Kumpi parempi hirvimetsälle?
Perustelut.
.308 vai 30-06 ?
8
1212
Vastaukset
- TEPA
Tere, hankala sanoa suoraan kumpi sopii paremmin hirvelle, käytännössä 30-06 voisi olla varmempi vaihtoehto suuremman energiansa johdosta, mutta toisaalta myös 308:in energia on vallan riittävä sarvipään kaatoon. Kaliiperien tehovertailussa kannattaa muistaa, että ruotsissa jopa 80 % hirvikaadoista tehdään kaliiperilla 6,5X55! Kustannusyistä voi 308 olla kannattavampi hieman halvempien patruunojen johdosta, mutta todellisuudessa jonkinlaisen säästön aikaansaaminen vaatii paljon radalla viihtymistä, koska hirvikiväärin riistalaukaukset ovat kuitenkin määrältään melko vähäisiä / syksy. Yleiskaliiperina 308 voi olla hieman järkevämpi, kun ajatellaan esim kettujahtia, toisaalta taas 30-06 käy melkein yhtä kivasti ketun ampumiseen. Vanhat äijät ilmoittavat yleensä 30-06 olevan ylimitoitettu hirvijahtiin "koska se pilaa lihat". Tosiasiassa lausunto on tunteella asioita ajattelevien jäärien perusteetonta jupinaa. Lihahukassa luodin nopeus on ratkaiseva tekijä, eikä se 30-06 ole sen suurempi kuin 308:kaan. Päinvastoin hieman hitaampi ja raskaampi luoti tuo varmemman kaadon, eikä lihaa mene hukkaan. Kuten alussa sanoin, niin hankala sanoa ja henkilökohtainen valinta ratkaisee. Itselläni molemmat ja 30-06 vähän kovempi teho viehättää minua. Loppupelissä hyvä osuma on tekijä joka ratkaisee hirven- ja muiden riistaeläinten kaadossa. Seuraa siis sydämesi ääntä kaliiperin valinnassa.
- Aivan
eroa ei näillä kalibereilla ole.
- Anonyymi
Ruotsissa kaadetuista hirvistä ammutaan hyvin pieni osa 6.5x55aseilla . 308 ja 30-06 ovat todella paljon yleisempiä hirvi aseita ruotsissa.6.5x55 vasta no 5
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsissa kaadetuista hirvistä ammutaan hyvin pieni osa 6.5x55aseilla . 308 ja 30-06 ovat todella paljon yleisempiä hirvi aseita ruotsissa.6.5x55 vasta no 5
Ruotsissa mennään samoilla, millä Suomessa.
1. 30-06
2. 308 win
3. 9.3x62
4. 300 win mag.
5. 6.5x55 se
Vahvasti vaan elää Suomessa tuo myytti, että käyttävät paljon 6.5x55se:tä.
Muistaakseni 30-06 on ollut suosituin koko 2000-luvun.
- Esa
Hei!
Kuten edellä todettiin,makuasia.Itse suosin kuitenkin 30-06:sta,tosin 308:sta ei ole omakohtaista kokemusta.Molemmat aseet sopivat myös muun riistan metsästykseen. - petu
Kokemuksesta sanon, että 30-06. Ammuin kyseisellä kaliberilla ja norman nosler-luodilla 9 hirveä ja aina putosi. Seuran herroilla on monella 308 ja pääosa luodeista jää lävistämättä hirven. Ilmarinnan syntymisen kannalta olis parempi, että tulee 2 reikää. Noslereita en saanut talteen kuin yhden. muut meni läpi että heilahti. 30-06 voit muuttaa 9.3*62:ksi piippua vaihtamalla ja hieman sepittämällä (asesepän töitä tietysti). Olen nyt ampunut 3 hirveä 9.3:lla ja pelaa todella hyvin. metsästysmaastomme ovat erittäin risukkoisia, joten raskas 18.5 gramman luoti puoltaa paikkaansa.
- Nikke
No niin...Tuli jotain kokemusperäistä tietoa.
Lähinnä minua viehättää 30-06 enemmän verrattuna .308 sen suurempi teho.
Kyllä molemmat hirven mainiosti kaataa oikealla luodilla mutta silti kiinnostaisi hommata 30-06. - sakura
Nikke kirjoitti:
No niin...Tuli jotain kokemusperäistä tietoa.
Lähinnä minua viehättää 30-06 enemmän verrattuna .308 sen suurempi teho.
Kyllä molemmat hirven mainiosti kaataa oikealla luodilla mutta silti kiinnostaisi hommata 30-06.Kato lataustaulokoista tehdaslatauksethan ovat
molemmissa samat mistä 30-06een se suurempi
teho oikeen tulee,nolla kuutoseen on mahdollista
latata ite kovempia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1307768- 555788
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa803283Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72903Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101678Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091610Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3301323Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351172Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931169Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321071