.308 vai 30-06 ?

Nikke

Kumpi parempi hirvimetsälle?
Perustelut.

8

1560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TEPA

      Tere, hankala sanoa suoraan kumpi sopii paremmin hirvelle, käytännössä 30-06 voisi olla varmempi vaihtoehto suuremman energiansa johdosta, mutta toisaalta myös 308:in energia on vallan riittävä sarvipään kaatoon. Kaliiperien tehovertailussa kannattaa muistaa, että ruotsissa jopa 80 % hirvikaadoista tehdään kaliiperilla 6,5X55! Kustannusyistä voi 308 olla kannattavampi hieman halvempien patruunojen johdosta, mutta todellisuudessa jonkinlaisen säästön aikaansaaminen vaatii paljon radalla viihtymistä, koska hirvikiväärin riistalaukaukset ovat kuitenkin määrältään melko vähäisiä / syksy. Yleiskaliiperina 308 voi olla hieman järkevämpi, kun ajatellaan esim kettujahtia, toisaalta taas 30-06 käy melkein yhtä kivasti ketun ampumiseen. Vanhat äijät ilmoittavat yleensä 30-06 olevan ylimitoitettu hirvijahtiin "koska se pilaa lihat". Tosiasiassa lausunto on tunteella asioita ajattelevien jäärien perusteetonta jupinaa. Lihahukassa luodin nopeus on ratkaiseva tekijä, eikä se 30-06 ole sen suurempi kuin 308:kaan. Päinvastoin hieman hitaampi ja raskaampi luoti tuo varmemman kaadon, eikä lihaa mene hukkaan. Kuten alussa sanoin, niin hankala sanoa ja henkilökohtainen valinta ratkaisee. Itselläni molemmat ja 30-06 vähän kovempi teho viehättää minua. Loppupelissä hyvä osuma on tekijä joka ratkaisee hirven- ja muiden riistaeläinten kaadossa. Seuraa siis sydämesi ääntä kaliiperin valinnassa.

      • Aivan

        eroa ei näillä kalibereilla ole.


      • Anonyymi

        Ruotsissa kaadetuista hirvistä ammutaan hyvin pieni osa 6.5x55aseilla . 308 ja 30-06 ovat todella paljon yleisempiä hirvi aseita ruotsissa.6.5x55 vasta no 5


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa kaadetuista hirvistä ammutaan hyvin pieni osa 6.5x55aseilla . 308 ja 30-06 ovat todella paljon yleisempiä hirvi aseita ruotsissa.6.5x55 vasta no 5

        Ruotsissa mennään samoilla, millä Suomessa.
        1. 30-06
        2. 308 win
        3. 9.3x62
        4. 300 win mag.
        5. 6.5x55 se

        Vahvasti vaan elää Suomessa tuo myytti, että käyttävät paljon 6.5x55se:tä.
        Muistaakseni 30-06 on ollut suosituin koko 2000-luvun.


    • Esa

      Hei!

      Kuten edellä todettiin,makuasia.Itse suosin kuitenkin 30-06:sta,tosin 308:sta ei ole omakohtaista kokemusta.Molemmat aseet sopivat myös muun riistan metsästykseen.

    • petu

      Kokemuksesta sanon, että 30-06. Ammuin kyseisellä kaliberilla ja norman nosler-luodilla 9 hirveä ja aina putosi. Seuran herroilla on monella 308 ja pääosa luodeista jää lävistämättä hirven. Ilmarinnan syntymisen kannalta olis parempi, että tulee 2 reikää. Noslereita en saanut talteen kuin yhden. muut meni läpi että heilahti. 30-06 voit muuttaa 9.3*62:ksi piippua vaihtamalla ja hieman sepittämällä (asesepän töitä tietysti). Olen nyt ampunut 3 hirveä 9.3:lla ja pelaa todella hyvin. metsästysmaastomme ovat erittäin risukkoisia, joten raskas 18.5 gramman luoti puoltaa paikkaansa.

      • Nikke

        No niin...Tuli jotain kokemusperäistä tietoa.
        Lähinnä minua viehättää 30-06 enemmän verrattuna .308 sen suurempi teho.

        Kyllä molemmat hirven mainiosti kaataa oikealla luodilla mutta silti kiinnostaisi hommata 30-06.


      • sakura
        Nikke kirjoitti:

        No niin...Tuli jotain kokemusperäistä tietoa.
        Lähinnä minua viehättää 30-06 enemmän verrattuna .308 sen suurempi teho.

        Kyllä molemmat hirven mainiosti kaataa oikealla luodilla mutta silti kiinnostaisi hommata 30-06.

        Kato lataustaulokoista tehdaslatauksethan ovat
        molemmissa samat mistä 30-06een se suurempi
        teho oikeen tulee,nolla kuutoseen on mahdollista
        latata ite kovempia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe