistavat oliko huoli aiheellinen vai ei.

Itse olen sairastanut munasarjasyövän vuonna 2004 ja selvinnyt siitä ja tänä keväänä minulta leikattiin pienempi harmiton syöpäkasvain ja tässä sitä vaan porkutellaan.

Kannattaa elää päivä kerrallaan ja turha pelko pois ei sitä elämästään muuten nauti yhtään mitään. Tutkituta itsesi kunnolla niin voi olla rauhallisin mielin itsesi kanssa ja eikä tarvitse pelätä sairastavansa mitään vakavaa jos ei mitään löydy. Tsemiä!

• Elisama
        sisälläni kirjoitti:

Yleensä menee nelisen viikkoa tulosten odotteluun.
        Se mitä olet kertonut ei mielestäni kovin vahvasti viittaa syöpään.
        Haluatko että rukoilen täällä puolestasi.

• sisälläni
        Elisama kirjoitti:

Yleensä menee nelisen viikkoa tulosten odotteluun.
        Se mitä olet kertonut ei mielestäni kovin vahvasti viittaa syöpään.
        Haluatko että rukoilen täällä puolestasi.

Kiitos, haluan.

• Elisama
        sisälläni kirjoitti:

Kiitos, haluan.

Muistan sinua rukouksissani.

• sisälläni
        Elisama kirjoitti:

Muistan sinua rukouksissani.

Nyt tuli sitten kutsu gynelle eli aika on 15.5. hieman on olo rauhoittunut mutta nyt alko taas jännittämään. Näin nopeasti tuli aika, kahdessa viikossa. Tuliko siksi että itse vaadin? vaiko miksi? Vatsa ja alavatsa on olleet ihan ok, mutta pelko vaan jyllää. Papatulosta ei ole vielä tullut sitä odottelen kauhulla. Vaikka toisaalta olen tyytyväinen että asiat etenee niin toisaalta tämä on kamalaa. Anteeksi kun taas uikutan.

• Ira¤
        sisälläni kirjoitti:

Nyt tuli sitten kutsu gynelle eli aika on 15.5. hieman on olo rauhoittunut mutta nyt alko taas jännittämään. Näin nopeasti tuli aika, kahdessa viikossa. Tuliko siksi että itse vaadin? vaiko miksi? Vatsa ja alavatsa on olleet ihan ok, mutta pelko vaan jyllää. Papatulosta ei ole vielä tullut sitä odottelen kauhulla. Vaikka toisaalta olen tyytyväinen että asiat etenee niin toisaalta tämä on kamalaa. Anteeksi kun taas uikutan.

onneksi niin pian pääset kuitenkin,mielestäni odottaminen on raskainta,ja ajattele toiveikkaasti,voi olla väärä hälyytys,ja ainakaan etukäteen ei kannata surra,vaikka tiedän jotta asia on mielessä.Yritä keksiä itsellesi tekemistä,lähde lenkille,lue jos jaksat keskittyä,katso telkkaa,tapaa ystävä ym.Pidetään peukkuja.

• sisälläni
        Ira¤ kirjoitti:

onneksi niin pian pääset kuitenkin,mielestäni odottaminen on raskainta,ja ajattele toiveikkaasti,voi olla väärä hälyytys,ja ainakaan etukäteen ei kannata surra,vaikka tiedän jotta asia on mielessä.Yritä keksiä itsellesi tekemistä,lähde lenkille,lue jos jaksat keskittyä,katso telkkaa,tapaa ystävä ym.Pidetään peukkuja.

Kiitos kannaustamisesta. Olen kyllä yrittänyt olla ajattelematta koko asiaa mutta minkäs itelles teet:) Olen lukenu, siivonnu, sisustanu ja välillä tunnustellut vatsaani että kuinkahan se voi. Mutta päivä kerrallaan ja katsotaan sitten mitä ensi viikko tuo tullessaan.

• sisälläni

No niin, piinaava pelko senkun jatkuu. Soittivat just sairaalalta että torstainen gyneaikani on jouduttu vaihtamaan seuraavan viikon maanantaille:( Juuri kun olin latautunut edes jotenkin itseni kanssa tohon torstaille. Voi voi, vatsan kanssa olen ollut "kuulostelu" linjalla. Onko se kipeä ja mistä kohti....
      Papa-tulosta ei ole kuulunut eli 2 viikkoa olen sitä odotellut..huh huh. Mutta päivä kerrallaan ja vointeja kaikille:)

• Aloittajalle

Voisi olettaa, että papanäytteessä ei ole mitään huolestuttavaa, jos olisi vaikkapa jotai hälyyttävä, niin sinuun olisi jo otettu yhteyttä. Se on usein hyvä merkki,jos ei tule pikaista yhteydenottoa.

• sisälläni
        Aloittajalle kirjoitti:

Voisi olettaa, että papanäytteessä ei ole mitään huolestuttavaa, jos olisi vaikkapa jotai hälyyttävä, niin sinuun olisi jo otettu yhteyttä. Se on usein hyvä merkki,jos ei tule pikaista yhteydenottoa.

En sitten päässyt sille varatulle gyneajalleni, soittivat tosiaan sieltä että aika muuttuu ja seuraava aika oli 19.5 ja tietysti menkat alkoivat päivälleen enkä voinut kuvitellakaan että menisin gynelle siinä vaiheessa. Uusi aika on ylihuomena ja sinne sitten. Papatulosta olen odottanut nyt 4 viikkoa eikä sitäkään ole kuulunut. Taas alkaa hiipiä pelkokerroin ylemmäksi.

• sen kun jatkuu
        sisälläni kirjoitti:

En sitten päässyt sille varatulle gyneajalleni, soittivat tosiaan sieltä että aika muuttuu ja seuraava aika oli 19.5 ja tietysti menkat alkoivat päivälleen enkä voinut kuvitellakaan että menisin gynelle siinä vaiheessa. Uusi aika on ylihuomena ja sinne sitten. Papatulosta olen odottanut nyt 4 viikkoa eikä sitäkään ole kuulunut. Taas alkaa hiipiä pelkokerroin ylemmäksi.

Tänään oli aika gynelle ja jouduin odottamaan 45 minuuttia. Siinä kerkesin käydä läpi kaiken mahdollisen ja mahdottoman.
        Kun lääkäri sitten alkoi tutkia olin aluksi into piukeena että tämähän kuulostaa hyvältä. Papakoe normaali ja kohtu ja sisäsynnyttimet erittäin hyvässä kunnossa (5 synnytystä) no sitten se löytyi!! valtava munasarjakysta 13 cm!! Olin aivan kauhuissani!

Lääkäri passitti labrakokeeseen (joku C125 vai mikä se syöpäkoe on). Hän sanoin kystaa tutkiessaan että hänen mielestään ei ole kyseessä syöpäkasvain koska kysta on sileäpintainen ym ym. No minähän en tietenkään usko häntä ennenkuin saan tulokset. No lääkäri lupasi soittaa tänään iltapäivällä tuloksesta, sitten kuitenkin hoitaja sanoi että ei tulosta saa tänään vaan vasta torstaina iltapäivällä!! eli vielä odotan ja pelkään ja mietin!!

Onkohan kellään tässä valtakunnassa ollut noin suurta munasarjakystaa ilman syöpää??

Jos kyseessä ei syöpä kystä ja toinen munasarja poistetaan ennen kesäsulkua ja jos kyseessä syöpä niin jatkohoito siirtyy toiseen sairaalaan. Että näin.

Olen kuitenkin itsestäni ylpeä että sain mennyksi tuonne gynelle vaikka odotussalissa teki monesti mieli häipyä!

Kertokaa kokemuksianne tarviin teidän tukea edelleen!

Kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      68
      4537
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      70
      4292
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2947
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      69
      2854
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      22
      2156
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      58
      2008
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1689
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      111
      1383
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1298
    Aihe