kestoilun

aloittaja

hello! kuulkaas ite en oo ikänä vielä kestoillu eka vaavi tulossa juhannuksentienoilla ja kysysinkin..eikös tällainenkin ole mahdolista ja onko jollakin käytännönkokemusta eli... tekis harsosta sen vaipan sinne peppua vasten kuivaliinakangas ja koko tän hässäkän päälle sellanen kuorivaippa? tyhmiä kysymyksiä, mutta onko toimiva ratkaisu myös tämä???ja löytyykö muuten kaupoista niitä kertakäyttöisiä kuivaliinoja..oletteko niitäkin pesseet vai onko se mahotonta..
eli mimmosta ainetta se loppujenlopuksi on...kiitos etukäteen

4

876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti09/07

      Meillä on kestoiltu pääasiassa harsoilla ja kuorivaipoilla (alkuun pul-kuorilla, sittemmin villakuorilla). Tyttö on nyt 7kk.

      On aika yleistä että kuivaliina ja riisipaperi menee sekaisin :) Kuivaliinakangas on siis sellainen jota ei heitetä roskiin, vaan pestään. Kuivaliinakangas pitää vaipan kuivan tuntuisena. Riisipaperi taas on kertakäyttöinen, eikä ole kuivaliina, eli vaippa tuntuu kostealta. Riisipaperin tarkoitus on helpottaa vaippahuoltoa, eli riisipaperi heitetään roskiin kakkoineen ja itse vaippa ei likaannu juurikaan. Riisipaperia löytyy ainakin meillä ihan paikallisesta lastentarvikeliikkeestä. Ja netistä löytyy varmastikin lähes kaikista puodeista joissa kestovaippojakin myydään (googleta riisipaperi, niin löytyy paljon).

      Alla on linkki, josta löytyy "sanastoa" ja siellä on myös ohje kuinka harso on näppärä taittaa niin, että oikeaan kohtaan tulee eniten "imua". Meillä kiinnitetään harso 'näpsyllä' (löytyy myös tuolta sanastosta). Päälle laitamme pitkälahkeiset villavaippahousut (kuorivaippa), jolloin muita housuja ei tarvita.

      Kuivaliinoja tai riisipaperia meillä ei ole käytetty eikä ole kaivattukaan. Eli meidän vaippakaapissa on

      * kasa harsoja (useampi kymmenen, vähemmälläkin toki pärjää kun ovat nopeita kuivumaan, tosin riippuu kuinka usein pesee)
      * muutamat villavaippahousut
      * pari näpsyä (yksi toki riittää, mutta meillä on pari, kun aina on joku kateissa..)

      Harsoja on monen merkkisiä. Vaippakäyttöön kannattaa valita perus"markettiharsoja" parempia. Nuo markettiharsot (Pikku-Piia ja mitä niitä merkkejä onkaan) on aika ohuita eikä niin imukykyisiä. Hyviä harsomerkkejä esim. Ruskovilla, Popolini, MaM.

      Villahousuina meillä on pääasiassa Babyidean Manymonths-housuja http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/woolpants.html

      Kestovaippa-aakkoset (eli "sanastoa")
      http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/aakkoset.html

      ja kestovaippainfo.fi on toki tuhti tietopaketti myös :)

    • esim. tämä
    • Rainora

      Meillä on kuukauden vanhalla vauvalla käytössä harsot, pul-kuori ja Ainun kuivaliina. Näitä kuivaliinoja saa ainakin Prismoista, ja ne ovat periaatteessa kertakäyttöisiä, mutta käytännössä kestävät kyllä jokusen pesun. Ja en ole sekoittanut asioita, kyseessä on nimenomaan kuivaliina, ei riisipaperi. Itse olen tykännyt tuosta liinasta, se ei tuo yhtään paksuutta lisää vaippaan, mutta kuitenkin saa vaipan tuntumaan aika kuivalta. Maksavat reilu pari euroa paketti. Olen pessyt niitä kuudessakympissä pesupussissa. Ne ovat seitinohutta ja märkänä hauraita, joten niiden oikominen pesun jälkeen on vain aika ärsyttävää. Mutta säästyypä jonkin verran rahaa kuitenkin. ;)

      Harsot taittelen itse vain pötköksi, koska silloin ne saa kokonaan käyttöön imemään pissat, eikä harsoa mene "hukkaan" vyötärölle ja muualle. Enkä edes osannut taitella niitä hyvin... olen vähän tumpelo. Kun vauva kasvaa pikkuisen, olen ajatellut siirtyä sitten muotoonommeltuihin vaippoihin. Kuitenkin tuo harsopötkön ja kuivaliinan virittely on vähän ärsyttävää.

    • harsofani

      Vastasyntyneelle harso kuori on verraton vaippa, etenkin siitä syystä, että pieni kasvaa aluksi todella kovaa vauhtia, joten muotoon ommellut saattavat käydä pieniksi jopa 2 viikon välein. Kuivaliinaa ei välttämättä tarvitse, jos ei vauvan iho kärsi märästä vaipasta. Toki vaippa kannattaa vaihtaa aina kun huomaa sen kastuneen. Jos vauva pissaa paljon, ei pelkkä harso kovin pitkään riitä vaipaksi, vaan tarvitaan lisäimua. Bambukankaasta tehdyt lisäimut ovat minusta harson väliin laitettuina parhaita lisäimuja. lisäimuja voi tehdä myös esim. vanhoista pyyheliinoista. Mutta alkuun on mahdollista päästä pelkillä harsoilla ja kuorillakin.

      Sitten kun kasvuvauhti tasaantuu, voi ostaa muotoon ommeltuja vaippoja lisäksi tai siirtyä niihin kokonaan. Toki harsoilla voi pärjätä koko vaippaiänkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7306
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4262
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1619
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe