Viking XPRS

mahtuuko 2500?

Katselin tuon xprs:n esittelyä ja yleisiä tiloja. Miten ihmeessä sinne mahtuu 2500 matkustajaa? Tallinkilla saman kokoiset laivat suurempien tilojen kera ja siellä maksimi 1900-2080 matkustajaa.

XPRS:n parhaat paikat (näkymät eteen merelle) on varattu satunnaisesti käytössä oleville suurille kokoustiloille!! Pahin moka tuon aluksen kohdalla...

Jos matkustaja ei viihdy 2,5 tunnin matkaa viinakaupassa tai buffetissa, niin missä ihmeessä siellä ollaan?? Kertokaapa, miltä laiva näytti ja tuntui?

49

6947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymykseesi:
    • pienempi tallink-
    • kuvia uutukaisesta
    • >_<

      Muuten vaan et toi Viking XPRS on Viking Linen toisiks isoin laiva... Isoin Viikkari mikä liikennöi Helsingistä tai Turusta.

      • Korjattuna:

        helsingistä ja on cinderellan jälkeen vikingin toiseksi suurin alus, viking XPRS:n ollessa varustamon 3. suurin alus.


    • zxcfsd

      kasikannen etuosa on hyvä paikka ja enne oli niissä conferencen tiloissa leikkipaikka

    • tyhmäkö oon

      jos tulee ahdasta matkalla niin osa tuupataan sitten mereen

    • iso laiva se on

      Meillä oli miehen kanssa keulassa oleva hytti, josta näki hyvin merelle, oli useampi ikkuna eteen merelle. Oli oikein mukava matka. Me siis oltiin enimmäkseen hytissä, mutta käytiin syömässä kahvilassa linjastosta lounaat. Se buffetti ollaan kokeiltu joskus aikaisemmin, eikä se nyt innostanut. Kahvila on pitkällä sivulla ja kaikista pöydistä näkee merelle.

      Itse asiassa XPRS on aika iso laiva, joten sinne mahtui hyvin. Ruuhkan tunnetta ei ollut kuin satamassa vähän. Minusta XPRS on jo nyt Tallinna-Helsinki -välin paras laiva, mutta olisi vielä parempi jos buffa olisi kuten Vikingin muilla laivoilla.

      • Tahtoo keulahyttiin!

        Keulahytti kuullostaa tosi mukavalta. Eli tarkoitat varmaan Lyx-hyttiä. Vaivaiset 160 € maksaa risteily Lyx-hytissä. Meille kans ... !


      • Käytiin Tallinnassa

        XPRS:n hytit on tilavat ja laivalla on hyvin tilaa. Varmasti mahtuu 2500 matkustajaa. Tallinkilla ei varmasti ole isompia laivoja ;-) mistä tuollaista keksitkään?


      • supermatkustelija
        Käytiin Tallinnassa kirjoitti:

        XPRS:n hytit on tilavat ja laivalla on hyvin tilaa. Varmasti mahtuu 2500 matkustajaa. Tallinkilla ei varmasti ole isompia laivoja ;-) mistä tuollaista keksitkään?

        Omituista, että XPRS:lle mahtuu kuutisensataa matkustajaa enemmän, kuin suurinpiirtein samankokoiselle Tallinkin m/s Starille (metrin pidempi, saman levyinen). Ilmeisesti Viikkarilla vain osaavampia suunnittelijoita?

        Toisaalta Starilla on myös 212 hyttipaikkaa vähemmän kuin XPRS:illä, jolla niitä on 732:lle henkilölle.
        Toisaalta m/s Superstar pieksee molemmat hyttipaikkojen määrässä (1256). Nämä olivat ns. pika-autolauttoja, matka kestää vain 2 - 2,5 h. Tallinkin m/s Baltic Princess kyllä vie kaikkia talutushihnassa Helsinki-Tallinna -reitin hyteissä; siellä on hyttejä 2 500:lle henkilölle. Matkakin kestää n. tunnin kauemmin, 3,5 tuntia. Prinsessallahan tehdään lähinnä risteilijöitä.

        Itsekin XPRS:illä sekä Tallinkin Starilla sekä BP:llä matkustaneena voin todeta, että tilankäytöltään järkevin on XPRS. Starilla on paljon turhaa, mitä ei sillä, mitä siltä odotetaan (nopeaa ja varmaa lahden ylitystä), välttämättä tarvittaisi. BP on omaa luokkaansa, se on tarkoitettukin risteilyihin - tämä konsepti Viking Lineltä puuttuu kokonaan, eikä tarvitakaan. Kyllä BP riittää toistaiseksi, ei ole suurempia ongelmia ollut. Starilla oltaisiin vaikkapa voitu ostaa Buffetiin posliinilautaset (voi olla nyt, en ole käynyt lähiaikoina).

        Mielestäni on hyvä, että Viking Line osti XPRS:in Suomesta. Saivat laadukkaan, suomalaisen autolautan. Se italialainen meni monella tapaa pieleen - sitä ei edes toimitettu koskaan. Niin on pielessä Tallinkin m/s Superstarkin - italialaisena sekin. Muut alukset molemmilla yhtiöillä (testannut Suomi-Ruotsi ja Suomi-Viro -reitit), ovat oikein mainioita matkantekovälineitä.


      • 15+3
        supermatkustelija kirjoitti:

        Omituista, että XPRS:lle mahtuu kuutisensataa matkustajaa enemmän, kuin suurinpiirtein samankokoiselle Tallinkin m/s Starille (metrin pidempi, saman levyinen). Ilmeisesti Viikkarilla vain osaavampia suunnittelijoita?

        Toisaalta Starilla on myös 212 hyttipaikkaa vähemmän kuin XPRS:illä, jolla niitä on 732:lle henkilölle.
        Toisaalta m/s Superstar pieksee molemmat hyttipaikkojen määrässä (1256). Nämä olivat ns. pika-autolauttoja, matka kestää vain 2 - 2,5 h. Tallinkin m/s Baltic Princess kyllä vie kaikkia talutushihnassa Helsinki-Tallinna -reitin hyteissä; siellä on hyttejä 2 500:lle henkilölle. Matkakin kestää n. tunnin kauemmin, 3,5 tuntia. Prinsessallahan tehdään lähinnä risteilijöitä.

        Itsekin XPRS:illä sekä Tallinkin Starilla sekä BP:llä matkustaneena voin todeta, että tilankäytöltään järkevin on XPRS. Starilla on paljon turhaa, mitä ei sillä, mitä siltä odotetaan (nopeaa ja varmaa lahden ylitystä), välttämättä tarvittaisi. BP on omaa luokkaansa, se on tarkoitettukin risteilyihin - tämä konsepti Viking Lineltä puuttuu kokonaan, eikä tarvitakaan. Kyllä BP riittää toistaiseksi, ei ole suurempia ongelmia ollut. Starilla oltaisiin vaikkapa voitu ostaa Buffetiin posliinilautaset (voi olla nyt, en ole käynyt lähiaikoina).

        Mielestäni on hyvä, että Viking Line osti XPRS:in Suomesta. Saivat laadukkaan, suomalaisen autolautan. Se italialainen meni monella tapaa pieleen - sitä ei edes toimitettu koskaan. Niin on pielessä Tallinkin m/s Superstarkin - italialaisena sekin. Muut alukset molemmilla yhtiöillä (testannut Suomi-Ruotsi ja Suomi-Viro -reitit), ovat oikein mainioita matkantekovälineitä.

        Niinkö? Pielessä, vaikket ole edes Superstarilla matkannut? Laadussa pikku puutteita, mutta todella paljon avarampi ja viihtyisämpi kuin Star. Tuli vaihteeksi molemmilla ylitys tehtyä, toistakymmentä matkaa molemmilla takana. Starilla paljon turhaa? Kyllä sekin vaan on aika tupaten täynnä loppuunmyydyillä lähdöillä. Istumapaikat on kesäaikana täynnä kerran vuodessa Virossa käyviä supermatkustelijoita, joten tilaa pitää ollakin.

        XPRS:n kohdalla rajallisten kansitilojen onneksi matkustajat majoittuvat enemmän hyteissään, kun taas Tallinkin nopeilla lyhyen matka-ajan vuoksi hyttipaikkoja ei suuremmin osteta.

        Minkäs laivan Viking on Italiasta tilannut? Ei minkäänlaista.


      • vanhaa ja kulunutta
        15+3 kirjoitti:

        Niinkö? Pielessä, vaikket ole edes Superstarilla matkannut? Laadussa pikku puutteita, mutta todella paljon avarampi ja viihtyisämpi kuin Star. Tuli vaihteeksi molemmilla ylitys tehtyä, toistakymmentä matkaa molemmilla takana. Starilla paljon turhaa? Kyllä sekin vaan on aika tupaten täynnä loppuunmyydyillä lähdöillä. Istumapaikat on kesäaikana täynnä kerran vuodessa Virossa käyviä supermatkustelijoita, joten tilaa pitää ollakin.

        XPRS:n kohdalla rajallisten kansitilojen onneksi matkustajat majoittuvat enemmän hyteissään, kun taas Tallinkin nopeilla lyhyen matka-ajan vuoksi hyttipaikkoja ei suuremmin osteta.

        Minkäs laivan Viking on Italiasta tilannut? Ei minkäänlaista.

        espanjasta oli m/S Viking ADCC tilattu, tilaus peruttu myöhästymisen takia ja siksi että Rosella on riittävä Kapelskär liiikenteeseen.
        Taitaa olla niin, VikingLinelle retrolaivat riittää lännenliikenteessä ja ainoastaan Tallinnan tarvittiin uusi.
        Kyllä noiden retrojen aika alkaa olla täysi, eikä kosmeettisillä korjauksilla enään pärjää Silja eikä Vikingkään.


      • supermatkustelija
        15+3 kirjoitti:

        Niinkö? Pielessä, vaikket ole edes Superstarilla matkannut? Laadussa pikku puutteita, mutta todella paljon avarampi ja viihtyisämpi kuin Star. Tuli vaihteeksi molemmilla ylitys tehtyä, toistakymmentä matkaa molemmilla takana. Starilla paljon turhaa? Kyllä sekin vaan on aika tupaten täynnä loppuunmyydyillä lähdöillä. Istumapaikat on kesäaikana täynnä kerran vuodessa Virossa käyviä supermatkustelijoita, joten tilaa pitää ollakin.

        XPRS:n kohdalla rajallisten kansitilojen onneksi matkustajat majoittuvat enemmän hyteissään, kun taas Tallinkin nopeilla lyhyen matka-ajan vuoksi hyttipaikkoja ei suuremmin osteta.

        Minkäs laivan Viking on Italiasta tilannut? Ei minkäänlaista.

        Pahoittelen, tarkoitin tietenkin Espanjaa. Sieltähän se Viikkari laivansa tilasi.
        Superstarin puutteissa tarkoitin nimenomaan laatua, sillä esim. tärinä satamaan mentäessä on omaa luokkaansa. Laivan laadulla tarkoitetaan paljon muutakin, kuin avaria ja tilavia tai tyylikkäitä aluksia.
        Ensi viikolla menossa Superstarilla Tallinnaan, joten sitten testaan senkin. Toki mitä netistä olen Superstarin kuvia nähnyt, niin kyllähän se paremmalta, kuin Star. Tallinkin etu on kyllä suuret kansitilat ja istumapaikat, niitä löytyy molemmilta paljon istumapaikkoja.


      • matkustusta
        supermatkustelija kirjoitti:

        Pahoittelen, tarkoitin tietenkin Espanjaa. Sieltähän se Viikkari laivansa tilasi.
        Superstarin puutteissa tarkoitin nimenomaan laatua, sillä esim. tärinä satamaan mentäessä on omaa luokkaansa. Laivan laadulla tarkoitetaan paljon muutakin, kuin avaria ja tilavia tai tyylikkäitä aluksia.
        Ensi viikolla menossa Superstarilla Tallinnaan, joten sitten testaan senkin. Toki mitä netistä olen Superstarin kuvia nähnyt, niin kyllähän se paremmalta, kuin Star. Tallinkin etu on kyllä suuret kansitilat ja istumapaikat, niitä löytyy molemmilta paljon istumapaikkoja.

        ei tuo tallinnan matkailu ole edes mitään risteily, vaan siirtymistä pisteestä A pisteeseen B. Vikinlinen häviää heti sen 30 minuuttia matka-ajassa, Tallinki ehdoton etu on lyhyt matka-aika ja runsaat lähdöt. Laivalla riittää kun on rauhallinen istumapaikka eikä liikaa kännisiä örisemässä ja nämä vaatimukset täyttää täysin Superstar ja Star. Toisen perä on katettu ja siellä on oleskelutilat ja toisen. Ei mitään väliä kumpi. Tallinnan matkoilta näillä aluksilla ei haeta mitään risteilyiloja, jos joku sellaisia haluaa pitää ottaa Baltic Princess, joka on muiden Tallinkin uusien laivojen kanssa erinonomainen verrattuna nostalgia laivoihin Vikingillä ja Siljalla.


      • poikenneet
        matkustusta kirjoitti:

        ei tuo tallinnan matkailu ole edes mitään risteily, vaan siirtymistä pisteestä A pisteeseen B. Vikinlinen häviää heti sen 30 minuuttia matka-ajassa, Tallinki ehdoton etu on lyhyt matka-aika ja runsaat lähdöt. Laivalla riittää kun on rauhallinen istumapaikka eikä liikaa kännisiä örisemässä ja nämä vaatimukset täyttää täysin Superstar ja Star. Toisen perä on katettu ja siellä on oleskelutilat ja toisen. Ei mitään väliä kumpi. Tallinnan matkoilta näillä aluksilla ei haeta mitään risteilyiloja, jos joku sellaisia haluaa pitää ottaa Baltic Princess, joka on muiden Tallinkin uusien laivojen kanssa erinonomainen verrattuna nostalgia laivoihin Vikingillä ja Siljalla.

        vaikka star/superstar voittaa 30 min matka-ajassa, vie laivalle ja sieltä pois käveleminen vastaavan ajan lisää, laivat kun ovat molemmissa satamissa kauimmissa laitureissa. Harmi huonojalkaisille, mutta säästäähän tallink siinä kun ei tarvitse satama-altaassa vekslailla niin kauaa.


      • ei humppalaivalle
        poikenneet kirjoitti:

        vaikka star/superstar voittaa 30 min matka-ajassa, vie laivalle ja sieltä pois käveleminen vastaavan ajan lisää, laivat kun ovat molemmissa satamissa kauimmissa laitureissa. Harmi huonojalkaisille, mutta säästäähän tallink siinä kun ei tarvitse satama-altaassa vekslailla niin kauaa.

        onneksi huonojalkaisia on kuitenkin vähemmistö ja eiköhän ne eläkeläiset enimmäkseen reissaa eckerö-linella muutenkin.


      • Uusia ja vanhoja on
        vanhaa ja kulunutta kirjoitti:

        espanjasta oli m/S Viking ADCC tilattu, tilaus peruttu myöhästymisen takia ja siksi että Rosella on riittävä Kapelskär liiikenteeseen.
        Taitaa olla niin, VikingLinelle retrolaivat riittää lännenliikenteessä ja ainoastaan Tallinnan tarvittiin uusi.
        Kyllä noiden retrojen aika alkaa olla täysi, eikä kosmeettisillä korjauksilla enään pärjää Silja eikä Vikingkään.

        Mistä ihmeestä tällä ruudinkeksijäpalstalla on tullut tuo käsitys, että Vikingin laivat olisivat vanhoja tai retroja, ja että kaikki Siljan laivat olisivat uudempia? Sehän on täyttä puppua! Tässä faktaa:

        Siljan Symphony ja Serenade ovat valmistuneet vuosina 1990 ja 1991 ja Europa vuonna 1993.

        Vikingin XPRS on valmistunut vuonna 2008, Cinderella 2003, Gabriella 1997, Isabella 1989, Amorella 1988 ja Mariella 1985.

        Noista vain Mariellaa voi sanoa retroksi, ja Mariella on erittäin laadukkaasti tehty Wärtsilän rakentama laiva, joka on vielä kauniisti restauroitu retroksi. Rosella (1980) on lievästi sanottuna restauroinnin tarpeessa myös, ja koska se on viimeinen kokonaan Turussa rakennettu autolautta, niin toivottavasti se restaurodaankin. Vikingin laivastoon kuuluu siis sekä uudempia että vanhempia laivoja.


      • XPRS:llä risteillyt
        matkustusta kirjoitti:

        ei tuo tallinnan matkailu ole edes mitään risteily, vaan siirtymistä pisteestä A pisteeseen B. Vikinlinen häviää heti sen 30 minuuttia matka-ajassa, Tallinki ehdoton etu on lyhyt matka-aika ja runsaat lähdöt. Laivalla riittää kun on rauhallinen istumapaikka eikä liikaa kännisiä örisemässä ja nämä vaatimukset täyttää täysin Superstar ja Star. Toisen perä on katettu ja siellä on oleskelutilat ja toisen. Ei mitään väliä kumpi. Tallinnan matkoilta näillä aluksilla ei haeta mitään risteilyiloja, jos joku sellaisia haluaa pitää ottaa Baltic Princess, joka on muiden Tallinkin uusien laivojen kanssa erinonomainen verrattuna nostalgia laivoihin Vikingillä ja Siljalla.

        Noh, olen kyllä ollut ihan risteilyllä XPRS:llä ja nauttinut risteilystä. Joskus yhdenkin päivän pituinen tauko tekee ihmeitä arjen aherrukseen, ja joskus voi olla ihan hyvä vaihtoehto viettää aikaa laadukkaassa hytissä mukavassa seurassa sen sijaan että ramppaa räntäsateessa Tallinnassa. Aina kun ei ole edes kesä :-) Mielestäni XPRS:ää ei voi sanoa nostalgialaivaksi.


      • supermatkustelija
        Uusia ja vanhoja on kirjoitti:

        Mistä ihmeestä tällä ruudinkeksijäpalstalla on tullut tuo käsitys, että Vikingin laivat olisivat vanhoja tai retroja, ja että kaikki Siljan laivat olisivat uudempia? Sehän on täyttä puppua! Tässä faktaa:

        Siljan Symphony ja Serenade ovat valmistuneet vuosina 1990 ja 1991 ja Europa vuonna 1993.

        Vikingin XPRS on valmistunut vuonna 2008, Cinderella 2003, Gabriella 1997, Isabella 1989, Amorella 1988 ja Mariella 1985.

        Noista vain Mariellaa voi sanoa retroksi, ja Mariella on erittäin laadukkaasti tehty Wärtsilän rakentama laiva, joka on vielä kauniisti restauroitu retroksi. Rosella (1980) on lievästi sanottuna restauroinnin tarpeessa myös, ja koska se on viimeinen kokonaan Turussa rakennettu autolautta, niin toivottavasti se restaurodaankin. Vikingin laivastoon kuuluu siis sekä uudempia että vanhempia laivoja.

        Minkäs tiedon mukaan Cinderella valmistui 2003? Silloin remontointiin, mutta valmistui vuonna 1989.
        Gabriella valmistui 1992, tuli Viking Linelle tosin vasta -97.

        Tallinkin laivat (Siljat ja Superfastit tietenkin mukana) ovat keskimäärin n. 12 vuotta sitten rakennettuja, kun taas Viking linen keskimäärin n. 20 vuotta sitten. Tallink tosin investoi juuri laman alla uusiin aluksiin, Viking Line kyttäilee sopivaa hetkeä tilata uusi alus, joka saataisiin valmiiksi asti.


      • taivahan vanhaa tava
        supermatkustelija kirjoitti:

        Minkäs tiedon mukaan Cinderella valmistui 2003? Silloin remontointiin, mutta valmistui vuonna 1989.
        Gabriella valmistui 1992, tuli Viking Linelle tosin vasta -97.

        Tallinkin laivat (Siljat ja Superfastit tietenkin mukana) ovat keskimäärin n. 12 vuotta sitten rakennettuja, kun taas Viking linen keskimäärin n. 20 vuotta sitten. Tallink tosin investoi juuri laman alla uusiin aluksiin, Viking Line kyttäilee sopivaa hetkeä tilata uusi alus, joka saataisiin valmiiksi asti.

        juuri päätti ja ilmoitti, että siirtää tilaukset harmaaseen ja tuntemattomaan tulevaisuuteen.
        Valitettavasti kunnollisia uusia laivoja ruotsin suuntaan ei ole kuin turusta Galaxy, muut Tallinkit laivat ovat muilla reiteillä ja turkolmaan saamme ilmeiesti pitkään matkustaa retolaivoilla joista ei millään ilveellä ja remontilla saada nykyaikaisia. On se aika hurjaa ajatella että me todellakin joudutte matkustamaan 20 vuotta vanhoilla purkeilla ruotsiin............


      • supermatkustelija
        taivahan vanhaa tava kirjoitti:

        juuri päätti ja ilmoitti, että siirtää tilaukset harmaaseen ja tuntemattomaan tulevaisuuteen.
        Valitettavasti kunnollisia uusia laivoja ruotsin suuntaan ei ole kuin turusta Galaxy, muut Tallinkit laivat ovat muilla reiteillä ja turkolmaan saamme ilmeiesti pitkään matkustaa retolaivoilla joista ei millään ilveellä ja remontilla saada nykyaikaisia. On se aika hurjaa ajatella että me todellakin joudutte matkustamaan 20 vuotta vanhoilla purkeilla ruotsiin............

        Viikkarille se sopiva hetki koittaa joskus hamassa tulevaisuudessa...

        Tallink pyristelee nyt jättiveloissa.
        Samanlainen remontti, kuin SeaContainers viimeiseksi teokseen teki
        Silja Serenadelle ja Symphonylle nuo remontit, sopisi kyllä sekä
        Viking Linen Turku-Tukholma -aluksille että m/s Silja Europalle.

        Esim. Europan pohjaratkaisu antaisi paljon mahdollisuuksia remontille.

        Kyllä vanhasta laivasta saa remontilla uudemmanoloisen, mielestäni ei ole
        kuitenkaan (vain!) parikymmentä vuotta vanhoja laivoja Alangin rannoille viedä (näin kävi täysin remontoidulle Finnjetille, R.I.P!).

        Pienikin remontti, kuten esim. kokolattiamattojen uusiminen (no se kyllä olisi aika suuri remontti) olisi paikallaan kaikille aluksille Suomesta Ruotsiin. Myös muutaman vuoden vanha Galaxy on jo remontin tarpeessa, Europasta puhumattakaan. Toisaalta samalla kannattaisi uusia muutakin... Remontteja kuitenkaan tuskin on odotettavissa, mikä on sääli.


      • ._.
        supermatkustelija kirjoitti:

        Viikkarille se sopiva hetki koittaa joskus hamassa tulevaisuudessa...

        Tallink pyristelee nyt jättiveloissa.
        Samanlainen remontti, kuin SeaContainers viimeiseksi teokseen teki
        Silja Serenadelle ja Symphonylle nuo remontit, sopisi kyllä sekä
        Viking Linen Turku-Tukholma -aluksille että m/s Silja Europalle.

        Esim. Europan pohjaratkaisu antaisi paljon mahdollisuuksia remontille.

        Kyllä vanhasta laivasta saa remontilla uudemmanoloisen, mielestäni ei ole
        kuitenkaan (vain!) parikymmentä vuotta vanhoja laivoja Alangin rannoille viedä (näin kävi täysin remontoidulle Finnjetille, R.I.P!).

        Pienikin remontti, kuten esim. kokolattiamattojen uusiminen (no se kyllä olisi aika suuri remontti) olisi paikallaan kaikille aluksille Suomesta Ruotsiin. Myös muutaman vuoden vanha Galaxy on jo remontin tarpeessa, Europasta puhumattakaan. Toisaalta samalla kannattaisi uusia muutakin... Remontteja kuitenkaan tuskin on odotettavissa, mikä on sääli.

        Syy laivan romutukseen oli sen kannattamattomuus, liikaa kuluja eikä kannattanut enää uudistaa mutta eihän lapsemme voi sitä ymmärtää hyvä superi. Vähän kun kasvat vielä niin alat ymmärtää asioita hieman paremmin, mutta sitä ei kannata odotella sinulta vielä vähään aikaan vaikka kovin tietäväistä yritätkin jo esittää.
        Muuten tiedoksesi että turku-tukholma välin vikingin aluksille on juuri tehty suuret uusimistyöt, hytit, ravintolat ja taxfree noin aluksi mainiten, että otappa lapsukainen asioista selvää ennen kuin tulet laukomaan ankkojasi tänne.


      • supermatkustelija
        ._. kirjoitti:

        Syy laivan romutukseen oli sen kannattamattomuus, liikaa kuluja eikä kannattanut enää uudistaa mutta eihän lapsemme voi sitä ymmärtää hyvä superi. Vähän kun kasvat vielä niin alat ymmärtää asioita hieman paremmin, mutta sitä ei kannata odotella sinulta vielä vähään aikaan vaikka kovin tietäväistä yritätkin jo esittää.
        Muuten tiedoksesi että turku-tukholma välin vikingin aluksille on juuri tehty suuret uusimistyöt, hytit, ravintolat ja taxfree noin aluksi mainiten, että otappa lapsukainen asioista selvää ennen kuin tulet laukomaan ankkojasi tänne.

        Anteeksi, jos sanoin väärin "viikkarin iihanien" TKU-STO -laivojen remonteista, mutta se nyt ei ollut pääasia! Olisivathan Serenade ja Symphonykin 2006-rakennettuja laivoja, jos remontista laivan valmistumisvuosi otettaisiin. Puhe oli muuten XPRS:istä, keskustelu karkasi aiheesta.

        Itse puolustelet sitä, miten Finnjet (kahdella ännällä!), ensin remontoitiin ja sitten romutettiin. Hullua mielestäni, vaikka kuinka syynä olikin kannattamattomuus. Ja sehän oli JO UUDISTETTU! Mitä sitä nyt enää olisi tarvinnut uudistaa?!?!

        P.S Vielä YHDENKIN kerran, kun kutsut minua "lapsukaiseksi" tai "lapsemme voi sitä ymmärtää" löytyy samasta lauseesta nimimerkkini kanssa, löydät itsesi raastuvasta. Ikärasismi kun Suomessa on rikos! Älä sinä puhu kasvamisesta, et tunnu paljoa kypsemmältä kuin minä, kaikkine halveksivine kommentteinesi jne...


      • vanhaa ja ahdasta
        ._. kirjoitti:

        Syy laivan romutukseen oli sen kannattamattomuus, liikaa kuluja eikä kannattanut enää uudistaa mutta eihän lapsemme voi sitä ymmärtää hyvä superi. Vähän kun kasvat vielä niin alat ymmärtää asioita hieman paremmin, mutta sitä ei kannata odotella sinulta vielä vähään aikaan vaikka kovin tietäväistä yritätkin jo esittää.
        Muuten tiedoksesi että turku-tukholma välin vikingin aluksille on juuri tehty suuret uusimistyöt, hytit, ravintolat ja taxfree noin aluksi mainiten, että otappa lapsukainen asioista selvää ennen kuin tulet laukomaan ankkojasi tänne.

        olen kyllä ollut molemmilla Mariellalla ja Gabriellalla remonttien jälkeen, ja kyllä näyttää juuri siltä että maalipurkkia on käytetty, seinä ja katot on siistin valkoisia ja joku info tiski tasi olla uusi, mattoja pesty tai vaihdettu. Mutta noilla eväillä ei kyllä ne 1980-luku ole muuttunut mihinkään. Mariellan Fun Club edelleenkin odottelee niitä uusia tuoleja, joita ei siten taida koskaan tullakkaan, osa on vaan rikkonaisia että olis syytä saada. Fun Club on matala ahtaan ja pienen oloinen. Molemmat on maalattu ja paikkailtu, siistitty, mutta että niitä olisi remontoitu vastaamaan tätä päivään niin en ole kyllä löytänyt mistä.
        Ilmapiiri on ihan kiva.


      • kunnolla ei ripellys
        vanhaa ja ahdasta kirjoitti:

        olen kyllä ollut molemmilla Mariellalla ja Gabriellalla remonttien jälkeen, ja kyllä näyttää juuri siltä että maalipurkkia on käytetty, seinä ja katot on siistin valkoisia ja joku info tiski tasi olla uusi, mattoja pesty tai vaihdettu. Mutta noilla eväillä ei kyllä ne 1980-luku ole muuttunut mihinkään. Mariellan Fun Club edelleenkin odottelee niitä uusia tuoleja, joita ei siten taida koskaan tullakkaan, osa on vaan rikkonaisia että olis syytä saada. Fun Club on matala ahtaan ja pienen oloinen. Molemmat on maalattu ja paikkailtu, siistitty, mutta että niitä olisi remontoitu vastaamaan tätä päivään niin en ole kyllä löytänyt mistä.
        Ilmapiiri on ihan kiva.

        kyllä pystytään uusimaan jos halua ja rahaa löytyy, kun katsoon vanha m/s Athenan, vuodelta 1989, uusimista 2000 luvulla PEARL OF SCANDINAVIA -nimiseksi ja sen sisustusta niin kyllä sitä ihmettelee näitä suomalaisten ripellyksiä. vähän maalia ja mattoa, uusi tiski ja kaupan seinä valkoiseksi, ja nyt on mukamat uusittu.Se n paikkailua ei uusimista.
        http://www.faktaomfartyg.se/athena_1989.htm

        ei nyt välttämättä uusia laivoja tarvita, mutta kunnollinen kasvojenkohotus, samahan se on kun katsoo minkälaisia ja ikäisiä on monet näistäkin suomessa pistäytyvistä risteilijöistä, niin kyllä moni on vanhemi laiva joka on uudistettu.


      • poikenneet
        ei humppalaivalle kirjoitti:

        onneksi huonojalkaisia on kuitenkin vähemmistö ja eiköhän ne eläkeläiset enimmäkseen reissaa eckerö-linella muutenkin.

        ei ihan niinkään, koska suurin osa kylpylämatkoista tehdään juuri tallinkin paateilla, ja suuri osa näistä matkaajista on vanhempaa väkeä.


      • ei huolta
        poikenneet kirjoitti:

        ei ihan niinkään, koska suurin osa kylpylämatkoista tehdään juuri tallinkin paateilla, ja suuri osa näistä matkaajista on vanhempaa väkeä.

        niin sittenhän se ei haittaa että on vanhaa joukkoa


      • Ilman hiihtohousuja
        supermatkustelija kirjoitti:

        Minkäs tiedon mukaan Cinderella valmistui 2003? Silloin remontointiin, mutta valmistui vuonna 1989.
        Gabriella valmistui 1992, tuli Viking Linelle tosin vasta -97.

        Tallinkin laivat (Siljat ja Superfastit tietenkin mukana) ovat keskimäärin n. 12 vuotta sitten rakennettuja, kun taas Viking linen keskimäärin n. 20 vuotta sitten. Tallink tosin investoi juuri laman alla uusiin aluksiin, Viking Line kyttäilee sopivaa hetkeä tilata uusi alus, joka saataisiin valmiiksi asti.

        Siis Tukholman reitillä kulkee Tallinksiljalla juuri nuo Symphony, Serenade ja Europa, jotka ovat aivan samaa ikäluokkaa kuin Vikingin Cinderella, Isabella ja Gabriella. Tallinnan reitillä XPRS on kiistatta uusin ja paras laiva.

        Mikä on ongelma? Et kai nyt tosissasi ole noin pälli, että väität että Vikingejä vanhemmiksi tai huonommiksi vain siksi, että Mariella on aikoinaan hyvin tehty ja nyt kunnostettuna erittäin hyvä laiva, monen mielestä paras mitä Helsinki-Tulholma välillä menee, ja että Tallinkilla on ne melko uudet mutta halvalla tehdyt entiset Meloodiat yms. siinä Tallinnan reitillä? Kenen etua ajaa tuollainen tiedon vääristely ja suomalaisen laivayhtiön mollaus?


      • huonoa laatua
        Ilman hiihtohousuja kirjoitti:

        Siis Tukholman reitillä kulkee Tallinksiljalla juuri nuo Symphony, Serenade ja Europa, jotka ovat aivan samaa ikäluokkaa kuin Vikingin Cinderella, Isabella ja Gabriella. Tallinnan reitillä XPRS on kiistatta uusin ja paras laiva.

        Mikä on ongelma? Et kai nyt tosissasi ole noin pälli, että väität että Vikingejä vanhemmiksi tai huonommiksi vain siksi, että Mariella on aikoinaan hyvin tehty ja nyt kunnostettuna erittäin hyvä laiva, monen mielestä paras mitä Helsinki-Tulholma välillä menee, ja että Tallinkilla on ne melko uudet mutta halvalla tehdyt entiset Meloodiat yms. siinä Tallinnan reitillä? Kenen etua ajaa tuollainen tiedon vääristely ja suomalaisen laivayhtiön mollaus?

        valitettavasti Tallink on tehnyt:
        Romantikan 2002, Suomessa Rauman telakalla
        Victoria 2004 samassa paikkaa
        Galaxy 2006, edeleenkin sama paikka
        Baltic Queen 2009 samassa paikassa ja
        Bactic Princes 2008 osittain ja vimmeisteltiin samassa paikassa. Tämä selvästi osoittaa, kuen täällä myös näkyy yleisenä mielipiteenä näiden laivojen huonosta laadusta ja rakennustasosta. Kun kaikkiin on tyhmyyksissää vielä laitettu Wärtilän diesel moottorit jotka tärisevät ja rämisevät todella pahasti, niin on onni että ei ole tilauksia telakoilla. Voidaan vihdoin lopettaa näiden huonojen laivojen valmistus. Vielä 2007 ehti Tallink tyhmyyksissään saada Starin Helsingin telakalta, mutta onneksi siinä Caterpillarin eikä Wärtsilän moottori, Superstar on jo onneksi Italiassa tehty mutta siihen hullut italialaiset laittoivat Wätrsilän koneet.

        Toivottavasti ei nyt yksikään laivayhtiö enään tee vastaavia tyhmyyksiä kuin eestiläiset tekivät.


      • Tallink tilaa huonoa
        huonoa laatua kirjoitti:

        valitettavasti Tallink on tehnyt:
        Romantikan 2002, Suomessa Rauman telakalla
        Victoria 2004 samassa paikkaa
        Galaxy 2006, edeleenkin sama paikka
        Baltic Queen 2009 samassa paikassa ja
        Bactic Princes 2008 osittain ja vimmeisteltiin samassa paikassa. Tämä selvästi osoittaa, kuen täällä myös näkyy yleisenä mielipiteenä näiden laivojen huonosta laadusta ja rakennustasosta. Kun kaikkiin on tyhmyyksissää vielä laitettu Wärtilän diesel moottorit jotka tärisevät ja rämisevät todella pahasti, niin on onni että ei ole tilauksia telakoilla. Voidaan vihdoin lopettaa näiden huonojen laivojen valmistus. Vielä 2007 ehti Tallink tyhmyyksissään saada Starin Helsingin telakalta, mutta onneksi siinä Caterpillarin eikä Wärtsilän moottori, Superstar on jo onneksi Italiassa tehty mutta siihen hullut italialaiset laittoivat Wätrsilän koneet.

        Toivottavasti ei nyt yksikään laivayhtiö enään tee vastaavia tyhmyyksiä kuin eestiläiset tekivät.

        Kuule se on vaan niin että Ladan hinnalla ei saa Mersua. Asiakas määrää, minkä verran laiva saa maksaa, ja käytettävissä oleva raha vaikuttaa siihen mikä laatuinen laivasta tulee. Wärtsilä on tehnyt myös todella hyviä laivoja, jos asiakas on sellaisen tilannut. Mariella on tästä hyvä esimerkki. .


      • ei huolto
        Tallink tilaa huonoa kirjoitti:

        Kuule se on vaan niin että Ladan hinnalla ei saa Mersua. Asiakas määrää, minkä verran laiva saa maksaa, ja käytettävissä oleva raha vaikuttaa siihen mikä laatuinen laivasta tulee. Wärtsilä on tehnyt myös todella hyviä laivoja, jos asiakas on sellaisen tilannut. Mariella on tästä hyvä esimerkki. .

        eikä suomesta näköjään sitten kuin ladan laatua, mersun laatu kun pitää hakea saksasta. no onneksi pian suomessa on hoidettu ongelmat pois eikä enään tule huonoja eikä hyviäkaan laivoja.


      • mukavia laivoja
        Tallink tilaa huonoa kirjoitti:

        Kuule se on vaan niin että Ladan hinnalla ei saa Mersua. Asiakas määrää, minkä verran laiva saa maksaa, ja käytettävissä oleva raha vaikuttaa siihen mikä laatuinen laivasta tulee. Wärtsilä on tehnyt myös todella hyviä laivoja, jos asiakas on sellaisen tilannut. Mariella on tästä hyvä esimerkki. .

        Mariellan olemus ja tilat ovat auttamattomasti vanhentuneet, niitä ei enään pystytä korjailemaan. Kun katsoo mitä vanhalle Vikinlinen Athenalle
        http://www.faktaomfartyg.se/athena_1989.htm
        on tehty niin, alkaa uskomaan että ehkä näista viikkarin vanhoista Mariellasta ja Gabriellasta saisi sittenkin vielä ihan käyttökelpoista aikaan, mutta ei sinnä riitä
        http://www.vikingline.fi/merella/mariella/uusitut_tilat.asp
        tyyppiset tekeleet. Totta Mariella ja Gabriella on säilyttänyt tasonsa ja muodistettu mutta kaikki 1980 sivun tyyliin ja malliin.


      • ei haukkuva koira pu
        supermatkustelija kirjoitti:

        Anteeksi, jos sanoin väärin "viikkarin iihanien" TKU-STO -laivojen remonteista, mutta se nyt ei ollut pääasia! Olisivathan Serenade ja Symphonykin 2006-rakennettuja laivoja, jos remontista laivan valmistumisvuosi otettaisiin. Puhe oli muuten XPRS:istä, keskustelu karkasi aiheesta.

        Itse puolustelet sitä, miten Finnjet (kahdella ännällä!), ensin remontoitiin ja sitten romutettiin. Hullua mielestäni, vaikka kuinka syynä olikin kannattamattomuus. Ja sehän oli JO UUDISTETTU! Mitä sitä nyt enää olisi tarvinnut uudistaa?!?!

        P.S Vielä YHDENKIN kerran, kun kutsut minua "lapsukaiseksi" tai "lapsemme voi sitä ymmärtää" löytyy samasta lauseesta nimimerkkini kanssa, löydät itsesi raastuvasta. Ikärasismi kun Suomessa on rikos! Älä sinä puhu kasvamisesta, et tunnu paljoa kypsemmältä kuin minä, kaikkine halveksivine kommentteinesi jne...

        Finnnjett ei kannattanut koska kulut olivat tuloja suuremmat, nuorukaiset ei ilmeisesti ymmärrä vielä liiketalouden saloja. laiva oli toisin sanoen romuksi muutettuna omistajalleen kannattavampi sijoitus


      • XPRS-laiva
        mukavia laivoja kirjoitti:

        Mariellan olemus ja tilat ovat auttamattomasti vanhentuneet, niitä ei enään pystytä korjailemaan. Kun katsoo mitä vanhalle Vikinlinen Athenalle
        http://www.faktaomfartyg.se/athena_1989.htm
        on tehty niin, alkaa uskomaan että ehkä näista viikkarin vanhoista Mariellasta ja Gabriellasta saisi sittenkin vielä ihan käyttökelpoista aikaan, mutta ei sinnä riitä
        http://www.vikingline.fi/merella/mariella/uusitut_tilat.asp
        tyyppiset tekeleet. Totta Mariella ja Gabriella on säilyttänyt tasonsa ja muodistettu mutta kaikki 1980 sivun tyyliin ja malliin.

        Onneksi XPRS on mukava ja uusi laiva, jonne mahtuu. Siitähän tässä ketjussa oli kyse?


      • lyhyt ilo
        XPRS-laiva kirjoitti:

        Onneksi XPRS on mukava ja uusi laiva, jonne mahtuu. Siitähän tässä ketjussa oli kyse?

        kyllä siitäkin vanha tulee ja ajan mittaa ja aika nopeastin alkaa kulumaan ja kulahtamaan.
        ari vuotta niin kulunut on pahasti


      • EiTuleMitään
        vanhaa ja kulunutta kirjoitti:

        espanjasta oli m/S Viking ADCC tilattu, tilaus peruttu myöhästymisen takia ja siksi että Rosella on riittävä Kapelskär liiikenteeseen.
        Taitaa olla niin, VikingLinelle retrolaivat riittää lännenliikenteessä ja ainoastaan Tallinnan tarvittiin uusi.
        Kyllä noiden retrojen aika alkaa olla täysi, eikä kosmeettisillä korjauksilla enään pärjää Silja eikä Vikingkään.

        >>> espanjasta oli m/S Viking ADCC tilattu, tilaus peruttu myöhästymisen takia

        Myöhästyy tuo ADCC edelleen.

        https://www.farodevigo.es/economia/2019/02/13/vulcano-cancela-reunion-madrid-nuevo/2050532.html


      • spanishguitar

    • Keulasviittipikaloma

      XPRS on minusta paras laiva Tallinnaan näin syksyllä, koska se on riittävän hyvä ja viihtyisä laiva viettää aikaa jos sataa eikä viitsikään mennä maihin. Silti se on melko nopea ja viipyy sopivasti 4 tuntia satamassa, jos haluaa vaikka piipahtaa ostoksilla. Hytitkin ovat mukavia, keulasviitti on varattu ja matkaa odotellaan. Eikä edes maksanut paljon ... pientä luksusta arjen harmauteen.

      • tyhmähän oot

        miksi ihmeessä jotkut typeryksen istii jossain keulasviitissä mennomatkalla 2,5 ja paluumakalla 2,5 ja lisäöks tallinnan 4 tuntia. himassa voi yhtähyvin ryypätä..............


      • Ei ehkä ryyppäämään
        tyhmähän oot kirjoitti:

        miksi ihmeessä jotkut typeryksen istii jossain keulasviitissä mennomatkalla 2,5 ja paluumakalla 2,5 ja lisäöks tallinnan 4 tuntia. himassa voi yhtähyvin ryypätä..............

        Ehkä siellä keulasviitissä ei istutakaan ryyppäämässä. Jotkut voi vaikka hoitaa parisuhdettaan siellä laivalla, näin siististi ilmaistuna ;-) Kotona voi nimittäin olla vaikka muutama murrosikäinen teini, joten avioelämä voi jäädä kotona aika vähäiseksi.

        Kas kun ei tullut mieleesi.


      • ryypylle
        tyhmähän oot kirjoitti:

        miksi ihmeessä jotkut typeryksen istii jossain keulasviitissä mennomatkalla 2,5 ja paluumakalla 2,5 ja lisäöks tallinnan 4 tuntia. himassa voi yhtähyvin ryypätä..............

        Mun mielestä on sikasiistii ryypätä keulahytissä koko päivä. Tulee kurkofiilarit. Ei mun yksiö oo yhtä kiva paikka. Mulla ei oo kokolattiamattoo ja viinakauppaa viidennessä kerroksessa. siksiks


    • helppoa kun osaa

      Kato kun tolla XPRS-laivalla ei ole hyttejä kolmea sataakaan, Mariellalla niitä on yli 800 ja Cinderellalla yli 900. En viitsi kaivaa Tallinkin vastaavaa taulukkoa esiin, mutta kun ei ole hyttejä, on enemmän baareja ja muita chillailupaikkoja = seisomapaikkoja.

    • Uusavuttomuutta

      Tämäkin aloitus osoittaa taas kerran sen, mitä seuraa, kun kaikki kannetaan eteen eikä sen saamiseksi ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. Mistään ei tarvitse kantaa huolta eikä mistää tarvitse välittää. Seurauksena on täydellinen uusavuttomuus ja välinpitämättömyys muista..

      • mieteitkö-jopa-8-vuotta

        "Tämäkin aloitus osoittaa taas kerran sen, mitä seuraa, kun kaikki kannetaan eteen eikä sen saamiseksi ole tarvinnut tehdä yhtään mitään"

        miten on, 8 vuottako!


      • Melkoisen-nopeaa
        mieteitkö-jopa-8-vuotta kirjoitti:

        "Tämäkin aloitus osoittaa taas kerran sen, mitä seuraa, kun kaikki kannetaan eteen eikä sen saamiseksi ole tarvinnut tehdä yhtään mitään"

        miten on, 8 vuottako!

        Eikä sinulta mennyt kuin vaivaiset 11 vuotta tuon keksimiseen.


      • mieteitkö-jopa-8-vuotta
        Melkoisen-nopeaa kirjoitti:

        Eikä sinulta mennyt kuin vaivaiset 11 vuotta tuon keksimiseen.

        4 vrk kaksi ja puoli tuntia vain, jos osaat laskea ajan kulkua kommenttien valilla

        16.2.2019 11:58 -> 20.2.2019 14:40

        huomioi etten ela 24/7 suomi24:n keskusteluissa kuten ilmeisesti sinulla on tapana
        max. kerran tai pari viikossa niin pysyy provoilusi suhteen ajan tasalla


      • ADCC
        mieteitkö-jopa-8-vuotta kirjoitti:

        "Tämäkin aloitus osoittaa taas kerran sen, mitä seuraa, kun kaikki kannetaan eteen eikä sen saamiseksi ole tarvinnut tehdä yhtään mitään"

        miten on, 8 vuottako!

        Vastasin vain tuohon ADCC-säikeeseen. En viitsinyt tehdä uutta aloitusta sen vuoksi. Nähtävästi ADCC-ketju jonka avasin joskus ehkä 10 vuotta sitten on poistettu.


    • Mukavaa-risteillä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe